Max for Live gereleased

Vandaag is Max for Live (Ableton Live 8.1 vereist) gereleased door Ableton en Cycling '74. Het ziet er erg interessant uit, een combinatie van een visuele ontwikkelomgeving toegespitst op Live, waarmee je je eigen instrumenten, effecten en plugins kunt maken/programmeren, ondersteuning en aansturing van diverse hardware en de mogelijkheid om diverse API's, informatiestromen en hardware aan elkaar te knopen op conventionele en (nog interessanter) onconventionele manieren!

device_patching.png


Voor de nerds onder ons interessant om onze eigen dingen te bouwen, maar ook zeker interessant voor de minder technisch onderlegde gebruiker vanwege de enorme hoeveelheid toepassingen die ongetwijfeld beschikbaar zullen komen in de community.

Naast de ontwikkel-omgeving etc. zitten hier ook al een aantal in Max for Live gemaakte plugins bij ter lering ende vermaeck (en gebruik uiteraard), zoals:

step-seq.png

Step Sequencer

buffer-shuffler.png

Buffer Shuffler

loop-shifter.png

Loop Shifter

Meer info op de websites van (check vooral de videos): Ableton en Cycling '74.

Prijs is €249 voor de downloadversie.
 
hier ook troubles. heb n M4L serial number in de winkel gekocht en aan mn ableton online account toegevoegd maar als ik m'n computer authorize geeft ie alleen aan dat Live 8 geauthorized is, geen M4L te bekennen...

bummer :[ had graag m'n monome weer 's uit de kast getrokken dit weekend
 
lol. zo'n beetje 3 topics door elkaar heen, m4l, hoe het te controllen en sync met andere daws.

Overigens, zit er geen stepsequencer (a la beatdesigner in cubase) niet standaard in Live? Om m4l alleen voor die feature aan te schaffen vind ik nl wel wat veel van t goede.
 
bobaphat, dat is vreemd, wat wil je hiermee zeggen, dan Max of Live nergens naar klinkt?
Tja, vrij subjectief natuurlijk, maar ik ken een heleboel producties die gemaakt zijn met een of beide programma's die je qua sound van je sokken blazen (Fennesz iemand?).

Fennesz gebruikt ZEKER Max. Ik heb het gisteren zelf op zijn Macbook gezien na z'n optreden in het Cultureel Centrum in Hasselt.
Even het podium op gestapt met nog een paar nieuwsgierigen en naar z'n setup gaan piepen.
Een (voor mij) onbegrijpelijke MAX-patch waarmee hij in combinatie met een gitaar + pedaaltjes een prachtige soundscape neerzette !
 
Ik wacht er toch maar even mee, heb net Reaktor in de aanbieding gekocht, daar ga ik eerst eens lekker mee pielen :)
 
...
Logic was altijd koning qua midi, Ableton qua timewarp/audio-quantize. Beide zijn naar elkaar toe aan het groeien maar volgens mij gaat met M4L Ableton weer heel een andere kant op...
Als je in Max ooit audio spelertjes hebt gemaakt zie je hoeveel Live en Max wat dat betreft op elkaar lijken. De manier waarop je waveforms zoomt en verschuift is nagenoeg hetzelfde. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de ontwikkelaars van Ableton fervente Maxers waren. Volgens is Max voor Live meer een stap in de richting waar ze van begins af aan al naar toe gingen.
 
yeah ik kan eindelijk aan de slag....de problemen zijn gefixt.
dit was uiteindelijk de oplossing:

1. Make sure Live is NOT running.

2. Check if you have a MaxPlug.dll, MaxAPI.dll or MaxAudio.dll file in one of the following folders:

C:/WINDOWS/
C:/WINDOWS/system/
C:/WINDOWS/system32/

If so, please rename the aforementioned .dll files or remove them from these folders, then launch Live and check if you can load the Max devices now.
 
Voor wat betreft t aansturen van hardware, ik zie nog niemand de vergelijking trekken met Midi Quest.? Hier heb ik enige tijd naar gekeken en kreeg ik aanvankelijk ook licht blije kriebels van..? Terecht, iemand ervaringen in of buiten Ableton?
 
begin de Live API onder de knie te krijgen. heb nu 'n eerste applicatietje werkend dat me de navigatie in Live met mn iPod Touch laat bedienen. iPod interface met TouchOSC gemaakt: http://hexler.net/software/touchosc

Heb er nu buttons in voor scene up/down en fire, track left/right en device left/right. track and device selectie met het idee om zonder muis naar de gewenste device te gaan en met 'n automapped knoppen controller te bedienen.
 
Dus als ik het goed begrijp gebruik je TOUCHOSC om van buitenaf met de Live API objecten te kunnen communiceren? Ik wil graag visuele feedback op een controller en zie momenteel alleen via een ondersteunde controlsurfaces en de specifieke API commands daarvoor mogelijkheden. Is OSC en manier om toch met externe devices te communiceren vanuit M4L?
 
Midi tracks in live getriggered door een Behringer BCF2000. Clip-on gebeurt op de eerste maat, Clip-off meteen. Hiervoor moest ik bij de globale quantize setting en dus in de API duiken. Daarbij stuurt de Max4Live patch de midi noten via UDP naar een native Max patch die dat vertaalt naar de BCF om de lichtjes te laten knipperen als noten worden getriggerd. Hiermee herken je de tracks veel sneller. Excuses voor de onnodige gear fetishisme en ontzettende lo-fi kwaliteit. Overigens gebruik ik nu maar 3 sporen van de 8 al geïmplementeerde. Qua knoppen/lampen kan ik op deze manier 16 sporen muten, zonder interface menu structuur te hoeven bouwen.

http://vimeo.com/7993111

en de laptop op screensaver...heerlijk!!
 
Back
Top