Wie helpt mij met een sampler ?

puttenvr

Ingeburgerd
Lid sinds
18 januari 2009
Berichten
30
Locatie
Deventer
Hoi

Ik wil een hardware sampler gebruiken voor wat drumgeluiden
Nu lees ik in de Akai en Yamaha handleidingen dat je samples moet laden
Misschien een domme vraag: maar moet je dit voor ieder gebruik handmatig doen? Of kun je gewoon een program kiezen, die liedje 1 noemen en dan bij een optreden liedje 1 of liedje 2 kiezen waardoor de sampler zelf de toegewezen sounds laadt?

Of: moet ik iedere keer van hard disk de samples laden en dan toewijzen?

Zeg me dat het niet zo is .... :okdan:
 
Is een kwestie van nadat je alle samples voor een nummer bij elkaar hebt gezocht aan een programma toe te wijzen die je dan idd. bv. liedje 1 noemt.

Volgende keer gewoon dit programma selecteren en laden waardoor alle bijhorende samples in een keer erbij worden gehaald en ook geladen.
 
Ja, wat je voor ogen hebt, kan. Je zou dan moeten werken met zogeheten programs, die data bevatten voor het toewijzen van meerdere samples.

Ik zou de paragraaf 'Creating a program' van de Akai (bijvoorbeeld MPC2000xl) even doorlezen. Dan begrijp je het precies.
 
Hoi

Ik wil een hardware sampler gebruiken voor wat drumgeluiden
Nu lees ik in de Akai en Yamaha handleidingen dat je samples moet laden
Misschien een domme vraag: maar moet je dit voor ieder gebruik handmatig doen? Of kun je gewoon een program kiezen, die liedje 1 noemen en dan bij een optreden liedje 1 of liedje 2 kiezen waardoor de sampler zelf de toegewezen sounds laadt?

Of: moet ik iedere keer van hard disk de samples laden en dan toewijzen?

Zeg me dat het niet zo is .... :okdan:

Met welke sampler werk je? Of ga je werken? Verschillende merken willen nog wel eens verschillende termen gebruiken voor 1 en hetzelfde ding en dat kan verwarrend werken als er hier een 'algemene' werkwijze wordt beschreven. Er zijn genoeg mensen nog hier met hardwaresamplers om je te helpen
 
Misschien een domme vraag: maar moet je dit voor ieder gebruik handmatig doen?
Als je het eenmaal als Program hebt opgeslagen laadt 'ie het automatisch (mits je de juiste diskette erbij hebt, of je moet een sampler kopen waar een harddisk bij/in zit (dat gaat vaak ook nog eens sneller).

Sommige samplers vereisen bijv. wel dat je elke keer het OS van een floppy laadt (Akai S2000 bijvoorbeeld), dus kijk voor je eigen gemoedsrust naar een beter model dan dat.

Er komt hier op de Marktplaats regelmatig een Akai S5000 of zo voorbij - vaak zit er ook nog een harddisk in, een groot scherm wat makkelijker werkt, en compatibiliteit met gewone .wav files zodat je ook gelijk van je computer uit dingen kunt dumpen.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom zijn er eigenlijk nog steeds geen samplers die gewoon onthouden wat er in zat als je ze uit zet? Flashgeheugen kost toch geen drol meer tegenwoordig?
 
Waarom zijn er eigenlijk nog steeds geen samplers die gewoon onthouden wat er in zat als je ze uit zet? Flashgeheugen kost toch geen drol meer tegenwoordig?
Die bestaan wel....Akai heeft al jarenlang flashroms...en Emu kent ook iets dergelijks...dat noemen ze dan rompler ;)
 
Flashgeheugen kost toch geen drol meer tegenwoordig?

Omdat flash geheugen maar beperkt beschrijfbaar is en langzamer is dan dram. Dus zeker als je in de sampler zelf gaat lopen bewerken zit dat snel aan z'n levensduur en het gaat flink ten koste van de polyfonie. Dus al het geheugen in flash lijkt me niet handig. Samplers met flash kaarten en opslag zijn er indaad al zat.
 
mijn tip: koop een akai S5000 of S6000 met usb kaart en genoeg geheugen.
Retesnel en via usb op je laptop alles makkelijk voor te bereiden via het gratis programma AKSYS.
Dat is allemaal gratis te downloaden via: http://www.akaipro.com/s5000 en dan "docs&downloads".

Wil je geen pc/mac gebruiken om de prgs te laden via usb, dan is een interne HD erg handig.
In plaats daarvan kan je ook zo'n compactflash cardreader naar scsi gebruiken, daar is veel over te lezen op dit forum (gebruik de zoekfunctie rechtsboven).
Type van microtech werkt goed, maar is moeilijk te vinden. Zie: https://www.synthforum.nl/forums/search.php?searchid=3015321

Je kan die Akai S5000/6000 samplers propvol stoppen, afhankelijk van je ramgeheugen, en switchen tussen prgs tussendoor.
Werken een stuk prettiger als de yamaha A4000/A5000 samplers. Ik heb zowel de akai S5000, S6000 als yamaha A4000 gehad voor meerdere jaren.
 
Niels tip, absoluut! Flexibele bak voor heeeeeeel weinig. Snap niet dat mensen die apparaten niet als extra tool zien, maar des te beter;-) hahaha kan jij er eentje goedkoop vinden.
 
Dank voor jullie antwoorden
Ik zat te denken aan de AKAI 3000 of 5000

S5000,. wel checken of ie usb onboard heeft!!!
Beter nog,.. ff zoeken tot je een s6000 pro versie tegenkomt.
Beste sampler ever imho!!
Standaard twee keer zoveel outs!
Let vooral ook op hoeveel mem uitbreiding ie heeft en of ie misschien het optionele fxboard heeft.
 
Back
Top