MO8 of ES 8 of XS 8 ? Welke Kiezen?

Ik vrees juist wel dat die 128 MB krap gaat worden:

ongeveer 36 MB om alle EP's/Wurly's/Clavs in te laden
62 MB voor een XL piano
dan nog ongeveer 30 MB voor een kleinere piano of iets anders, dan zit je geheugen vol

Klopt maar das nou net waar hij voor bedoeld is. Als je ergens speelt en je hebt een gig met 'echte' instrumenten staat er ook niet een andere akoestische piano/vleugel voor verschillende nummers. 3 Rhodes'n en 2 verschillende wurli's...
Dat het binnen de mogelijkheden van de techniek ligt wil niet zeggen dat je het hoeft te gebruiken. Da's een fout die de meeste fabrikanten nou juist maken.
Hetzelfde met 386.655.982 presets in een synth en mensen grijpen uiteindelijke terug naar misschien 1 bankje van 128 sounds bij elkaar? En niemand weet meer hoe zijn eigen synth werkt.
De Stage is je fav vleugel, Rhodes met je effecten, een Clavinet en orgel zoals in the old days
 
Juist en Clavia is een fabrikant die handig inspeelt op de tekortkomingen (of juist teveel mogelijkheden) die andere fabrikanten hebben. De piano's zijn goed, de Rhodes onovertreffelijk, Wurlitzer is super, CP80 heb ik nog nooit beter gehoord, effecten zijn echt goed, hammond-sectie super, synth-sectie kan wel beter maar volstaat voor mij (gebruik nauwelijks m'n NL3) etc. En als je toch net effe een andere piano wilt of rhodes, dan download je het gewoon en rrrats, binnen 5 minuten kun je spelen. Ideaal!
 
128 MB zou een optie kunnen zijn als ik van een USB stick heel snel sounds in kan laden naar het RAM van de NS, ik weet niet hoe dat bij deze machine werkt?

Sounds sla je intern op, de basis samples laadt je in...en via de editor/sample manager, niet via een ander medium dus je USB stick verhaal gaat helaas niet op.

Ik heb in mijn Classic over gehad. Heb alleen de Studio Grand XL 2 erin en 1 upright (omdat die sound nodig was voor een project wat ik lang deed anders had die er ook uit gekunt), 1 Rhodes sample die ik lekker vind (ik tune mijn gewone Rhodes ook naar mijn fav sound en de rest doe ik met m'n effecten, eq en preamp), de D6 en Wurli en CP...meer heb je niet nodig vind ik, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Daarmee heb ik een kopie van mijn A-setup

Dan wat basic Moog achtige soundjes, 2 pads en 1 synth brass dingetje en synthbass. De rest zijn combi's van het bovengenoemde met andere effect instellingen
 
Trouwens, ik weet wel een adresje waar je met behoorlijke korting een NS88 EX kunt kopen.

Dan zou ik natuurlijk wel willen weten waar? :P
Stuur eventueel een prive bericht erover :).

Sounds sla je intern op, de basis samples laadt je in...en via de editor/sample manager, niet via een ander medium dus je USB stick verhaal gaat helaas niet op.

Jammer, het zou wel handig wezen als het ook via USB kon, helaas...

Ik heb in mijn Classic over gehad. Heb alleen de Studio Grand XL 2 erin en 1 upright (omdat die sound nodig was voor een project wat ik lang deed anders had die er ook uit gekunt), 1 Rhodes sample die ik lekker vind (ik tune mijn gewone Rhodes ook naar mijn fav sound en de rest doe ik met m'n effecten, eq en preamp), de D6 en Wurli en CP...meer heb je niet nodig vind ik, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Daarmee heb ik een kopie van mijn A-setup

Nou, ik hoef geen bergen aan sounds te hebben, maar aardig wat keuze vind ik wel belanrijk, en ik denk eerlijk gezegd dat voor mij 128 MB gewoon niet genoeg is, daarom heb ik liever een EX.
 
Dan zou ik natuurlijk wel willen weten waar? :P
Stuur eventueel een prive bericht erover :).



Jammer, het zou wel handig wezen als het ook via USB kon, helaas...



Nou, ik hoef geen bergen aan sounds te hebben, maar aardig wat keuze vind ik wel belanrijk, en ik denk eerlijk gezegd dat voor mij 128 MB gewoon niet genoeg is, daarom heb ik liever een EX.

Leuk om deze thread te volgen. Een Nord Stage is ook echt wat erg graag wil:
- Alle sounds die ik gebruik, behalve de Hammond (als er nou een versie kwam zonder Hammondsectie waardoor die een stuk goedkoper zou worden..).
- 76 keys is lekker klein en licht, dus makkelijk vervoerbaar (met OV).
- Vette hands-on control.

Alleen de prijs... Ben een arme student in Amsterdam.
Doe het nu met een Studiologic VMK176 midicontroller icm een 2e hands Motif Rack. Werkt prima.

Waarvoor ik eigenlijk postte:
Ik vroeg me af: Waarom zit er in vredesnaam zo weinig geheugen in dit soort romplers/synths? Virtual Acoustic instrumenten komen met Gigabytes's aan libraries. Maar in een Nord Stage zit maar 128 mb. Hoezo? Op een MicroSD card kan tegenwoordig zelfs 8 gb aan data. Hoezo in die synths zo weinig? Kan iemand me de reden daarvoor uitleggen?
 
Klopt maar das nou net waar hij voor bedoeld is. Als je ergens speelt en je hebt een gig met 'echte' instrumenten staat er ook niet een andere akoestische piano/vleugel voor verschillende nummers. 3 Rhodes'n en 2 verschillende wurli's...
Dat het binnen de mogelijkheden van de techniek ligt wil niet zeggen dat je het hoeft te gebruiken. Da's een fout die de meeste fabrikanten nou juist maken.
Hetzelfde met 386.655.982 presets in een synth en mensen grijpen uiteindelijke terug naar misschien 1 bankje van 128 sounds bij elkaar? En niemand weet meer hoe zijn eigen synth werkt.
De Stage is je fav vleugel, Rhodes met je effecten, een Clavinet en orgel zoals in the old days

Nou, dat is toch niet helemaal waar. In die rompler-bakken zitten inderdaad een hele hoop erg mooie, maar volstrekt onbruikbare presets. Tenminste, voor mij dan. Maar je kleurenpalet is wel erg groot. Heb eens van dichtbij gezien wat Toto meesleepte aan synts/modules. Dat zijn echt niet "maar" 2 synts die je op het podium ziet. (destijds David Paich met Motif + Triton. ) Racks met modules, alle merken, soorten, wel veertig van die dingen. Plus een laptop en engineer die dit allemaal stuurt. Wil je dus een beetje Totos live-sound benaderen, dan heb je aan een NS niet genoeg en ben je beter bediend met bv een MotifXS.

Ik speel nou in een heel andere band jazz/fusion, en nou is de NS voor mij gschikter dan anything else. Mijn kleurenpalet hoeft niet meer zo breed te zijn dan destijds.

Dus je moet je ook afvragen waarvoor je hem gebruikt.
En ook als je hele synt-rig wilt aansturen kom je er niet met de NS. Dan moet je weer tussenoplossingen bedenken. (Zijn er zat)

Maar als je een standalone keyboard wilt met firstclass piano/hammond en helaas wat mindere synt dan moet je bij Clavia zijn.

Ik herhaal het nog een keer: ik wil er ook een.:halleluja
Maar ga er zeker niet mijn S90ES voor inleveren.:D
 
Beste mensen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik overweeg om een Yamaha Motif MO 8 of ES8 of XS8 te kopen.
Afgezien van het grote prijsverschil vraag ik me af wat de grote verschillen zijn.

Bijvoorbeeld ook tussen de laatste MO8 en XS8?

Had eerst een Nord Electro 2 73 keys maar was niet tevreden over de pianoklank en als pianist kan ik maar niet wennen aan het klavier en beperkt aantal toetsen. Verder een prima instrument hoor zeker watbetreft de vintage sounds.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Greetz,
8)

Hey muziekvrienden!

Ik heb net de Yamaha S90 ES besteld. Verwacht binnen een paar dagen hier ons op onze muziekschool.

Allemaal bedankt voor je bijdrage, wat een toffe thread is dit geworden zeg en wat een kennis! :doei:
 
Nou Knopsi, proficiat.
Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, misschien wel pijn in je rug..
Maar als TOTO-fan ben je verzekerd van een zeer breed kwalitatief hoogstaand soundpallet, prachtige piano, en een super klavier. Enne, gewoon ook voor Schubert, Debussy.
Zul je altijd zien dat je toch nog met begerige ogen blijft kijken naar die mooie rooie bak uit Scandinavie, want mooi blijft ie in veel opzichten, alleen weer anders mooi...
 
Laatst gewijzigd:
Leuk om deze thread te volgen. Een Nord Stage is ook echt wat erg graag wil:

Waarvoor ik eigenlijk postte:
Ik vroeg me af: Waarom zit er in vredesnaam zo weinig geheugen in dit soort romplers/synths? Virtual Acoustic instrumenten komen met Gigabytes's aan libraries. Maar in een Nord Stage zit maar 128 mb. Hoezo? Op een MicroSD card kan tegenwoordig zelfs 8 gb aan data. Hoezo in die synths zo weinig? Kan iemand me de reden daarvoor uitleggen?

Nee, dat is niet uit te leggen. Behalve dan dat het wel een strategisch doel zal dienen van de fabrikant. Geheugen kost helemaal niks meer. Maar het is natuurlijk commercieel wel interessant om geheugenmodules te kunnen verkopen die relatief extreem duur zijn, of erger nog, je upgrade een synt waar je niks kunt inprikken en vraagt voor een paar megabytes extra 500 EURIES. MindU..Zolang wij roepen :verkoght: zal dit wel zo doorgaan...:confused:
 
Nou Knopsi, proficiat.
Je gaat er zeker geen spijt van krijgen, misschien wel pijn in je rug..
Maar als TOTO-fan ben je verzekerd van een zeer breed kwalitatief hoogstaand soundpallet, prachtige piano, en een super klavier. Enne, gewoon ook voor Schubert, Debussy.
Zul je altijd zien dat je toch nog met begerige ogen blijft kijken naar die mooie rooie bak uit Scandinavie, want mooi blijft ie in veel opzichten, alleen weer anders mooi...

Tja dat gewicht heb ik inderdaad in overweging genomen. Ik hoop natuurlijk op de medewerking van de andere bandleden en/of crew...;)

Zul je altijd zien dat je toch nog met begerige ogen blijft kijken naar die mooie rooie bak uit Scandinavie, want mooi blijft ie in veel opzichten, alleen weer anders mooi...

Ja ik denk dat ik mijn rode bak (Nord Electro 2) zal missen mbt de vintage sounds maar ja, heb ik nog iets om van te dromen. 8)
 
Nou, Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en een Nord Stage EX gekocht *D

Bij het vergelijken in de winkel was het mij al vrij duidelijk dat de piano van de Nord Stage toch een stuk 'echter' en dynamischer was, ook de rest van de sounds waren fantastisch.

De S90ES viel me een beetje tegen, de piano is aardig goed, maar lang niet zo natuurgetrouw als die van de Nord, de piano van de S90ES klinkt wel voller en helderer, waardoor deze waarschijnlijk ook beter klinkt op mindere speakers/hoofdtelefoons, dit komt waarschijnlijk ook omdat Yamaha, en alle andere grote merken, heel veel EQ'ing & processing toepassen en de pianos heel erg perfect willen laten klinken, wat eigenlijk heel onrealistisch, onnatuurlijk en kunstmatig is.

De Nord probeert daarentegen de piano zo ruw, natuurlijk en gedetailleerd mogelijk weer te geven.
Als het gaat om een piano geluid wat het dichtste bij een echte vleugel komt steekt de Nord er met kop en shouders bovenuit.

Verder vond ik dat de Yamaha niet zoveel nieuws ging brengen aan mijn huidige setup, Ik heb al een Fantom XR module die mij in alle rompler sounds voorziet.

Het spelen met de instellingen en het maken van je eigen sounds op de Nord is echt uniek, je kan lekker aan allerlij knopjes draaien, tot dat je ineens iets hoort en denkt: "Wauw! dit klinkt vet!".

Maargoed, eenmaal thuisgekomen met de Nord, en hem uit de doos gehaald, kwam ik al snel tot de vervelende ontdekking dat er een toets defect was =(, waar ik eigenlijk best wel van geschrokken ben aangezien dit toch wel een behoorlijk duur keyboard is, en Clavia toch ergens wel bekend staat om zijn degelijkheid, hoewel technisch gezien het klavier geproduceerd word door Fatar.

Daarom is gisteren de Nord helaas weer terug gegaan naar de dealer, waar hij hopelijk volgende week gerepareerd wordt.

Kan bij zo'n reparatie de toets/aanslag van de toets weer helemaal hersteld worden?

Ik heb namelijk eens op een oud goedkoop keyboardje (Gem PK7) een defecte toets laten repareren, en toen al snel merkte dat de gerepareerde toets een stuk stijver was dan de rest?
Overigens was dit wel gewoon een ongewogen (goedkoop) klavier, dus misschien had het daar wel wat mee te maken.
 
Nee, dat is niet uit te leggen. Behalve dan dat het wel een strategisch doel zal dienen van de fabrikant. Geheugen kost helemaal niks meer. Maar het is natuurlijk commercieel wel interessant om geheugenmodules te kunnen verkopen die relatief extreem duur zijn, of erger nog, je upgrade een synt waar je niks kunt inprikken en vraagt voor een paar megabytes extra 500 EURIES. MindU..Zolang wij roepen zal dit wel zo doorgaan...

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de Nord Stage sneller en duurder Flash geheugen moet hebben om zo de sounds realtime te kunnen gebruiken.

De snelheid van het geheugen op reguliere flashdrives is relatief laag, en ik denk eerlijk gezegd dat het niet snel genoeg is om in een synth te gebruiken, tenminste niet voor realtime sample playback.

Het zou me dan ook niet verbazen dat er in de Nord Stage NOR Flash geheugen word gebruikt, dit geheugen heeft een langzame schrijfsnelheid, doet er ook lang over om iets te wissen, maar heeft een veel hogere leessnelheid in vergelijking met het goedkopere standaard NAND Flash wat in USB sticks en dergelijke word gebruikt.

Maargoed, ik ben geen geheugenexpert 8), dus misschien heb ik het ook helemaal mis :P.
 
Ik heb vanavond ook even op een Nord Stage EX mogen spelen.
Wauw!
Wat een mooi en superveelzijdig instrument (of instrumenten eigenlijk).
De sounds waren echt heerlijk. Verbaasde me vooral over de akoestische pianosound. Erg fraai! En dit terwijl ik al tijden zweer bij de Yamaha pianosamples.
Ook Rhodes is errug lekker en realistisch hoor!
Orgelsectie niet aan gezeten. Gebruik en kan ik toch niet. Als er nou een Stage was zonder orgel die dan ook 1/3 goedkoper was, zou ideaal voor mij zijn.

Deze rooie dame in de gedaante van een 76 toetsenversie staat nu nog zekerder op m'n verlanglijstje! (Lekker offtopic als het over Motif ES of XS gaat.
 
@Wazza
Een defecte toets, dat is balen. Zou ik ook van schrikken. Mag natuurlijk niet, maar het kan wel eens gebeuren natuurlijk.
Maar je mag (moet!!) natuurlijk ook eisen dat dit 100% wordt hersteld. Neem aan dat dit ook kan.
Denk niet dat je er na reparatie nog wat van gaat merken.
 
@Wazza
Een defecte toets, dat is balen. Zou ik ook van schrikken. Mag natuurlijk niet, maar het kan wel eens gebeuren natuurlijk.
Maar je mag (moet!!) natuurlijk ook eisen dat dit 100% wordt hersteld. Neem aan dat dit ook kan.
Denk niet dat je er na reparatie nog wat van gaat merken.

je GAAT er na een reparatie niets meer van merken, don't worry...

Het enige waar ik ook een beetje om vrees is dat de Nord misschien wel aardig wat te verduren heeft gehad met de transportatie, en daarom die toets stuk is, en dat er misschien in de toekomst nog meer stuk gaat.
 
Het enige waar ik ook een beetje om vrees is dat de Nord misschien wel aardig wat te verduren heeft gehad met de transportatie, en daarom die toets stuk is, en dat er misschien in de toekomst nog meer stuk gaat.

Niet aan denken, gewoon afwachten. Dat zie je gelijk aan de doos vaak, dat soort 'foutjes' gebeurd wel vaker hoor (niet specifiek bij Clavia hoor btw)...vraag anders om een andere als je het echt niet vertrouwd maar er gaat maar zelden echt iets mis met dat Nord spul, en ik heb al jaren redelijk wat van hun onder mijn vingers, thuis, in vliegtuigen meegenomen, van m'n standaard afgevallen, door de vrachtauto geslinger in case enz...

Wacht de rep af en ga dan gewoon lekker genieten van je bak.
 
Niet aan denken, gewoon afwachten. Dat zie je gelijk aan de doos vaak, dat soort 'foutjes' gebeurd wel vaker hoor (niet specifiek bij Clavia hoor btw)...vraag anders om een andere als je het echt niet vertrouwd maar er gaat maar zelden echt iets mis met dat Nord spul, en ik heb al jaren redelijk wat van hun onder mijn vingers, thuis, in vliegtuigen meegenomen, van m'n standaard afgevallen, door de vrachtauto geslinger in case enz...

Wacht de rep af en ga dan gewoon lekker genieten van je bak.

Mijn Nord heb ik gisteren weer opgehaald van de reparatie, bleek iets heel eenvoudigs te zijn :stupid.

Volgens de reperateur was waarschijnlijk de toets er niet helemaal goed ingemonteerd.
Die toets moest namelijk vastklikken in een soort van socket, en waarschijnlijk hebben ze daar bij Clavia hem er net niet helemaal goed ingedrukt.

Tot nu toe werkt de Nord helemaal prima, wat me overigens nu opvalt, nu hij op mijn kamer staat, is dat er uit de voeding een beetje gezoem komt.
Dit hoorde ik eerder niet omdat hij in de keuken stond, en het daar veel lawaaieriger is.
Nu weet ik niet of dit normaal is bij de Nord Stage?

Maargoed, ik ga weer verder met spelen :{.
 
Back
Top