[vraagje] midi merger

WarmeBakker

Ouwe rot
Lid sinds
23 oktober 2002
Berichten
818
hallo,

ik heb begrepen dat als je een 1x1 midi interface hebt je de midi out van meer dan 1 apparaat (die interessante midi info sturen zoals knoppen/schuiven info van een d-station, Xbase, MAMmb33mk2 of een juno-106) aan kunt sluiten op deze 1x1 met behulp van een midi merger, nu ben ik op zoek gegaan en heb ik alleen in Nederland bij midiman.nl een 2x2 merger gevonden.

mijn vraag is nu, -waarom 2x2 en niet van 2 naar 1 ? waarvoor is die extra gemengde uitgang.
-en is er geen 4 -> 1 merger te koop in NL ?
-kun je niet gewoon een 1 -> 4 midi thru box 'achterstevoren' gebruiken ?
-zitten er nog nadelen aan zo'n merger ? bv....slipt de midi poort dicht als je een juno-106 samen met bv een xbase opneemt? (tegelijk schuiven/ knoppen draaien lukt me trouwens toch niet, zo'n octopus ben ik ook weer niet)

vriendelijke groeten, r & b from Amsterdam.
 

Attachments

  • merge.jpg
    merge.jpg
    3,5 KB · Bekeken: 89
Midi gegevens mergen is veel ingewikkelder dan midi gegevens splitten.

Bij een splitter worden de gegevens gewoon verdeeld over meerdere out poorten.

Bij mergen komt de tijdsfactor om de hoek kijken, de twee gemengde signalen moeten als ze de unit verlaten als een correct signaal worden adgeleverd. Je kunt dus niet simpelweg een thru unit omdraaien.

Twee outputs is bijvoorbeeld handig als je met twee masterkeyboards twee modules wilt bespelen.
 
waarom overweeg je niet een grotere midi interface bijvoorbeeld een 2in-2uit van midiman? Een juno106 stuurt alleen sysex uit (als ik me niet vergis) en dat is meer data dan alleen CC info. Weet niet of het zoveel uitmaakt dat je midipoort dichtslibt.
 
Origineel geplaatst door Hazes
waarom overweeg je niet een grotere midi interface bijvoorbeeld een 2in-2uit van midiman? Een juno106 stuurt alleen sysex uit (als ik me niet vergis) en dat is meer data dan alleen CC info. Weet niet of het zoveel uitmaakt dat je midipoort dichtslibt.

Pseudo off-topic:

De juno106 heeft een switch vanachter waarmee je de midi mode instelt, er zijn 3 mogelijkheden:
  • alleen notes
  • notes + modwheel
  • alles, inclusief sysex
 
thanks

thanks

bedankt voor de reacties , ff gekeken naar de prijzen van een midi mergertje en een midi thru splitter, en heb besloten om voor een 2nd hand midisport 4x4 te gaan.
 
Ik zelf heb hier op me bureau een Anatek Pocket merge liggen deze gaat 2 --> 1
Je kunt geen midithu box omgekeerd gebruiken (don't ask why, heb t geprobeerd maar lukt niet!)
Ik moet zeggen dat je beter een grotere merger kunt nemen net als dat je ook beter een grotere thru box kunt nemen als je er 1 neemt, namelijk je komt zeker te weten over een tijdje weer tekort :D

Of je neemt gewoon een midi interface met meerdere ins en outs !
dat scheelt ook een hoop gezeik met midikanelen e.d. immers heb je uiteindelijk met een merger altijd hoe dan ook maar 16kanalen, net als dat een midi thu 1-->4 ook maar 16kanalen heeft, wellis waar verdeeld over 4 kabeltjes waar elk 16midi kanalen doorstromen , maar dit zijn wel 4x dezelfde 16kanalen :D m.a.w. als het kan moet je extra midi interface nemen ! misschien is dit trouwens ook de reden voor dat ze 2X2 doen, maar ik ken dat bakkie niet (nooit gebruikt!)vandaar !
 
Back
Top