Elektor (elektuur) formant/vocoder/phaser etc...

Status
Please reply by conversation.

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.520
Locatie
Bij Herentals, België
Ik zoek nog verschillende projecten van Elektor (Elektuur). Sommige zijn uitgebracht onder de "Formant" naam, sommige niet. De projecten moeten fatsoenlijk afgebouwd (liefst op originele PCB indien deze beschikbaar was) en afgeregeld zijn, en propere frontjes hebben. Originele frontjes is geen noodzaak, als het maar een beetje netjes is. 3U of 6U hoog zou handig zijn. Hoeft niet in een kast ingebouwd te zitten; PCB met frontje is genoeg.

Ik zoek met name:

-de Elektor vocoder
-phaser

Ook nog:

-echo
-galm
-drumbakje
-sequencer indien deze bestond
-Formant modules eventueel nog, maar ik heb er al erg veel dus dat gaat een beetje van mijn humeur afhangen ;)

Het is niet heel goed gedocumenteerd wat er zoal bestond, dus als je iets hebt stel je het maar voor. Dan kan ik bekijken of het interessant voor mij is.

Het Formant boek (gedrukt, geen geprinte pdf :)) mag ook nog!
 
Even ebay.de gecheckt, en daarbij meteen 2 opmerkingen voor in dit draadje bedacht:

-Formant Pro 2000 modules interesseren me niet zo. Ik wil de pure vintage van een échte '70's modular :)

-Polyfone CEM/SSM Elektuur projecten moet ik ook niet hebben

-eventueel mogen half afgebouwde dingen enzo ook, maar ik heb geen extreme achtergrond in de elektronica dus dan moet je hopen dat ik in een (over)moedige bui ben :)
 
Vandaag nog een heel knap Formant keyboard zien gaan voor 84eu!

Wat zijn pro 2000 modules?
 
Formant Pro 2000 is een recente "verbeterde" Formant. Maar echt verbeterd vind ik hem niet. Courantere onderdelen, dat wel. Maar niet meer de charme van de echte Formant. Zeg maar hetgene dat er tussen een minimoog en memorymoog verloren gegaan is. :)

Wat keyboards betreft heb ik 2 monofone CV keyboards. 3,5 en 5 octaven. Wat ik wél nog zoek als ik ooit eens centjes heb, is het Roland 184 polyfoon CV keyboard. Omwille van de polyfonie en de arpeggio.

Als ze goedkoop zijn mogen CV (dus met batterijtje en monojack) pedalen ook. (als ze niet goedkoop zijn maak ik ze beter zelf :))
 
Formant Pro 2000 is een recente "verbeterde" Formant. Maar echt verbeterd vind ik hem niet. Courantere onderdelen, dat wel. Maar niet meer de charme van de echte Formant. Zeg maar hetgene dat er tussen een minimoog en memorymoog verloren gegaan is. :)

Wat keyboards betreft heb ik 2 monofone CV keyboards. 3,5 en 5 octaven. Wat ik wél nog zoek als ik ooit eens centjes heb, is het Roland 184 polyfoon CV keyboard. Omwille van de polyfonie en de arpeggio.

Als ze goedkoop zijn mogen CV (dus met batterijtje en monojack) pedalen ook. (als ze niet goedkoop zijn maak ik ze beter zelf :))


Die Roland CV keyboards staan vaak op Ebay.uk aangeboden door een Japanner.
 
Pro 2000 modules net verkocht tussen de 20 en 45 eu!!!...das niet duur toch?
 
Op zich echt geen geld, wel jammer dat de frontjes er maar zozo uitzagen (opdruk weggesleten enzo, niet zo netjes...). De technische kwaliteit kon ik niet goed beoordelen vanop een fotootje. Maar dan nog geen geld, m.i. Dingen als een oscillatormodule zijn pareltjes (erg Moogy) waar weinig echte alternatieven van gelijkaardige kwaliteit voor zijn, dus dan is zelfs met een minder frontje 45€ een lachertje. Gezien de prijzen had deze man beter zijn systeem als 1 geheel verkocht, want voor zijn systeem kon hij dan toch al héél wat honderden euro's vangen (2 osc basissetup).

Maar goed, ik ben dus in de eerste plaats op zoek naar de vocoder en phaser en niet zozeer naar Formant modules (ADSR's en VCA's misschien nog). Ik ga dus ook niet Ebay leegkopen; ik wacht eerder tot een forumlid iets aanbiedt. Of dat nu een verstofte knutseldoos vanop zolder is of een net, goed onderhouden apparaat. :) Er bestaat veel van Elektor, dus verbaas me maar! De bedoeling is om mijn Formant systeem nog verder uit te breiden met een derde kast waarin wat exotischer Formant/Elektor spul zit. Ik heb nu al 1 kast met enkel Formant modules, en een tweede kast met Formant modules en DIY extra modules (multiples, sequencer, transpose...)
 
Op zich echt geen geld, wel jammer dat de frontjes er maar zozo uitzagen (opdruk weggesleten enzo, niet zo netjes...). De technische kwaliteit kon ik niet goed beoordelen vanop een fotootje. Maar dan nog geen geld, m.i. Dingen als een oscillatormodule zijn pareltjes (erg Moogy) waar weinig echte alternatieven van gelijkaardige kwaliteit voor zijn, dus dan is zelfs met een minder frontje 45€ een lachertje. Gezien de prijzen had deze man beter zijn systeem als 1 geheel verkocht, want voor zijn systeem kon hij dan toch al héél wat honderden euro's vangen (2 osc basissetup).

Maar goed, ik ben dus in de eerste plaats op zoek naar de vocoder en phaser en niet zozeer naar Formant modules (ADSR's en VCA's misschien nog). Ik ga dus ook niet Ebay leegkopen; ik wacht eerder tot een forumlid iets aanbiedt. Of dat nu een verstofte knutseldoos vanop zolder is of een net, goed onderhouden apparaat. :) Er bestaat veel van Elektor, dus verbaas me maar! De bedoeling is om mijn Formant systeem nog verder uit te breiden met een derde kast waarin wat exotischer Formant/Elektor spul zit. Ik heb nu al 1 kast met enkel Formant modules, en een tweede kast met Formant modules en DIY extra modules (multiples, sequencer, transpose...)


Ik dacht dat de modules van chroom waren vandaar weinig opdruk ivm reflectie!...Ik denk dat de meeste Formant verkopers ook beter hun systeem als een geheel kunnnen verkopen dan in onderdelen...echter als koper ist mischien weer wel interesant. Er zal vast wel wat leuks uit de lucht kunnen valllen maar zet dan een ad op MP...hier opt forum zal je weinig "dachbodenfunds" vinden.
 
Er zijn afgelopen jaar in NL 2 elektor vocoders verkocht waarvan minstens 1 bij leden van dit forum, daarom probeer ik het eerst "onder de vrienden". Weinig zin in de onnozelheden van Marktplaats...

Wat de elektor phaser enzo betreft heb ik er weinig zicht op of die een beetje "in omloop" zijn.

(btw, chroom frontjes...jééééé man. Zelfde soort mensen die een jeep verlaagt? ;))

Maar goed, de vraag is hier gesteld. Dus als iemand van het forum zin heeft om zijn Elektor spulletjes te verkopen, dan mag hij me altijd contacteren en dan zien we wel verder.
 
Hoi!

Je woont dichtbij, dat is alvast goed. Ik stuur je vanavond een PB als ik hem heb kunnen horen (ik kan hier niet op myspace).

Kan je me alvast een fotootje van de jouwe doorsturen? De Formant vocoders zijn in veel vormen en maten gebouwd, vandaar. :)

Alvast bedankt voor de reactie!
 
12.jpg


Zo te zien niet. Maar mogelijk ergens wel, en sommige mensen gooien alle muziekprojecten van elektuur onder de "formant" naam, dus het is soms wat ingewikkeld. :)
 
en sommige mensen gooien alle muziekprojecten van elektuur onder de "formant" naam

Dat zijn den ik mensen die geen abonnement hadden en alleen de scans op het internet zien en denken dat dat alles is wat er is...

Elektuur heeft door de jaren heen een enorme hoeveelheid muziek-gerelateerde projecten gepubliceerd. Maar een fractie daarvan is gerelateerd aan de Formant.

De meeste phasers en andere effecten-dozen van Elektuur waren vooral gitaar-gericht en helemaal niet modulair.
 
Klopt. Als je alleen al kijkt wat ze doorheen de jaren aan drumdoosdingen hebben gemaakt...Er moeten veel muziekfans bij Elektuur werken. :)

Ik zoek dus spullen die wel compatibel zijn met de formant modular. Dus als er gitaareffecten die echt een gitaarimpedantie en signaalsterkte moeten krijgen, dan is het voor mij minder interessant.

Kan ik de formant oscillatoroutputs rechtstreeks in de elektor vocoder gooien (carrier) of is die te luid? Het zijn geen extreme outputs (2.5V PtP = ongeveer line level dus) dus ik denk/hoop dat dat wel gaat.
 
Ik dacht dat ze dat wel compatible gehouden hadden. Volgens mij wordt de Formant zelfs genoemd in het artikel (maar dat zou ik ook even moeten checken).
 
Jups, de Formant modular staat als mogelijke carrierbron vermeld.

Een Elektor vocoder zou dus een leuke aanvulling zijn op mijn modular.
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top