Korg Z1 of Yamaha EX5

leuke gast

Stamgast
Lid sinds
23 november 2007
Berichten
236
Locatie
Brabant
Hallo
Ik wil graag een 2e hands synthesizer gaan kopen. Ik heb zelf een Cs1x en een An1x en een psr2000.
Ik zit te twijfelen om een Korg Z1 of een Yamaha Ex5 erbij te kopen.

Heeft iemand ervaring met beide synths en kan hierin advies geven.
ik ben overigens zeer tevreden over yamaha. Zou een korg misschien toch een nieuwe sound aan mij pallet kunnen toevoegen.

Ik wil er vooral aparte spacy geluiden mee maken. En programmeren is voor mij geen probleem, hoe meer settings hoe leuker.

Z1 of Ex5?
 
Niet over twijfelen...niet eens aan die EX-5 meer denken, met wat jij zoekt de Z1
Da's een van de mooiste synths gemaakt en precies wat je zoekt als ik naar je omschrijving kijk
 
Ja direct voor de z1 gaan, let echter op het serienummer!!
Ik heb het al in meerdere topics mbt tot de z1 vermeld, maar alle z1's met een serienummer lager dan 3500-4500 hebben een foute print die niet meer gerepareerd kan worden.
Dit heeft tot gevolg dat het apparaat niet aan midi kan syncen.
Het kan natuurlijk wel verholpen zijn, maar test dit uitvoerig voor je iets koopt.
Kijk ook naar het verspringen van de waardes van de interne clock, doe dit door aan de arpeggiator speed knop te draaien, kies 10 x achter elkaar een willekeurige snelheid, ( 123 , 119, 142 enz....en let op dat hij niet raar verspringt, als dit soepel gaat is er waarschijnlijk geen probleem, je merkt het wel als je bijvoorbeeld erg moet pielen om hem op een bep. bpm te krijgen, dan is het niet ok .

Voor de rest is de z1 een geweldig monster met een zeer bijzonder klankenpalet, ik ken geen enkele hardware synth die kan wat deze korg ( ik denk , afgezien van sommige analoge bakken, dat dit korg's beste/leukste synth ooit is, mits ie synced aan midi dus)
 
Z1 zonder enige twijfel :okdan:, leuk in combinatie met een an1x trouwens.


@man-T

M'n z1 heeft een laag serienummer, 1900 nog wat

Hoe manifesteerd dat sync probleem zich juist ?

de z1 zend netjes z'n midiclokje uit en de step sequencer van de an1x bijvoorbeeld loopt netjes mee.
omgekeerd lijkt het of dat ik de arpegiater van de z1 niet aan de praat krijg als ie een external midi clokje krijgt.

Dus syncen kan maar in 1 richting ???? met de z1 als midi-clock ???

Groetjes

Vic
 
Ik snap t niet,..

ok z1 is een vette bak,.
Maar een ex5 is wel wat uitgebreider qua klankopwekkingssystemen.
4 verschillende toongenerators en sampling.
Dus als je van synthese houdt en niet vies bent van proggen is dat helemaal geen foute
synth.
Vraag me zowiezo af of de meeste mensen die ditsoort vragen beantwoorden altijd beide synths hebben gehad of dat t meer een kwestie is van onbekend maakt onbemind.
 
Yep...heb ze allebei gehad, Z1 nogsteeds...EX-5 weggedaan en weer een SY-99 gekocht die veeeeeeeeeeeeeeel lekkerder kinkt (vind ik!), warmer
 
Yep...heb ze allebei gehad, Z1 nogsteeds...EX-5 weggedaan en weer een SY-99 gekocht die veeeeeeeeeeeeeeel lekkerder kinkt (vind ik!), warmer

aaah iemand die ze alle bei heeft [iig gehad ]
kijk ik wilde ook een z1 heb m nu ,..en is zekers een blijvertje
tis egt "een "synth ..die je speciaal voor wicked sound scapes/ ala kawai k5000 kan gebruiken is ook meteen mn masterkeys ,..
die arpoegiater gaat nie so lekker is wel mee te werken ,..
voor dit soort dingen hebk bv een va tje erby gereregeld ,...een siupernova voor al die lfo,s synced sweeps enso
[nu dus ook een blofeld [net binnen !]

voor bv fm sound hebk een dx200 gekocht tydje geleden erg cheapo en leuk ...vooral door de knobbies / sound = ook apart/ fm en tweaken ...

dus ik denk dat soon ex5 een yamaha rompler / fm en meer awm verzamel bak is...hmmm- kweet niet
liever een synth voor elk soort sounds
fm een eigen rack/ bakkie
spacey sounds je eigen keys met dedicated knobbies
en een allround va tje voor t programmervan synced / lfo en so dingetjes
hopla onder de rug hebje drie leuke bakken samen ...
kan ook allemaal uit een workstation maarja ..???
vindt k niks

kgeloof dat nog steeds iemand zn z1 verkoopthiero [edhal ??] tsjek ff was 400.- netjes priced ook
:engel:

by elkaar hoeft egt niet te duur te zijn z1 kocht ik egt lekker geprijst ..bedankt nog man-t

oja die heeeeeerlijk knobbies/ x-y pad interface alles goed overzichterlijk vettt vett
 
Z1 zonder enige twijfel :okdan:, leuk in combinatie met een an1x trouwens.


@man-T

M'n z1 heeft een laag serienummer, 1900 nog wat

Hoe manifesteerd dat sync probleem zich juist ?

de z1 zend netjes z'n midiclokje uit en de step sequencer van de an1x bijvoorbeeld loopt netjes mee.
omgekeerd lijkt het of dat ik de arpegiater van de z1 niet aan de praat krijg als ie een external midi clokje krijgt.

Dus syncen kan maar in 1 richting ???? met de z1 als midi-clock ???

Groetjes

Vic

Ja dat klopt,
Het euvel dat sommige z1's hebben is dat ze niet strak te krijgen zijn met een signaal van buitenaf. Als je dus met cubase ofzo op 118 bpm draait, dan zal de z1 nooit strak met die 118 bpm lopen.
Met dus als gevolg dat je je arpeggiator en syncable lfo/delays nooit strak zult krijgen.
Volgens mij fluctueert het tempo als de z1 zelf uitstuurt maar dat weet ik niet zeker.

Niet getreurd, hoewel het niet meer te repareren is kun je met dit probleem ook je voordeel doen, in veel gevallen ( bijv. pads en spacy effecten) is het juist erg mooi als de arp net iets 'off' is, maar een snoeistrakke gearpeggieerde( is dat een woord'/.? ) bassline zit er waarschijnlijk niet in ., Hoewel, sommige mensen zijn zo creatief:) Je weet het niet.
Blijft er evenwel genoeg over wat ie wel heel gaaf doet..


En, nee ik heb geen EX5 gehad, maar heb hem wel regelmatig gebruikt in een studio van een vriend.
Ook een erg toffe synth, heeft ook meer stemmen en parts dan de z1, das een voordeel. Hij klinkt ook erg goed daar zeg ik niks van, maar ik vind de z1 gewoon unieker in wat ie kan en ik denk dat het spectrum aan geluid diverser ( veel) is dan dat van de yamaha. Je moet afwegen wat belangrijker is, veel stemmen en parts of een unieke klank.
 
Z1 vind ik leuker.

ik vindt de uitvoering van t front paneel wel erg lekker te noemen ..uniek zelfs
:P
valt veel direct te editten genoeg te zien opt scherm asje wil dieper editten
is veeel uitgebreider dan bv een matrix 1000/6 die is wel ietslastiger te editten ,..
noem maar wat hoor
kdenk de z1 + jd800 laatste egt digi synth met een te complete knoppen layout

nords virusjes en bv ook de supernova enso hebben ookwel wat allemaal t zelfde =)
kdenk dat de ex5 egt een podium ding is ...
met as een motif
tog hoor ik hier ook techno/electro freak postief over de motif s
tis maar net watjewil
zijn niet veel z1,s in om loop
iken der opt forum eigenlijk maar 2 of 3
 
zijn niet veel z1,s in om loop
iken der opt forum eigenlijk maar 2 of 3

Valt volgens mij best mee hoor; ik denk dat er op het forum gerust wel een aantal in gebruik zijn....hier staat er alvast 1 :) Volgens mij een van de fijnere digitale synthjes; lekker veel mogelijkheden en een goede klank. En inderdaad zeer geschikt ook voor bijzondere / aparte / gekke geluiden :okdan:

Met de EX5 heb ik zelf geen ervaring moet ik er eerlijk bij zeggen.
 
kdenk dat de ex5 egt een podium ding is ...
met as een motif
tog hoor ik hier ook techno/electro freak postief over de motif s
tis maar net watjewil

Wat is precies een podium-ding? Iets waar een piano/strijkers/blazers enz in zit?
Ik snap niet dat de meeste mensen hier niet snappen dat een rompler net zo goed een synthesizer is, een sampler exact hetzelfde. Er zit een heel synthese en effect systeem achter om je multisamples ook echt te laten klinken als 'het instrument'. Een bak waar ik ongelooflijk dikke synths uit gehaald heb is mijn trouwe ouwe Korg O1/W. Kan menig analoge bak een puntje aan zuigen. Zelfde geldt voor pads uit een Trinity (zelfs zonder de effect sectie te gebruiken). Super hoor sommige workstations, alleen jammer dat de meeste niet de moeite nemen om ze te ontdekken.

En andersom is de JD-800 een van mijn favoriete podiumsynths.

Om meer bij de topic te blijven: als de TS vraagt welke van de 2 synths die hij noemt en op het oog heeft, beter geschikt is om te doen wat hij omschrijft dat hij wil doen dan zeg je welke van die 2 jij het beste vind. Neemt niet weg dat je ontzettend veel uit een EX-5 kan hebben en dat het een mooie bak is. Hij is het nooit geweest voor mij, karakterloos en vooral voor mij niet stabiel en mist rekenkracht om daadwerkelijk te kunnen doen wat Yamaha zegt dat je eruit kan halen. Is verder een erg interessante bak om mee te spelen met de verschillende synthese vormen die hij heeft alleen hier zie je weer:

hij wordt TE snel afgedaan als 'meer een podium apparaat' DUS geen synth?! Die bak heeft dit allemaal aan boord:
AWM (Advanced Wave Memory) Synthesis
AN (Analog Physical Modeling) Synthesis
FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis
Virtual Acoustic (VL) Synthesis

Ga je gang, leef je uit. Daarom het is een goudentijd voor mensen met een open blik om hardware te kopen. Sommige apparaten worden afgeschoten op de 2e handsmarkt, bijna voor niets. Als je van klank, sound, vibe houdt koop maar blind een Roland JD-990...klinkt nog beter dan de JD-800 zelfs en kost alles tussen de 250,- en 400,- in! Try it, en kijk eens watvoor Moog sounds je eruit kan halen super! Zelfde gaat op voor veel sample-playback apparaten. Laatste voorbeeld dan: al die EMU Ultra samplers die voor niets echt belachelijke bedragen as 250,- worden aangeboden. Daar zit een engine achter errrrrrrrrrrrg dik! Kan je sounds uitrukken niet normaal. Gooi er maar je basis golfvormen in en ga maar stoeien met je chords en filters

En mensen vaak maar vragen uit welke software ik de sounds haal...
 
Ik zit nog steeds te twijfelen. Had ik nu ergens correct gelezen dat de Korg Z1 per kanaal een DSP processor?
Weet iemand het verschil tussen de keyboards? Hoe is de aftertouch van het keyboard, is deze bruikbaar. Ik heb een an1x maar deze heeft een belabberde (onbruikbare) aftertouch.
Ik vraag me wel af of de Yamaha ex5 ook spacy kan klinken. Anderszijds denk ik dat zo'n ex5 mooie (te tweaken) woodwind geluiden en piano's in dreampads kan zetten, die korg Z1 niet heeft. Hoe klinken de woodwind geluiden in de korg Z1?
 
Tuurlijk kan een EX-5 spacey klinken, dat kunnen alle workstations of polyfone synths helemaal met ingebouwde effecten er in.
 
Yep ik zag m ook al...voor weinig een super apparaat! Die gaat nooit weg bij mij! Volledige MOSS synthese
 
Ik zit nog steeds te twijfelen. Had ik nu ergens correct gelezen dat de Korg Z1 per kanaal een DSP processor?
Weet iemand het verschil tussen de keyboards? Hoe is de aftertouch van het keyboard, is deze bruikbaar. Ik heb een an1x maar deze heeft een belabberde (onbruikbare) aftertouch.
Ik vraag me wel af of de Yamaha ex5 ook spacy kan klinken. Anderszijds denk ik dat zo'n ex5 mooie (te tweaken) woodwind geluiden en piano's in dreampads kan zetten, die korg Z1 niet heeft. Hoe klinken de woodwind geluiden in de korg Z1?

de z1 is ontworpen toen om eigenlijk ook ..acoustishe sounds na te bbotsen ,..
mooss betekent multi oscilator system
gewoon 2 osc per patch
maar wel de keuze uit veel meer dan saw ... en square as basis golf vandaar dat r zachte / iele sounds mogelijk zijn
comb filters zitten er in

ideaal voor de zachtere dingen
wel maar 12 voices

dus om antwoord te geven wat een podium beest is in mn optiek
een bak die meer dan een sound vorm kan uit spugen ,..
en bv 64 voices heeft ...workstation ala motif / grotere korgs ....hebben de neiging goed / alles in huis te hebben in een bak



kdenk datje de z1 beetje klank technish met de blofeld kan vergelijken ,..
aleen z1 heeft dan een lekkeredere edit feel

blofeld klinkt wel weer ieler...kom gauw op zelfde klanken ,..[presets hehe]
:doei:

ben t er mee eens dat bv sommige racksynths bets betaal baar zijn these days zoals de kawai k5000 / jd800/990 deze zijn juist lekker met controllers erby

beetje studio mannetje hangter en bcr ..aan per synth liefst !!
:dubbel:die emu modules ook fett idd ! exterem lead is de opgefockte orbit 9090 met 128 voices .... ultra fx processors ..100 typo filters ..egt niet normaal wat r op papier kan ,..
lijkt me leuke kandidaat voor een rackie vulling:okdan:
soms net 150 a200 eu
planet phat ook ok beat munging van loops
 
Back
Top