Welke synth beste voor Moog(-achtige) geluiden?

Voor wehnag is een Minimax wel leuk (ik vond het nèt niet...). Een Pulse vind ik op de één of andere manier niet zo Moogerig, maar dat kan ook aan mij liggen.
Maar als we het nu al hebben over Phatty (of Altair) budget, en de verwijzing dat je voor de echte Moog-sound uiteindelijk toch een Mini wilt, dan denk ik: vergeten we de Source niet? Vind ik 80% klinken als een Mini, maar veel praktischer qua uitvoering.
En net het juiste vintage gehalte, een stuk karaktervoller dan een Phatty.
En héé, nog niet één keer eerder genoemd in deze thread!
 
ja , en de micro en multimoog.
vooral die laatste is wel 1 van m'n favorieten.
maar ja oude spullen , en dan daarmee "on the road"?
kan allemaal , als je wat geld opzij legt voor mogelijke reparaties..
 
Ik heb een aantal optredens gezien met een Source, en dat ging eigenlijk prima (zo te zien).
Voordeel is dat het ding vrij compact is, dus gemakkelijk mee te nemen.
En er steekt niet zoveel uit aan knoppen etc. wat maar weer kan afbreken. Behoorlijk robuust allemaal, op een jaren '80 flipperkast achtige manier.
Verder wat presets (altijd handig met live) en goed temperatuurgestabiliseerde VCO's (in een 'oventje')... ook geen luxe vergeleken met de beruchte stemstabiliteit van bijv. een Mini.
Prima te MIDIficeren, mocht je dat willen, met de Encore kit.
En het funky bedienveld is ook altijd goed afleesbaar... :D
 
waldorf pulse is inderdaad niet verkeerd.
maar als je moog geluid wil kun je ten eerste allemaal spul gaan kopen wat het allemaal ver niet is of wat meer uitgeven dat je wel iets zeer goeds hebt.
ik heb een SE1 hier en die klinkt echt zeer goed, kost wat meer maar dan heb je ook wat.
de moog source is inderdaad ook een vette moog synth.
 
zijn er nog synths NIET genoemd?

nou topicstarter veel succes met je keus laat even weten als je hem hebt
 
zijn er nog synths NIET genoemd?
dualosc1(s).jpg

backend1(n).jpg

Samen kosten ze even veel als een minimoog.
Geluid hier.
 
zijn er nog synths NIET genoemd?

nou topicstarter veel succes met je keus laat even weten als je hem hebt

Haha, wel ergens tussendoor heb je misschien gezien dat ik een Minimax heb genoemd. Die heb ik aangeschaft en geen spijt van gehad. Onlangs een Mopho aan het geheel toegevoegd en daar ben ik misschien nog wel blijer mee, qua geluid. Maar voor inzicht in hoe zo'n synth precies werkt is die Minimax fantastisch (iemand zei in de documentaire over Bob Moog dat zo'n synth precies het goede aantal knoppen had, in plaats van dat je maar 20% gebruikt zoals bij veel apparaten). En hij ziet er prachtig uit en klinkt mooi.
 
Sinds een paar dagen heb ik een Roland Juno Di in huis... echt schitterend ding. Hij werkt verslavend en kan er geen genoeg van krijgen. En ja... Moogbassen, Moogleads en vooral heel veel Jupiter 8 geweld. Voor mij persoonlijk heb ik dit nog liever dan een echte Moog.

Op de demofilmpjes van youtube lijkt hij meer op een keyboard maar er zitten relatief veel synth-sounds in. Vooral de effectprocessor is waanzinnig mooi.
 
Een fout in het filmpje: Superlayer is dat je 1 en dezelfde sound meerdere keren over elkaar kunt layeren met een ontstemming om een superdik "zweverig" geluid te krijgen.
Enige minpuntje is dat er geen LFO voor het filter inzit. Portamento, solo/mono, D-beam (op alle denkbare parameters),vocoder (eenvoudig maar heel bruikbaar) en het zit er allemaal op gewoon.
 
ik zou natuurlijk zeggen zoek een moog

maar als het echt lo budget moet kun je eens kijken naar de speeltjes van MFB

de Synthlite 2 heeft de opbouw van de prodigy maar niet geheel analoog (osc zijn digi)

of de MFb synth is afgekeken van een Mini (geheel analoog)

er zijn vast betere maar geen goedkopere
 
Smaken verschillen.. haal je dan 5 Juno Di's voor ;-)
Ik hoor liever een echte Moog (alleen de knopjes zelf zijn Moog) of samples daarvan... gniffel. Maar heb je nog geen Jupiter 8 sound of Arp 2600, CS80, Steinway, Fender Rhodes Mk2 bijv. Ja zit allemaal in die Junotjes Di hoor.
 
Jammer dat er op die macBeth geen dedicated Release zit. Waarom toch zo'n combi geval als op de mini? HiPass en hold/gate delay hadden er ook nog wel bij gekund
 
Sinds een paar dagen heb ik een Roland Juno Di in huis... echt schitterend ding. Hij werkt verslavend en kan er geen genoeg van krijgen. En ja... Moogbassen, Moogleads en vooral heel veel Jupiter 8 geweld. Voor mij persoonlijk heb ik dit nog liever dan een echte Moog.

Kom op zeg, dit kan toch niet serieus zijn....
 
Wat is eigenlijk de leukste moog voor moogachtige geluiden?

Ik ben trouwens nog op zoek naar een ARP voor keyboard geluiden? Iemand nog een dergelijk apparaat in de aanbieding?
 
een juno di toch! rianne vervangt er alles mee, en anders een tyros....
 
Jammer dat er op die macBeth geen dedicated Release zit. Waarom toch zo'n combi geval als op de mini? HiPass en hold/gate delay hadden er ook nog wel bij gekund

Hipass en alle andere filter functies kan je zelf maken met een polarizing mixer, die hopelijk dit jaar er nog gaat komen (maar een A-138c is ook goed natuurlijk).

De envelope is ala mini, omdat er gewoon geen ruimte op het front paneel over is. Dat geld ook voor de hold/gate delay. En er zijn zat modules te koop die dat kunnen.


Maare die Di is best ok.
 
Back
Top