[D&R] Floating subgroups

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.716
Locatie
Utrecht
Ik heb hier sinds dit weekend een D&R Dayner voor mijn neus staan. Nou had ik van te voren altijd het idee dat ieder willekeurig kanaal een subgroup kon worden, en ieder willekeurig kanaal daar weer signaal naar toe zou kunnen sturen.

Maar wat ik niet helemaal begrijp, is dat het nu in de praktijk het er op lijkt alsof er alleen nog maar een handjevol drukknoppen om te selecteren welke sub het is en een draaiknop voor het trimmen dan nog werken als ik een kanaal als subgroup gebruik, terwijl ik verwacht had dat ik het hele kanaal inclusief sends, inserts eq en zelfs verdere doorroutering naar andere subgroups zou kunnen gebruiken.
 
Kan ik hem anders loopen via een output weer terug naar de input van het zelfde kanaal?
 
Ik heb de manual, maar die is voor de nieuwere chassisvormen en niet helemaal ondubbelzinnig. Ze vertellen ook gewoon doodleuk dat ze snappen dat je het niet snapt en gewoon even moet bellen als je er niet uit komt. Op zich aardig, maar ik probeer het eerst even hier.

Kijk de tafel klinkt nog steeds goed, maar de stuwende factor richting D&R was toch wel de belofte van floating subgroups met EQ.
 
ik heb het zelf nooit op die manier gebruikt eigenlijk.. de subs waren hier puur bedoelt om de ingangen van de multitrack recorder van een signaal te voorzien..(toen ik nog een d&r 4000 die met het zelfde principe werkt, in de studio had, deze dayner had ik alleen als keyboardmixer)
maar een goede truck is om de uitgangen van de subs die anders naar een multitrack zouden gaan weer terug te sturen naar de ingangen op andere kanalen of het zelfde kanaal wat je sub is geworden..
hier zou ik dan een patchpanel voor maken werkt een stuk sneller dan steeds aan de achterkant van de tafel te gaan prutsen
 
ik heb het zelf nooit op die manier gebruikt eigenlijk.. de subs waren hier puur bedoelt om de ingangen van de multitrack recorder van een signaal te voorzien..(toen ik nog een d&r 4000 die met het zelfde principe werkt, in de studio had, deze dayner had ik alleen als keyboardmixer)
maar een goede truck is om de uitgangen van de subs die anders naar een multitrack zouden gaan weer terug te sturen naar de ingangen op andere kanalen of het zelfde kanaal wat je sub is geworden..
hier zou ik dan een patchpanel voor maken werkt een stuk sneller dan steeds aan de achterkant van de tafel te gaan prutsen

Dat is ook wat ik er van begrijp ja. Dat floating systeem is voor zover ik het begrijp niet heel veel meer dan het aanwijzen van een willekeurig kanaal als group, wat fysiek ruimte bespaart. Ik gebruik het zelf ook niet voor andere dingen dan mulitracking, maar als je het voor wat anders dan dat gebruikt zul je toch moeten patchen.

Een kanaal wat is aangewezen als group return kun je niet met een druk op een knop doorsturen naar een volgende group, en je hebt geen eq op de group return in tegenstelling tot wat velen (incluis ondergetekede) soms dachten / denken. Wel kun je de line input en eq van het aangewezen kanaal blijven gebruiken, en je kunt de output van het subgroup kanaal patchen naar de eigen line input... dus 't kan wel, eq op je subgroup, maar je moet fysiek patchen. De handleiding is inderdaad erg kryptisch op dit gebied (sowieso staat de relevante info verspereidt over 3 verschillende delen in de handleiding), de enige manier om het goed te krijgen is door uit te proberen... Wat ik bijvoorbeeld nooit heb ontdekt is wat die line/group knop nu precies doet (komt ook omdat ik lui ben, ik zoek dingen pas uit als ik ze nodig heb).

Ik ben wel benieuwd naar hoe je de Dayner gaat gebruiken Bikkel. Zoals gezegd, ik gebruik bijna nooit subs omdat ik ze ook niet echt nodig heb (daarom vond ik de Dayner ook wel prettig, liever 8 kanalen extra dan 8 groups die ik nooit gebruik) maar ik ben wel benieuwd of er nog wat leuks mee te doen is.
 
Nou ik zou bijvoorbeeld mijn drums eerst individueel willen processen, bijvoorbeeld een compressor op de kick, een flanger op de hihats en een tweede op de snare en dan nog eens in een groep willen compressen met nog wat EQ er achter om het hoog weer wat op te krikken. Of ik zou al mijn string en pad sounds willen groeperen en daarna door een sidechained compressor heen willen halen. En volgens mij kun je ook behoorlijk smerige kicks maken als je ze tot acht keer door kunt lussen intern :luv:

Verder zou ik voor semi-live achtige dingen natuurlijk heel makkelijk complete groepen instrumenten in- en uit kunnen schakelen. Voor opnames heb ik het niet nodig want ik neem eigenlijk altijd alleen maar mijn master op. Morgen ga ik eens kijken of het teruglus verhaal een beetje werkt.
 
Ja, ieder kanaal heeft een xlr input, line input, output, group insert en channel insert.

Off topic: Bikkel, wat voor outputs heeft jouw master module? Ik heb hier 2 master modules en allebei hebben 1/4" master outs en geen XLR, terwijl de handleiding het alleen heeft over master modules met XLR's.
 
De mijne heeft ook geen XLR's.......eigenlijk wel vreemd...

maar hoe deel je nou eigenlijk een group in dan?
 
Ja, ieder kanaal heeft een xlr input, line input, output, group insert en channel insert.

Off topic: Bikkel, wat voor outputs heeft jouw master module? Ik heb hier 2 master modules en allebei hebben 1/4" master outs en geen XLR, terwijl de handleiding het alleen heeft over master modules met XLR's.

Die van mij heeft XLR's, maar ik mis weer een paar regelbuttons in de master sectie. Ook blijken er twee soorten modoles te zijn, inline en split, waarbij mij niet helemaal duidelijk is wat het echte verschil is. Ik heb alleen die modules met losse knoppen, niet die gestapelde. Volgens mij zijn dat dus inline modules.

Het wordt zo gebracht alsof inline beter is dan split, maar split lijkt juist meer te kunnen?
 
In de handeiding die je van de D&R site haalt wordt de in-line module beschreven terwijl ze het over split hebben, en andersom. Ik meen zelfs dat ze dat door heel de handleiding door elkaar halen, dus ook bij de set-up voorbeelden... Die split modules vind je minder vaak, ze zijn wel handig (je kunt de module als het ware in tweeën splitsen, met 2 inputs en 2x eq, etc...
 
Ja dat klopt maar dat doe ik effectief toch nooit, en dan vind ik die gestapelde knoppen wel weer bloedirritant. Ik heb kortgeleden er nog eentje voorbij zien komen die alleen maar split channels had, volgens mij die van 100 euro? Misschien wel grappig om eens wat modules te swappen......als ik zou kijk is deze Dayner toch al ernstig aan het swingen geslagen ;)



Vanavond ben ik weer thuis, kan ik eindelijk eens dat doorlussen proberen. Wel erg vervelend dat ik mijn halve setup ineens niet meer kwijt kan :D
 
Ik heb twee soorten kanalen:

- Een met line input, chan. insert, tape send, tape return
- Een tweede met line input, output, group insert, channel insert

De layout van de broodjes is verder identiek.

Wat stop ik waar in om het beoogde effect te bereiken? Want als ik de tape send naar de line input verbind dan wordt gelijk de hele output gemute.
 
Volgens de handleiding kan je wel de out weer terug leiden in dezelfde module. Hier is alleen een speciale patch kabel voor nodig.

Zie hier. http://www.d-r.nl/dnrsite/Service Parts/DaynerUserManual.pdf

Onder "split" module pagina 22, 4.2.e Line/group switch. Het wordt verder op pagina 26 uitgelegt. Onder 4.7 input/output en dan "special patch cord"

Je kan dan de output van dat kanaal terug routen naar hetzelfde kanaal. Moet je wel zelf even solderen zo'n kabeltje....

Line in end: Mono plug tip+, sleeve ground

Channel output end: Stereo plug ring +, sleeve ground en niks aan de tip.
 
Ik heb twee soorten kanalen:

1.- Een met line input, chan. insert, tape send, tape return
2.- Een tweede met line input, output, group insert, channel insert

De layout van de broodjes is verder identiek.

Wat stop ik waar in om het beoogde effect te bereiken? Want als ik de tape send naar de line input verbind dan wordt gelijk de hele output gemute.

De twee verschillende modules die je nu noemt zijn:

1. De "inline" module die heeft idd een tape send/return maar een minder uitgebreidde EQ, die wel te splitsen is, en de mogelijkheid om "monitor fading" met fader reverse.

Uit de Dayner folder....
Ik qoute: monitor fader section includes the fadere reverse switch, which allows the engineer to mix monitor signals on the long throw fader in the channel section, and control mic or line inputs with the volume control in the monitor section.

2. De "split" module heeft dus geen tape send/return en ook die reverse fader shit niet. Wel een uitgebreiddere EQ en aux sectie. Daarbij heeft deze module een sub to mix mogelijkheid welke de subgroup assigned naar de master mix buss.


In mijn tafel zitten trouwens alleen maar de split modules en geen inline modules.......
 
Ik ga eens kijken hoe snel ik zo'n kabel geregeld heb, maar ik geloof wel dat het werkt als ik het zo lees. Is alleen niet met een patchbay te regelen natuurlijk op deze manier. Ze hadden hier echt ff een knopje voor moeten maken.....

Maar ik ben toch wel blij als het gaat werken zoals ik het bedacht heb, dan is deze tafel dus echt superflexibel :)
 
Maar wou jij nou modules swoppen? Mijn tafel heeft dus alleen maar 34x de split module erin hangen......daarnaast nog 1x een fx return module en uiteraard de master module en nog vier modules met jacks aan de bovenzijde...een soort van patchbay aan de bovenkant....dmv jackpluggen aan de acherkant kan ik elke output naar de patch bay leiden.....
 
Hahah nou hij heeft nu al modules uit zeker vier tafels, heb allebei de soorten logo's en ik heb voor allebei de soorten logo's ook nog eens twee varianten. Verschillen zijn klein hoor, meest merkbare is wel dat de ene helft wel center-deterrrent is en de andere helft niet. Of is de achterkant niet iets wat vast bij de voorkant hoort? Dan heb ik waarschijnlijk 10 D&R broodjes en 16 DR broodjes. Maar 26 inline modules, master sectie en twee broodjes met aux ins volgens mij. Wat ga ik opschieten met jouw soort kanalen? Het lijkt een paar knopjes meer te hebben voor routing / monitoring maar het nut begrijp ik niet helemaal. Die patchbay klinkt wel leuk, maar die is natuurlijk alleen maar buitenom?

Ik heb bij een kanaal een gesmolten (?) low freq knop, bij een of twee andere kanalen heb ik dat de high sweep een beetje een wild geluid maakt, een kanaal heeft geen werkende ledbar meer en sommige knopjes geven wat kraakjes. Hoe los ik die problemen op? En welke zaken kan ik aanpakken bij deze tafel om hem in de oorspronkelijke geluidskwaliteit terug te brengen danwel deze te verbeteren?
 
Die van mij is mooi homogeen wat dat betreft...alleen maar DR broodjes hier.....volgens mij is die van mij toendertijd zo door D&R afgeleverd. Alles zonder center detent :okdan:
Het patchen gaat idd via de buitenzijde betreffende de patchbay......
Ik ga nog wel opzoek naar nog een fx return module btw....

En wat ga jij erop vooruit?? Ik denk dat we er beide opvoorruit gaan.....die broodjes van jou kunnen 2 signalen tegelijk aan perfect voor monitoring/recording....die van mij hebben een betere eq en uitgebreiddere aux sectie.....maar ik ben blij zo met mijn tafel dus laat maar....
 
Back
Top