FL Studio 9 vandaag verwacht!

Ña lang wachten komt hij dan toch, FL Studio 9; inclusief multicore processing en de befaamde freeze functie!

attachment.php


http://flstudio.image-line.com/documents/whatsnew9.html

http://www.bax-shop.nl/nieuws-items/op-9-september-2009-ziet-fl-studio-9-het-daglicht.html

http://forum.image-line.com/viewtopic.php?t=14001

09-09-09, het is toch prachtig.
 

Attachments

  • t_AllBoxesStacked.png
    t_AllBoxesStacked.png
    30,1 KB · Bekeken: 105
Last edited by a moderator:
Is die nu eindelijk ook voor de mac?
Weet iemand eigenlijk waarom dat FL geen mac versie uitbrengt?

En nu niet zeggen kan wel met bootcamp he!*D*D*D:D
 
Waarom is er geen Mac-versie? Nou, heel eenvoudig.

Het totaal aantal gebruikers met een Mac is laag. We praten over een marktaandeel van minder dan 10%. Verder kost een Mac door de bank genomen meer dan een PC met vergelijkbare specs, en start de instap-Mac bij een hoger bedrag dan een instap-PC (je hebt al een Packard-Bell bak voor 300 euro, voor dat bedrag krijg je van Apple hoogstens een iPod). Dit betekent dat de doelgroep dus niet groot is, en het maken van een Mac-versie kost domweg veel werk, dus tenzij je er al van het begin mee bezig was gaat overzetten een groot probleem zijn. Je moet een hele ris Macs erbij aanschaffen om de software te testen en te waarborgen dat dingen werken zoals ze moeten. Laten we eerlijk wezen, het prijspunt maakt FL erg aantrekkelijk voor de liquide minder bedeelde medemens.

Even een voorbeeldje:
De oplossing van Adobe is bijvoorbeeld om een eigen toolkit te schrijven die geabstraheerd wordt. Een voorbeeld van deze techniek is hier te zien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Abstract_factory_pattern

Hier heb je dus een functie die een knop op het scherm laat zien. De functienaam is hetzelfde dus die kun je gewoon blijven gebruiken; echter, ergens op 1 locatie in je code zet je neer dat het de Windows-versie is of de OS X-versie. Het maken van een OS X versie zou dan in theorie zo simpel moeten zijn dat je maar 1 instelling moet wijzigen en dan klaar bent. Right? Nee, helaas niet.

Het is ook een hoop werk om dat soort dingen in te vullen en een compleet eigen grafische library te maken. Zoals je weet heeft FL Studio een hoop soorten knopjes en slidertjes.

Nou komt de ellende: een ongelofelijk groot deel van FL Studio's codebase (niet de nieuwere plugins) is geschreven in Pascal (Borland Delphi). Er is wel Pascal op de Mac, maar geen Borland Delphi, en om -dat- weer over te zetten - da's hoogstwaarschijnlijk meer werk dan het hele FL Studio herschrijven in een taal en toolkit die -wel- portable is.

Als je dat dan voor elkaar hebt is dat erg gaaf, maar je hebt dan al een hele hoop geld en manuren verstookt. En voor wat? Mensen die ProTools of Logic of Digital Performer draaien gaan niet magischerwijs switchen naar FL Studio. Veel goedkoper om - als dat een probleem is - er een PC bij te kopen en het werk daar op te doen.

Waar ik overigens meer bezorgd om ben is hoe de codebase er nu uitziet. Tig verschillende GUIs, een user interface die toch echt wel eens even doorgeveegd mag worden, en straks 64-bits.
 
Demo is aan het downloaden!:okdan:

Ik ga em eens uitgebreid testen.:D
 
Spanuuuuund :) kopje koffie derbij en pielen maar.

edit : Juist. Het eerste wat mij opvalt is dat de modwheel van mij HW synth direct werkt zonder dat het
handmatig gerout dient te worden per vsti. Na 10 jaar mag dat ook wel eens :)
 
Laatst gewijzigd:
Hahaha. Net in deze thread verkondigd dat ik vanwege midi problemen over wou stappen naar een ander pakket, komt nu FL studio 9 uit... :P

Zie hier: en zie laatste post

FF kieken dan mar. Multicore processing is wel 1000 natuulik.
 
De derde link naar het image-line forum betreft volgens mij een uitgewerkt idee van een gebruiker. Een feature request.
 
Downloaden gaat wel retetraag, zouden er meer mensen aan het downen zijn? :P

Wel vaag dat alleen de bovenste downloadsource werkt, zowel tucows als download.com hebben versie 8 er nog op staan.
 
Waarom is er geen Mac-versie? Nou, heel eenvoudig.

Het totaal aantal gebruikers met een Mac is laag. We praten over een marktaandeel van minder dan 10%.

Dat wil ik best geloven over het totaal aantal gebruikers, maar ik weet haast wel zeker dat in de audio/productie wereld dat percentage vele malen hoger ligt. Kijk maar eens hoeveel mensen wel niet logic gebruiken.
 
Dat wil ik best geloven over het totaal aantal gebruikers, maar ik weet haast wel zeker dat in de audio/productie wereld dat percentage vele malen hoger ligt. Kijk maar eens hoeveel mensen wel niet logic gebruiken.

En maccers hebben Logic 9 :P
 
Dat wil ik best geloven over het totaal aantal gebruikers, maar ik weet haast wel zeker dat in de audio/productie wereld dat percentage vele malen hoger ligt. Kijk maar eens hoeveel mensen wel niet logic gebruiken.
Gaat niet helemaal op. FL is juist door de lage drempel een keuze voor mensen die nog niet in de audio zitten.
 
Dat wil ik best geloven over het totaal aantal gebruikers, maar ik weet haast wel zeker dat in de audio/productie wereld dat percentage vele malen hoger ligt. Kijk maar eens hoeveel mensen wel niet logic gebruiken.

En dan hebben Mac gebruikers ook nog de optie van virtual pc.
 
Ik ga ervanuit dat het mag (aangezien het de demo is), maar ik heb hem even op een andere webserver gezet. Hoef je niet 40 minuten ofzo te wachten voordat hij binnen is.

flstudio_9.0.exe

Een demo hosten mag toch wel neem ik aan ? ?
 
zeer attent van je. Maar bij mij kwam ie gewoon full-speed (2Mbit/s binnen)
Heb je ook de regkey erbij gedaan? Het gros van de FL gebruikers hier zal daar wel zeer blij mee zijn :D
 
zeer attent van je. Maar bij mij kwam ie gewoon full-speed (2Mbit/s binnen)
Heb je ook de regkey erbij gedaan? Het gros van de FL gebruikers hier zal daar wel zeer blij mee zijn :D

Hahahaha. 2 woorden. Dikke lul! 8~

Gewoon netjes betalen als het je bevalt. Zo duur is het niet, i.t.t Cubase bijv!
 
Precies Zeeuws meisje zou zeggen :"Geen cent te veel".
Tot op heden valt mij versie 9 niet tegen. In 8.5 had ik wel eens een kraakje hier en
daar (niet in de licentie maar in het geluid). Met 9 heb ik het nog niet ervaren met
exact dezelfde projecten. Leuk ook dat Image-Line het spul positief blijft ontwikkelen
en er geen rommeltje van maakt.
 
Erg leuk zo'n datum; er trouwen veel stelletjes op 9-9-2009!
Alles word gereleased op zon'n dag, what about Propellerhead Record?
 
WTF is dat met je signature man :frons: Gezellig persoon zal je wel zijn :erm:
 
Back
Top