Elektor Formant synth

Ze zijn al onderweg hoor,
Ik blijk overigens Dick Best half leeggekocht te hebben. :P Minijacks had hij zelfs niet meer voldoende liggen, en ik denk dat hij bij 120 minijack chassisstukken toch ook even schrok. :D



Wat fotootjes betreft: er is weinig tot niks te tonen in mijn topic, aangezien ik dus nog op componenten wacht vooraleer ik verder kan doen. Als de Gele klaar is, zal ik er even mee pronken. :) En van de rest komt dan wel een bouwverslag.


hey nicolaas
; dus je bouwt met minijack zeker weten ...?


http://matrixsynth.blogspot.com/2006/05/formant-modular-synthesizer.html

hier weer een formant met banana pluggen
bets ok sytem lijkt me

ik heb nog een asm liggen van matrixx ...die hadie half gebouwd al met ook bananas op t front...ik denk [in de toekomst:D] bananas op zet
want ik heb dan maar een semi modulair dus ook geen multiple ..ergens ..

waarom kiezen mensen voor bananas /
waarom minijack

suggesties
welkom:halleluja
 
Ik denk dat banaan idd beter is gezien de gevoeligheid van minijack, en ik ga de mijne t.z.t ook ombouwen naar banaan denk ik.
 
Is banaan ook niet makkelijker ivm "dubbele" aansluit optie/meerdere modulations?
 
(mini)banaan heeft het voordeel dat je stekkers kunt stacken, waardoor je geen multiples nodig hebt.

Ik bouw alles om naar minijack (het meeste was toch al minijack) en maak een multiples module erbij. Minijack heeft het voordeel dat veel modulars hierin uitgevoerd zijn, dus je bent compatibel. De originele Formant is ook minijack.

Wat bedoel je met de gevoeligheid van minijack? Slijtage? Nog geen last van gehad, en als er toch eentje uitgaat dan monteer ik gewoon een nieuwe.

Overigens, voor de liefhebbers heb ik binnenkort (nuja...over enige tijd :)) een grote hoeveelheid minibanaan chassisdelen en patchkabels te koop. Genoeg voor een basissysteem Formant. Reserveren kan alvast. :)
 
(mini)banaan heeft het voordeel dat je stekkers kunt stacken, waardoor je geen multiples nodig hebt.

Ik bouw alles om naar minijack (het meeste was toch al minijack) en maak een multiples module erbij. Minijack heeft het voordeel dat veel modulars hierin uitgevoerd zijn, dus je bent compatibel. De originele Formant is ook minijack.

Wat bedoel je met de gevoeligheid van minijack? Slijtage? Nog geen last van gehad, en als er toch eentje uitgaat dan monteer ik gewoon een nieuwe.

Overigens, voor de liefhebbers heb ik binnenkort (nuja...over enige tijd :)) een grote hoeveelheid minibanaan chassisdelen en patchkabels te koop. Genoeg voor een basissysteem Formant. Reserveren kan alvast. :)

hmm misschien ik wel nicolaas
ik heb een asm daarmoeten wel 25+ stekdelen in
dusjjjjj
pb volgt nog ff passen en meten
maaruh de cables van banaan zijn ook vaak erg soepel ..
goed dus ipv zwaare cables op bv minijack die storen gauw
bv by mij dan he ,.....:r
 
Ze zijn al onderweg hoor, tenminste, ik weet niet of ze al verstuurd zijn, maar ze liggen in ieder geval klaar voor me. Een stapeltje LF357.

Ik blijk overigens Dick Best half leeggekocht te hebben. :P Minijacks had hij zelfs niet meer voldoende liggen, en ik denk dat hij bij 120 minijack chassisstukken toch ook even schrok. :D


@Marcuuu: ik heb van alle lastig te vinden onderdelen reserve liggen. Stapeltje waar vintage elektronici op zouden kwijlen. :)

Wat fotootjes betreft: er is weinig tot niks te tonen in mijn topic, aangezien ik dus nog op componenten wacht vooraleer ik verder kan doen. Als de Gele klaar is, zal ik er even mee pronken. :) En van de rest komt dan wel een bouwverslag.

Ik dacht vraag het je maar. Je ziet het al die oude sem bakken enzo ;).. Maar ja jij ben een slimme dus.. Daar had je zelf aan gedacht ..
 
Heb van de week eens flink zitten stoeien met de Formant, mijn god wat n bak!!!!!!!, ik heb inmiddels al weer genoeg inspiratie gekregen door dat ding. Dit is echt de koop van mn leven!
 
Heb van de week eens flink zitten stoeien met de Formant, mijn god wat n bak!!!!!!!, ik heb inmiddels al weer genoeg inspiratie gekregen door dat ding. Dit is echt de koop van mn leven!

experimenteren en posten die shizzle :okdan:
 
Heb van de week eens flink zitten stoeien met de Formant, mijn god wat n bak!!!!!!!, ik heb inmiddels al weer genoeg inspiratie gekregen door dat ding. Dit is echt de koop van mn leven!

niet zeggen ,s vp, anders wil ik er ook weer een.

het is qua vco´s en vcf´s een topsynth, met weinig betaalbare alternatieven.

:mega:
 
Nou nou, wordt de laatste tijd wel erg opgehemeld over die formant bakkies.

Heb er 3 gehad, mooie synths.......maar niets bijzonders naar mijn mening, zelfs een tikkie saai.

Zal wel een kwestie van smaak zijn, maar mijn Digisound (ook zelfbouw, wel CEMs) klinkt wat betreft echt veel minder gewoon en is ook stukken veelzijdiger.
 
Zoveel, mensen, zoveel smaken. Ik vind dan weer dat de Digisound een beetje enorm als alle andere CEM bakken klinkt, daarom dat ik uiteindelijk niet die heb gekozen. Formant klinkt inderdaad heel anders dan Digisound. Formant heeft erg Moogy oscillatoren maar de uiteindelijke klank heeft toch een eigen touch indien gewenst, wat ook wel leuk is. De functionaliteit van de Formant modules is inderdaad niet eindeloos uitgebreid, maar met voldoende modules en een paar extra modules wordt het al snel een enorme speeltuin. Matrix mixertje, invertertjes en dergelijke toevoegen, en gaan met die banaan. Een paar patchkabeltjes later heb ik stereo pingpong terwijl er door een sequence gegaan wordt. Loojk. :)
 
Ik heb ook even mijn midiverb4 uit de mottenballen gehaald, en hier de format doorheen gejaagd!, moet zeggen dat de geluiden dan echt wel een heel andere dimensie krijgen,erg vet!!!
 
Ik zal deze week wel even een aantal voorbeeldjes plaatsen.
 
Wat me ook leuk lijkt is een Formant systeem uitbreiden met een paar modules van bv Doepfer om extra functionaliteit te hebben, terwijl je wel de mooie klank van de Formant oscillatoren en filters behoudt. bv wat VCLFO's enzo.
 
Lijkt me inderdaad ook erg vet om dat ding te moden, ik was al aan het rondneuzen voor een aantal modules misschien is Doepfer wel een goede kandidaat?
 
Back
Top