deep bass nine out of tune

Storm

A-ha!
Lid sinds
16 augustus 2007
Berichten
1.812
Locatie
Norwich, Norfolk
Hallo forumleden,

Mijn Deep Bass Nine is significant ge-detuned. Nou heb ik dit gevonden op google:

From the guy who designed it (James Walker) -

The DB9 only ever tuned over the bottom two octaves of a 4 octave keyboard , due to a design fault . These octaves should track ok , with higher octaves going very flat . There are 3 trimmers around the CEM3340 , one scale , one tune and the other Hi Freq. scaling ( never ever worked !) .
I've listed the Trimmers functions below , hope this helps .

Pr1 on analogue board = int. tune of CEM3340
Pr2 = Span (Scale ) pre-set set to 1 volt per octave relationship
Pr3= Filter cut off (set for best filter range)
Pr4= Resonance control (set for best resonance 'feed')
Pr5= VCA DC offset null (set for no 'thump' when X waveform and max volume
are used)
Pr6= VCO hi freq. trim (DOES NOT WORK !)
Pr303= The trim that makes the DB9 sound the same as a TB303 (sadly taken
off ,just before production run). ;-)

Maar wat nu? Openmaken en aan een knopje draaien? Waarschijnlijk heel dom, maar ik heb nul komma nul verstand van electronica :-) Staat Pr voor potmeter?
Thanks.
 
Niet aan beginnen als je er geen verstand van hebt. Je kunt wel wat gaan draaien maar de kans dat je het oplost is erg klein. Je moet trouwens die kleine messing schroefjes op de blauwe blokjes hebben, als je het niet laten kan.
 
Niet aan beginnen als je er geen verstand van hebt. Je kunt wel wat gaan draaien maar de kans dat je het oplost is erg klein. Je moet trouwens die kleine messing schroefjes op de blauwe blokjes hebben, als je het niet laten kan.

Bedankt voor je antwoord. Oh, kan ik er niet gewoon aan draaien met een gitaar tuner in de hand? Of denk ik nu te simpel?
Cheers
 
Om een synth af te richten moet je aan twee dingen denken:
-eerst ervoor zorgen dat een oktaaf op het toestenbord ook werkelijk als een oktaaf klinkt. Om in gitaristentermen te blijven: de brug goed afstellen. Kennelijk is dit wat lastig / onmogekijk om perfect te krijgen voor de hogere noten op de DB9, als gevolg van de design fault.

-Daarna ervoor zorgen dat een A als een A klinkt (veelvoud van 110Hz).

Om deze stappen voorelkaar te krijgen heb je twee verschillende trimmertjes op de DB9, ik weet alleen niet meer welk wat doet. Maar met een gitaarstemmer kun je er wel komen. Als ik het wel heb zitten er vier blauwe blokjes in de DB9. Ik dacht dat twee daarvan zijn voor het stemmen zoals zojuist beschreven en de andere twee voor de CV /gate out.
 
je hebt on een vco te stemmen alleen een referentietoon nodig.
geen gitaarstemapparaat, dat gaat niet werken.

hoe te doen , stem de vco gelijk met de constante toon, zorg dat het op het keyboard ergens in het midden zit.

speel de noot een oktaaf lager, of hoger.

draai aan de scalingpot, ( een heel klein beetje, 0.1 mm per keer is al veel), regel de tune weer af op de referentie, en speel weer de oktaaf.
is het erger ( meer zwevingen) dan moet je de scaling de andere kant opdraaien.
dir net zo lang doen tot het goed is.
en alsje niet weet wat je doet, niet aan beginnen, dan kan het alleen erger worden.
groeten,
jeroen
 
Back
Top