Max for Live gereleased

Vandaag is Max for Live (Ableton Live 8.1 vereist) gereleased door Ableton en Cycling '74. Het ziet er erg interessant uit, een combinatie van een visuele ontwikkelomgeving toegespitst op Live, waarmee je je eigen instrumenten, effecten en plugins kunt maken/programmeren, ondersteuning en aansturing van diverse hardware en de mogelijkheid om diverse API's, informatiestromen en hardware aan elkaar te knopen op conventionele en (nog interessanter) onconventionele manieren!

device_patching.png


Voor de nerds onder ons interessant om onze eigen dingen te bouwen, maar ook zeker interessant voor de minder technisch onderlegde gebruiker vanwege de enorme hoeveelheid toepassingen die ongetwijfeld beschikbaar zullen komen in de community.

Naast de ontwikkel-omgeving etc. zitten hier ook al een aantal in Max for Live gemaakte plugins bij ter lering ende vermaeck (en gebruik uiteraard), zoals:

step-seq.png

Step Sequencer

buffer-shuffler.png

Buffer Shuffler

loop-shifter.png

Loop Shifter

Meer info op de websites van (check vooral de videos): Ableton en Cycling '74.

Prijs is €249 voor de downloadversie.
 
Altijd heel interessant dit soort toepassingen, er is alleen 1 nadeel;
HET KLINKT NERGENS NAAR!!!!!
 
bobaphat, dat is vreemd, wat wil je hiermee zeggen, dan Max of Live nergens naar klinkt?
Tja, vrij subjectief natuurlijk, maar ik ken een heleboel producties die gemaakt zijn met een of beide programma's die je qua sound van je sokken blazen (Fennesz iemand?).

Beetje kort door de bocht, niet?
 
pfft~ object is idd beschikbaar.

Cool! 8)
Ik meen me te herinneren dat de pfft~ subpatches altijd opnieuw opgeslagen en opnieuw ingeladen moesten worden, vandaar dat ik me even afvroeg of dit nog kan... maar dan is dit toch wel heel erg leuk allemaal... Destijds hele leuke dingen gedaan met fft: pitchshiften, delay, diverse vocoders. Wat ik zeg, Cool! 8)

Ik ben het alleen niet helemaal met Napoleon eens w.b. dat ophoesten, 250€ voor max + 330€ live 8, dat is geen peanuts.
Maarja, zal misschien toch maar moeten dan :D
 
Altijd heel interessant dit soort toepassingen, er is alleen 1 nadeel;
HET KLINKT NERGENS NAAR!!!!!

Wat een gelul, je kunt dit ook gebruiken om op nieuwe/andere manieren MIDI data te genereren en externe hardware aan te sturen en dat staat helemaal los van de sound engine.
 
Als ik het MAX zie word ik alweer nerveus (terugdenkend aan mijn favoriete van op het HKU). :(
 
Ik zit er ook over te denken om deze aan te schaffen, dit is toch wel erg leuk.
Ik wil er een aantal hardware bakken/fx mee aansturen via sysex. Dit leek in eerste instantie niet te kunnen (sysex wordt gefilterd door Live). Maar als je een aparte Max patch maakt die OSC vertaalt naar de sysex commando's van je hardware synth, vervolgens een max for Live plugin die alleen OSC messages uitstuurt (mbv het udpsend object) dan kan het wel.

hou deze site ook in de gaten, daar komen allemaal user patches op: http://maxforlive.com/
 
Ik zie heel veel mogelijkheden.

Op afstand je synth laten bedienen via Twitter.
Filters aan laten sturen door temperatuurdata, hoe warmer het is buiten hoe helderder je muziek.
Plaatjes analyseren en klankkleuren laten generen (soort ambilight idee, maar dan met geluid ipv licht)
Of gewoon randomizen van sequences of zelfs random noten uit een reeks
Golden ratio gebruiken om tempowisselingen mee te maken tijdens een maat
Theremin met de Wii controller
Random speech sequences bouwen door losse klanken als samples op te nemen en deze random af te spelen
etc. etc.
 
Ik zie heel veel mogelijkheden.
.

Juist die mogelijkheden maakt het wat lastig om binnen 1 draadje een oordeel te vellen hierover. De 1 zal het gebruiken om zelf dingen te ontwikkelen, de ander zal het meer functioneel gebruiken dmv de door ander gemaakte modules.

Ik zat gelijk al even te zoeken en kwam het volgende tegen:
http://stretta.blogspot.com/ (sowieso interessante blog)

 
Ik zit er ook over te denken om deze aan te schaffen, dit is toch wel erg leuk.
Ik wil er een aantal hardware bakken/fx mee aansturen via sysex. Dit leek in eerste instantie niet te kunnen (sysex wordt gefilterd door Live). Maar als je een aparte Max patch maakt die OSC vertaalt naar de sysex commando's van je hardware synth, vervolgens een max for Live plugin die alleen OSC messages uitstuurt (mbv het udpsend object) dan kan het wel.

Je hebt geen OSC nodig. In m4l maak je een patch die sysex stuurt naar udpsend. Een patch die je laad in de Max runtime met udpreceive en een midiout.
 
Je hebt geen OSC nodig. In m4l maak je een patch die sysex stuurt naar udpsend. Een patch die je laad in de Max runtime met udpreceive en een midiout.

Ik zat ook te twijfelen met in mn achterhoofd dat het wellicht wat te ver van mn bed voor me zou zijn. Na het lezen van bovenstaande zin denk ik dat ik de koop nog even uitstel.

Bedankt, ik weet weer even mn plek. Heb het nu een keer of acht gelezen maar nog een chocola...
 
Even een terzijde, maar wat mij waarschijnlijk uiteindelijk toch over zal halen is de APC als stepsequencer. Volgens mij kan dat enkel met M4L.
 
Ik zat ook te twijfelen met in mn achterhoofd dat het wellicht wat te ver van mn bed voor me zou zijn. Na het lezen van bovenstaande zin denk ik dat ik de koop nog even uitstel.

Bedankt, ik weet weer even mn plek. Heb het nu een keer of acht gelezen maar nog een chocola...

Veel moeilijke woorden maar het komt op iets simpel neer. De runtime applicatie is een patch die je kan openen met de gratis versie van max. Het enige dat je moet doen is je MIDI Poorten selecteren.

Udpreceive is een manier om die MIDI ongefilterd in een Live Device te krijgen. Zo kun je sysex zenden en ontvangen.
 
Ik vind het maar lastig, eraan beginnen of niet? Ik krijg maar geen goed gevoel van wat Max nu eigenlijk precies is en kan, het is maar een merkwaardig pakket. Ik ben het gewend om met ontwikkelomgevingen als Director of Blitz 3D te werken, maar dit is weer een hele andere benadering en ik krijg er geen gevoel voor in hoeverre je echt kunt programmeren of dat het blijft bij een beetje dingen aan elkaar draggen & droppen met wat parameters die je kunt tweaken.
 
Ik vind het maar lastig, eraan beginnen of niet?

Dat heb ik ook, maar kan me prima inhouden om het niet effe snel uit de losse pols te bestellen met mn credit card. Terwijl het wel jeukt..... argg marketing

Maar zoals ik het nu zie: teveel opties, dus chaos en dus zal ik het te weinig gaan gebruiken.
Ik wacht rustig af.
 
Het is net als bij reaktor ook gewoon een manier om userpatches te kunnen draaien. Die zullen generiek genoeg zijn om ook echt bruikbaar te zijn, zoals een uitgebreide stepsequencer of wellicht goede editor voor verschillende hardwarebakken. Zonder M4L geen patches :(
 
Wat een gelul, je kunt dit ook gebruiken om op nieuwe/andere manieren MIDI data te genereren en externe hardware aan te sturen en dat staat helemaal los van de sound engine.

Niet nodig om zo je grote voeten neer te zetten. Ik heb het over de audio engines. Zoals iedereen met fatsoenlijke oren weet dat iig die van Ableton niet best is.
 
Niet nodig om zo je grote voeten neer te zetten. Ik heb het over de audio engines. Zoals iedereen met fatsoenlijke oren weet dat iig die van Ableton niet best is.

Dat was bij versie 5 nog het geval ja, nu, alweer wat jaartjes verder, zijn dat nog wat wazige fabeltjes.
 
Back
Top