ASUS, Live 7, Soundcard probleem

Psykiatrisk

Ivo Hartman
Lid sinds
29 oktober 2003
Berichten
675
Locatie
Eindhoven
Ik heb ineens een probleem met mijn laptop en geluidskaart. Voorheen had ik wel eens glitches, maar als ik dan een schijfopruiming en defragmentatie had gedaan was dat probleem weg. Nu heb ik constant glitches en ik heb al vanalles geprobeerd.
Schijfopruiming, defragmentatie, CCleaner (alle overbodige shit uitgezet), nieuwste drivers van m'n soundcards geinstalleerd, nieuwste update van live 7 geinstalleerd, in de bios de onboard geluidskaart uitgezet.
Ik gebruikte standaard m'n M-Audio FW Audiophile en dacht dat daar het probleem in zat. Met deze kaart krijg ik nu glitches en zware distortion van het geluid. Ik was al aan het kijken welke chipset er in mijn laptop is gebruikt voor het fw verhaal. Dit is hoogstwaarschijnlijk een SIS chipset die niet aangeschreven staat als een van de beste voor geluid.
Maar mijn Tapco Link.USB geeft ook problemen. Die gooit er regelmatig kortstondig harde ruis doorheen. Lijkt dus hetzelfde probleem als met de FW, alleen klinkt het geluid anders.
Nu heb ik 22 jan. een optreden en een liveset die pas half af is omdat ik er niet mee verder kan op deze manier. Is er hier iemand die nog gouden tips heeft om het allemaal weer werkend te krijgen?
Ik heb op m'n laptp overigens alleen maar muziek-gerelateerde software staan en verder geen rommel. Dus ik denk zelf dat windows opnieuw installeren niet perse nodig is. (zou een hoop werk schelen)

Mijn laptop is een ASUS X71SL PRO72SL
Intel Core2 Duo T5850 @ 2.16GHz, 3GB RAM, NVIDIA GeForce 9300M GS.
Windows XP Professional SP2
M-Audio FireWire Audiophile (driver: FW_V32_5.10.00.5054v2)
Tapco Link.USB (driver: Tracktion 2.0.1.13)
Asio4All_2_9_English
Ableton Live 7 (7.0.18 )

Ik weet niet meer wat de volgende stap zou moeten zijn, want het heeft tot vorige week goed gewerkt. (op af en toe glitches met de FW na dan.)
Alle hulp is welkom!
 
Nu heb ik ook een Tascam US122 L van een vriend geprobeerd. Nieuwste driver geinstalleerd en via USB aangesloten. Deze geeft alleen regelmatig tikjes door het geluid heen. Heb hem ook via asio4all aangestuurd. bij een buffersize van 512 samples is het nog steeds hetzelfde. Iemand?
 
Mss een overbodige opmerking, maar al geprobeerd om de direct output (koptelefoon) van je laptop te gebruiken? dan kun je wellicht de problemen met je sound drivers en audio interfaces afschrijven als boosdoener.

Misschien ligt het probleem in de software (plugins bvb, hoop het voor je), een hardware probleem (kapotte usb poort/chipset) weet ik ook niet genoeg van... succes
 
Mss een overbodige opmerking, maar al geprobeerd om de direct output (koptelefoon) van je laptop te gebruiken? dan kun je wellicht de problemen met je sound drivers en audio interfaces afschrijven als boosdoener.

Misschien ligt het probleem in de software (plugins bvb, hoop het voor je), een hardware probleem (kapotte usb poort/chipset) weet ik ook niet genoeg van... succes

Hey! Dat heb ik niet geprobeerd omdat een mogelijke oorzaak kon zijn dat m'n onboard geluidskaart OOK aan stond.. Uitzetten hielp helaas niet..
Ik heb nu Win 7 draaien omdat daar tenminste NIEUWE drivers voor zijn voor m'n Audiophile. Heb echt alle overbodige progjes voor onboard rommel uitgezet. Zoals de webcam, cardreader etc.. Nieuwste update van ableton en al m'n vst's.
Het enige wat een aanzienlijk verschil maakte was m'n kleuren van 32bit naar 16bit zetten (tip van Harold I4 Muzique) en m'n resolutie omlaag gooien van 1440x900 naar 1280x800.

Resultaat tot nu toe: Geen digitale distortion meer, alleen nog zo nu en dan zachte tikjes in het geluid.
Ik blijf het vreemd vinden dat het voorheen allemaal probleemloos werkte en ik nu alles moet downgraden om het een beetje fatsoenlijk te krijgen.

CPU load is maximaal 40% als ik het erg bont maak. Geheugen-verbruik is rond de 1gb ram van de 3gb. Dat geheugen heb ik trouwens uitvoerig getest en daar is niks mee aan de hand.
M'n onboard videokaart heeft 512mb geheugen + 1024 shared. Lijkt me niet dat het daar aan ligt. Toch helpt downgraden van m'n video-performance. Kan iemand dat misschien uitleggen?

De chipset voor m'n FW-poort blijkt trouwens een Ricoh te zijn. Dat is dan weer een van de betere, net onder
TI.

De Tascam US122 L hapert met de nieuwste Win 7 drivers als de tering. Het beste resultaat heb ik dus tot nu toe gehaald met m'n eigen M-Audio FW Audiophile.

Ik zal de onboard geluidskaart weer eens aanzetten en via de headphone out luisteren.. Bedankt voor de tip, Wilko!
 
Laatst gewijzigd:
Om het even compleet te maken. M'n probleem met m'n geluid is opgelost. Ik heb alle achtergrond-app's in windows opgezocht met google en met die resultaten (en m'n gezonde verstand) beslist of ik die app's uit kon zetten. Toen er genoeg uitstond waren de tikjes weg. Het heeft wel een hoop moeite gekost en nu weet ik nog niet waar het nou eigenlijk aan lag. Maar daar leg ik me dan maar bij neer. Ik heb er afgelopen vrijdag zonder problemen mee op kunnen treden in TAC en ga het komende vrijdag nog maar es proberen in HCZ. Maar ik denk dat hier een slotje op kan. :slotje:
 
Back
Top