[Control Synthesis] Gekraak bij de Deep Bass Nine..

Oxy-Yan

Action
Lid sinds
4 oktober 2001
Berichten
1.018
Locatie
Amsterdam
Vragen over de Control Synthesis DB9,

Als ik aan de potmeters van mijn Deep Bass Nine (303-kloon) draai heb ik een paar vervelende problemen;


- de knoppen draaien niet normaal zwaar:

- het geluid begint te kraken en veranderd niet mooi traploos, het lijkt net of iemand heel zenuwachtig aan het knopje zit. Zodra je stopt met draaien is dit voorbij:

- Het lijkt wel of er iets niet klopt aan de fine afstellingen; Als ik de cutoff op "9uur" zet, staat ie al volledig open, terwijl de Env en Accent beide op "7uur" staan.. Dit zou volgens mij pas om "5uur" moeten zijn, toch?


Heb ik nou gewoon een waardeloze 303-kloon in mijn bezit, of is hier iets aan te doen?
Het is overigens wel een goede CV-Gate module.

groeten Oxy-Yan
 
- het geluid begint te kraken en veranderd niet mooi traploos, het lijkt net of iemand heel zenuwachtig aan het knopje zit. Zodra je stopt met draaien is dit voorbij:

als je hem via midicontrollers aanstuurt, kraakt hij dan ook?
Als dat niet zo is dan ligt het aan je knopjes dat hij kraakt. Hetzelfde heb je wel eens bij mengtafels met krakende potmeters...
 
als je hem via midicontrollers aanstuurt, kraakt hij dan ook?

nee alleen als ik hem handmatig aanstuur, het ligt dus aan die knopjes. Wat kan ik daaraan doen?
 
Vervangen!!! dus ff langs Jonker toegaan en een paar dure potjes halen niet van die goedkope ruis dingen.
 
Twin X zegt het al!! Gewoon nieuwe halen, neem het apparaat anders mee om te laten zien welke je bedoeld. (informeer wel eerst naar de prijs als je het LAAT doen...)

Suc6!
 
Was dit altijd zo of na verloop van tijd?

Is ie 2e hands of heb je hem nieuw gekocht?
 
Waarschijnlijk zijn je potmeters aan het kraken. Even een busje kontaktspray kopen en dit in je potmetertjes sproeien. Dan 10x je knoppen heen en weer draaien en het beestje kan er weer een tijdje tegenaan. :)

Gheh, zei ik dat? Ben ik toch zieker dan ik dacht. :confused: :p 8D

In ieder geval, kontaktspray is een verre van ideale oplossing voor krakende pots. Ten eerste wordt het vuil in de pot wel losgeweekt en door het draaien naar de uithoeken in de pot verschoven, maar het vuil blijft in de pot zitten. Ten tweede kan kontaktspray de behuizing van de pot en de geleidende laag op de wiper van de pot aantasten, waardoor ie nog slechter kan geleiden of zelfs helemaal vastloopt. En ten derde kan de siliconenlaag, die voor het soepel lopen van de pot zorgt, ook worden opgelost, waardoor de pot slechter gaat lopen.

Betere oplossingen voor krakende pots:
- gebruik geen pots maar MIDI CC#'s
- laat de pots vervangen
 
Laatst gewijzigd:
= BOfH mode on =

De zekering is gegarandeerd de oorzaak van het gekraak.
Deze moet je vervangen en kortsluiten met een stukje koperdraad, dat ook aansluit aan de kast van het apparaat (kooi van Farraday effect).
Om helemaal van het zekeringeffect af te zijn, kun je het beste daarna de power switch 100 keer snel achter elkaar aan en uit schakelen.
Zorg daarbij dat het apparaat niet in een geaard stopcontact zit en je met je voeten in een teil met water staat.

= BOfH mode off =

Sorry, ik kon het niet laten >:|

BOfH Rulez!
 
Maar nu ff serieus:

Contactspray helpt niet.
Die potten zijn echt naar gort, vervangen is de beste optie.
 
Contactspray kan voor uitdroging zorgen (immers er zit alcohol in om vuil mee weg te laten verdampen maar dit lost het vet op). Als je pot uitdroogt dan gaat het contact slepen en dit zorgt voor grote slijtage. Vervangen is altijd nr1 optie. Tenzij je altijd standaard instellingen hebt.
 
Was dit altijd zo of na verloop van tijd?
Is ie 2e hands of heb je hem nieuw gekocht?

Het is eigenlijk altijd zo geweest, het werd wel erger na een tijdje. Ik heb hem een paar jaar geleden voor f400,- in de winkel gekocht....afgeprijsd van f1400,-

Verder bedankt voor alle adviezen.
Oxy
 
Orgineel geplaatst door Twin-x
Contactspray kan voor uitdroging zorgen (immers er zit alcohol in om vuil mee weg te laten verdampen maar dit lost het vet op).

Zit er alcohol in? JIIIIIIIEEHOOEEE!

sorry...
 
Neem eerst ff met de winkel contact op.

Tja misschien overbodig dat ik het zeg maar misschien heb je dat nog niet gedaan.
 
Via de winkel gaat het je waarschijnlijk nog veel meer geld kosten.

Je hebt geen garantie meer, zeker niet wanneer het artikel zo afgeprijsd was.

Wat zij doen is het versturen naar een reparateur die de pots vervangt.

Gaat je al gauw 100 tot 200 piek kosten.
 
Back
Top