Stereoveld

eh naar links en rechts pannen? pingpong delays gebruiken? stereo samples gebruiken? alles dus wat maar met stereo te maken heeft

Olaf
 
Ik wil breeeeeeeeeeed

Ik wil breeeeeeeeeeed

Zo'n soort vraag wilde ik nu toevallig ook stellen alleen wat breder. Tuurlijk weet ik hoe je een 'gewoon' stereoveld moet maken, maar ik wil meer... De optie: sample/synth op twee kanalen zetten, die rechts en links zijn, en dan het ene kanaal iets later laten beginnen, klinkt kwa stereo super, maar bij pseude-surround klinkt het dan echter bagger/ overstemmend.
super veel chorus werkt ook aardig maar in veel prof nummers hoor je een nog breder effect... Hoe krijg ik een super breed effect, zonder dat hij te veel gaat flippe in pseudo-surround, ik heb het hier zelf overigens niet alleen over reason.
 
Euhhh nou ik weet dat in ieder geval de Nord Lead 3 bij een Unison de stemmen links, rechts en in het midden zet.

Als je daar chorus en reverb overheen haalt dan is dat echt heel erg breed.

Andere synths kunnen het vast ook, maar ik werk nog met antiek spul.
 
als je van plan bent je nummer op vinyl uit te brengen moet je er overigens wel voor waken dat je niet te wild los gaat met je stereo-effecten, zeker niet in de lagere frequenties....dat kan ten eerste ervoor zorgen dat de groef niet goed kan worden gesneden omdat ie dan te breed wordt, ten tweede zijn veel PA's in clubs gewoon in mono..jaja!

Olaf
 
Voordat ze t op vinyl pleuren gooien ze t nog door n stel finalizers om ervoor te zorgen dat de groeven niet te smal etc worden (da's bij hoge freq's) dus daar zal je niet zoveel rekening mee hoeven te houden toch.
 
het masteren van een track heeft weinig te maken met het veranderen van een track...het heeft dus weinig zin om een nummer zo te pre-masteren of af te mixen dat de mastering-engineer het vervolgens weer helemaal moet aanpassen omdat het anders niet goed op vinyl terecht komt....

ik snap je opmerking over de finaliser icm te smalle groeven ook niet helemaal...meestal wordt het masteren puur gedaan om de track zo hard mogelijk in het vinyl te krijgen....dan wordt er dus eerder op het randje van te brede/diepe dan te smalle groeven gewerkt..

maargoed, kan me daarin vergissen..;)

Olaf
 
Volgens mij moet je dan even checken hoe dat pseude surround gefabriekt word. Ik weet het niet zeker maar ze nemen een bepaalde frequentie rond de 1 a 2khz met een smalle 'Q' factor en gooien daar een fase overheen zodat die frequenties meer stereobeeld geven.
Dus zorg dat je zo'n cheapo pseudo surround effect op de kop tikt. Bijv een wazig winamp pluggo of de V&D stereo van het jochie van de buren en kijk of je mix daar helemaal op gaat flippen qua surround.

Qua stereobeeld is panning heel belangrijk, maar hoe lager de frequentie hoe minder ver je moet gaan pannen IMO en meestal is +/- 3 (van de 64 stappen) al een hele andere belevenis.
Hard panning is soms wel gaaf maar het kan bijna alleen maar bij leads en 'speciale' en niet ondersteunende geluiden. Tenzij je een retro Rolling stones nummer wil maken met links een gitaar en rechts de drummer.

Zodoende kun je 'laagjes' van frequenties bouwen en zowieso makkerlijker je mix in het gareel houden.
Je kunt ook enhancers of surround effecten gebruiken, maar wees daar superspaarzaam mee en kijk desnoods in een X/Y scope view dat je geluid zo dicht mogelijk bij de mono lijn blijft. (de verticale lijn tussen X en Y) en het mag er een beetje omheen 'dansen' maar je hoort het al snel als het te breed word. Dan moet je waarschijnlijk je surround wat terug draaien en meer naar het stereobeeld van je mix zelf kijken en dus meestal panning en een beetje EQ. En dingetjes zoals bij je send effect een -20dB reverb bijmixen om de drums wat op te frissen wil ook nog wel eens werken.

Trouwens zeker als je voor platen mixt moet je rekening houden met mono geluid. Niet dat ze dat later moeten fixen bij het masteren maar als je het zelf al zo goed mogelijk instelt hoeven zij alleen maar de EQ en compressie in de gaten te houden. En zeker ook dingen zoals fasecancelling ed. omdat platen eigenlijk ook een soort pseudo stereo gebruiken. (nou ja niet helemaal maar toch)
 
Orgineel geplaatst door olafmol

ik snap je opmerking over de finaliser icm te smalle groeven ook niet helemaal...meestal wordt het masteren puur gedaan om de track zo hard mogelijk in het vinyl te krijgen....dan wordt er dus eerder op het randje van te brede/diepe dan te smalle groeven gewerkt..
Ik bedoel dat bij extreem hoge frequenties de groeven zo smal zouden zijn dat de naald zo uit de groef zou skippen. Dit moet natuurlijk ff weggehaald worden voor t op vinyl gaat.
 
dat lijkt me dan een raar nummer als er *alleen* maar extreem hoge frequenties inzitten ;)

maar ff serieus, het werkt natuurlijk 2 kanten op, te diepe frequenties die door het stereobeeld pannen of chorussen maken dat de groef niet goed gesneden kan worden want dan wordt ie te diep en te breed......maar als ik het allemaal goed snap wordt de groef toch bepaald door het totale frequentie spectrum....

ik heb er ooit wel een erg interessant artikel over gelezen ergens op een site van een cuttinghouse, zal dat eens opzoeken...

Olaf
 
Ik heb ook een track van mij op een dubplate laten zetten (een soort testplaat, goed voor zo'n 50 plays). Turnstyle Records (http://www.turnstylerecords.com), het bedrijf wat dubplates en mastering doet, heeft toen al aangegeven dat de eerste sample die ik gebruikt had, een zogenoemde "hot" sample was. Er was reeds met de polariteit gekloot en daardoor hoorde je de sample niet als de mixer op de mono-stand stond. Voor de uiteindelijke plaat heb ik die sample dan ook vervangen door een hele mooie andere.
 
Heeft er nog iemand meer tips voor een goed stereobeeld?

En hoe moet voorkom je dat geluiden (zoals bijvoorbeeld die sample van Ralf T) niet worden gehoord als deze op vinyl geperst worden of door een mono PA afgespeeld worden? :dj:
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon je eindmix mono maken (zijn zat mogelijkheden om dit te doen) en checken of de mix nog overeind blijft.
 
Back
Top