"Grote" mixer i.c.m. Cubase voor dance-producties

jeroenvdv

Stamgast
Lid sinds
18 januari 2005
Berichten
185
Locatie
Utrecht
Ik ga proberen 't kort te houden (maar zal wel niet lukken:D).

In m'n "home"-studio produceer ik voornamelijk (toegankelijke) dance-tracks. Ik werk momenteel volledig in-the-box:

- Cubase Studio 4
- RME Hammerfall voor recording (vocals icm preamp)/monitoring
- Veel plugs (synths & processing)
- Dynaudio monitors

Kortom, prima-deluxe leuk setje. Echter wil ik "verder". De mixen klinken momenteel - al zeg ik het zelf - best erg strak.

Echter lijkt het me gewoon "leuker" om weer met echte audio te werken, een echte mixer, en ook om eens gewoon te proberen wat er gebeurt als ik (deels) met hardware ga summen.

Probleem is dat ik VEEL channels in Cubase gebruik. Vrijwel elke synth is stereo (en zitten er zo 20 in een track), dat zijn dus al 40 (mono)channels.. Dan een reeks drums/percussie (toch al snel 10 channels). Vervolgens vocals/backing vocals, effects (uplifters, downlifters, bass-FX).

Komt toch neer op zo'n 60 kanalen en ik wil niet te beperkend worden, voor hetzelfde geld is een track in de toekomst 65 of 70 kanalen.

Mijn gedachte is om een grote wat oudere mengtafel aan te schaffen voor de summing. Bijvoorbeeld een 40/8/2 o.i.d. En vervolgens een flinke hoeveelheid outputs (gelijk aan het aantal kanalen op de mengtafel) aan te maken en zo dus groups naar de tafel te sturen. Rythm-synth-group (pingeltjes, arps, etc.), lead-synth-group, backing-vocal-group, basic-rythm-group, percussie-group, cymbals-group, etcetera. Uiteraard een bass-synth even los, vocals los, kick los, dat soort dingen.

Inserts per channel en basis EQ per channel zal in Cubase gebeuren, summen van de groups, wat extra EQ en eventueel (!!) in de toekomst wat externe inserts op de mengtafel.

Is dit een hele aparte/rare manier van werken, zijn hier voor/nadelen van te noemen of zijn er mensen met andere ideeen?

Budget voor een 96-kanaals SSL is er helaas (nog) niet:P
 
Als je 60+ kanalen analoog wil summen, moet je ook 60+ audio-outs hebben in je geluidskaart... Daar wel eens aan gedacht?
 
Tja, waarom persé uit de box?
Omdat bewezen is dat analoge summing toch echt wel anders en (vaak) beter klinkt dan digitale (in the box) summing. En omdat ik het leuk vind om een lekker dikke (analoge) mengtafel voor m'n neus te hebben uiteraard!:{

Wellicht een uitgebreide DAW-controller ala Mackie Universal Control of misschien die digitale tafels van Tascam?
Dan blijf je swappen van pagina's, tenzij ik 40-60 faders heb (maar dat kost 1x 1100 voor Mackie Control + 8x 750 voor Control XT = 7100 bijvoorbeeld.... Analoge tafel van +- 1750 euro en 32-40 kanalen output interface kost stuk minder..)




Als je 60+ kanalen analoog wil summen, moet je ook 60+ audio-outs hebben in je geluidskaart... Daar wel eens aan gedacht?
Als je m'n post helemaal hebt gelezen zou je zien dat mijn idee is niet 60+ kanalen analoog te summen maar (bijvoorbeeld) 32 tot 40 groepen in Cubase te maken die ik vervolgens analoog sum. Geluidskaarten met genoeg analoge outputs danwel genoeg ADAT outs icm DA-converter zijn (zeker 2ehands) prima betaalbaar te krijgen.
 
Omdat bewezen is dat analoge summing toch echt wel anders en (vaak) beter klinkt dan digitale (in the box) summing.
Dat zijn geen bewijzen maar meningen. Als er al bewijzen zijn dan zijn die juist van tegengestelde strekking.
Niet dat het verder uit maak. Maar zoals hier al aangegeven levert het wel wat praktische problemen op.
 
Dat zijn geen bewijzen maar meningen. Als er al bewijzen zijn dan zijn die juist van tegengestelde strekking.
Analoge summing IS anders (kun je moeilijk wat tegenin brengen). Of het mooier klinkt is inderdaad vaak subjectief.

Maargoed, die discussie wil ik hier niet voeren. Ben gewoon op zoek naar ervaringen met op deze manier half/half werken (half in the box half analoog), tips, meedenkers, etcetera..
 
Als je m'n post helemaal hebt gelezen zou je zien dat mijn idee is niet 60+ kanalen analoog te summen maar (bijvoorbeeld) 32 tot 40 groepen in Cubase te maken die ik vervolgens analoog sum. Geluidskaarten met genoeg analoge outputs danwel genoeg ADAT outs icm DA-converter zijn (zeker 2ehands) prima betaalbaar te krijgen.

Maar dan ben je toch nog voor een groot deel in je pc aan het summen?

Voor wat betreft die betaalbare outputs: Als het echt een verschil moet gaan maken, heeft het weinig zin om met spul van mindere kwaliteit te gaan werken. 32 Tot 40 kanalen D/A van goede kwaliteit (bv. RME o.i.d.) is nog steeds een flinke smak geld...
 
Budget voor een 96-kanaals SSL is er helaas (nog) niet:P

Ik zou dan toch eerder denken om een SSL Duende PCIe in je PC te prikken en jezelf zo veel ellende te besparen: audio in/uit, latency, DA/AD conversies, ruis, waar is de total recall?, etc...
 
Je kan natuurlijk ook een analoge submixer met tape outs en een 8/8 interface proberen. En dan ook wat analoge FX units om wat analoge viezigheid erbij te mixen.
Die interface kan je dan gebruiken om sporen via die tafel weer te bouncen naar aparte sporen en die weer mixen/summen naar een mastermix.

Maar wellicht dat een UAD met Neve plugs ook veel kan helpen om analoge EQ emulatie te gebruiken om je mixen wat meer richting jouw smaak te maken.
 
Feit blijft dat een analoge mixer (hoe groter hoe beter) een aantal punten heeft:

- Analoge summing op zo veel mogelijk DAW-groups. Maakt natuurlijk behoorlijk wat uit (en groups ("stems") naar een analoge desk sturen voor mixen blijkt na wat langer zoeken vrij veel te gebeuren).
- Je mixt op een andere manier, bent anders bezig met je geluid op een analoge tafel dan met de muis in Cubase.
- Ziet er aantrekkelijk/leuk uit (betekent OOK dat het leuker wordt tijd in je mix te steken)

Dat spreekt me allemaal wel aan.

@Hazes: Ben niet op zoek naar hogere kwaliteit geluid. Ben op zoek naar andere werkwijze en ander geluid. Ben het niet met je eens dat analoge summing / werken op een analoge desk geen zin heeft als je geen high-quality D/A gebruikt..
 
Ben het wel met Fuse eens, je hebt echt geen 40 kanaals mengtafel nodig.

Ga maar na, je hebt maar 2 handen. Als je gefaseerd leert werken ("zo, en nu gaan we de synths doen") dan heb je aan een 16 kanaals toch meer dan genoeg. Scheelt je ook weer kosten aan converters.. lijkt me iets om mee te nemen in je overweging.

Deze manier zit iig je wens om analoog te summen niet in de weg..
de "gesum-de" mixen die via de 8-bus tapemixer zijn opgenomen, kunnen ook weer samen door de 8-bus tapemixer gesummed worden uiteindelijk.

En ja, mocht je toch voor de 40-kanaals tafel gaan, wees niet bang voor wat extra ruis per gevolg :)

Weet niet wat je wilt uitgeven, maar zag wel een mooi advertentietje staan : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=105979
 
Ga maar na, je hebt maar 2 handen. Als je gefaseerd leert werken ("zo, en nu gaan we de synths doen") dan heb je aan een 16 kanaals toch meer dan genoeg. Scheelt je ook weer kosten aan converters.. lijkt me iets om mee te nemen in je overweging.
Jeroen & gefaseerd (gestructureerd) werken = onmogelijk. Wil overal tegelijk aan kunnen draaien en schuiven en hoe meer knopjes hoe leuker en makkelijker dat wordt:D


Weet niet wat je wilt uitgeven, maar zag wel een mooi advertentietje staan : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=105979
Inderdaad leuk setje. Maarja, voor +- 1750-2000 zit je op 40 kanalen (Soundcraft) en M-Audio Lightbridge (cheap ADAT I/O met prima drivers) + + m'n huidige RME's ADAT met los D/A-rackje is ook nog wel te betalen.
 
Als je geen maat weet te houden met dingen kun je beter software blijven gebruiken
 
2x een Mackie 32-8-2 kopen

ik gebruik zelf een MOTU PCI424 systeem met daarop 4 convertors

1 x 2408MKIII (om wat digital io te hebben en als monitor output etc)
2 x 24IO gewoon 24 x Jack in en uit
1 x 24I alleen 24 jack ins en 1 x stereo uit

Totaal 92 Ins / 78 outs

En op een enkele io na toch alles wel in gebruik..

Ik kan niet meer out the box gaan, is gewoon niet te betalen een mixer met zoveel sporen hehe.

maar ik begrijp wat je bedoel, echte EQ pots, panning en schuiven werkt gewoon veel lekkerder dan met een muissie...

Daarom heb ik er ook een Mackie Control Universol Pro bij + 2 X Mackie Pro Extenders...zo heb ik toch een beetje het ouwe mix gevoel....
 
Wat een rare (en onzinnige) reactie..

Ja dat zou ik een paar jaar geleden ook gezegd hebben toen ik jou nog was 8o)

De volgende stap is dat je ook al je dynamics outboard wilt gaan regelen (want ja die klinken toch beter) en een dikke Lexicon of Bricasti reverb er bij wil (want ja dat heb je niet in software) en nog een space echo en een Moog en dan moet je toch nog wat meer compressors er bij kopen want je wil toch meerdere drums met die zelfde vette compressor compressen tegelijk en zo'n AKG Spring is toch wel beter dan een IR response en en en en en en

Moraal van het verhaal: tenzij je heel veel geld uit gaat geven kun je niet zonder compromissen te doen met hardware werken.

Hoe jij werkt daar is software ideaal voor. En het klinkt goed zat.
 
ja dat is mijn strekking ook een beetje....het is behoorlijk duur om met heel veel io's heen en weer te werken.......

En als je het hebt over 60 ios ong. reken dan maar op 80 voor de groei hehe....anders heb je een dure mengtafel staan, zie je een leuke synth..helaas, mengtafel vol :)
 
...
Hoe jij werkt daar is software ideaal voor. En het klinkt goed zat.
Zo'n post is waardevoller (en geef ik je echt wel gelijk in).

Maar:
Maar het mix-proces mag best wat leuker worden. En ja, ik geef gewoon (al in eerdere posts) toe dat ik een ECHT grote mixer gewoon leuk vind. Leuk om mee te werken, en leuk "voor de heb" (en laten we eerlijk zijn, dat vinden de meesten hier, of ze er wat mee doen met die "fetisj" is een 2e ;) ).
 
Volgens mij zijn er maar een paar tracks echt belangrijk in een mix en is de rest 'vulling', fx en achtegrondgeluidjes. Je hebt een paar belangrijke percussieve elementen, en baslijn, een lead, een vocal, en nog een handjevol dingen die echt belangrijk zijn. Maximaal 16 stereo tracks lijkt me.

De rest kan in de doos blijven.
 
Volgens mij zijn er maar een paar tracks echt belangrijk in een mix en is de rest 'vulling', fx en achtegrondgeluidjes. Je hebt een paar belangrijke percussieve elementen, en baslijn, een lead, een vocal, en nog een handjevol dingen die echt belangrijk zijn. Maximaal 16 stereo tracks lijkt me.

De rest kan in de doos blijven.

Dat is nogeens een nuchtere post :mega:
 
Back
Top