MO8 of ES 8 of XS 8 ? Welke Kiezen?

Maar als je zo verlangt naar een piano, what the hell. De S90ES is een bloedmooie machine, dat kan ik beamen. Ik herhaal hier maar dat het een kwestie van smaak is en blijft (gelukkig maar, anders reden er alleen maar Golfjes), maar qua piano prefereer ik de S90ES ver boven de NordStage. Ook qua synthesizer. Want die MotifES is werkelijk geweldig. Ik heb dan ook besloten om dit beestje maar zelf te houden, want mijn acoustische piano kan dan de deur uit. De Hammond-sounds, mwah, dat is het niet. Klinkt niet echt slecht, maar lijkt helemaal niet op een Hammond.

Maar ik wil ook een NordStage, niet de EX, want 500 Euro voor een ander kleurtje en 10 Euro aan extra RAM, tja dat vind ik ook van de gekke. Dus ik ga voor de classic. En ook die is nog veel te duur. Maja, ik wil niet langer met sjouwen met die logge S90ES.

De S90ES klinkt ook best wel behoorlijk goed, laatst nog effe wat youtube filmpjes bekeken met mensen die wat nummer gespeeld hadden op S90ES, en toen was ik toch wel onder de indruk van de piano.

Eerlijk gezegd heb je gelijk over het prijsverschil van de normale versie & EX uitvoering, maar ik vind 128 mb gewoon echt te weinig, als je kijkt dat een enkele piano sound al bijna 60 mb groot is, 2 van die pianos en je RAM zit vol.
Stom dat Nord het RAM niet uitbreidbaar heeft gemaakt :stupid .

De afgelopen tijd stond ik voor hetzelfde dillemma want er waren ook een tijd lang geen S90ES-sen tweedehands te vinden. Anders ging ik nu ook meedoen met de waiting game en dan is het nog maar de vraag of ik de S90XS me wel zou kunnen bekoren qua sound. De ES ken ik erg goed. Gelukkig kwam de Kurzweil PC3x op m'n pad. Liefde op het eerste gehoor...

Heb zelf ook de PC3x geprobeerd in een muziekwinkel, eerlijk gezegd vond ik hem toen niet zo geweldig, er zaten wel een aantal fijne sounds in, met name de orkest geluiden, maar de piano vond ik erg tegenvallen, die klinkt bijna hetzelfde als de zwaar verouderde PC2.

Ik heb eergisteren de Nord Stage EX 88 gekocht. Waarom? Nou, voor die paar euro's meer dan voor een S90ES heb je betere pianogeluiden, prima orgelsectie, lekkere effecten, rood, ik gebruik de synthfunctie op de NS88 EX wel, dus is voor mij ideaal. Ik heb ook de S90ES gehad en heb er later spijt van gekregen. Toch succes met je keuze!

Gefeliciteerd met je nieuwe stage piano :okdan:.

Mag dan ook vragen waarom jij terleurgesteld was in de S90ES?

Maar ehm, een paar eurotjes?
We praten hier wel over 1200 euro, daarvan kan ik een complete synth kopen.
Of bijvoorbeeld een computer met bijv. Quantum Leap Pianos, en die klinken toch echt héél wat beter dan een Nord Stage.

Ik denk eerlijk gezegd dat het live niet zo heel veel uit maakt of je een Nord Stage of S90ES gebruikt qua pianos, sterker nog, ik denk juist dat de Nord minder gaat klinken, ik heb al veel reacties gelezen van mensen die ontevreden waren over de Nord pianos als ze live uitversterkt worden, wat waarschijnlijk ook zo is, omdat door mijn computer speakers de Yamaha ook beter klinkt dan de Nord, terwijl door een goede hoofdtelefoon de Nord beter klinkt 8).
 
Optie 1: Nord Stage EX

+ Geweldige piano sounds
+ Sublieme Hammonds & EP's
+ Erg fijne interface
+ Knopjes! 8~
+ Hij is Rood!! 8o)

- Keyfeel valt tegen
- Gebrek aan een heleboel sounds
- Absurde aanschafprijs (!!)

Prijs: 2999 euro (Nord Stage EX, wil geen standard, te weinig RAM)

Optie 2: Yamaha S90ES

+ Fijne piano sounds
+ Heerlijke keyfeel
+ Héél veel bruikbare en goede sounds
+ Goed geprijsd

- Piano sounds zijn minder dan die van Nord, ook minder verschillende piano sounds.
- Interface is redelijk
- Geen gemodeleerde Hammond sectie, gewoon rompler sounds, niet zo geweldig.

Prijs: 1799 euro.

Optie 3: Yamaha S90ES + Nord Elektro 3

+ De piano sounds van de Stage samen met die van de S90ES.
+ Geweldige Hammonds & Rhodes
+ Gewogen toetsen voor piano, ongewogen voor Hammonds etc.
+ Verder natuurlijk ook nog veel sounds uit de S90ES

- Duurste optie
- Meer sjouwwerk

Prijs: 1800 + 1600 euro (61-key) = 3400 euro.

Of

Prijs: 1800 + 1800 euro (73-key) = 3600 euro.


S90ES + Electro 3 zou natuurlijk veruit het beste zijn. Maar misschien nog maar twee varianten toevoegen:

S90ES + Electro 2-rack: Sound van de Electro 2 is waarschijnlijk net wat minder dan van de 3, maar de orgels die daaruit komen zijn toch echt al wel briljant. Scheelt ook erg veel geld én gesjouw.

Nord Stage + Motif-rack (ES of XS): Financieel niet supergunstig, maar wel best of both worlds (behalve klavier) en ook niet teveel gesjouw.

Even off-topic, hoe verander je je username?
Informeren bij de admins, denk ik...
 
Nord Stage + Motif-rack (ES of XS): Financieel niet supergunstig, maar wel best of both worlds (behalve klavier) en ook niet teveel gesjouw.

Of Nord Stage + Fantom XR rack :P

Want die Fantom XR heb ik al, dus is een Motif-rack een beetje overbodig :D

Maarja, Hammonds op een gewogen klavier?
Lijkt me niet echt fijn spelen.
 
Tsja, maar ik ben loop nu al maanden met de gedachte in mijn achterhoofd om een stage piano aan te schaffen, en ik wil er nu toch echt wel één kopen.
Eerlijk gezegd ben ik het spuugzat om op een 61-toetsen synth piano te spelen, elke keer als ik op een stage piano speel erger ik me er aan dat ik nog steeds niet zo'n ding heb aangeschaft, ik wil nu ook eens keer fatsoenlijk piano spelen inplaats van op zo'n keyboardje.

Daarom vraag ik me af of eerst de S90ES aanschaffen en later eens inruilen voor een S90XS een redelijke optie zou zijn zonder een berg geld te verliezen.

Het zou wel fijn zijn om te weten hoeveel een S90ES nog waard is over 4 maanden, praat je dan over 1400-1600 euro? of meer in de richting van 1000-1300?

Bah, als het aan mij ligt haal ik er nu gelijk één op, ben het twijfelen & wachten nu wel eens zat, wil eens spelen *D

Mja, misschien aankomende week gelijk één ophalen als ik weer ga rondkijken :stupid


Als je nu nieuw een S90ES koopt en weer dumpt zodra de S90XS er is dan ga je (te) veel verliezen denk ik. ALS je de ES dan al kwijt raakt; denk niet dat je snel een koper zal vinden op dat moment... Dus dat zou ik niet doen.

Dan is het een betere optie nu een 2e hands aankoop te doen en die weer te verkopen zodra je een XS te pakken hebt, dan hoef je niets te verliezen als je het een beetje goed aanpakt. Zo zie ik hier op dit forum bijvoorbeeld een MO8 te koop voor 850. Lijkt me voor dat geld een prima tijdelijke kandidaat. :)
 
Als je nu nieuw een S90ES koopt en weer dumpt zodra de S90XS er is dan ga je (te) veel verliezen denk ik. ALS je de ES dan al kwijt raakt; denk niet dat je snel een koper zal vinden op dat moment... Dus dat zou ik niet doen.

Dan is het een betere optie nu een 2e hands aankoop te doen en die weer te verkopen zodra je een XS te pakken hebt, dan hoef je niets te verliezen als je het een beetje goed aanpakt. Zo zie ik hier op dit forum bijvoorbeeld een MO8 te koop voor 850. Lijkt me voor dat geld een prima tijdelijke kandidaat. :)

Het probleem hierbij is wel, dat het natuurlijk nu nog niet 100% zeker is dat Yamaha van het zomer met een S90XS komt.

En ook al zouden ze hem rond July introduceren, dan kan het nog wel een paar maanden duren voordat hij op de markt verschijnt.

En misschien heb ik dan toch niet de behoefte om hem direct in te ruilen tegen een S90XS, of misschien vind ik de S90XS niet zo'n hele grote verbetering.

Het kan best zijn dat de S90XS tegen gaat vallen, dat het een nieuwer intrument is betekent niet altijd een verbetering op alle vlakken, hoewel qua geluid dit toch vaak wel zo is, maar dit is ook niet altijd een heel groot verschil.
 
Maare...een S-90XS gaat nooit of te nimmer een vervanger worden voor een Hammond sim als een Nord C1/Electro/Stage/Hammond XK serie/Roland VK enz...
Dus daarom hoef je er niet op te wachten. Ook wil je als Hammond-orgel-speler/geluid-gebruiker met je drawbars kunnen spelen om je dynamiek te vergroten. Leslie simulatie gaat nooit in de buurt komen bij een S-90XS variant.

Wat betreft Hammond spelen op een klavier als van de Stage of S-90(ES); gaat prima, geen enkel punt. Je doet het ff een uurtje en daarna ben je gewend. Lekker bij je stage al je piano sounds op een andere output uitsturen t.o.v. je orgel sounds...je Motif XS Rack of Fantom XR mee programmeren in je ext-source (gewoon volume/patch/bankchange) met je presets mee programmeren...de synth sectie is te gek! Klinkt super alleen qua UI geen Nord Lead, nog steeds minstens zo te gek als op je S-90 en puur op sound beter en dieper klinkend dan de S-90
 
Het is ook maar een idee. :)
En eens, nieuw is zeker niet altijd ook beter. Maar in het geval van de Motifs vind ik de XS echt wel beter dan de ES. Ben iig erg benieuwd naar een eventuele S90XS.
 
Maare...een S-90XS gaat nooit of te nimmer een vervanger worden voor een Hammond sim als een Nord C1/Electro/Stage/Hammond XK serie/Roland VK enz...
Dus daarom hoef je er niet op te wachten. Ook wil je als Hammond-orgel-speler/geluid-gebruiker met je drawbars kunnen spelen om je dynamiek te vergroten. Leslie simulatie gaat nooit in de buurt komen bij een S-90XS variant.

Goed klinkende Hammonds zijn natuurlijk vet, en zeker de mogelijkheid om alle drawbars en andere Hammond functies aan te passen is erg fijn.

Maar ik ben op zoek naar een stage piano, niet een Hammond-bak, die Hammond features van de NS zijn zeker zeer welkom, maar niet mijn hoogste prioriteit.

Wat betreft Hammond spelen op een klavier als van de Stage of S-90(ES); gaat prima, geen enkel punt. Je doet het ff een uurtje en daarna ben je gewend.

Misschien wel, maar het is gewoon minder dan een ongewogen orgel klavier, eigenlijk hetzelfde verhaal als piano spelen op ongewogen toetsen, het kan wel, maar het is gewoon niet super fijn.
Ik heb wel vaker met wat Hammond sounds op een stage piano zitten pielen, maar eerlijk gezegd heb ik voor Hammonds dan toch echt veel liever ongewogen toetsen, net zoals ik voor pianos gewoon gewogen toetsen wil.

Overigens heeft de Nord Elektro 3 nog weer veel betere Hammonds dan de Nord Stage, tenminste dit heb ik ergens gelezen.
De Hammonds van de NS zijn volgens mij gebaseerd op Elektro 2 technologie, terwijl die van de Elektro 3 gebaseerd zijn op de Nord C1.
 
Klopt de C1 klinkt iiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeets anders (heb zelf een Motif XS, Nord Stage en Nord C1) maar is verwaarloosbaar binnen een band en al helemaal al orgelen niet je main-thing is hoor dus dat maakt niets uit, al helemaal niet als de S-90ES Hammond geluiden al voldoen. Maar het antwoord ligt er toch al eigenlijk dan?! 2 verschillende toetsenborden...
 
Leuke info Woodybeck watbetreft Toto, das inderdaad ook muziek waar ik naartoe wil. Wordt flink studeren. Ik heb al wat partijen gevonden.

Delen?
Als groot TOTO-fan :halleluja ben ik altijd op zoek naar goede schema's/partities/e.d. :eureka:

Iemand toevallig nog mooie MO/Motif-performances gemaakt voor TOTO-songs?
 
Moeten alle Toto-fans niet over op een 2e hands Trinity, een Karma erbij en een Triton Extreme? Of is dit al weer een oude setup van Greg?
 
Delen?
Als groot TOTO-fan :halleluja ben ik altijd op zoek naar goede schema's/partities/e.d. :eureka:

Iemand toevallig nog mooie MO/Motif-performances gemaakt voor TOTO-songs?

Leuk nog een Toto fan!
No Problem! Als je me even je mail adres pm´d zal ik je wat sturen.
 
Klopt de C1 klinkt iiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeets anders (heb zelf een Motif XS, Nord Stage en Nord C1) maar is verwaarloosbaar binnen een band en al helemaal al orgelen niet je main-thing is hoor dus dat maakt niets uit, al helemaal niet als de S-90ES Hammond geluiden al voldoen. Maar het antwoord ligt er toch al eigenlijk dan?! 2 verschillende toetsenborden...


Na wat kijken van filmpjes over de Nord Stage neig ik toch eigenlijk wel weer naar de Nord.
Hoewel de S90ES heel veel geluidjes heeft, als ik nuchter na denk gebruik ik toch alleen maar de keyboard sounds, de Pianos/Rhodes/Wurly's/Hammonds, nu doe ik eigenlijk ook niks anders, dus hebben al die rompler sounds van de S90ES helemaal geen meerwaarde, en zou ik ze nodig hebben, dan kan mijn Fantom XR module daar wel in voorzien.

Toen ik een poosje terug verschillende stage pianos geprobeerd had in een muziekwinkel, sprong de Nord er echt uit qua gebruiksgemak en interface, bij de Nord kan je gewoon gaan zitten en spelen, geen moeilijke en lange menus, gewoon knopje draaien en je sounds realtime tweaken.

En dat is natuurlijk ook gewoon heel belangrijk, dat je gewoon een instrument hebt waar je gewoon lekker op kunt spelen, geen frutsels en gedoe.

Wat natuurlijk ergens wel een groot voordeel is van de Nord, is dat ie softwarematig nog steeds verbeterd kan worden, Clavia heeft afgelopen Namm ook gezegd dat ze nog lang niet klaar zijn met de NS, en dat er nog wel wat grote updates aan zitten te komen, hij had het al in ieder geval over nog wat aardige verbeteringen qua akoestische pianos.

Het enige wat me tegenzit is dat de Nord zo duur is in verhouding met de rest, maar ik kan beter maar wat meer betalen en tevreden zijn, dan telkens maar te denken "had ik maar".
 
Moeten alle Toto-fans niet over op een 2e hands Trinity, een Karma erbij en een Triton Extreme? Of is dit al weer een oude setup van Greg?


Sorry 'Karma' moest natuurlijk een Oasys zijn he, ik lees net m'n eigen post terug en zie het staan hahaha
 
Dit is een van de meest verstandige posts ever op dit forum denk ik;-)!

Maar een EX is leuk, maar vrees niet om voor een 'classic' te gaan hoor...mis je niets aan qua RAM voor de piano sectie. Je kiest toch JOUW sound uit, 1 of 2 en dan heb je je piano. De rest doe je in je presets met je eq, effect-sectie, layeren enz...

Helemaal mee eens dat het een inspirerend aparaat is die Nord, dat is ook het hele idee van de jongens van Clavia/Nord

Na wat kijken van filmpjes over de Nord Stage neig ik toch eigenlijk wel weer naar de Nord.
Hoewel de S90ES heel veel geluidjes heeft, als ik nuchter na denk gebruik ik toch alleen maar de keyboard sounds, de Pianos/Rhodes/Wurly's/Hammonds, nu doe ik eigenlijk ook niks anders, dus hebben al die rompler sounds van de S90ES helemaal geen meerwaarde, en zou ik ze nodig hebben, dan kan mijn Fantom XR module daar wel in voorzien.

Toen ik een poosje terug verschillende stage pianos geprobeerd had in een muziekwinkel, sprong de Nord er echt uit qua gebruiksgemak en interface, bij de Nord kan je gewoon gaan zitten en spelen, geen moeilijke en lange menus, gewoon knopje draaien en je sounds realtime tweaken.

En dat is natuurlijk ook gewoon heel belangrijk, dat je gewoon een instrument hebt waar je gewoon lekker op kunt spelen, geen frutsels en gedoe.

Wat natuurlijk ergens wel een groot voordeel is van de Nord, is dat ie softwarematig nog steeds verbeterd kan worden, Clavia heeft afgelopen Namm ook gezegd dat ze nog lang niet klaar zijn met de NS, en dat er nog wel wat grote updates aan zitten te komen, hij had het al in ieder geval over nog wat aardige verbeteringen qua akoestische pianos.

Het enige wat me tegenzit is dat de Nord zo duur is in verhouding met de rest, maar ik kan beter maar wat meer betalen en tevreden zijn, dan telkens maar te denken "had ik maar".
 
Je vroeg me waarom ik de S90ES weer verkocht en de NS88 EX heb teruggekocht. Nou, allereerst omdat ik een recht-toe-recht-aan-bak nodig had, dus makkelijke interface, snel kunnen schakelen tussen geluiden, goede / makkelijk te bedienen effecten. Dat heeft de Nord en de Yamaha niet. De Nord is on-stage stukken flexibeler dan de Yamaha. Als je hem niet on-stage gebruikt, zou je de Yamaha kunnen overwegen, ookal zou ik in dat geval ook voor de Nord gaan, omdat ik de verschillen ken. Hij is duur, maar wel super. Mijns inziens de beste stagepiano voor on-stage. Relatief weinig geluiden, maar ze zijn wel allemaal goed. Beperkte effecten, maar ze zijn perfect en direct te gebruiken met één druk op de knop. Bij Yamaha moet je eerst door een menu.
 
Je vroeg me waarom ik de S90ES weer verkocht en de NS88 EX heb teruggekocht. Nou, allereerst omdat ik een recht-toe-recht-aan-bak nodig had, dus makkelijke interface, snel kunnen schakelen tussen geluiden, goede / makkelijk te bedienen effecten. Dat heeft de Nord en de Yamaha niet. De Nord is on-stage stukken flexibeler dan de Yamaha. Als je hem niet on-stage gebruikt, zou je de Yamaha kunnen overwegen, ookal zou ik in dat geval ook voor de Nord gaan, omdat ik de verschillen ken. Hij is duur, maar wel super. Mijns inziens de beste stagepiano voor on-stage. Relatief weinig geluiden, maar ze zijn wel allemaal goed. Beperkte effecten, maar ze zijn perfect en direct te gebruiken met één druk op de knop. Bij Yamaha moet je eerst door een menu.

+1

Het uitgangspunt van de 2 fabrikanten is ook anders, wat automatisch leidt tot een ander soort concept. Niets om de S-90es af te vallen (kan ook niet als Yamaha endorser hahaha) maar de Stage is te gek
 
Dit is een van de meest verstandige posts ever op dit forum denk ik;-)!

Maar een EX is leuk, maar vrees niet om voor een 'classic' te gaan hoor...mis je niets aan qua RAM voor de piano sectie. Je kiest toch JOUW sound uit, 1 of 2 en dan heb je je piano. De rest doe je in je presets met je eq, effect-sectie, layeren enz...

Helemaal mee eens dat het een inspirerend aparaat is die Nord, dat is ook het hele idee van de jongens van Clavia/Nord

Ik vrees juist wel dat die 128 MB krap gaat worden:

ongeveer 36 MB om alle EP's/Wurly's/Clavs in te laden
62 MB voor een XL piano
dan nog ongeveer 30 MB voor een kleinere piano of iets anders, dan zit je geheugen vol

En ik verwacht eerlijk gezegd ook dat Clavia misschien nog andere sounds gaat uitbrengen op de NS, ze hebben nu immers als een heleboel string, orkest & brass sounds voor de Elektro 3 uitgebracht, die zullen misschien ook wel naar de NS komen.

Dat bij elkaar, denk ik dat 256 MB toch een stuk comfortabler is.

128 MB zou een optie kunnen zijn als ik van een USB stick heel snel sounds in kan laden naar het RAM van de NS, ik weet niet hoe dat bij deze machine werkt?
 
Ik heb geen ervaring met het inladen van sounds via usb. Ik vond de 128 MB te krap, daarom nu de 256 MB wat ook maar net genoeg is trouwens. Als Clavia de samples van de NE3 ook mogelijk maakt voor gebruikers van de NS EX, bezorg ik ze persoonlijk een warme douche:)
 
Back
Top