Vertraging van +-1.5 sec met reason en nieuwe geluidskaart

Michael1989

Nieuwkomer
Lid sinds
25 september 2009
Berichten
5
Hallo,

Sinds kort nieuw op dit forum, eerste berichtje maar:

Ik heb sinds kort een geluidskaart (UA-25EX http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=970 ) en een midi keyboard controller ( PCR-500 http://www.roland.com/products/en/PCR-500/ ). Dit heb ik gekocht om te leren spelen met reason en andere software (ja ben echt nog volledig nieuw op dit vlak, en had zoiets van, koop ook direct (naar mijn idee) goed spul om te beginnen.. Nouja, alles aangesloten, en nu heb ik ongeveer een vertraging van 1.5 seconde bij het invoeren van geluid met het keyboard in reason.

Nu heb ik wel gekeken in de handleidingen, en weet ik dat je via instellingen in reason je sample rate, buffer size en latency compensation in kan stellen. Echter ik begrijp niet wat het best is om in te stellen. Wel heb ik hier wat mee ''geklooid'', maar het vertraging blijft (eerst had ik het ook met alleen mijn onboard geluidskaart, vandaar de nieuwe externe (en ja onboard is uitgeschakeld, en geluid komt via de nieuw externe geluidskaart). Kunnen jullie mij hier mee helpen hoe ik dit probleem op los? Ik ga er van uit dat het simpelweg instellingen zijn, want mij is verteld dat ik dit met de nieuwe geluidskaart niet meer zal hebben.. Ook de pc is goed in orde (dual core 2.8ghz, 4gig geheugen, en nette videokaart).

Graag hoor ik het. Ook graag wil ik ook van jullie wel horen, of ik ook daadwerkelijk een goede koop gedaan heb met bovenstaande. Het si gekocht om mee te beginnen, maar wat kwaliquatief genoeg behoort te zijn, om ook verder mee te gaan.. Oja, mijn boxen zijn nog niet veel, dit zijn gewone logitech boxen van 1a2 jaar oud weg bij de mediamarkt.. Deze worden op het gegeven moment vervangen voor andere, zal dit voor de vertraging zorgen? En als laatste, ik haal alles gewoon bij Big one in Zwolle.

Michael
 
Selecteer in reason de ASIO drivers in plaats van de directx of MME drivers die waarschijnlijk nu geselecteerd staan.

Als je de asio driver heb geselecteerd (de asio drivers komen met je geluidskaart en dien je te installeren) kun je in het control panel van je geluidskaart de audio buffer instellen, dit gaat in buffer groottes van bijv 64, 128, 256, 512 buffers, etc

probeer eens op 64 of 128 buffers te draaien.

succes
 
IK heb nu de asio driver aangeklikt (had er eerder eig ook wel over gelezen, althans ben de naam asio wel tegen gekomen maar had er niet aan gedacht dat dat hem was:$:P). Maar nu kon ik geen geluid mer aansturen met het keyboard.. Heel vaag.. De pc geeft wel een melding als ik hem aansluit en loskoppel, maar reason kan hem niet meer vinden.. Denk dat ik de boel nog een keer moet installeren, maar dat komt in het weekend waars pas weer.. Druk... druk.. druk :P

Thnx iig !

(trouwens, je noemt 64 of 128 buffers, wat is nu beter en sneller, lager of juist hoger? Zo zijn er ook nog meer termen als samples, output latency en latency compensation. Ik heb geen idee wat nu het beste is, ook weer zo laag mogelijk, of zo hoog mogelijk, of er tussen in want het ene is bij een bepaalde grens ook weer minder, of weet ik het.. Kan je daar wat meer over zeggen?)
 
Latency compensation is voor externe apparatuur, waar het signaal door de kabel gaat naar bijv. een effectbak en dan weer terugkomt. Omdat de kaart nog moet converteren van digitaal naar analoog en weer terug (wat tijd kost) zit je met een fractie vertraging opgescheept. Latency compensation stuurt het uitgaande signaal gewoon wat eerder naar buiten, zodat het precies op tijd terugkomt.

Kleine buffersizes zijn beter maar op het moment dat er teveel draait voor je computer om bij te houden hoor je gekraak. Gewoon testen, dus.

Op ASIO zetten moet niet tot een herinstallatie leiden volgens mij. (edit: nee, je hebt 'm dus goed aangesloten :P ). Ga alles een voor een af: komt er uberhaupt een MIDI-signaal binnen? Staat je controller nog in de lijst bij Keyboards & Control Surfaces? Wat staat er helemaal bovenin bij Reason Hardware Device ingesteld; staan de outputs allemaal aan?

Kijk anders of je ergens een oude stereo-toren op de kop kan tikken. Dan hoef je vaak alleen nog maar van 2 keer mono jack naar 2 keer tulp, en het zit er dik in dat die speakers ook wat meer massa hebben zodat je nog tenminste een beetje midden overhoudt.

Ik vind dat je 't niet verkeerd hebt gedaan. PCR-controllers hebben best goede toetsen en met Reason moet je hier prima mee vooruit kunnen.
 
Hey,

Toch nog een vraagje :D Wat betreft het geen geluid ontvangen door dit keybord is nog steeds zo, zal het even uitleggen:
Als ik de driver installeer, en daarna de pc opnieuw opstart (zoals automatisch gaat), en dan reason open, dan geeft deze direct aan dat het mijn keyboard ziet. Als ik dan toetsen aanraak, komt er ook geluid door.

Echter... Doe ik mijn keyboard uit, of ontkoppel deze, of doe de pc uit. Door daarna weer het keybord aan te doen, aan te sluiten etc vind reason hem niet meer. Ook geeft hij geen geluid meer door, er gebeurd dan helemaal niets meer. Dit blijft zo, totdat ik de driver weer op nieuw installeer, dan doet hij het weer, maar doe ik iets uit, dan begint dit hele verhaal helemaal opnieuw... Heel storend dit :(

Zo is mijn vraag, kan iemand mij vertellen, of ik het keyboard wel correct afsluit, of moet ik bijv eerst reason afsluiten, en via windows de opdracht geven om hardware veilig te verwijderen? Of iets heel anders?? Vind het overdreven dat dat zal moeten, en indien dat niet zo gedaan wordt dat de driver niet meer functioneerd (althans indien het de driver is).

Kent iemand dit, en is er iemand die me hiermee kan helpen?

Dan ben ik nog het boekje door aan het spitten, om er zo achter te komen, hoe ik de verdere opties van dit keyboard kan en moet gebruiken, pff wat is dat ingewikkeld zeg als je er totaal geen kennis van hebt :P

Heb btw ook software bij het keyboard, en de geluids kaart gekregen. 2x het pakket van Cakewalk met oa Sonar. Heb alleen geen idee of dit een demo is, of volledig.. Hoe denken jullie eigenlijk over deze software? Reason of Sonar?

(Haha, zonet had ik nog een vraag in me hoofd, kan er niet meer opkomen nu:P:$, misschien zo nog een edit als ik het weer weet ;p)

[edit:
Haha, weet hetw eer:D, ik vond een poosje terug een site genaamd Wauter's Reason Tutorial ( http://studwww.ugent.be/~wsmet/reason/NL_index.html ), dit vond ik toen een erg duidelijke en fijne site om de basisdingen van reason te leren, stap voor stap. Helaas, is de site al enkele dagen uit de lucht. Weet iemand hier misschien meer over, of heeft iemand een goed alternatief (ja youtube, maar ik lees ook graag dingen op me gemak, zonder elke keer een film stop te moeten zetten etc..). Dit geldt eig ook wel voor Sonar, moet het verschil toch eens ondervinden.. Anyone?)
 
Je moet hem gewoon niet ontkoppelen.(of idd eerst verwijderen, wellicht helpt dat. Heb je dat al eens geprobeerd?)

Het gebeurt met meer USB apparaten. Als je hem loshaalt en vervolgens weer aansluit (zeker als je een andere USB aansluiting gebruikt) dan moet je computer hem opnieuw installeren. Gewoon lekker laten hangen dus.
 
Dan ben ik nog het boekje door aan het spitten, om er zo achter te komen, hoe ik de verdere opties van dit keyboard kan en moet gebruiken, pff wat is dat ingewikkeld zeg als je er totaal geen kennis van hebt :P
Je hoeft ook niet alle opties tegelijk te gebruiken hoor ;).

Belangrijkste is dat je uitvind hoe je de draaiknoppen en sliders aan je software kunt toewijzen. De drukknoppen onder de toetsen kunnen dienen voor kanalen aan en uit te zetten, of voor drums te programmeren. De sliders kun je gebruiken voor de volumes of voor bijv. de envelopes van je softsynth.

Heb alleen geen idee of dit een demo is, of volledig..
Je krijgt een demo of een "lite" versie. Lite houdt vaak in dat je niet het volledige aantal kanalen kan gebruiken.

Hoe denken jullie eigenlijk over deze software? Reason of Sonar?
Reason is leuk maar doet geen audiotracks, en dat kan wel handig zijn. Sonar heb ik geen ervaring mee, dan zul je 't toch even moeten installeren. Het bijt elkaar niet hoor, het is alleen gedoe om 2 programma's tegelijk te leren.

[edit:
Haha, weet hetw eer:D, ik vond een poosje terug een site genaamd Wauter's Reason Tutorial ( http://studwww.ugent.be/~wsmet/reason/NL_index.html ), dit vond ik toen een erg duidelijke en fijne site om de basisdingen van reason te leren, stap voor stap. Helaas, is de site al enkele dagen uit de lucht.

Je moet ook http://www.reasontutorial.be/ gebruiken als URL, die staat ook nog gewoon online :).
 
Je hoeft ook niet alle opties tegelijk te gebruiken hoor ;).
Belangrijkste is dat je uitvind hoe je de draaiknoppen en sliders aan je software kunt toewijzen. De drukknoppen onder de toetsen kunnen dienen voor kanalen aan en uit te zetten, of voor drums te programmeren. De sliders kun je gebruiken voor de volumes of voor bijv. de envelopes van je softsynth.

Ja, maar dat is dus ook hetgene wat ik momenteel als eerste aan het zoeken was. Weet ik dat eenmaal kan ik langzaamaan meer leren:P Magoed, daar kom ik dus eig al niet uit :$ (envelopes?, daar bedoel je precies mee?)


Je krijgt een demo of een "lite" versie. Lite houdt vaak in dat je niet het volledige aantal kanalen kan gebruiken.

Oke, dus daar heb ik dus in principe ook erg weinig aan?? Nouja heb het vandaag even geprobeerd, maar snap er niet veel van van deze software, reason vind ik toch iets duidelijker op het moment, magoed, daar heb ik al weer ietsjes kennis van..

Reason is leuk maar doet geen audiotracks, en dat kan wel handig zijn. Sonar heb ik geen ervaring mee, dan zul je 't toch even moeten installeren. Het bijt elkaar niet hoor, het is alleen gedoe om 2 programma's tegelijk te leren.

Hoebedoel je, reason doet geen audiotracks? Je kan er muziek mee maken, dus audio, right? Probleem waar ik nu alleen steeds tegen aanloop is, bijv de drumcomputer, en synts etc, als ik die een bepaald ritme toewijs dan klinkt dat wel lekker, maar het blijft zich constant herhalen.. Het is bijv mijn bedoeling om even 2* een ''salvo'' van redrum af te spelen, dit op te slaan, en zo kan gebruiken in een geheel nummer. NU is het zo dat een ''salvo'' van bijv 16 tekens, zich constant herhaald, dus je hoort telkens hetzelfde gedurende het hele nummer.. Ik neem aan dat je het toch kan instellen dat je dit niet contstant blijft horen indien dat niet gewenst is..

Magoed, geen idee hoe dus.. :(


Je moet ook http://www.reasontutorial.be/ gebruiken als URL, die staat ook nog gewoon online :).

You're genius ;p Thanx, daar zat ik al de hele tijd naar te zoeken.. Serieus op internet via elke link kwam ik weer op diegene die niet kon worden weergegeven... Zo kwam ik bijv ook op een forum, weet alleen niet meer welke, waar iemand dit zei, en waar wauter zelf op reageerde (geloof rond de 3 dagen terug ofzo) met het bericht van dat die site 4 jaar online heeft gestaan tijdens zn studie, maar dat de school het weggehaald heeft ivm het afronden van zn studie.. Hij zal er mee bezig, dus hoop dat deze link die jij nu geeft een blijver is :)

Thanks iig :)
 
envelopes?, daar bedoel je precies mee?
http://synthwiki.nl/index.php/Envelope

Oke, dus daar heb ik dus in principe ook erg weinig aan??
Weet ik niet. Ze gaan er over 't algemeen van uit dat je er niks bij hebt, 't is niet alsof zo'n lite-versie Edirol of E-mu of M-Audio veel kost. Als je er een lite-versie van Ableton bij krijgt (bij sommige keyboards) is het upgraden naar de volledige wel goedkoper, weet niet hoe dat zit bij Sonar.

Hoebedoel je, reason doet geen audiotracks? Je kan er muziek mee maken, dus audio, right?
Nee, da's niet hetzelfde.

attachment.php


De bovenste twee tracks zijn audiotracks. Dit is opgenomen geluid - een wavefile. Ze nemen op hoe het klinkt - maar niet hoe je het speelt.

De onderste twee tracks zijn MIDI tracks. Ze nemen op wat je hebt gespeeld, maar niet hoe het klinkt. Reason doet geen audiotracks; daarvoor is Record in het leven geroepen.

Probleem waar ik nu alleen steeds tegen aanloop is, bijv de drumcomputer, en synts etc, als ik die een bepaald ritme toewijs dan klinkt dat wel lekker, maar het blijft zich constant herhalen..
Da's een feature, geen bug.

Je kunt dit op twee manieren oplossen: je programmeert diverse patronen in ReDrum of Matrix in en wisselt daartussen, of je rechts-klikt op de ReDrum en kiest "copy pattern to track". Vervolgens moet je dan wel "Enable Pattern Section" uitzetten.
 

Attachments

  • reaper1825_stealth.gif
    reaper1825_stealth.gif
    80 KB · Bekeken: 85
daarvoor is Record in het leven geroepen.

Is Record dan een programma, misschien meer een onderdeel, dat bij installatie geintergreerd is met Reason? Of echt een 2e programma naast reason? Nouja ik wil het zeker eens proberen, als dit een handige aanvulling zal zijn.


Je kunt dit op twee manieren oplossen: je programmeert diverse patronen in ReDrum of Matrix in en wisselt daartussen, of je rechts-klikt op de ReDrum en kiest "copy pattern to track". Vervolgens moet je dan wel "Enable Pattern Section" uitzetten.

Tsja, ik kan nu inmiddels inderdaad een onderdeel, envelop als ik me niet vergis(?:P), kopieren naar die ''balken'' onderaan. Maar als ik 'Enable Patern Section' uitschakel, dan kan ik ook de 'Run-functie' van Redrum niet meer gebruiken. Ook komt er geen geluid meer uit de balk die ik nu gekopierd heb als ik gewoon op play (onderaan) druk. Wel zie ik dat hij gaat spelen, ook zie ik bij 'Lane 2' een groenbalkje heen en weer bewegen, maar zonder geluid. Zet ik 'Enable Patern Section' weer aan, dan hoor ik wel weer geluid, maar gaat dit weer het zelfde als het probleem wat ik aangaf.. (ja, ook met de balk die ik envelop die ik gekopierd heb, omdat redrum zelf zich steeds blijft herhalen..

Ik neem aan dat ik toch iets verkeerd heb ingesteld?

[edit, tsja stom, maar heb het al gevonden.. Moest eerst in het vakje redrum staan (blok, links onder, en dan copy en dan komt het in de juiste, althans nu doet hij het:P , thnx ]

Trouwens nog even iets anders. Ik irriteer me regelmatig aan het punt dat ik het scherm van reason niet kan vergroten.. Althans mij lukt het niet.. Ik vind dat scrollen soms wat irritant, en het zal fijner zijn om alles te kunnen verdelen over het gehele scherm (22''). Mij lukt dat dus niet en houd dus bij reason steeds een oppervlak van ±een A4'tje (oftewel de helft van mijn scherm kan ik niet zinvol opvullen/gebruiken met reason). Kan iemanand mij dit misschien vertellen?, ja sorry lullig vraagje, maar ik kan het simpelweg nuet vergroten door bijv het scherm naar een groter formaat te slepen..
 
Of echt een 2e programma naast reason? Nouja ik wil het zeker eens proberen, als dit een handige aanvulling zal zijn.
Een los programma.

Tsja, ik kan nu inmiddels inderdaad een onderdeel, envelop als ik me niet vergis(?:P),
Nee, envelope is niet van dit op toepassing.

Trouwens nog even iets anders. Ik irriteer me regelmatig aan het punt dat ik het scherm van reason niet kan vergroten.. Althans mij lukt het niet..
Dat gaat niet :D. Het enige wat je kunt doen is de sequencer naar een apart scherm zetten, of je scherm 90° kantelen (als je monitor dat ondersteunt) zodat je geen 1440 x 900 krijgt maar 900 x 1440. Such is life.

Als dit je overigens tegenvalt dat je er Record bij moet kopen en dat je gebonden bent aan die schermindeling: dat zijn allebei redenen dat mensen Reason niet als hoofdsequencer/pakket gebruiken maar Rewiren als plugin in een ander programma, of gewoon helemaal niet gebruiken.

Oorspronkelijk waren dat prima redenen; schermen waren niet groot, computers niet krachtig, dus Reason draaide veel meer tegelijk als zeg, Cubase 5 VST die veel zwaardere plugins had. Nu kunnen ze bij Propellerheads dus wel Reason 5 opeens 2 schermen breed gaan maken; maar zo kloot je dus alle mensen die niet zo'n grote schermen hebben. Je kunt alle GUIs groter maken, maar dan past er niet per definitie meer op. Dit soort dingen kun je alleen als je op gedetailleerde manier bijhoudt wat je gebruikers aan hardware hebben staan; omdat je dan met je gebruikers mee kan groeien.

You can't please everyone all of the time.
 
De kracht van Reason is JUIST dat er geen dingen als scherm aanpassing, 3rd party plugins of andere uitbreidingen inzitten. Dat zorgt ervoor dat het bijzonder stabiel is en geen gezeik geeft met externe dingen die problemen kunnen veroorzaken.

Ik gebruik het al jaren in combinatie met Cubase via rewire als een soort hardware synthrack. (ik gebruik de sequencer van Cubase, niet van reason). Werkt perfect!
 
Back
Top