16 bit dittering

RVL

Stamgast
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
116
Mensen,

Ik heb een opname in pro tools gemaakt 24bit. Deze ga ik vervolgens verder bewerken in Logic. Om hem in Pro tools op cd te krijgen moet ik hem naar 16 bit ditteren met een plugin wanneer ik hem bounce..

Hoe gaat logic hiermee om. Moet ik daarvoor ook een plugin op de master zetten?? Of zet logic dit automatishc om wanneer je voor 16 bit resolution kiest ?

Graag advies

Danku :W
 
Nou heb ik geen PT of Logic maar is het niet makkelijker om gewoon een 24-bits AIFF te maken en dan pas in Logic te ditheren?
 
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb.

Een bounce vanuit pro tools en aan het eind in logic pas een bounce met dither. (ik zag trouwens als laatste optie de diterhing plugin)

Wat mij gelijk bij mijn volgende probleem brengt.
Na mijn bounce klinkt de gebounce-de versie toch een stukje minder dan hoe hij het in logic klinkt. (2 sporen onderelkaar om-en-om luisteren)

Hoe kan dat. Juist het ditheren zorgt er toch voor dat er geen verschil zit tussen mn 24 bit en 16 bit output.
 
Kijk eens naar de noise shaping options; dat kan misschien wat verschil maken?
 
Vaker lijkt dat ook door volume verschil dat het minder klinkt. probeer eens met een maximizer meestal klinkt het dan al heel anders.
Dit klopt dus niet. Ditheren levert geen (groot) volumeschil op. En daarbij maximizer op een eindmix is vaak onnodig.
Er is hier al heel veel over uitgelegd dus als je weten waarom kan je dat opzoeken. (Er zijn 91 topics waar dithering in voorkomt dus er zitten zeker wel een paar bruikbare topics tussen.)
 
Ik denk niet dat dit hier bedoeld wordt.

En idd erg lastig vaak als het volume wat lager is mensen denken dat het slechter klinkt. Maar het is ook erg moeilijk te definieeren in woorden hoeveel iets beter of slechter klinkt.
 
En daarbij maximizer op een eindmix is vaak onnodig.
Er is hier al heel veel over uitgelegd dus als je weten waarom kan je dat opzoeken.

Eg woar fuse? Ik kompres mun eindmiks altiet 'elemoal noar dun teeeering!!! :mexico:
 
En dus is het het verstandigst om pas altijd als allerlaatste stap te ditheren!

Dus als je dan toch persé je eindmix wilt compressen, doe dit dat voordat je dithert, omdat je anders de ditherruis (die normaal vrij onhoorbaar is) omhoog trekt.

Ik bounce mijn eindmix altijd als 24 bit wav.
Deze master ik vaak zelf (niet altijd), dat is meestal een combinatie van EQ / compressie / multibandcompressie / limitting / bla.
Daarna dither ik in Wavelab (zitten verschillende ditheringalgorithmes in) en save ik als 16 bit wav, gereed om te fikken!
 
ik heb een vraagje hierover
men zegt altiijd dat je maar 1 keer moet ditteren om zo de beste kwaliteit te behouden.

maar hoe zit het nu met bijv al die sample cds en accapella samplecds op 16 bit 441 zijn die voor het exporteren ook gedithered?
 
dat hangt af of ze op een hogere bitrate zijn opgenomen.. Als dit 16 is dan niet..
 
maar als ik zelf samples wil maken van 16 bit 44,1 hoe raad je me daan aan te wereken in mn software, en wel of niet dither

mij lijkt intern 32 bit float en exporteren zonder dither na 16 bit ?
 
Laatst gewijzigd:
maar als ik zelf samples wil maken van 16 bit 44,1 hoe raad je me daan aan te wereken in mn software, en wel of niet dither

Dithering doe je bij conversie van een hogere bitdiepte naar een lagere. Als je samples wil maken van 16 bit 44,1khz, neem dan gewoon meteen op 16 bit 44.1khz op, dan hoef en kun je niet ditheren.

Lukt dat om de een of andere reden niet en moet je op een hogere bitdiepte opnemen (bijvoorbeeld omdat je de output wil opnemen van software die alleen met floating point werkt ofzo), dan moet je absoluut ditheren. Er is geen enkele goede reden te bedenken om niet te ditheren.

Dus: probeer zo min mogelijk van bitdiepte te veranderen. En als je het doet, doe het dan zo laat mogelijk in je chain en dither daarbij altijd.

mij lijkt intern 32 bit float en exporteren zonder dither na 16 bit ?

Dus ook hier: altijd ditheren bij bitdiepte-conversie. Er is absoluut geen enkele goede reden te bedenken om niet te ditheren tenzij je van bijzonder brak klinkende distortion houdt.
 
maar als ik samples direct in 16 44,1 maak is dus het enige dat ik mis extra headroom??

ik wil kick en andere oneshots maken in 16 44,1
en onder maken van samples wil ik nog welis tussendoor renderen
 
jep.

Als het gaat over losse samples maakt het sowieso minder uit, omdat je die samples vaak ook nog dynamisch gaat gebruiken in je mix (verschillende verlocities, distortion, filters etc etc).

Hoe schoner het brongeluid blijft, hoe meer het uitmaakt wat voor bitdepth en frequentierate je hanteert voor je brongeluid (in samenwerking met je DAW instellingen).

Ga je hard los met een vintagewarmer + devastor, ja dan kan je net zo goed een 8 bit 32 khz sample gebruiken :D
 
dus gewoon opnemen in 16 bit ookal moet ik tussendoor renderen, tja in je nummer waar je het gaat gebruiken pas je toch nog wel een eq of compressor toe natuurlijk das waar

dan maakt de room mischien ook niet zoveel uit omdat je niet een hele mix maakt?
snap ik het nu een beetje
 
Ik werk in 24 bit, ook bij het maken van samples waar veel laag inzit (zoals kicks).
Stemmen (film, tv, inet) neem ik wel op op 16 bit, want dat heeft minder prioriteit in mijn genre :D

Pas als ik klaar ben met de mix naar 24 bit en mastering maak ik een 16 bit versie voor cd. Je laag blijft zo langer strak behouden. Dat verschil ga je zeker horen.

Inderdaad gewoon 24 bit bouncen en in Logic inladen. Werkt perfect. pas op het einde van alle processen naar 16 bit bouncen
 
Back
Top