Goede manier om Dynamische Mic op PC aan te sluiten?

Hunsrus

Nieuwkomer
Lid sinds
3 juni 2009
Berichten
5
Goedemiddag heren.

Ik heb een tijdje geleden een dynamische XLR microfoon op de kop kunnen tikken voor 3,50. (De AKG D 330 BT, om precies te zijn. Oud beessie maar hij doet het wel, heb hem in de studio op school getest).

Nu heb ik een manier nodig om hem aan te sluiten op mijn PC. Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven want het is niks professioneels ofzo. Houd in gedachten dat ik absoluut geen expert ben op dit gebied ofzo :P.

Nu zit ik te twijfelen tussen 2 methoden met De ART Tube MP Studio:

Zie hier het prachtige schema wat ik vakkundig in paint heb gemaakt:

schematics1.gif





OF




schematics2.gif




De XLR naar small jack kabel heb ik hier nog liggen, ik met mijn noob hoofd dacht dat dat wel zou werken :P. De ART Tube heeft XLR en 1/4" in-en uitgangen. Voor de duidelijkheid: in het schema bedoel ik met small jack 1/8" plugs en met big jacks 1/4" plugs.

Ik heb geen speciale geluidskaarten of zo iets dergelijks. Het is de bedoeling dat het uiteindelijke signaal mijn microfoon-ingang in mijn pc binnengaat, waarop ik nu mijn noobie microfoontje van 5 euro heb aangesloten voor gebruik op skype etc.

Nu is mijn vraag aan jullie: Gaat dit werken? Zoniet dan kan ik altijd nog een icicle van Blue halen, alleen vind ik die ART Tube MP Studio veel sexyer en hij is minder dan de helft van de prijs.

Met veel dank,

Hunsrus
 
vraag me af of die art tube studio niet een betere voorversterker heeft dan de computergeluidskaart. in dat geval zou ik de bigjack/smalljack verbinding naar de LINE in van de computer gebruiken.
 
Nee, deze werkt helaas niet op die manier. Op school deed hij het perfect, alleen werd hij daar via XLR naar een mixer gestuurd welke op zijn beurt de signalen weer naar de PC stuurde. Het is dus of de kabel die stuk is of mijn geluidskaart die de mic niet ondersteunt.
 
meestal is het een kwestie van verkeerde instelling in het programma waarmee je op de pc werkt. drivers / audio-in/uit kiezen ergens daar. vaak helpt het om even een blokdiagram te maken en bv als eerste te kijken of je uberhuapt iets kunt opnemen met de pc , bv via de ingebouwde microfoon.
daarna of de tubeamp wel uitgeeft via de jack ( door bv gewoon eens te luistenen met een koptelefoon in de uitgang, zou dan op z'n minst iets heel zachts moeten horen.
dan of de kabel het bv bij je gitaarversterker of zo wel doet.
dan weet je in iedergeval dat de verschillende onderdelen het doen.
en als je dan de jack in de computer stopt en hij doet het niet, kijk dan ligt het dus / volgens het blokdiagram/ aan de instellingen van de audiokaart en/of het programma van je computer
kost wat werk maar werkt gerichter en denk dat je er toch niet aan ontkomt.
ben benieuwd naar de uitslagen..succes
 
Bedankt sunny.

Aan de geluidskaart of de microfooningang kan het niet liggen; ik gebruik al jaren zo'n 5 euro microfoontje voor skype etc.

Ik heb van verschillende mensen gehoord dat de mic geen Pre-amplification krijgt. Het signaal dat door de XLR -> 1/8" jack kabel gaat is zo miniscuul dat je het niet hoort, en daarom moet er dus een versterker tussen; het kabeltje kan nooit genoeg stroom leveren om de pre-amp aan te drijven.

Nu snap ik ook nog niet helemaal of de pre-amp al in de microfoon zelf zit en dat die gewoon stroom nodig heeft, of dat je de pre-amp er extern bij moet kopen (zoals de ART Tube of Icicle).

Ik heb trouwens nog geen tubeamp o.i.d gekocht, in afwachting van goede raad :P.

Hunsrus
 
normaal heeft een dynamische microfoon geen preamp ingebouwd, het is , simple gezgd, niet meer dan een omgekeerd luidspreakertje: je spreekt erin en er komt een stroompje uit. niks versterkt.
wat natuurlijk wel kan is dat je computer het niet vodoende kan versterken of dat ie niet op microfoonversterking kan worden ingesteld en eigenlijk allen een signaal van lineniveau aankan ( bv een klein electret , spanningsgevoed skype microfoontje )
ik had wel verwacht dat die arttube het signaal van de dynamische mic voldoende zou moeten kunnen opkrikken. dus dat begrijp ik ook niet helemaal.
er is vast wel iemand die meer ervaring met de arttube heeft die dat kan uitleggen??...
 
Hmm, ik dacht dat ook een dynamische microfoon preamp nodig had, alleen geen phantom power. Ik heb de ART Tube nog niet gekocht, ik heb het enkel met die XLR ->1/8" kabel geprobeerd, wat dus niet lukte.

Ik wacht even met geld uitgeven aan een oplossing totdat ik zeker weet dat het gaat werken.
 
Zo'n cheap 5euro ding is toch ook gewoon een dynamische microfoon? Dan zou je een normale microfoon het ook op je micingang moeten doen. Snap niet dat het niet werkt. Een condensatormicrofoon heeft inderdaad wel voeding nodig.

Ik zou toch de instellingen in je computer nog even nalopen... of inderdaad een andere geluidskaart kopen... :)
 
Back
Top