oh oh oui (deep house)

Catchy loopje hoor. Hij lijkt wel wat naar rechts gepand en dat vind ik met 'dragende delen' geen pre. Het middenstuk met die lijzige lead vind ik wat minder. Dat digitale ruisje is wel jammer, maar ach. Ik hoorde het pas aan het einde (nu ik opnieuw luister hoor ik het ook in het begin maar daar wordt het wat gecamoufleerd door de drums).
 
Catchy loopje hoor. Hij lijkt wel wat naar rechts gepand en dat vind ik met 'dragende delen' geen pre. Het middenstuk met die lijzige lead vind ik wat minder. Dat digitale ruisje is wel jammer, maar ach. Ik hoorde het pas aan het einde (nu ik opnieuw luister hoor ik het ook in het begin maar daar wordt het wat gecamoufleerd door de drums).
Ik vind dat best een interessante vraag, hoe je verondersteld bent te pannen. Ik merk dat ik de neiging heb om zelfs dragende delen een beetje te pannen.Niet heel erg veel, het gaat echt over 5 minuten (als het midden 12 uur is), maar op een manier zodat alles min of meer een plekje heeft op het stereobeeld. De enige dingen die ik niet pan zijn kicks en basjes (al heb ik ook wel al ooit eens basjes gepand, met wisselend succes). Mag ik je vragen wat jouw filosofie is achter pannen? Enkel de ear candy? Delays?
 
@Kobb


Who cares uiteindelijk 🥴 maar mijn ideetje van een basbreak.. goed plan?
Ik ben nu nog even bezig met een ander projectje, daarna zal ik eens kijken of ik er een extended mix kan van maken. Dan neem ik ook eens opnieuw de s1 synth op zodat de digitale clipjes eruit zijn.
 
Ik vind dat best een interessante vraag, hoe je verondersteld bent te pannen. Ik merk dat ik de neiging heb om zelfs dragende delen een beetje te pannen.Niet heel erg veel, het gaat echt over 5 minuten (als het midden 12 uur is), maar op een manier zodat alles min of meer een plekje heeft op het stereobeeld. De enige dingen die ik niet pan zijn kicks en basjes (al heb ik ook wel al ooit eens basjes gepand, met wisselend succes). Mag ik je vragen wat jouw filosofie is achter pannen? Enkel de ear candy? Delays?
Tja, boven alles is het natuurlijk vooral smaak en gewoonte. Verder: ik pan ook geen kicks en baslijnen (die houd ik meestal mono), en leads etc. ook niet. Delays daarop laat ik vaak wel geautomatiseerd van heel ver links naar heel ver rechts lopen. Geldt ook voor alle andere klanken die naar mijn smaak ondersteunend zijn, zoals stabjes, arpjes, percussie etc. Meestal laat ik trouwens over het stereobeeld heen en weer bewegen, dus vrijwel nooit statisch links of rechts. Dat bewegen 'moet' dan wel weer in volkomen evenwicht zijn, dus geen tel meer naar links dan naar rechts en ook niet verder naar links dan naar rechts (of andersom). Anders leidt het me op de een of andere manier af. Alleen als twee geluiden elkaar echt in evenwicht houden qua volume, hoe vaak je ze hoort etc., dan vind ik statisch pannen wel acceptabel. Maar dan moeten ze wel altijd tegelijk spelen, anders is het evenwicht weer weg. :D

Alles 'moet' dus een soort van symmetrisch zijn terwijl het hele stereobeeld wel benut wordt. Naar mijn bescheiden mening kan dat dus best met alleen maar de ondersteunende geluiden. Dat is deels dus een soort dwangneurose en deels iets wat m.i. wel werkt. Maar er komt dus ook een snufje psychologie (van de koude grond) bij kijken. :P

Toevoeging: ik vind jouw aanpak na jouw toelichting ook prima te billijken hoor. Ik zou het zelf zo dus niet doen, maar kan je redenering wel prima volgen.
 
Eq en volume is hier belangrijk. Bij (diep)house is de nog steeds
909 de graal...zo ook de bass.
 
Back
Top