Ik ga proberen 't kort te houden (maar zal wel niet lukken).
In m'n "home"-studio produceer ik voornamelijk (toegankelijke) dance-tracks. Ik werk momenteel volledig in-the-box:
- Cubase Studio 4
- RME Hammerfall voor recording (vocals icm preamp)/monitoring
- Veel plugs (synths & processing)
- Dynaudio monitors
Kortom, prima-deluxe leuk setje. Echter wil ik "verder". De mixen klinken momenteel - al zeg ik het zelf - best erg strak.
Echter lijkt het me gewoon "leuker" om weer met echte audio te werken, een echte mixer, en ook om eens gewoon te proberen wat er gebeurt als ik (deels) met hardware ga summen.
Probleem is dat ik VEEL channels in Cubase gebruik. Vrijwel elke synth is stereo (en zitten er zo 20 in een track), dat zijn dus al 40 (mono)channels.. Dan een reeks drums/percussie (toch al snel 10 channels). Vervolgens vocals/backing vocals, effects (uplifters, downlifters, bass-FX).
Komt toch neer op zo'n 60 kanalen en ik wil niet te beperkend worden, voor hetzelfde geld is een track in de toekomst 65 of 70 kanalen.
Mijn gedachte is om een grote wat oudere mengtafel aan te schaffen voor de summing. Bijvoorbeeld een 40/8/2 o.i.d. En vervolgens een flinke hoeveelheid outputs (gelijk aan het aantal kanalen op de mengtafel) aan te maken en zo dus groups naar de tafel te sturen. Rythm-synth-group (pingeltjes, arps, etc.), lead-synth-group, backing-vocal-group, basic-rythm-group, percussie-group, cymbals-group, etcetera. Uiteraard een bass-synth even los, vocals los, kick los, dat soort dingen.
Inserts per channel en basis EQ per channel zal in Cubase gebeuren, summen van de groups, wat extra EQ en eventueel (!!) in de toekomst wat externe inserts op de mengtafel.
Is dit een hele aparte/rare manier van werken, zijn hier voor/nadelen van te noemen of zijn er mensen met andere ideeen?
Budget voor een 96-kanaals SSL is er helaas (nog) niet
In m'n "home"-studio produceer ik voornamelijk (toegankelijke) dance-tracks. Ik werk momenteel volledig in-the-box:
- Cubase Studio 4
- RME Hammerfall voor recording (vocals icm preamp)/monitoring
- Veel plugs (synths & processing)
- Dynaudio monitors
Kortom, prima-deluxe leuk setje. Echter wil ik "verder". De mixen klinken momenteel - al zeg ik het zelf - best erg strak.
Echter lijkt het me gewoon "leuker" om weer met echte audio te werken, een echte mixer, en ook om eens gewoon te proberen wat er gebeurt als ik (deels) met hardware ga summen.
Probleem is dat ik VEEL channels in Cubase gebruik. Vrijwel elke synth is stereo (en zitten er zo 20 in een track), dat zijn dus al 40 (mono)channels.. Dan een reeks drums/percussie (toch al snel 10 channels). Vervolgens vocals/backing vocals, effects (uplifters, downlifters, bass-FX).
Komt toch neer op zo'n 60 kanalen en ik wil niet te beperkend worden, voor hetzelfde geld is een track in de toekomst 65 of 70 kanalen.
Mijn gedachte is om een grote wat oudere mengtafel aan te schaffen voor de summing. Bijvoorbeeld een 40/8/2 o.i.d. En vervolgens een flinke hoeveelheid outputs (gelijk aan het aantal kanalen op de mengtafel) aan te maken en zo dus groups naar de tafel te sturen. Rythm-synth-group (pingeltjes, arps, etc.), lead-synth-group, backing-vocal-group, basic-rythm-group, percussie-group, cymbals-group, etcetera. Uiteraard een bass-synth even los, vocals los, kick los, dat soort dingen.
Inserts per channel en basis EQ per channel zal in Cubase gebeuren, summen van de groups, wat extra EQ en eventueel (!!) in de toekomst wat externe inserts op de mengtafel.
Is dit een hele aparte/rare manier van werken, zijn hier voor/nadelen van te noemen of zijn er mensen met andere ideeen?
Budget voor een 96-kanaals SSL is er helaas (nog) niet