Minimum systeemeisen nieuwe pc

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Storm

A-ha!
Lid sinds
16 augustus 2007
Berichten
1.812
Locatie
Norwich, Norfolk
Gabbers,

Ik ben van plan om binnekort een nieuw laptoppie aan te schaffen, maar ben niet zo thuis in de verschillende processors e.d.
Ik gebruik een simpele Cubase VST/32 en Magix Audio Studio om op te nemen. Ik heb geen soft synths. Geen zware programma's dus, maar mijn huidige PC (een 2gig Celeron) trekt meerdere sporen opnemen slecht. Nu weet ik dat Celeron ruk is, maar een gegeven paard kijk je niet in de bek natuurlijk.
Ik zie genoeg laptops met een Celeron dual core processor te koop, en heb een budget van max. 400 (maar hoe minder hoe liever natuurlijk). Is zo'n ding nou aan te bevelen, met 2 of 3 gig RAM of kan ik beter voor een "normale" dual core gaan? Ik geloof aan dat 2 gig RAM zo'n beetje het minimum is op het moment, maar correct me if I'm wrong.
Thanks.
 
Celeron processors zijn de wat mindere broertjes van de gewone intel processoren. Het grootste verschil zit hem in de cache van de processor, dan wel wat andere zaken die zijn uitgezet.
Het mindere cache zorgt ervoor dat hij wat minder snel zijn data kwijt kan.
Bovendien hebben die generaties een ATA bus van 100 of 133 mhz en die zijn nou eenmaal ook wat trager.

Een computer gebaseerd op een nieuwere dual core celeron heeft ook alle nieuwere leuke dingetjes zoals S-ATA. Bij een laptop heb je alleen dat de interne schijf max 5400 toeren draait, gebruikt gaat worden voor het swap geheugen van windows, vervuilt wordt door installaties en gewoon dagelijks gebruik.
Wat ik zou doen is dus zo'n laptop kopen met een e-sata pccard waar je een e-sata harddisk aan kan hangen. Die draaien sneller en de communicatie is zelfs sneller dan de interne s-ata of misschien zelfs ide aansluiting. En die externe schijf alleen gebruiken voor muziek opname.

suc6
 
Mja, Celerons zou ik ook links laten liggen, al kan ik je daar geen uitgebreide uitleg voor geven. De opmerking hierboven wat betreft beperkte cache-geheugen enz, klopt inderdaad wel.
Ikzelf zou voor een gedateerde intel gaan. Ik trek bijvoorbeeld m'n software behoorlijk goed op een Centrino Duo met 2gig ram. (Dell Latitude D820)

Het compenseren met ram is ook maar een eindige optie want vanaf 4gig ram kom je al in 64bit processoren terecht. En dan is het de vraag of jouw software en overige apparatuur dat wel fijn vinden.

Laten we eerlijk zijn, 400 euro is niet veel. Voor minder ga je niets kunnen scoren.
Hou je ogen maar open voor van die superdeals. In België valt er wel wat te scoren bij Carrefour, Aldi, Makro, Lidl, ...
 
Het compenseren met ram is ook maar een eindige optie want vanaf 4gig ram kom je al in 64bit processoren terecht. En dan is het de vraag of jouw software en overige apparatuur dat wel fijn vinden.

QUOTE]

Om precies te zijn ziet windows 32 bit maar 3,5 gig, je praat niet over een 64 bit processor maar over een 64 bit versie van windows..

Alles kan prima werken in een 64 bit OS, zolang je drivers het maar ondersteunen..
 
2^32 = 4gig ? (het mooie en praktische aan het getal 32)
Maar afhankelijk van OS kan je inderdaad minder adresseren me dunkt. Dat heet overhead.

En natuurlijk wel spreekt men over 64-bit processoren.

Drivers, het is een kleinigheidje ^^
Nog nooooit problemen mee gehad *kuch*
 
Ik doe verder weinig met m'n muziekcomputers, geen internet en dergelijke. Ik blijf ver uit de buurt van Celerons in elk geval. Misschien een externe geluidskaart erbij, die on-board gevallen ben ik nooit zo weg van. Kan je trouwens gewoon Vista eraf knallen en weer XP erop gooien? Ik HAAT Vista!
 
nou storm,

heel mooi programmatje : vistaboot pro.
heb het zelf ook, werkt perfect:)

kijk maar eens op www.vistabits.nl > how to's > dual boot vista en xp
;)

en dit is geen spam of wat dan ook...
 
Ik doe verder weinig met m'n muziekcomputers, geen internet en dergelijke. Ik blijf ver uit de buurt van Celerons in elk geval. Misschien een externe geluidskaart erbij, die on-board gevallen ben ik nooit zo weg van. Kan je trouwens gewoon Vista eraf knallen en weer XP erop gooien? Ik HAAT Vista!

Als je geen Vista wilt, maar wel een goede OS, wacht je toch even op Windows7! Komt 22 oktober uit en de RC (ReleaseCandidate) werkt bij mij superstabiel. Veel fijner dan Vista (nooit zelf Vista gehad, maar wel gezien en mee gewerkt bij anderen)! En ondersteunt meer dan 2 cores (XP voor zover ik weet niet).

Maar je kunt idd bij veel winkels nog gewoon laten downgraden naar XP. Hoe het dan daarna zit met een (gratis) upgrade naar W7 weet ik niet. Daar moet je dan wel iig Vista voor hebben denk ik zo.
 
PC's op synthforum?

www.tweakers.net is meer op zn plaats denk ik voor dit soort topics.

-C-
Inderdaad.

Maar daar weten ze dan weer niet al te veel af over DAW's, VST's, en dergelijke me dunkt. Of beter gezegd, over wat die dingen vereisen.

Terwijl hier heb je toch wat softsynthers die hun pc specs kunnen meedelen en of ie het een beetje trekt of niet. Ik heb m'n best al gedaan. :engel:
 
Dat is alleen maar mooi natuurlijk. Dan was ik foutief geïnformeerd, of heb ergens iets verkeerd geinterpreteerd.

Maar als je een nieuwe PC koopt, ga je er geen OS van 2 generaties geleden aanschaffen als er een nieuwe goede bestaat. Toch?

't Klinkt inderdaad dom, maar VISTA is een no-no voor DAWs (veralgemening maar kom) en voor Windows 7, hoewel veelbelovend is het nog veel te vroeg, dus...
 
Nee, Vista komt er bij mij niet in. Ik sluit me aan bij Nerve. Het is inderdaad ergens belachelijk om voor XP te kiezen, maar ik vind Vista zelf vreselijk werken en ik lees er icm muziek ook alleen maar ellende verhalen over. Windows 7 komt voor mij ook te vroeg. Ik ben geen echte computer kenner en zo lang ik weet dat al mijn spullen werken, en ik alle control panel eigenschappen dingen kan vinden ben ik al tevreden.
Mijn vraag was eigenlijk alleen maar om te kijken wat er nou eigenlijk minimaal verwacht kan worden qua specificaties. En ja, op synthforum weten ze inderdaad meer over DAWs en dergelijke! Bedankt voor de reacties gasten. Als ik het zo lees denk ik dat een dual core (geen celeron) en 2 gig RAM toch wel het minimale is. Ga ik daar maar langzaam aan voor kijken :) Je hebt hier best vaak leuke acties van Dell, zijn die een beetje oke qua moederbord en dergelijke?
 
Dat is alleen maar mooi natuurlijk. Dan was ik foutief geïnformeerd, of heb ergens iets verkeerd geinterpreteerd.

Maar als je een nieuwe PC koopt, ga je er geen OS van 2 generaties geleden aanschaffen als er een nieuwe goede bestaat. Toch?

Wel als een oudere OS betekent dat je al je oude software nog kunt gebruiken, je zeker weet dat je systeem er stabiel mee draait, en je minder werkgeheugen nodig hebt dan bij een nieuw OS.
Hoe vaak mensen die altijd maar het nieuwste van het nieuwste willen hebben er op terug moeten komen?.. check de fora maar/.... met als glorieus voorbeeld vista, bijna iedereen die ik ken die zo nodig vista moest hebben toen het er net was, inmiddels allemaal na weken/maanden gezeik en geen muziek kunnen maken toch weer met xp of zelfs windows 2000 werken....
Gewoon omdat dat wel werkt.
Hardlopers zijn doodlopers!.
 
Minimum systeemeisen nieuwe pc?

Beeldscherm, toetsenbord. muis misschien? eeuh moederbord, hardeschijf en een processor ofzoiets. misschien wat geheugen. maar veel meer heb je volgens mij niet nodig.
 
Ja eigenlijk een dingetje voor tweakers....
Maar waarom een laptop en geen desktop ?Veel meer uitbreidingsmogelijkheden en over het algemeen een tikkeltje sneller en relatief goedkoper.
Heb zelf net een Intel Quad Core (2.33) en draait zoals het hoort...wel wat problemen met Machfive2 maar goed.
Let wel op dat IE8 wat conflicten kan veroorzaken! Ik kon bijv. de Waves Installer voor de Renaissance bundle niet draaien (ook niet in een andere compatibiliteitsmodus) en Cubase crashte bij het initializeren van de Machfive.dll (bij de startup) na het de-installeren van IE8 werkte het wel allemaal.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top