Zero SL MKII + Ableton...Help!

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
Een paar weken geleden heb ik een Novation Zero SL MKII gekocht, omdat het me een fantastisch apparaat leek om Ableton Live mee aan te sturen.
Nou, inmiddels begin ik een beetje spijt te krijgen van mijn aankoop. Alsof het voor Live gemaakt was, zo werd het aangeprezen…Ik vraag me af of dat nou zo waar is…

Ik vond het nogal erg onduidelijk, dat gedoe met Automap en die Advanced Mode. Ableton blijkt niet eens te werken met dat Automap, dat kun je alleen gebruiken voor je plugins. Prima, in de Advanced Mode werkt het op zich ook leuk…Maar, ben ik nou gek of is dat ding hartstikke beperkt in de Advanced Mode?

Er worden acht faders van de mixer automatisch gemapt naar de schuiven die op de Zero SL zitten. Maar, als ik het goed begrijp, blijft het ook bij die acht faders!? Ik kan drukken op de Pageknoppen wat ik wil, ik kan alleen maar de eerste acht faders aansturen! Hallo, ik wil er graag zestien aansturen, of achtentwintig ofzo…

Die Speed Dial knop werkt niet in de Advanced Mode, die mooie LED-ringen doen het ook niet, ik had gehoopt een heleboel clips aan de buttons toe te wijzen, maar nee, je bent in de Advanced Mode beperkt tot de knoppen die je voor je neus hebt.

Dus ja, je kunt dan Automap opstarten en alles handmatig toe gaan wijzen, Ableton’s MIDI Map gebruiken en het zo als een reguliere controller gebruiken…Maar dan mis je weer de feedback van je handelingen, ben je ontzettend arbeidsintensief bezig, schakelt dat ding uit zichzelf steeds weer naar de Advanced Mode als je iets gemapt hebt…Dat leek me nou allemaal net niet de bedoeling van deze “intelligente” MIDI-controller…

Of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd? Ik heb me suf gegoogled en ook de handleiding verschaft weinig duidelijkheid. Maar tot nu toe valt me dit echt zwaar tegen. Kan iemand me alsjeblieft even vertellen dat het niet zo dramatisch is als ik hier schets voor ik dit ding het raam uitflikker?

Alvast bedankt!
 
Misschien even een gerichtere vraag: is het mogelijk om in de Advanced Mode meer dan acht mixerkanalen aan te sturen?
 
Nou ik ben erachter, voor degenen die met dezelfde vraag zitten: Preview + Pageknoppen

Handig dat ze dat in de manual hebben gezet of dat het zo makkelijk op de website te vinden...Ahem...
 
het is geen eenvoudig apparaat, je moet je er ff in verdiepen maar dan kan het echt veel hoor..
 
Ik heb zelf ook een Zero SL mkII, geweldige controller btw. Bedankt voor de tip want dit wilde ik nog eens uitzoeken. Ik gebruik overigens ook de advanced mode en geen automap. Automap is leuk voor plugins als je in de studio zit maar live heb ik er niks aan want je gaat niet in Mainstage of Live een plugin openen ;-) Tenminste, ikke niet.
 
Ik heb een MK1 en gebruik de Ableton template (is dat hetzelfde als de advanced mode?). Hoe dan ook, mijn ervaring is dat je in Ableton helemaal geen automap nodig hebt. Bijna automatisch worden parameters binnen plugins gekoppeld aan de remote.

Het allergrootste nadeel vind ik dat je niet meerdere vsts tegelijikertijd kunt bedienen.
 
Het allergrootste nadeel vind ik dat je niet meerdere vsts tegelijikertijd kunt bedienen.

maar dat kan je toch zelf wel gemakkelijk regelen ?
je kan met eender welke controller verschillende knoppen van verschillende VST's op verschillende kanalen aansturen...
 
musicheaven: zou je misschien wat tips & trucs willen delen? Ter inspiratie enzo :)

nomore: klopt ja dat is de Ableton-template

Ik gebruik 'm tot nu toe zo: hij staat bijna standaard in advanced mode, automap gebruik ik ook niet. Wanneer ik sounds aan het maken ben draai ik af en toe aan de knoppen die automatisch worden toegewezen, of ik doe in Ableton 'configure' en haal zo de parameters tevoorschijn waar ik controle over wil. Wanneer ik controle wil over het geheel, dus ik wil bijv. het filter van synth A aansturen, loops triggeren, de lfo van synth B aansturen, dan stel ik dat in in de MIDI Map-mode van Ableton. Nadeel is dan wel weer dat ik controle over een mixerschuif verlies als ik een van die schuiven toewijs aan bijv. het filter van synth A...Het blijft kortom een beetje schipperen..

Overigens mailde Novation me dat preview + page zou werken voor zowel schuiven als knoppen, maar tot nu toe werkt het alleen bij de schuiven...Nog maar eens een mailtje sturen denk ik.

Als meer mensen hun ervaringen met dit apparaat willen delen, gaarne! :okdan:
 
musicheaven: zou je misschien wat tips & trucs willen delen? Ter inspiratie enzo :)

nomore: klopt ja dat is de Ableton-template

Ik gebruik 'm tot nu toe zo: hij staat bijna standaard in advanced mode, automap gebruik ik ook niet. Wanneer ik sounds aan het maken ben draai ik af en toe aan de knoppen die automatisch worden toegewezen, of ik doe in Ableton 'configure' en haal zo de parameters tevoorschijn waar ik controle over wil. Wanneer ik controle wil over het geheel, dus ik wil bijv. het filter van synth A aansturen, loops triggeren, de lfo van synth B aansturen, dan stel ik dat in in de MIDI Map-mode van Ableton. Nadeel is dan wel weer dat ik controle over een mixerschuif verlies als ik een van die schuiven toewijs aan bijv. het filter van synth A...Het blijft kortom een beetje schipperen..

Overigens mailde Novation me dat preview + page zou werken voor zowel schuiven als knoppen, maar tot nu toe werkt het alleen bij de schuiven...Nog maar eens een mailtje sturen denk ik.

Als meer mensen hun ervaringen met dit apparaat willen delen, gaarne! :okdan:

ja, dat automatisch parameters gekoppeld worden aan de zero sl's binnen live vind ik wel erg handig. Toch werkt het toewijzen van parameters als je op configure drukt niet echt optimaal. althans, bij mij.

en op zich zou je dan n og de onderste rij encoders/drumpads hebben voor andere dingen..
 
Ik heb ook een SL25 MK2. het grootste nadeel bij mij vind ik dat er wel een knop is om de kanalen te muten/unmuten, maar geen dedicated button die de kanalen automatisch mute.

Zeg ik nu iets geks? Daarbij vind ik dat jusit automap heel vervelend werkt in Live.

Ander punt is, de rotary controllers zijn niet automatisch gemapt aan de panning draai knoppen. Iemand een idee waarom dit is?
 
Schop..

Had al een hele tijd niets met Live gedaan. Maar gister een sessie gehad met Live en de 25 SLmk2 en ik zeg dat er nu met automap versie 3.5 en de daarbij behorende verse firmware de controle in Ableton ENORM is verbeterd!! Big UP voor Novation! :okdan:

Dus zorgg dat je de laatste updates hebt voor je remote sl mk2, check de DAW setup guide en de cotrole over Live wordt een waar feest vergeleken met hoe het "vroeger was" !!
 
Back
Top