Welk model is voor mij? Wil ik teveel, voor te weinig?

ibendiben

Nieuwkomer
Lid sinds
25 september 2009
Berichten
19
Hallo daar,

Al een tijdje ben ik aan het rondspeuren naar een digitale piano of synth om mee te kunnen nemen ergens naar toe, om met koptelefoon op te kunnen spelen en om aan de computer te kunnen koppelen om opnames te maken en muziek te componeren. Zelf speel ik al jaren akoestisch

Tijdens het speuren kwam ik nooit de piano van mijn dromen tegen. Die dromen zijn dus misschien ook wel te mooi om waar te zijn. :engel:

Wat ik wil (in graded belangrijkheid en niet allemaal persé nodig):
-gewogen toetsen (aanslag dichtst bij een 'schimmel', dus niet te zwaar!)
-76-keys (88 of 61 toetsen kan, maar 76 is ideaal)
-midi mogelijkheden (uitgang naar computer is genoeg, heb al een kabel)
-velocity, release en aftertouch sensitive
-onboard geluid en speakers
-portable (van stand naar bureau, in de trein)
-sequenser om digitale opnames te maken voor de computer

Nu wordt het al te gek (en steeds onbelangrijker):
-mogelijkheden om keyboard in delen op te splitsen
-layers om twee instrumenten over elkaar te spelen
-pitch bend and modulation wheels
-alle mogelijke aansluitingen

Nu komt ie (toch WEL belangrijk):
-niet te duur (té is nooit goed behalve tevreden :kimono:)
->liefst onder de 500 euro.
->met al teveel concessies zo'n €300,- met (bijna)alles erop en eraan tot €800,-

Hoeveel ik ook gespeurd heb, jullie weten meer dan ik. Dus daarom mijn vraag:
Welke modellen komen het dichtst in de buurt van mijn wensen?

Ik vond:
-yamaha's dgx-serie, p-serie en s90 en als goedkoper alternatief np-30
-alesis qs8.1
-fatar vmk 176 plus
-m-audio prokeys 88

Ik ga, zodra ik de mogelijkheid heb, naar een winkel om eens wat uit te proberen, want mijn eigen 'feel' is het belangrijkst, maar ik hoor graag jullie adviezen (ook als ik hier aan het verkeerde adres ben voor deze vraag)!

--Ben
 
Yoozer's wet van functionele convergentie: Des te meer je in 1 doos probeert te proppen voor een lage prijs, des te meer het gaat lijken op een laptop.

Het belangrijkste wat je niet kunt opvangen met apparatuur die je er later aanhaakt is het gevoel van de toetsen. 76 toetsen betekent vrijwel altijd synth-action - dus niet gewogen. Jammer maar helaas. Het gevoel van de 88 toetsen is een persoonlijke zaak; zelf wil ik juist iets zwaarders (ik heb een Roland FP7, allesbehalve portable). Daar komen we ook nog op punt 2 uit; portable en 88 toetsen gaat niet echt samen. Het blijft een lomp zware bak die je mee moet sjouwen.

De DGX zijn goedkope arranger keyboards, de P zijn digitale piano's voor thuisgebruik, de S90 is een Motif zonder sequencer/sampler maar weegt best wel wat, en de NP30 heeft gewoon een gruwelijk cheap niet-gewogen toetsenbord; de prijs en het lage gewicht is eigenlijk het enige dat er goed aan is.

De QS is al wat ouder maar als het toetsenbord je bevalt, waarom niet; de VMK maakt geen geluid, en de M-Audio ken ik niet om er over te oordelen.

Je wil opnames maken voor je computer. Met een on-board sequencer. Da's een beetje een gat graven met een schop zodat je een berg zand krijgt die dan vervolgens door een dieplader weer meegenomen gaat worden. Met andere woorden: waarom niet gelijk je computer gebruiken? Reaper is bijvoorbeeld erg budgetvriendelijk, en bij elke audio-interface (die je toch wel gaat nodig hebben) krijg je een Cubase of Ableton Lite of zo, wat prima is voor niet al te ingewikkeld werk. Als je dat dan onder de knie hebt kun je vaak met leuke korting upgraden.
 
76 toetsen betekent vrijwel altijd synth-action - dus niet gewogen.

Die nieuwe Yamaha S70 XS heeft 76 gewogen toetsen.

Maar goed, die valt verder ruimschoots buiten het budget van TS.
 
De fout die ze met de S70XS en S90XS hebben gemaakt is dat ze de pitchbender bovenop hadden moeten zetten. Was 'ie gelijk stukken meer draagbaar geweest.
 
Zo, ik dacht dat ik bericht zou krijgen indien er geantwoordt zou worden, daarom geen reactie van mij.
Ik ben inmiddels wat verder in mijn orientatie... ja ik weet het ik schreef veel op, maar van boven naar beneden werd het steeds onbelangrijker en alles wat daaronder komt is mooi meegenomen.

Mijn conclusie over Yamaha: niet fijn! Veel te zwaar en langzaam voor mij.
Roland voelt veel beter en ik heb ook op een Korg gespeeld die ik erg fijn vond.
Ik moet nog even uitzoeken welk model dat ook alweer was maar die laatste was betaalbaar: 300/400 euro. Was een digitale piano zonder iets 'extra's' maar met een fijn gevoel.

Grappig genoeg heb ik in de winkel waar ik was spontaan een electrische gitaar gekocht ;)
De zoektoch naar de piano gaat nog even verder. Dank voor de reacties en voor nu:

-Portable is wel belangrijk, wil ik hem mee kunnen nemen op stage oid.

Dat betekend: onboard speakers, niet zwaar en liefst maar niet noodzakelijk 76 of 61 toetsen.

-Verder hecht ik het meest belang aan de gevoeligheid die ik met een instrument tot uitdrukking kan brengen, dus aanslaggevoelig en liefst snelheid gevoelig staan bovenaan en zelfs aftertouch zou ik erg waarderen.

-Ik houd erg van improviseren en jammen dus als ik in mijn eentje ben is het soms fijn als de keyboard zelf voor wat begeleiding kan zorgen... Sequensing zou mooi zijn maar ik ben het met de reactie boven eens dat ik met midi ook een eind kan komen, al moet ik dan wel eerst een goede geluidskaart kopen.

Trouwens, Youtube!, ik heb twee van mijn nummers opgenomen (eerste fase dus nog niet top) die zet ik hier ook maar neer, voor de objectiviteit van het onbekende:

 
Laatst gewijzigd:
Dat 1e nummer(you gotta be home) lijkt heel erg veel op een al bestaand nummer uit de 60er of 70er jaren. Zelfs de zanglijn is het zelfde. Of is dit een cover?
 
De M-audio is heel leuk als studio-masterboard, is eigenlijk een 88-keys half-gewogen (of was het nu volledig gewogen? het voelt alleszins een beetje aan als een echte piano, ik speel er regelmatig ook gewoon klassieke piano op) midikeyboard met een uc33e bovenop gesmeten.
Hij is wel heel erg zwaar en dus langs geen kanten draagbaar.
 
Beperk je jezelf niet enorm in je keuze met iets als onboard speakers? 't is misschien vloeken in de kerk ;) maar dat wensenlijstje van jou gaat naar mijn mening meer richting een arranger dan een synth, workstation of stage piano.

Speakers zitten er niet op omdat het echte instrumenten zijn ;) als je daarmee op het podium staat heb je er gewoon niets aan. Helaas voor jou betekent dat dan, dat naarmate een instrument aan meer punten van je lijstje voldoet, de kans op onboard speakers kleiner wordt.

Portable met gewogen toetsen bestaat niet. Ik vind mn non-weighted 76 keys synth al niet portable met zn 15 kilo :P Hier zul je dus misschien een consessie moeten doen; als meenemen echt belangrijk is, ga dan voor een zo licht mogelijk 61 keys ding. Ben je op pad, dan kan je iig ff wat poken en ruwe ideetjes opnemen; die kan je thuis dan wel voor het "echt" uitwerken.

En hoe hard heb je die release en aftertouch sensitivity eigenlijk nodig? Die vind je misschien minder snel dan iets standaards als velocity sensitivity en pitch/mod wheels. Je speelt blijkbaar gitaar en piano, maar wat zou je dan bv willen aftertouchen?

Ik weet niet echt wat ik je aan moet raden, maar ik geloof gewoon niet dat je alles nodig hebt wat je opnoemt, en dat het bovendien te duur wordt dan. Bekijk het bijvoorbeeld eens andersom; bedenk je in plaats van - alles - op te noemen wat je leuk lijkt eens wat je - minimaal - nodig hebt...

Als ik naar je nummer luister is dat namelijk niets meer dan iets draagbaars met een piano sound en een sequencer ;) en daar zijn er heel veel van.
 
Okee dan ;) Dank je wel voor de reacties, ik ben alweer een stap verder.
Ik geloof dat je het goed onder worden hebt gebracht Clay! Blijft dus eigenlijk over:
-76/61 toetsen (ongewogen, of halfgewogen, wat ik tot nu toe heb geprobeerd vind ik dit helemaal niet persé minder fijn, gewogen is zelfs wat zwaar vaak)
-Aftertouch is weliswaar zo'n beetje mijn grootste droom (haha) maar tegelijkertijd onzin *D
-onboard speakers lijkt mij toch wel fijn, wil ik snel iets in en uitpakken!
-sequencing, en automatische begeleiding? teveel gevraagd? :yamaha:

Ik ben al een keer richting Rock Palace gereisd maar helaas is die gesloten op maandag, dat moet dus nog even wachten.

ps. en mijn liedje vond je 't wat? Vind iemand anders het ook lijken op een bestaand nummer?
 
Dat bevreemd mij zeer. Welk nummer is dat?

dat is het probleem, ik ken het nummer maar niet de artiest.
Omdat ik zelf meer in de extremere muziek hoek zit.
Het is iig iets wat ik in mijn jeugd al heb gehoord(70er/80er jaren)
Dus kijk ermee uit, want voor je't weet heb je gelazer ivm auteurs rechten.
 
Tekst? Zanger zangeres? Bandleden? Ben nu wel erg benieuwd!
Ik heb dit nummer namelijk grotendeels 'geimproviseerd', de begeleiding kan ik me iets bij voorstellen, maar de zanglijn? Zou ik erg grappig vinden als het preicies lijkt op een bestaand nummer, tenzij ik het goed ken natuurlijk :frons:
 
Ik denk dat je tekst wel anders is, maar voor de rest lijkt het nummer er echt op. Er zijn kwa melodie en zang timing kleine verschillen, maar het is echt erg close. Ik dacht meerstemmig(kopstem), maar tis zo lang geleden dat ik't heb gehoord. En vooral de begin zang lijkt sprekend. Kijk die improvkopstem is wel heel anders. En't refrein is anders. Volgens mij zou het best de beach boys kunnen zijn, maar zeker weten doe'k't niet.
 
De tekst is natuurlijk anders, dat kan gewoon niet anders. En ik ben toch niet erg gelovig dat het er zoveel op kan lijken. Dit nummer heb ik echt zelf geschreven er kunnen altijd herkenbare stukken in voorkomen, dat zul je altijd zien. Wat ik bedoelde: Weet je nog een stukje tekst? Dan kan je vaak het nummer achterhalen!

--Ben
 
net voor 100 euro een roland e58 gekocht,
5 octaaf aanslaggevoelig , met speakers en koptelefoonuitgang.
misschien ook het overwegen waard?
 
hehe, zou het best eens kunne zijn! Ik vond alleen niet de E-58, wel de:
E-28, E-38, E-68, E-50, E-60, E-80

Bedoelde je de E-50/E-60? Die moet ik zeker eens gaan proberen!
 
e60-e70-e56/etc
verschillen zijn klein en veel waar voor het geld zeker als je het mn wilt gebruiken om wat ( mobiel) met anderen of jezelf te spelen.
 
Van jupiter8 met groovemidiinterface naar roland e58. Dat gaat de goeie kant op!
ja da's toch maar mooi een extra "E" en "5" erbij , en dat voor nog geen 50€ per teken !
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top