een leek

geertmt

Nieuwkomer
Lid sinds
15 Maart 2009
Berichten
4
Hoi guys,
Ik ben Geert, 39 jaar, twee kinderen en al jaren fan van Jean Michel Jarre en Vangelis. Echter nooit stilgestaan bij het idee zelf te gaan musiceren en aldus een leek in zowel de keyboards/synths als het musiceren an sich. Een laatbloeier zeg maar. Heb vroeger wel wat notenleer gehad maar dient zeker opgefrist te worden.
Nu ben ik dan ook van plan een budgetvriendelijk maar toch degelijk keyboard of synthesizer te kopen met een budget tot pakweg 700-800€ (was eerst -500€). Eerste tip van een kennis was dan ook een Yamaha PSR-e413 wegens goedkoop en toch vrij realistische instrumentvoices maar vond persoonlijk dat ’t er nogal plastiekerig uitziet. Dealers bezoeken beantwoordde mijn vragen ni echt wegens de indruk dat men voor een toestel binnen mijn genoemde budget niet al te veel moeite doet om uitleg te geven. (Zo gaf ik bij één verkoper, na een korte uitleg en vlugge demonstratie van de R e09, de indruk beïnvloed/ overenthousiast te zijn en begon naar de Fantom G6/Korg PA8000 te vragen(was die toevallig in mijn search op het net tegengekomen) en oeps plots een uitgebreide uitleg en demonstratie) Toen vond ik deze site en jullie lijken mij best wel op de hoogte van dit wereldje. Nu heb ik de indruk dat mijn besteedbare budget nogal bescheiden lijkt te zijn in vergelijking met hetgeen ik hier over jullie instrumenten lees maar hoop toch dat jullie mij kunnen helpen.
Dit zijn zo de modelletjes die ik wel interessant vind, wegens een solide look.
Roland GW 7/8/e09
Roland Juno D
Korg TR 61 of Korg X50/ m50 dan wel Triton occasie
Yamaha PSR S550
In eerste instantie genieten de Korgs en Roland GW 7/8/e09 mijn voorkeur maar is de GW8 (of 7 for that matter) zijn meerprijs waard want imo lijken die alledrie zowat eenzelfde look en mogelijkheden te hebben. Van de Juno D heb ik de indruk dat deze vooral om de synthsounds draait, net als de Korg X50 terwijl de andere modellen toch wat meer algemene voices zoals ‘piano, guitars, strings en dergelijke’ schijnen te bevatten.
Optreden of componeren is nog niet echt in mij opgekomen, hoewel, vooral het optreden niet uitgesloten is als het bespelen degelijk meevalt. Voorlopig is het alleszins de bedoeling een verscheidenheid aan muziekstijlen/nummers te, proberen, spelen met toch de nadruk op Jean Michel Jarre en Vangelis alsook filmmuziek in de stijl Hans Zimmer en John Williams. Hopelijk kunnen jullie hiermee mijn intenties wat interpreteren en misschien wat raad geven.
 
Hallo,

... met een losse synth zoals een juno ben je niet veel, want als ik het goed versta wil je toch min of meer componeren,... en dan ben je met zo een model niet veel.

... als je toch in de richting van yamaha-arrangerkeyboard gaat ... voor rond de 800 euro heb je ergens tweedehands al een yamaha PSR-9000 !

... (in zijn soort) bevat deze goeie basisklanken (synth & drums),... en kan je er op los componeren, editeren en mixen... en zelfs sampelen.

... zoniet .... eerst sparen,... want voor je het weet verval je zoals de meesten onder ons in een steeds uitbreidende studio-opzet die je geldverslindend vroeg of laat meer gaat koesteren als je vrouw of lief !
 
Wow, daar staan nogal knopkes op, zeg.*D
Bedankt voor de tip.
arranger-keyboard, ik vermoed dat het zoiets is wat ik nodig heb/zoek. Is de Fantomreeks van Roland ook niet iets in die aard.
Nu ben ik persoonlijk niet zo 2dehands gezind, hoewel niet uitgesloten(weet ook niet waarom hoor, zit vermoedelijk vooral in de bovenkamer)en had de indruk dat de GW7/8/e09 toch ook onder die noemer vallen.Hoewel mss iets mindermogelijkheden uiteraard.
 
Welkom geert,

heb je software oplossingen al overwogen ?
Met een midi-keyboard, een middelmatige computer en Reason software kom je al een hele eind, zeker wanneer je wil componeren.
Als je de totaalsom maakt, zal je zien dat je met minder geld veel verder staat.
 
Hallo,

... met een losse synth zoals een juno ben je niet veel, want als ik het goed versta wil je toch min of meer componeren,... en dan ben je met zo een model niet veel.

... als je toch in de richting van yamaha-arrangerkeyboard gaat ... voor rond de 800 euro heb je ergens tweedehands al een yamaha PSR-9000 !

... (in zijn soort) bevat deze goeie basisklanken (synth & drums),... en kan je er op los componeren, editeren en mixen... en zelfs sampelen.

... zoniet .... eerst sparen,... want voor je het weet verval je zoals de meesten onder ons in een steeds uitbreidende studio-opzet die je geldverslindend vroeg of laat meer gaat koesteren als je vrouw of lief !

Die 9000 klinkt wel lekker op YouTube. Lijkt me idd een goeie optie. Ben momenteel twee PSR-2100's aan't volgen. Is die vergelijkbaar met de 9000 ? Op youTube klinkt ie anders niet slecht, rekening houdend met de opnamekwaliteit. Hebben Korg of Roland iets gelijkaardigs want die hebben toch ook een solide reputatie, hoewel ik op dit forum dacht ergens gelezen te hebben dat Korg niet dat is wat je ervan verwacht ?
 
Welkom geert,

heb je software oplossingen al overwogen ?
Met een midi-keyboard, een middelmatige computer en Reason software kom je al een hele eind, zeker wanneer je wil componeren.
Als je de totaalsom maakt, zal je zien dat je met minder geld veel verder staat.

Ben er wat bang van, eerlijk gezegd. Ben namelijk niet zo'n computerheld. Heb je dan enkele voorbeelden van midi-keyboards ? Een idee waar ik wel mee speel, is een toestelletje als de Korg R3 of Microkorg maar als ik het juist begrijp dient dat meer om te experimenteren en geluiden te produceren en minder om 'muziek' te maken. Die 2 zijn dan ook, als het spelen op zich in orde komt, mijn volgende stap na het aranger-keyboard/workstation.
 
Back
Top