ABBA->welke hardware gebruikte Benny Andersson?

wesko

Artificial sounds R real
Lid sinds
8 november 2002
Berichten
962
Locatie
de Zaanstreek
Talloze (wat, miljoenen malen) heb ik "Eagle", "The day before you came" en "Visitors" geluisterd. Die hufter van een Andersson is zo goed (met zijn suuuuuperengineer Michael B. Tretow) in het creeren van een supersound, dat je bijna niet hoort WAT je nou eigenlijk hoort. Soms compleet dichtgesmeerd, soms open en kraakhelder.

Wat gebruikt hij nou? In de boekjes niet terug te vinden.

PS fans mogen hier nog 1 week uit de kast komen. 8)
 
Hij gebruikte Moogs en ARP Oyssey...

Ik geloof Polymoogs, Minimoogs e.d.


ABBA rules!!!
 
Over hun 1980 live set up: "Instruments

Benny Andersson, the highly active ABBA member on stage right, also plays a Yamaha CP70 (constructed on a barbershop hydraulic chair - without the chair though), but in addition to that he gets some very rich effects out of the giant Yamaha GX-1 computerised organ (see review in SI Sept '78) as well as his beloved old Minimoog."

Meer info (ook over effecten, desk assignments, etc): http://www.abbamail.com/soundint_feb1980_abbalive.htm

In de clip van Gimme Gimme a Man After Midnight (gedeeltelijk opgenomen in de Abba studio) speelt Benny dat fantastische lijntje op de Mini Moog. En ik moet zeggen, dat ziet er erg gaaf uit.
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
En hoe kom je aan deze wijsheid?

Nou, ik heb onder andere goed de plaatjes bekeken uit het boek From ABBA to Mamma Mia heet het geloof ik...

Daar staan foto's in van de Polar Studio's....

En omdat ABBA voor mij enorme jeugdsentiment waarde heeft, vind ik dat erg interessant!

Hun engineer nam trouwens alle instrumenten 2 maal op trouwens behalve de drums...
De 2e maal met een klein beetje pitch-variatie t.o.v. de 1e maal...Zo kreeg hij een breed geluid in de mix!
Ik heb de documentaire opgenomen...:okdan:
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
En hoe kom je aan deze wijsheid?

Ik heb het in een documentaire over ABBA gezien. Daar legde Bjorn of Benny (ik haal ze altijd door elkaar) het zelf uit hoe ze tot die sound kwamen.

Ik dacht wel dat ABBA vooral piano en gitaar gebruikten... tZou natuurlijk kunnen dat ze wel ergens een paar primitieve synths hadden staan...
 
Vergeet niet dat die dagen topdagen waren voor analoge audio, en dat het feit dat er veel platen uit die tijd niet allemaal goed klinken vaak een budgetaire kwestie was.
De spullen die die mensen toen gebruikten worden nu vaak gezocht om hun geweldige sound, en die mensen gebruikten bijna niets anders op die platen ...
 
Origineel geplaatst door synthiaks
K heb hem op de duitse televisie eens met een witte Prophet 5 zien spelen, erg mooi:)

Ik heb em op een witte korg ms20 zien spelen.
 
Origineel geplaatst door oli303
Ik heb het in een documentaire over ABBA gezien. Daar legde Bjorn of Benny (ik haal ze altijd door elkaar) het zelf uit hoe ze tot die sound kwamen.

Ik dacht wel dat ABBA vooral piano en gitaar gebruikten... tZou natuurlijk kunnen dat ze wel ergens een paar primitieve synths hadden staan...

Bjorn is de gitarist en tekstschrijver, Benny zat immer achter de piano:
abba.jpg

Rechts helemaal, da's Stig Anders(s)on, geen familie van. Hij was de bedenker van de "simpele" ABBA liedjes, Ring Ring etc. Pas toen ze hem ("Stikker") de deur hadden gewezen ging het pas echt goed, de laatste CD's zijn duidelijk een tikje hoger nivo dan in de Honey Honey tijd...
 
Origineel geplaatst door Tactic
Vergeet niet dat die dagen topdagen waren voor analoge audio, en dat het feit dat er veel platen uit die tijd niet allemaal goed klinken vaak een budgetaire kwestie was.
De spullen die die mensen toen gebruikten worden nu vaak gezocht om hun geweldige sound, en die mensen gebruikten bijna niets anders op die platen ...

Ze hadden later een 32 track digitale studio (32 glorious digital tracks volgens Benny). Hij jhad ze 's nachts al volgespeeld met louter synth, de dames kwamen 's morgens en ze begonnen maar te bouncen - iets waarvan ze dachten af te zijn :)
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Over hun 1980 live set up: "Instruments

Benny Andersson, the highly active ABBA member on stage right, also plays a Yamaha CP70 (constructed on a barbershop hydraulic chair - without the chair though), but in addition to that he gets some very rich effects out of the giant Yamaha GX-1 computerised organ (see review in SI Sept '78) as well as his beloved old Minimoog."

Meer info (ook over effecten, desk assignments, etc): http://www.abbamail.com/soundint_feb1980_abbalive.htm

In de clip van Gimme Gimme a Man After Midnight (gedeeltelijk opgenomen in de Abba studio) speelt Benny dat fantastische lijntje op de Mini Moog. En ik moet zeggen, dat ziet er erg gaaf uit.

Echt wel, het gilt een beetje en de sound is (hoewel het thema supercliché) absoluut hemels. Als ukiie heb ik er jaren over gedaan om uit te zoeken hoe die melodie nou was, wist ik veel over mineur :confused:


Maarre, allemaal onwijs bedankt voor de input... er zijn meer ouwe fans dan ik dacht?
 
tZou natuurlijk kunnen dat ze wel ergens een paar primitieve synths hadden staan...

HA !

die jongens gebruikten juist reteveel synths; hun arrangementen zijn doorgaans vakkundig dichtgesmeerd (op een goeie manier!) met allerlei partijtjes en lijntjes en daar zit, zeker in het beter latere werk, best wel veel synthesizer in.
Luister bijv. maar eens naar een track als Super Trooper - da's sowieso echt een TOP productie - of The Day Before You Came.

Overigens: als Abba _nu_ zou proberen een platencontract te krijgen zouden ze niet eens door de voorronden van Idols heenkomen. Daar moeten de H.H. platenbonzen nog maar eens heel goed over nadenken !

Before the flames start: ja, ik vin Chiquitita ook een kutplaat (al heb ik er wel ooit een prijs mee gewonnen bij de VARA radio :) maar die knakkers van Abba wisten wel verrekte goed wat ze deden qua produktie en gebruikten altijd het topje qua apparatuur. Dat kan ook gemakkelijk als het grootste exportprodukt van een land bent :)
 
Origineel geplaatst door Mk II
HA !

die jongens gebruikten juist reteveel synths; hun arrangementen zijn doorgaans vakkundig dichtgesmeerd (op een goeie manier!) met allerlei partijtjes en lijntjes en daar zit, zeker in het beter latere werk, best wel veel synthesizer in.
Luister bijv. maar eens naar een track als Super Trooper - da's sowieso echt een TOP productie - of The Day Before You Came.

Overigens: als Abba _nu_ zou proberen een platencontract te krijgen zouden ze niet eens door de voorronden van Idols heenkomen. Daar moeten de H.H. platenbonzen nog maar eens heel goed over nadenken !

Before the flames start: ja, ik vin Chiquitita ook een kutplaat (al heb ik er wel ooit een prijs mee gewonnen bij de VARA radio :) maar die knakkers van Abba wisten wel verrekte goed wat ze deden qua produktie en gebruikten altijd het topje qua apparatuur. Dat kan ook gemakkelijk als het grootste exportprodukt van een land bent :)

Juist! poepieveel synths, je hoort ze echt wel in de schaduw van Lasse Wellander :) En ze waren zelf ook niet zo blij met Chiquitita - tientallen takes (ze maakten van prakties elk nummer en wals, een tango, een rock- en popversie, kijk, da's nou hard werken) en ze kwamen er niet uit. Effe laten liggen en ja hoor, ze dachten: dit moet het gaan worden. En okee het is een omanummer maar ik wil de royalties wel. Ik zou me ook niet schamen om zo'n nummer neer te zetten hoor, blijft een kunst.

Vertel over je prijs (exhibit "A").
 
O K dan effe voor de duidelijkheid :

ABBA's nummers zijn gewoon briljant gemaakt zowel qua muziek als productie en iedereen die dat niet snappen en ABBA niet goed vinden zijn gewoon :kont: :kont:

..ze waren in 1981 al digitaal aan het opnemen voor het album The Visitors!!
1 van de 1e in de wereld!!
 
Een beetje voor de hand liggend, maar de genialiteit van ABBA ligt natuurlijk ook in het feit dat 20 jaar na dato werkelijk iedereen in de westerse wereld minstens twee nummers gedeeltelijk mee kan zingen. Werkelijk, die lui zijn de onbetwiste Goden van de pop muziek, of je hun muziek nu leuk vind of niet. Ik zou mezelf geen fan noemen, maar ik heb wel mateloos respect voor hun werk. Het is jammer dat in de commerciele pop muziek geen mensen meer zijn die zo origineel, kwalitatief en aan de lopende band fantastische nummers neerzetten. Ik vraag me ook af, waar dat aan ligt? A&R managers? Apparatuur? Zijn we iets vergeten, net als dat de mensheid voor een lange tijd na de Romeinen niet meer wist hoe ze beton moesten maken?
 
Ik ga een T-shirt laten drukken

Voorkant:
ABBA
=
COOL

Achterkant:
Een lijst met alle synths die Benny gebruikte

Wie wil er ook een ;)
 
Vertel over je prijs (exhibit "A").

een echt orgineel Vara horloge van een paar gulden... (heeft het ongeveer 2 maanden gedaan). Ik had de titel van die plaat geraden bij euh... Zoekplaatje ? zoiets. Maar de pot was leeg dus geen $$$
 
Grote fan

Grote fan

Oh ja, ik ben grote fan van ABBA. Op een paar nummers na.

Dit is mijn ABBA top 3 :

1 - The day before you came(oooh die 'kappende' Mini Moog, CS80, Farfisa Strng Ensemble )
2 - Dancing Queen
3 - Lay all your love on me
Een trucje dat Abba gebruikt, net zoals bij sommige nummers van Madonna, is dat de baspartijen soms volledige
op zichzelf staande melodien zijn, waarbij dikwijls in quinten of tertsen wordt gedacht, en minder in grondnoten. Ook wordt er dikwijls binnen de compositie gewerkt naar 'oplossingen' in het akkoordenschema : Mineur>Dominant.
Het is een typevoorbeeld van popmuziek waar heel erg goed is nagedacht over harmonie, arrangementen enz, en waarbij zanglijnen zonder uitzondering altijd catchy 'hooks' zijn. Niet makkelijk om te schrijven.
Ook backingvocal arrangementen zijn dikwijls heel sterk.

Sommige nummers die intussen soms meer dan 20 jaar oud zijn, klinken nog steeds alsof ze gisteren op een SSL werden gemixt...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top