Ontstoring stroomnet...

ik ging een beetje van de zoem uiit.
versterkers horen in principe niet vanzelf te gaaan zoemen en tikken.
nou is het wel zo dat koelkasten bijvoorbeeld bij het aan en uitgaan lelijke vervuiling op hetnet kunnen geven.
dit is simpel te controleren,... zet de koelkast even een paar uur uit, als de tikken dan weg zijn, zet dan een netfilter tussen de koelkast, of koop een nieuwe.
:mega:

Nou... net een avondje in de studio zitten spelen, maar dan met alles aangesloten op de geaarde groep 'deurbel'.

Zelfde verhaal. Ik heb over mijn speakers 2 keiharde TIKKEN gehoord. Echt zo: lalalala TIK!

Beetje vreemd en ik begin nu te twijfelen of het wel aan het aan- en uitspringen van bv. de koelkast ligt. Dit kan haast niet.

Sowieso heeft de versterker een tijdje geleden heel raar gedaan. Toen begon de subwoofer-uitgang (waar je een actieve sub op aansluit) een hele vreemde brom uit te sturen. Eerst heel zwak en daarna ineens: zzzzzZZZOOOOEEEEMMMMMMMMMMMM.

...versterker uit, versterker weer aan. Zoem weg, toen na een paar minuten kwam hij weer omhoog. Na een paar keer was is het zat en toen heb ik een keiharde ram op de versterker gegeven (want... apparatuur die weigert moet je op slaan, dat werkt echt!). En inderdaad... vanaf dat moment deed hij weer normaal!

Nu is het enige die rare keiharde tikken zomaar ineens. En ze komen niet uit de mengtafel. Puur uit de versterker. En de versterker is niet geaard, want hij heeft niet eens een geaarde stekker... Misschien een oplossing om de versterker zelf te aarden???
 
trouwens, bij dit soort problemen helpt het niet om een andere groep te nemen, die zitten doorgaans na de zekering allemaal met mekaar verbonden.
alleen als de groepen over meerdere fasen zijn verdeeld maakt het uit.
maar dat is zeer ongebruikelijk in nederland.
:mega:
 
ik denk niet dat de koelkast en jouw ruimte apart geaard is, wat ik eerder denk is dat deze ruimtes in diverse 'automaten' zijn aangesloten, om zo het wattage te verhogen (gebeurd ook bij fornuisschakelingen).

en met die kabeltjes, normaal gesproken, zouden die kabeltjes niets mogen uitmaken. dus dat is al raar op zichzelf.

en die tik, die komt (zover ik het zelf ook heb en verholpen heb) van ergens een slechte adapter, of iets wat slecht aangesloten is. misschien zelfs een probleem in je muur van de spanningsdraden.

nou is mijn vraag, heb je het huis gehuurd, of gekocht?
 
Als je niet zeker weet of het de koelkast is, zou ik dat eerst ff testen.

Ander idee: Misschien kan je je versterker ook een sessie uit zetten en via een koptelefoon vanaf een andere bron werken? Dan es horen of er nog tikken zijn.
 
en die tik, die komt (zover ik het zelf ook heb en verholpen heb) van ergens een slechte adapter, of iets wat slecht aangesloten is. misschien zelfs een probleem in je muur van de spanningsdraden.

nou is mijn vraag, heb je het huis gehuurd, of gekocht?

Het is een huurhuis. Slechte adapter, wie weet, ik denk het niet, daar is ook niet achter te komen met een grote hoeveelheid aan adapters en 220-apparaten.

Maar feit is, dat het in mijn vorige studio precies hetzelfde was aangesloten (alleen dan geaard) en geen problemen. In de studio dáárvoor óók hetzelfde aangesloten (niet geaard), ook geen problemen.

Ik zal sowieso de huurcommissie even inschakelen en een electromonteur laten sturen. Ik heb toch nog ergens een stopcontact in huis dat niet werkt, dus komen ze niet voor niets.


Als je niet zeker weet of het de koelkast is, zou ik dat eerst ff testen.

Ander idee: Misschien kan je je versterker ook een sessie uit zetten en via een koptelefoon vanaf een andere bron werken? Dan es horen of er nog tikken zijn.

Ik weet dus niet zeker of het de koelkast is. Ik wil dit nog wel testen, maar ik ga niet een paar uur lang de koelkast uitzetten, dan ontdooit mijn vriezer gelijk, zeker met deze temperatuur!
Misschien kan ik hem wel forcerend aan en uit laten springen door aan de thermometer te draaien. Alleen moet er dan iemand in mijn studio even luisteren of er tikken zijn. Valt te proberen.

Versterker uit zetten en via een koptelefoon op de mixer doe ik regelmatig 's avonds laat en dan zijn er geen tikken, niks aan de hand, alles werkt perfect. Lampen flikkeren ook niet ofzo.
Dus het is echt de versterker.


Nu heb ik toevallig (bijna) dezelfde versterker beneden in de woonkamer. Toen ik er op lette hoorde ik een keer de koelkast aanspringen en op dat zelfde moment een klein tikje door de speakers. Alleen dan niet zo achterlijk hard als in de studio, maar het was er wel.
Koelkast ruilen lijkt me ook onzin, dat ding is nog geen jaar oud.
 
De koelkast kan gerust en half uurtje uitstaan(zelfs wel langer) zonder dat alles ontdooit, zeker een jonge.
Je kan natuurlijk ook je recorder aanzetten terwijl je aan de koelkast zit;).
 
Een harde tik die uit een versterker komt kan liggen aan (grote) elco's die lekken.
Aan die momenten is vaak geen touw aan vast te knopen, zoiets als random.(ongewenst ontladen/laden)
Het audiosignaal heeft dan een gelijkspanningscomponent/piek in zich. Dat vindt je versterker en speakers niet lekker.
Dus alleen versterker aanzetten en wachten....en zeker weten is op andere lokatie de versterker testen..dus in andere straat.(uitsluit-methode van storingzoeken)
Het kan in de voeding zitten of in de eindtrap. Of beiden. Als het een eindversterker betreft. Die componenten zijn niet echt duur.
Hooguit 20e totaal.
 
Laatst gewijzigd:
Als dit het niet is, kan het de apparatuur zijn waarmee je de versterker instuurt, voorversterkers/mixers etc.
Dan moet je in ketens gaan denken, stuk voor stuk apparaat eruit halen/invoegen.
Als dat het niet is heeft je buurvrouw/man een shit hokotoyo koffiezetapparaat misschien?
Dan zou ik eerst al je buren afgaan onder en boven je en vragen of ze koffiezetten nu.
But first try this at home.Succes. De truc is: ga tv kijken of boek lezen intussen etc)
 
Laatst gewijzigd:
als het een huurhuis is zou ik eens vragen om een installateur van het onderhoudsbedrijf en dan lekker gaan piepen dat het echt niet meer voldoet aan de normen.
 
Bij mij stoort de koelkast, maar ook de cv-installatie

een 2ehands ups hoeft niet duur te zien.
De meeste ontstoringsfilters filteren alleen lichte storingen.

Voor zover mij bekend moet je een ontstoringsfilter en een UPS geaard aansluiten. En laat 'ie dat nou net niet hebben.......daar kom je volgens mij niet verder mee.
 
Welk soort spanningsnet heb je thuis? Ik ken niet de soorten netten van nederland maar ik heb een klein vermoeden dat je waarschijnlijk 3x240V + PE net hebt.

Laat gerust iets weten, dan heb ik wss een oplossing voor je.
 
In mijn studio (zolder) heb ik nog nooit problemen gehad met de netspanning en hoorbare storingen. Ik heb zelf wel een nieuwe groep aangelegd ivm de hoeveelheid apparatuur er inmiddels staat. Puur preventief.
De bioscoop 1ste verdieping (kep 4 slaapkamers, luxe dus) is de CRT beamer en alle audio op dezelfde groep aangesloten. Er staat in de kamer erachter een HTpc met een digitale verbinding (audio) naar de bios.
Daar echter heb ik bij het in en uitschakelen van de koelkast/cv dat het digitale signaal verstoord wordt. Dit resulteerd in het wegvallen van de audio
(1 sec ongeveer).

De koelkast staat op de begaande grond en dat is hemelsbreed zo ongeveer 4 meter vanaf de bios. Na uitzoek werk heb ik de kabel vervangen van de digitale verbinding voor een kwalitatief beter exemplaat. En alle storingen zijn weg.

Misschien heb jij nu andere kabels gebruikt van je mixer naar je versterker ten opzichte van je vorige lokatie.

Anders is toch je versterker niet goed genoeg ontstoord voor inkomende stoorsignalen.

Lang leve de EMC! Not!
 
Ik sluit mij aan bij mixmannetje;

De grote bekerelco's in de voeding van je versterker willen wel eens wat capaciteit verliezen en daardoor de stroompieken moeilijker onderdrukken.
Zou kunnen dat ze wat achteruit zijn gegaan.
Probeer je versterker eens bij iemand anders uit?
 
Back
Top