( Dirty House ) Samuel Jack - Like Thiz

Vind vrij snel die rimshot riedel wel irritant worden.
Bijna je gehele track hoor je die rimshots.
Denk dat je sowieso meer spanning en variatie aan moet brengen in je track.
Vind 'm eerlijk gezegd een beetje saai en langdradig.

Succes!
 
die rimshot is wel leuk maar beetje te veel van het goede vind ik. Misschien alleen op de heftigere stukken gebruiken
Denk als je het arrangement wat aanpast dat het best wel een leuke track kan worden

Zet in je sequencer alle tracks boven elkaar voor de gehele songlengte en dan tracks weglaten. Iets andere manier van werken maar bij mij werkt het vaak wel.

Mix kan ik nix van zeggen want ik zit op me laptoppie
 
Eerst geluisterd zoals ik altijd even snel een nummer doorneem. Zo hier en daar een paar maten laten spelen. Het viel me op dat ik telkens vrijwel hetzelfde hoorde. In eerste instantie dacht ik toeval. Dan maar eens gewoon helemaal luisteren.

Maar toen kwam de aap uit de mouw. Er is nauwelijks variatie. En de de anderen genoemde rimshot gaat ook wat irriteren.

De vocal klinkt een beetje als een standaard vocal van 1 of andere sample cd. Wat mij betreft te overduidelijk.

Dus meer variatie, minder rim shot en wat mij betreft een andere vocal of misschien helemaal geen vocal.

Paul
 
Nou, tis niet alleen een kwestie van wat variaties aanbrengen en dan ben je er hoor... Tis een kwestie van een goede plaat maken en dat is dit niet!

Ten eerste viel mij die rimshot ook gelijk op. Hij kan wel opzich, maar zet hem dan zachter of wees er creatief mee op bepaalde momenten en op andere momenten niet bv.

Ten tweede, de afterbeat tomtom's, die lopen compleet uit de maat. Echt zooooo irritant. Heb je wel eens van quantiseren gehoord? Zou ik toch maar even gaan doen, of stottert je sequencer soms, want nu lijkt het wel alsof de beat de hele tijd struikelt!

Ten derde: Ik mis de gimmick van de track. Een goede housetrack heeft altijd een bepaald 'catchy' geluidje. Soms een bliep-achtig melodietje, kan ook iets anders zijn, wat je wilt. Nu blijft het uber-saai omdat dit er niet in zit. Wil je iets goeds verzinnen, wat blijft hangen, wat een sound heeft, dan is dat altijd moeilijk!

Ten vierde: De totale track is gewoon saai. Er gebeurt niets. Ik hoor een kickje, tommetje, rimshotje, een enkel vengeance-upliftertje. Neenee, zo simpel kom je hier niet mee weg hoor. Ga nog maar eens even heeeeel veel Dirty House plaatjes luisteren en ga er van leren! Tijdens het maken van muziek af en toe bestaande muziek opzetten en dan vooral balen dat het van jou nog niet zo goed is. Dat is leren, leren en nog eens leren!!!

Succes!
 
Hij doet me erg denken aan Flashvan Green Velvet, en dan de Timo Maas dinges... .

Leuke track wel. Niet alles moet afwisselend zijn. Ik hou wel van die rim van begin tot eind. Vocals zijn grappig. Hij klinkt wel 'n beetje fout... maar wel op 'n goeie manier.

Er is WEL variatie! Dingen verdwijnen en komen weer terug. Het is 'n track met 'n classic tintje eraan. Drum spul van vroeger liep niet zo strak. En sommige Atari's ook niet. En de "gimmick" is voor mij de rim en de vocals.
Alleen house... is het wel house? Is het niet ietsje meer techno?
Ik zou de hele track zo laten en de "tips" van de mensen boven mij vergeten.

Dussss.....

Ik ben geen wereld muzikant, in tegendeel. De techniek vind ik leuker. Maar draai als technicus zo'n 50 techno avonden per jaar... als lichtman zou ik hier wel vrolijk van worden!
 
Niks mis met de basisbeat, die toms vind ik niet vervelend. Alleen die kutvocals moet je weg laten of iets leuks mee doen. Zelfde geldt voor dat sample cd fx geluidje wat je er ergens in het midden doorheen knalt.

Dan blijft er wel heel weinig variatie over. Dus ik zou iets meer percussie zoals een shaker of een clap toevoegen, plus nog een soort van ritmische lead en een accoordje of zoiets dergelijks.
 
Niks mis met de basisbeat, die toms vind ik niet vervelend.

Dan zou je voor de lol eens met je oren open moeten luisteren!

Jij vindt die beat misschien niet vervelend, maar hij IS het gewoon wel. PUNT.
De toms lopen er gewoon uit, er gaat iets fout, of is niet fonky gequantiseerd. Het loopt gewoon niet en dat moet aangepast worden, dat is al een grote vooruitgang voor de track. En daarmee basta de pasta!!
 
Nou nou. Nu ben ik toch ook maar even gaan luisteren. Beetje agressief met dat PUNT. Met alle respect, maar wie ben jij om die tommetjes als irritant te bestempelen?
Maargoed, ik vind het wel meevallen. Dit is niet echt mijn smaak, maar ik vind het best een aardige track. Die toms vind ik persoonlijk wel grappig. De vocals ben ik ook geen fan van, ik zou misschien proberen er "normale" lyrics aan toe te voegen of het helemaal weglaten. Misschien nog een melodietje erin. Luister er over een week nog eens naar, dan kom je vast op een idee om het nog wat aan te passen (dat heb ik zelf altijd, alleen doe ik er vaak niks mee :P)
Blijf lekker knallen, en doe vooral je eigen ding!
 
Laatst gewijzigd:
Weet je welke vocals irritant zijn?!!????




Maar wel erg grappig.
 
Nou nou. Nu ben ik toch ook maar even gaan luisteren. Beetje agressief met dat PUNT. Met alle respect, maar wie ben jij om die tommetjes als irritant te bestempelen?

Iemand met genoeg ervaring binnen deze muziekscene om dit te kunnen zeggen in ieder geval.

Ik zeg ook niet dat ik de tommetjes irritant vind. De tommetjes zijn juist super zelfs, precies hetgeen nodig is als basis voor deze muziekstijl!

Alleeeeeeeeeeen. Ze zitten niet lekker. Let eens goed op de microtiming (Ooooh zie iets belangrijks). Er is een wereld van verschil tussen het 'losjes'-groovy inspelen van iets en het 'slaat compleet de plank mis'-net niet lekker timen van iets!

Begin eerst eens met die tommetjes gewoon op 16e te quantiseren. Dan is het in ieder geval alvast strak. Daarna kun je een beetje gaan spelen met wat swing toe te passen. Niet teveel. Het moet wel blijven fitten met de rest van je percussie. Zooo belangrijk dat het qua timing allemaal goed klopt en vanzelf gaat grooven. Mensen, luister eens GOED. Niet zo van: klik->aan->oh ja leeeuuuk. Maar meer van klik->aan->Leuk, maar nu even de brain resetten en écht luisteren.

Voor de rest niks negatiefs hoor, juist goed bezig, maar ik probeer de TS gewoon naar een hoger niveautje te tillen en dan kun je bij dit punt eens beginnen!
 
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de microtiming 'n beetje de gimmick van de track is? Ik vind da wel grappig aan de track. Alles vandaag de dag klinkt zo strak "deze muziekscene"... van mij mag het wel wat losser zijn allemaal.
 
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de microtiming 'n beetje de gimmick van de track is?

Nee dat zou niet zo kunnen nee.
Ik snap je wel, maar in deze is dat echt gewoon onmogelijk.

Dit is gewoon heel simpel een fout en geen gimmick. Dat hoor je gelijk.
Een gimmick berust altijd op een 'bewust iets anders doen dan anderen' en dat slaat dan ineens aan.
Dit is 'onbewust een fout maken en bijna niemand hoort het, maar het is wel focking irri' en dat slaat compleet niet aan.

Ik zeg ook helemaal niet dat het allemaal super strak moet. Maar het moet lekker en het is nu niet lekker, het is nu kut. En dit kun je maar op een manier verbeter, namelijk door te luistttteeerrreeennnnnn!
 
Alleeeeeeeeeeen. Ze zitten niet lekker. Let eens goed op de microtiming (Ooooh zie iets belangrijks). Er is een wereld van verschil tussen het 'losjes'-groovy inspelen van iets en het 'slaat compleet de plank mis'-net niet lekker timen van iets!

Bij tweede beluistering rammelt het een beetje met de kick misschien. Ook qua frequenties. Maar om je nou buitengewoon op te fokken over dat detail terwijl er wel meer rammelt aan deze track.....het is op zich geen slecht idee om tomtoms in zo'n pattern te programmeren, al is het misschien niet bijster origineel.
 
Back
Top