Waarom is er geen Mac-versie? Nou, heel eenvoudig.
Het totaal aantal gebruikers met een Mac is laag. We praten over een marktaandeel van minder dan 10%. Verder kost een Mac door de bank genomen meer dan een PC met vergelijkbare specs, en start de instap-Mac bij een hoger bedrag dan een instap-PC (je hebt al een Packard-Bell bak voor 300 euro, voor dat bedrag krijg je van Apple hoogstens een iPod). Dit betekent dat de doelgroep dus niet groot is, en het maken van een Mac-versie kost domweg veel werk, dus tenzij je er al van het begin mee bezig was gaat overzetten een groot probleem zijn. Je moet een hele ris Macs erbij aanschaffen om de software te testen en te waarborgen dat dingen werken zoals ze moeten. Laten we eerlijk wezen, het prijspunt maakt FL erg aantrekkelijk voor de liquide minder bedeelde medemens.
Even een voorbeeldje:
De oplossing van Adobe is bijvoorbeeld om een eigen toolkit te schrijven die geabstraheerd wordt. Een voorbeeld van deze techniek is hier te zien:
http://en.wikipedia.org/wiki/Abstract_factory_pattern
Hier heb je dus een functie die een knop op het scherm laat zien. De functienaam is hetzelfde dus die kun je gewoon blijven gebruiken; echter, ergens op 1 locatie in je code zet je neer dat het de Windows-versie is of de OS X-versie. Het maken van een OS X versie zou dan in theorie zo simpel moeten zijn dat je maar 1 instelling moet wijzigen en dan klaar bent. Right? Nee, helaas niet.
Het is ook een hoop werk om dat soort dingen in te vullen en een compleet eigen grafische library te maken. Zoals je weet heeft FL Studio een hoop soorten knopjes en slidertjes.
Nou komt de ellende: een ongelofelijk groot deel van FL Studio's codebase (niet de nieuwere plugins) is geschreven in Pascal (Borland Delphi). Er is wel Pascal op de Mac, maar geen Borland Delphi, en om -dat- weer over te zetten - da's hoogstwaarschijnlijk meer werk dan het hele FL Studio herschrijven in een taal en toolkit die -wel- portable is.
Als je dat dan voor elkaar hebt is dat erg gaaf, maar je hebt dan al een hele hoop geld en manuren verstookt. En voor wat? Mensen die ProTools of Logic of Digital Performer draaien gaan niet magischerwijs switchen naar FL Studio. Veel goedkoper om - als dat een probleem is - er een PC bij te kopen en het werk daar op te doen.
Waar ik overigens meer bezorgd om ben is hoe de codebase er nu uitziet. Tig verschillende GUIs, een user interface die toch echt wel eens even doorgeveegd mag worden, en straks 64-bits.