ABBA->welke hardware gebruikte Benny Andersson?

Yeah sure...

Yeah sure...

Origineel geplaatst door Mk II

Overigens: als Abba _nu_ zou proberen een platencontract te krijgen zouden ze niet eens door de voorronden van Idols heenkomen.

Geloof je dat nou zelf MK II ?

Als pakweg Dancing-Queen, The day before of Lay all your love on me morgen zouden worden gereleased, dan zouden het net zo goed dezelfde mega-hits worden als toen.

Gewoon om het feit dat je over erg klassieke mainstream pop spreekt, kijk maar naar Robbie Williams. Niks modern aan...wel weer een hit. Het klinkt in veel mensen hun oren gewoon erg aangenaam.

Opnieuw een bewijs dat klassieke composities het steeds halen op de inhoudsloze 'dreuncultuur'.

Een A&R van EMI zei me ooit : Voor goed gecomponeerde pop en ballads is er altijd plaats bij ons, nu en binnen 20 jaar, dat zal altijd zo zijn. En idd, Abba zou dus morgen even zwaar scoren, wees daar maar gerust van.

Maar ik kan begrijpen dat sommigen ABBA absolute zeik vinden. Dat is dan een kwestie van smaak.
Voor heel veel muziekanten en componisten in hart en nieren is de muziek van ABBA erg waardevolle leerstof.
 
idd wel een loike top 3... nummer 1 ben ik het zeker wel mee eens, zeer sterke song en tevens de laatste abba hit...
...ik heb ooit eens een verhaal gehoord dat die Bjorn en Bennie weinig tot niet noten konden lezen, hoe zit dat pcies?

maar erm... iedereen ff naar http://www.abbasite.com/start/ ff signuppen en kun je o.a. ff Abba clippies kijken... :D
 
mijn pa leest ook geen enkele noot. snapt er de balluhn van.
maar heeft toch wel heel wat nummers zelf geschreven voor z'n bandje

gr
mw
[ik lees btw ook geen enkele noot(, meer)]
 
Een A&R van EMI zei me ooit : Voor goed gecomponeerde pop en ballads is er altijd plaats bij ons, nu en binnen 20 jaar, dat zal altijd zo zijn. En idd, Abba zou dus morgen even zwaar scoren, wees daar maar gerust van.

Ik weet niet, heb hier toch m'n twijfels bij. Ze zouden zich toch wel aan moeten passen denk ik.
Maareh, ik zou het absoluut niet erg vinden, heel dat Idols kan me gestolen worden! dat is het ook niet hè :(
 
Re: Grote fan

Re: Grote fan

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Oh ja, ik ben grote fan van ABBA. Op een paar nummers na.

Dit is mijn ABBA top 3 :

1 - The day before you came(oooh die 'kappende' Mini Moog, CS80, Farfisa Strng Ensemble )
2 - Dancing Queen
3 - Lay all your love on me
Een trucje dat Abba gebruikt, net zoals bij sommige nummers van Madonna, is dat de baspartijen soms volledige
op zichzelf staande melodien zijn, waarbij dikwijls in quinten of tertsen wordt gedacht, en minder in grondnoten. Ook wordt er dikwijls binnen de compositie gewerkt naar 'oplossingen' in het akkoordenschema : Mineur>Dominant.
Het is een typevoorbeeld van popmuziek waar heel erg goed is nagedacht over harmonie, arrangementen enz, en waarbij zanglijnen zonder uitzondering altijd catchy 'hooks' zijn. Niet makkelijk om te schrijven.
Ook backingvocal arrangementen zijn dikwijls heel sterk.

Sommige nummers die intussen soms meer dan 20 jaar oud zijn, klinken nog steeds alsof ze gisteren op een SSL werden gemixt...



Magisch geluid. Heb is in een intervieuw Benny horen vertellen hoe zij de nummers maakten, namelijk met heel heel veel zweet en dat eraan gezwoegd is dag en nacht om ze zo te krijgen. Hij zij ook dat als je een ABBA nummer hoort, het gewoon simpel klinkt en eenvoudig zoet erin loopt, maar als je er dieper op ingaat, je zal horen dat het niet zo simpel in elkaar steekt, maar zwaar gewerkt is aan de melodiën en harmoniën. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vele grote producers en fans, elk vanuit zijn oogpunt, nog altijd vol ontzag kijken naar die toen zo grootse ABBA. Ik ben een fan, maar zeker niet van alle nummers. Het geluid blijft hoe dan ook top bij elke productie
Ze zouden eigenlijk een verplicht studie-object moeten zijn op iedere zichzelf verklarende pop-academie e.d. .

Maakt het dan in deze wetenschap wat uit met welk merk van synth je je nummers maakt? Voor een klein stukje wel maar voor een groot stuk zeker niet.
 
abba is de bom! ik moet altijd headbangen als oxy op z'n elektrieke gitaar een heavy-metal versie van "Summer in the City" speelt..die riff is je reinste Metallica!!

ja dat is echt magisch..dingen simpel laten klinken, terwijl ze tjokvol met slimmigheidjes zitten.... bossa nova enzo heeft dat ook heel sterk...... het klinkt allemaal zo lekker makkelijk en soepel, maar ondertussen...
 
Kan er nog aan toevoegen dat ABBA ook een Synclavier in hun studio hadden staan.

Overigens, leuk om eens naar te luisteren is het bijna VL-tone achtige ritmeboxje in "you owe me one" (B-kant van "Under attack").
Een top 3 vind ik moeilijk te bepalen.Er zijn zoveel nummers waarin naar mijn mening hun muzikale genie naar buiten komt. Zo vind ik "Like an angel passing through my room" (visitors) van een bijna steriele schoonheid en geniet ik elke keer weer van de synthmelodie op het einde van "Lay all your love on me" (Super Trouper).
Jammer is wel dat veel mensen het vroege werk van de band niet zo kent. Iedereen kent wel "Ring ring" van hun gelijknamige LP/CD, maar nummers als "Another town, another train" en "Me and Bobby, and Bobby's brother" zeggen veel mensen toch niets.
Toegegeven, het is van een andere orde is dan hun latere werk, maar het zijn nog steeds lekkere nummers om naar te luisteren en het is leuk om hun muziek te horen evolueren.

Groet

Tom
 
Dus hoe deden ze dat? ->

Dus hoe deden ze dat? ->

:halleluja Voor jullie beginnen te vragen Hoe weet je dat???
1. Ben abba fan van het 1e uur
2. Ben producer
3. niet zeiken doe er je voordeel mee:

De sound van abba is gebazeerd op layers en dubbeling (ook deze info komt van de heren zelf)

De instrumenten:
met een slaggitaar (6 of 12 string) de acc spelen en 2x opnemen
Toevoegen mandoline die ongeveer hetzelfde doet (maar dus 1 octaaf hoger) en zacht in de mix
Toevoegen elect slag gitaar
Toevoegen electr gitaar dubb

Zang is de key, de lead werd altijd 2x overelkaar heen gezongen (dubb) vervolgens werd de meerstemmigheid
over 4 octaven uitgesmeerd (luister naar Voulez vous) waardoor je in de meerstemmigheid dus niet 3 stemmen hoort maar ook alles een octaaf hoger en twee octaven hoger, deze werden heel zacht in de mix gezet.

Drum en bas :luv:zijn door de studiomuzikanten ingespeeld en werden door de techneuten nogmaals gedubbt (copy->paste!) maar dan op band.

Keys, the real thing oftewel alles analoog en analoog opnemen.
Piano, sololijnen op de Moog (diverse) en de strings komen uit de arp.
Voorts gebruikte benny en bjorn graag een vocoder, deze werd vaak aangestuurd door drums en de sound moduleerde dan de arp of andere oberheim.
Vervolgens werden echte violen, saxen en fluiten ingezet om het arrangement dicht te smeren.

Abba was mijn vroegste leerschool, luister maar eens naar dat jongetje dat zingt op de plaat ABBA voor kinderen van de leidsche sleuteltjes.... (jep thats me)
Johan
:geslaagd:
 
Het lijkt mij juist heel goed om in de eerste ronde af te vallen bij dat enorme k*t, kl*te, s*cking b*d, opgef**te, t*r**g, supersl**te, t*kke, IDOLS troep!!!!!!!!!!! ABBAH!!!!!!!!

Misschien moeten ze Idols en Jackass combineren. Met een honde-drol van een aan de diaree zijnde straathond in je mond en 100 meelwormen in je broek moet je voeten in een badje bloedzuigers een stukje zingen voor de IDOLS jury. Dat zou wel lache weze!! Idots.
 
Een A&R van EMI zei me ooit : Voor goed gecomponeerde pop en ballads is er altijd plaats bij ons, nu en binnen 20 jaar, dat zal altijd zo zijn. En idd, Abba zou dus morgen even zwaar scoren, wees daar maar gerust van.

really? ik geloof d'r geen klap van. als je er niet goed uitziet kom je in een Idols achtige opzet niet aan de bak. En de platenbonzen zouden niks liever willen als alleen maar geprefabriceerde idols tekenen. Je neemt ze lekker jong dan slikken ze alles nog, inclusief levenslang wurgcontract met exclusiviteits-clausules.
 
Origineel geplaatst door Mk II
really? ik geloof d'r geen klap van. als je er niet goed uitziet kom je in een Idols achtige opzet niet aan de bak. En de platenbonzen zouden niks liever willen als alleen maar geprefabriceerde idols tekenen. Je neemt ze lekker jong dan slikken ze alles nog, inclusief levenslang wurgcontract met exclusiviteits-clausules.

man Bennie zag er toch lekkah uit! ;)
 
Re: Grote fan

Re: Grote fan

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Oh ja, ik ben grote fan van ABBA. Op een paar nummers na.

Dit is mijn ABBA top 3 :

1 - The day before you came(oooh die 'kappende' Mini Moog, CS80, Farfisa Strng Ensemble )
2 - Dancing Queen
3 - Lay all your love on me
Een trucje dat Abba gebruikt, net zoals bij sommige nummers van Madonna, is dat de baspartijen soms volledige
op zichzelf staande melodien zijn, waarbij dikwijls in quinten of tertsen wordt gedacht, en minder in grondnoten. Ook wordt er dikwijls binnen de compositie gewerkt naar 'oplossingen' in het akkoordenschema : Mineur>Dominant.
Het is een typevoorbeeld van popmuziek waar heel erg goed is nagedacht over harmonie, arrangementen enz, en waarbij zanglijnen zonder uitzondering altijd catchy 'hooks' zijn. Niet makkelijk om te schrijven.
Ook backingvocal arrangementen zijn dikwijls heel sterk.

Sommige nummers die intussen soms meer dan 20 jaar oud zijn, klinken nog steeds alsof ze gisteren op een SSL werden gemixt...

Dan krijg je meteen ontzettende waardering voor mensen die een nummer helemaal uitdenken en dan pas gaan inkleuren. inderdaad waren ze (hij) sterren in het net-niet-cliche-maar-wel-pakkend maken van bestaande schema's. Er zijn volgens mij talloze boeken over geschreven, maar dat vinnik nooit leuk. Zelf die grapjes uitvinden is schitterend, dan vergeet je ze nooit meer.

Laatst "ontdekt" dat Angels van Robbie Williams wel heeeeeel erg lijkt op He Jude van de Beatles, luister maar eens naar Idols, de eindtune, daar wordt het gebruikt als heel lange brug. Heel interressant om dat zo te ontdekken, daar kun je je voordeel mee doen (iets wat bv. Pierre Kartner nooit zal doen want C-F-G is "niks mis mee").

Vaak luister ik naar de akkoordenschema's van Benny en heb dan steeds weer bewondering hoe de melodie oplost (ken alle termen niet door auto-didact-effect). Nou moet ik alleen de boeken nog lezen om te weten hoe dat allemaal heet...
 
ff een paar clips dan maar... see for yourself 8)

Summer Night City
The Day Before You Came
Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight)
Dancing Queen
Lay All Your Love On Me

abbadcq.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Zeer cool! Zijn ze ook nog te downloaden?

Ik bedoel dus niet via het mms:// protocol maar ftp:// of http:// ...

Iemand tegnies hier :) ?
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de clips. Ik vindt het moeilijk om die muziek echt goed te analyseren, omdat je toch vaak weer wordt afgeleid door bepaalde geluiden. Ik vindt niet dat veel producties van andere bands onderdoen aand de gene van Abba.
Veel van de door hun gebruikte technieken/truuken worden ook de andere gebruikt.
Het meedere malen opnemen van vocalen is een veel gebruikte truc voor een voller geluid. Een bekend voorbeeld hiervan is die verschrikkelijke slechte rapper Ja-Rule. Hij rapt diversen malen de zelfde rap en dat wordt dan gelayerd waardoor je door de natuurlijke verschillen een vol geluid krijgt. Dmv van studioeffecten kom je ook wel een heel eind, maar de mooiste resultaten krijg je door het meerdere malen inzingen. Het is wel effe hard oefenen lijkt me zo.
 
Re: Dus hoe deden ze dat? ->

Re: Dus hoe deden ze dat? ->

Origineel geplaatst door Quadruplo
De sound van abba is gebazeerd op layers en dubbeling (ook deze info komt van de heren zelf)

De instrumenten:
met een slaggitaar (6 of 12 string) de acc spelen en 2x opnemen
Toevoegen mandoline die ongeveer hetzelfde doet (maar dus 1 octaaf hoger) en zacht in de mix
Toevoegen elect slag gitaar
Toevoegen electr gitaar dubb

Zang is de key, de lead werd altijd 2x overelkaar heen gezongen (dubb) vervolgens werd de meerstemmigheid
over 4 octaven uitgesmeerd (luister naar Voulez vous) waardoor je in de meerstemmigheid dus niet 3 stemmen hoort maar ook alles een octaaf hoger en twee octaven hoger, deze werden heel zacht in de mix gezet.

Drum en bas :luv:zijn door de studiomuzikanten ingespeeld en werden door de techneuten nogmaals gedubbt (copy->paste!) maar dan op band.

Keys, the real thing oftewel alles analoog en analoog opnemen.
Piano, sololijnen op de Moog (diverse) en de strings komen uit de arp.
Voorts gebruikte benny en bjorn graag een vocoder, deze werd vaak aangestuurd door drums en de sound moduleerde dan de arp of andere oberheim.
Vervolgens werden echte violen, saxen en fluiten ingezet om het arrangement dicht te smeren.

Abba was mijn vroegste leerschool, luister maar eens naar dat jongetje dat zingt op de plaat ABBA voor kinderen van de leidsche sleuteltjes.... (jep thats me)
Johan:geslaagd:

Leuk man, die feitjes, ik had die gitaar en mandoline ook als kind al ontdekt. En de el. gitaar met de synth mee, plus fluitjes (lead van Gimme). Geweldig geluid. Zang was al snel duidelijk dat dit een zware mix is van talloze sporen. Zo dik ingevet, zoveel klank. En het trucje van de melodie-over-de-melodie, (tweede vocal andere tekst, melodie en ritme.

En Benny verzon met Bjorn de meeste wilde baslijnen, als Does your mother know. Ik vond die drummer Ola Brunkert geloof ik ook apestrak en die Lasse Wellander kon van die lekkere clichés net effe anders uit zijn gitaar toveren. Wat een stel geluxvogels.

De vocoder is nieuw voor me. Ik weet wel dat Benny naast de vrouwtjes gek op hardware was.
 
Moet je ff kijken naar Hakan Litbo, die heeft er jaren gewerkt en produceert nu " Click-Techno" ( best cool ). Wat hij mij vertelt heeft is dat ze daar wel praten over Quad per kanaal en alles maar dan ook alles buizen.

Die GX-1, geloof dat ik mr. Emerson een keer met dat ruimteschip heb zien spelen. :walker:
 
Back
Top