Nord Lead 2 software

knikkink

Ingeburgerd
Lid sinds
28 september 2007
Berichten
56
Een tijdje geleden wilde ik nog een pcmcia-kaart aanschaffen voor mijn nord lead 2. Deze vindt ik echter wat aan de dure kant.
Is er ook (gratis) software beschikbaar voor de NL2, waarmee ik patches kan opslaan op de pc?
 
Ok, ik heb zo het vermoeden dat dit me inderdaad problemen op gaat leveren als ik op eigen houtje dit programma ga verkennen. Zou je me concreet kunnen vertellen hoe ik een patch van de nord lead op mn pc krijg?
 
Installeer MIDI OX.
Doe een Sysex dump op de NL2.

Als je je MIDI-poorten en zo correct hebt ingesteld pikt 'ie het op en kun je het resultaat opslaan als een .syx file.
 
Ok, ik heb zo het vermoeden dat dit me inderdaad problemen op gaat leveren als ik op eigen houtje dit programma ga verkennen. Zou je me concreet kunnen vertellen hoe ik een patch van de nord lead op mn pc krijg?
Yoozer heeft gelijk dat MidiOX goed werkt, maar ik zelf ga toch voor het buggy programmaatje NordGen.

Je hoeft NordGen niet te installeren: het is een tooltje (Ik heb meer SysEx op m'n computer en iedere keer dat ik die wil gebruiken gaat die MidiOX er tussen zitten, dus liever geen OX).

Je Midi Out en In van de synth verbinden met de Midi ingangen van de Midi interface op je computer. In NordGen bij Input device de juiste poort kiezen en bij de Out natuurlijk ook.

Voor een upload ook bij SysEx 'receive' selecteren, dan staat'ie op scherp.
Op de synth [Shift+OctaveUp=DumpOne] uitvoeren en de ronde knopjes in NordGen verspringen. Hij zit er in... Nu nog saven, maar dat zou ik nu niet doen... Je saved dan meteen het eerste lege Program (Patch) van NordGen mee. Op zich niet zo heel erg, maar dat zijn dan wel twee Programs op de plek van één! Ga je vaker met dit tooltje werken en ook wegzenden naar de synth, etc, dan loop je het risico behoorlijk grote files te krijgen, terwijl je alleen de eerste maar gebruikt; de rest is zuiver ballast. (Ik had files van meer dan 17 Mb, terwijl één Program maar 139 bytes is :D Het lullige is dat deze grote files ook nog eens op het net rondzwerven :(

Wat ik doe...
Ik maak een mapje voor een bepaald project aan, bijvoorbeeld een bepaalde song of puur sound design, en kopieer eerst NordGen daarin. Altijd bij de hand en duidelijk voor wat later volgt in dit verhaal. Ik activeer dit programmaatje door de poorten te kiezen en receive te kiezen. Ik maak vervolgens de Dump vanaf de synth: de Patchteller staat gelijk op 2! Dan kies ik in menu file het commando Explode en in de map waar de tool staat worden twee files aangemaakt: nord0.ngf en nord1.ngf. [ngf] betekent NordGeneratorFile. Dat verander ik altijd bij het herbenoemen van het file (Je wilt per slot toch weten hoe het heet en waar je het kan vinden) in [syx]. Het file nord0.ngf is de lege, dus weg ermee! Delete! Ausradieren!

Het voordeel ten opzichte van andere programmaatjes is het kunnen ‘lezen’ van de Patch. Zet het curser pijltje op de knop en de waarde is af te lezen. Veranderingen van parameters zijn naar de synth door te sturen.
Alleen die vervelende bug dat de tool alleen Banks maakt (Je kunt niet eens een Bank naar de synth sturen…)
Ook Performances pakt het niet op.
De Morph weergave is wat onduidelijk: wat er van de oorspronkelijke waarde afgaat (links van het midden) of erbij komt (natuurlijk rechts van het midden).
Maar voor de rest is het wel buikbaar…

Maar zijn er programmeurs die willen helpen een betere te maken?

Wout
 
hij vraagt er nogal wat voor:o
Jep! Hij vindt mij maar vreemd dat ik zoveel voor noppo doe. Ze zijn wel heel vlug naar het kapitalisme overgegaan, daaroo... Als ik hem daarmee plaag, dan zegt'ie meteen dat z'n ouders daarvoor jarenlang voor onderdrukt zijn :)
maarjah, ik maak ze zelf wel:P anders word ik nogal lui
Tjonge! En hij maakt ze nu juist voor luie mensen! Wat zit de wereld toch raar in elkaar... :D

Wout
 
Back
Top