oh oh oui (deep house)

Kobboi

Stamgast
Lid sinds
18 februari 2021
Berichten
484
Locatie
Amsterdam
Dag allen,

Hier alweer een nieuwe track, een beetje schizofreen geval. De basis is een loopje op de Roland S1, een superklein synthje dat echter klinkt als een dijk, echt in your face. Daarna verdwaalt de track even in deep house territory (best wel een beetje cheesy, al zeg ik het zelf), om dan uiteindelijk terug te keren naar het S1 loopje. En er zitten ook twee samples in van mijn 7 jarige dochter die net het plezier ontdekt heeft van wat te wauwelen in een microfoon. Zoals steeds benieuwd wat jullie ervan vinden.

 
Fijn. Die sample van je dochter is gaaf.
Van mij mag de synth nog wel wat reverb krijgen.
En af en toe zit er een tikje in die negatief de aandacht opvraagt. (geen foutje, het is een tikje wat je vaak terug laat komen) en klopt het dat er aan het einde een digitaal ruisje te horen is? (3:30)
 
Dank voor de feedback, Montfrooij. Wat betreft dat tikje, bedoel je in het synthgeluidje waarmee alles begint en eindigt?Dat is moeilijk om eraf te halen omdat de S1 maar één envelope heeft, en daarop zit zowel de amp als de filter. Een beetje attack geven om die tik weg te laten vallen lukt dus niet zonde de filter mee te veranderen,zodat je een kwa geluidje krijgt aan het begin. Maar ik zal nog eens kijken of ik de golfvorm zelf minder scherp kan maken. En rond 3.30 is denk ik een room die ik erin breng om het geluid wat meer ruimte te geven. Ofwel een analoge ruis, dat kan ook, want ik mix wel in the box maar daarna stuur ik het door mijn analoge compressor voor wat warmte. Het vreemde is dat ik het niet hoor, maar dat zl waarschijnlijk aan mijn gehoor liggen.
 
Hola Kobboi,

Een geslaagde track :okdan:
En de stem van je dochter goed opgenomen.

Groeten van andreos:)
 
Dank voor de feedback, Montfrooij. Wat betreft dat tikje, bedoel je in het synthgeluidje waarmee alles begint en eindigt?Dat is moeilijk om eraf te halen omdat de S1 maar één envelope heeft, en daarop zit zowel de amp als de filter. Een beetje attack geven om die tik weg te laten vallen lukt dus niet zonde de filter mee te veranderen,zodat je een kwa geluidje krijgt aan het begin. Maar ik zal nog eens kijken of ik de golfvorm zelf minder scherp kan maken.
Ja, hij zit voor het eerst tussen 0:03 en 0:04 net na de clap.
Het is maar een detail hoor. Als het één spoor is, dan is het gewoon zo.

En rond 3.30 is denk ik een room die ik erin breng om het geluid wat meer ruimte te geven. Ofwel een analoge ruis, dat kan ook, want ik mix wel in the box maar daarna stuur ik het door mijn analoge compressor voor wat warmte. Het vreemde is dat ik het niet hoor, maar dat zl waarschijnlijk aan mijn gehoor liggen.
Het lijkt daar alsof er een bepaald spoor van de track ineens veel meer gain krijgt, waardoor een ruisje ineens veel harder gaat. Exact bij 3:23 is hij hoorbaar en blijft dan ook aanwezig.
Kan ook dat hij er altijd in zat, maar dat er daar gewoon minder speelt.
Het is iig een heel herkenbare ruis voor mij als ik een opname veel te hard moet zetten. Waarschijnlijk iets met de interface en PC / laptop en de stroomvoorziening.
 
Ja, hij zit voor het eerst tussen 0:03 en 0:04 net na de clap.
Het is maar een detail hoor. Als het één spoor is, dan is het gewoon zo.
Aaaaaah, dat is een clave van de RD-8 (Behringer's 808 clone). Vind je die echt zo storend? Ik ben een groot fan van dat geluidje, terwijl ik een bloedhekel heb aan de cowbell ;-)

Wat betreft ruis, ik vermoed dat het geen digitale ruis is maar een analoge ruis, heb wat zitten klooien met het output level van mijn Focusrite. Zal nog eens goed kijken hoe het best te callibreren.
 
Aaaaaah, dat is een clave van de RD-8 (Behringer's 808 clone). Vind je die echt zo storend? Ik ben een groot fan van dat geluidje, terwijl ik een bloedhekel heb aan de cowbell ;-)
Clave. Zo heet ie.
De eerste keer dat ik hem luisterde wel. Net nog een keer geluisterd en het went :)
Grappig hoe dat werkt.
Wat betreft ruis, ik vermoed dat het geen digitale ruis is maar een analoge ruis, heb wat zitten klooien met het output level van mijn Focusrite. Zal nog eens goed kijken hoe het best te callibreren.
Ja, dat kan zeker. Ik heb vroeger ook een focusrite gehad en misschien dat ik hem daarvan herkende. (die ruis)
 
Ik vind het een coole track, lekkere retro track wel. De vocals zijn ook leuk (en fijn dat je bronmateriaal zo bij de hand hebt :P). Die vocal zou je misschien nog wel wat kunnen oppoetsen, wat sounddesign op loslaten (anders dan reverb/delay), om het geluid wat meer posh te maken, en dat hoeft dan niet over de top, dat kan ook subtiel. Waar ik dan aan zou denken is bv formants tweaken (kan native in Ableton, maar iets als Little Alterboy is handiger), OTT, frequency shifter, bitcrusher, resonator, pick one (or all :D).
 
Dank! OTT heb ik, maar ik heb geen Little Alterboy en ook geen Ableton. En bitcrushers gebruik ik nauwelijks, zal eens kijken of ik er iets mee aan kan.
 
Dank! OTT heb ik, maar ik heb geen Little Alterboy en ook geen Ableton. En bitcrushers gebruik ik nauwelijks, zal eens kijken of ik er iets mee aan kan.
Tis maar een idee he, ik probeer zelf gewoon van alles uit, gewoon een willekeurige fx op de audio knikkeren en aan de knoppies draaien, kijken wat er gebeurd ;)
 
Ja, dat kan zeker. Ik heb vroeger ook een focusrite gehad en misschien dat ik hem daarvan herkende. (die ruis)

Het ding wat ik niet snap aan mijn focusrite is dat het signaal dat uit de focusrite komt via de line outputs veel te stil is, tenzij ik de monitor knop vooraan helemaal opendraai. En zo ontstaat dan de ruis. Met mijn vroegere (in principe crappier) audio interface waren de in- en output levels van mixing desk en interface beter afgestemd. Welke audio interface gebruik je nu dan?
 
Het ding wat ik niet snap aan mijn focusrite is dat het signaal dat uit de focusrite komt via de line outputs veel te stil is, tenzij ik de monitor knop vooraan helemaal opendraai. En zo ontstaat dan de ruis. Met mijn vroegere (in principe crappier) audio interface waren de in- en output levels van mixing desk en interface beter afgestemd. Welke audio interface gebruik je nu dan?
Ik had een probleem met de pre amps, dus heb na veel heen en weer m'n geld teruggekregen van Bax.
Dat veroorzaakte niet de ruis hoor, maar dan viel ineens de gain weg (dus was 1 kanaal zachter opgenomen).
Die ruis is m.i. gewoon aanwezig in je signaalpad en wordt dan versterkt doordat je de input heel gevoelig moet zetten.
Volgens mij heeft Focusrite een app (ook voor PC) waarmee je dit kunt instellen, maar het is al even geleden dat ik daarmee gewerkt heb.
Ik ben overgestapt op de XR18 van Behringer.
Omdat mijn GAS zorgde voor teveel synths.....
En ook die zou zo maar eens te klein kunnen zijn binnenkort.....
Maar ik moet me inhouden van het budget.
 
Dank voor de feedback, heb het volgende gedaan:
- main synth een beetje reverb
- stem wat rare effecten op losgelaten
- de clave vervangen door een ander klankje ;-)
- de melodie van het tweede geluidje dat erin kwam heb ik wat veranderd.

Zelfde link als voorheen.
 
Laatste versie gehoord - en die klonk prima!

Tussenstuk klinkt als "de volgende track", ben er niet helemaal fan van.. maar, tegelijkertijd wordt daarmee de terugkeer van het S1-loopje wel krachtig. Ik zou hoe dan ook een dansje wagen. :okdan:



Wat betreft dat tikje, bedoel je in het synthgeluidje waarmee alles begint en eindigt?Dat is moeilijk om eraf te halen omdat de S1 maar één envelope heeft, en daarop zit zowel de amp als de filter. Een beetje attack geven om die tik weg te laten vallen lukt dus niet zonde de filter mee te veranderen,zodat je een kwa geluidje krijgt aan het begin. Maar ik zal nog eens kijken of ik de golfvorm zelf minder scherp kan maken.

Een gate kan dit opvangen, die heeft normaliter ook attack en release waarden.
 
Ik vind hem erg tof 🤟
Stukje met alleen bas & beat zou ik wel wenselijk vinden.
(evt. met een string oid maar zonder arp)

Denk alleen niet dat het onder deep house valt.
Electro Disco? Electro Tech? Weet ook niet wat dan wel hoor.
 
Denk alleen niet dat het onder deep house valt.
Electro Disco? Electro Tech? Weet ook niet wat dan wel hoor.
Ja, genres is altijd een beetje moeilijk, I agree. Ik vind het middenstukje wel iets deephouserigs hebben, maar het geheel is zeker geen deephouse, daar heb je gelijk.
 
Back
Top