Moog Voyager Modulation Busses

Laandodeman

Symfomaan
Lid sinds
20 juli 2005
Berichten
516
Locatie
Utrecht
Ik heb een vraagje aan de ervaren moogers.

Wat ik wil is mijn aftertouch (pressure in Moog jargon), gebruiken voor de diepte van de pitch modulation (vibrato). En tegelijkertijd de modulation wheel voor de filter cutoff.

De Voyager heeft twee modulation busses. Ik dacht dus: dat moet kunnen.

Maar nu lukt het mij alleen om de aftertouch toe te wijzen aan de pitch wheel (dat doe ik via de potmapping), die dan vervolgens moet zijn ingesteld op pitch modulation (vibrato).

Maar als ik dan de pitch wheel de cutoff laat moduleren, is mijn vibrato van de aftertouch weg en gaat ie ook de cutoff moduleren!

Komt er dus op neer dat ik de Voyager alleen zo kan instellen dat de aftertouch en de pitch wheel precies hetzelfde doen.

Ik vermoed dat je iets moet doen met de MOD1 of MOD2, maar daar kom ik dus niet achter.

Snap je het nog?

Wie kan me helpen?
 
Hmmm, geen antwoord. Geen ervaren Moogers hier?

Ik heb verder gezocht op internet en er blijkt inderdaad iets mee te zijn. Check de review van de Voyager op Sound on Sound.
http://www.soundonsound.com/sos/Jun03/articles/moogvoyager.asp

"Finally, you can apply additional control using the Shaping options. There are five of these: filter envelope, velocity, pressure, and On/Pgm. But this leads me on to my first serious moan, and it's a big one. The Shapers are not additive controllers, they're multiplicative."

Ik zal niet nog meer engelse tekst copy-pasten, maar het wordt in de review verder uitgewerkt. Onbegrijpelijke misser van meneer Moog.
 
yo,

Ga naaer EDIT menu.
Zoek: POT MAPPING S/D
kies een vrije uit 1/4...

Zet bij Source: Pressure...
Zet bij DEST: (elke internal parameter van de synth): Pedal Amount

kies je depth van je pressure gevoeligheid in met Amount en of je het wil inverten ofniet.


Klaar.
 
Thanx for trying septic, maarre:

Als ik jouw aanwijzingen volg en vervolgens in de modulation bus 'pedal/on' de source op saw zet, de destination op pitch en de amount helemaal uit, krijg ik geen gewone vibrato, maar een soort sirene. De diepte van de pitch modulation is dan niet instelbaar.
 
is de diepte niet juist pressure en moet je de lfo niet gewoon sneller instellen?
 
Nee, helaas. ALs ik de amount (diepte) verder open trek dan is het helemaal niet om aan te horen. De LFO geeft de snelheid, dus niet de diepte aan.
 
kan dat niet gewoon door bus 2 source is lfo , destination is osc's, shaper is aftertouch?? en dan aan het modulatiewheel draaien voor het overall effect ( wat geshaped word door de aftertouch)
ben je maar 1 bus kwijt ook nog, of begrijp ik je niet helemaal?
 
hier werkt het in ieder geval hehe.

Je moet op MOD2 bus dan SOurce Saw nemen, Dest: wat je wilt, Pitch in dit geval. Shaper maakt niet uit eigenlijk. Amount kan dichtblijven. En dan die settings in het Edit menu zoals ik zei.
 
Je bent mijn hoop in bange dagen septic, ik heb mijn Little Phatty namelijk onder andere ingeruild vanwege de aftertouch :confused:

Als ik precies doe wat jij zegt, krijg ik het geluid zoals in de bijgevoegde mp3.

Welk OS gebruik jij?
 

Attachments

  • Test voyager.mp3
    94,8 KB · Bekeken: 55
ik gebruik 3.4.

misschien de depth in die Pot MApping S/D menu op 25% zettten ipv 100%? Waar je ook die Pedal amount en Pressure in het edit menu.

Ik zal kijken of ik een mp3 kan maken.
 
Ow, je moet wel effe de Shaper van Pressure afhalen merk ik, anders krijg je een soort multiplying van de depth. Ik heb hem op Velocity staan bij deze

Wat je ook kan doen om het subtieler te maken, maar dan ben je wel een beetje de Modwheel kwijt.

weer in het pot mapping menu:
Source: Pressure
Dest: Modwheel
Direction: Normal
Depth: 25%

En dan het modwheelbus zo: (op het paneel zelf met de draaiknoppen)
Source: Saw
Dest: Pitch
Shaper:Velocty

Zet je amount en modwheel zover open zodat je net geen modding hoort, normaal is dat je wheel bijna dicht en de AMOUNT op de Mod.Wheel Bus op standje 2, effe sweetspot zoeken.

En als je nu AT doet is het wat subtieler, ik weet niet hoe subtiel je je vibratie wilt namelijk.

er is een demo van manier 1 bijgesloten.
 

Attachments

  • Voyager-Septic MP3.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 66
Het toewijzen aan de mod wheel is me inderdaad ook wel gelukt, maar zoals je zelf al zegt, dan ben je de mod wheel zelf kwijt en heb je in feite dus niks aan de twee mod bussen.

Die subtiliteit, daar gaat het me inderdaad om. Jouw mp3 is trouwens al een stuk subtieler dan die maandagochtend sirene die ik eruit kreeg.
 
@ Laandodeman...heb je toevallig ook de Aftertouch mod. laten uitvoeren op je Voyager...of is dit een nieuw model welke de nieuwe Aftertouch al geimplementeerd heeft ?

Met de oude aftertouch heb je namelijk niet echt een overgangs gebied en is het meer een aan/uit versie.

Btw...wat is jou OS versie...??
 
Het toewijzen aan de mod wheel is me inderdaad ook wel gelukt, maar zoals je zelf al zegt, dan ben je de mod wheel zelf kwijt en heb je in feite dus niks aan de twee mod bussen.

Die subtiliteit, daar gaat het me inderdaad om. Jouw mp3 is trouwens al een stuk subtieler dan die maandagochtend sirene die ik eruit kreeg.

Staat je shaper van MOD2 Bus soms op Pressure? die moet je op iets anders zetten. Probeer dat eens.
 
Ik heb een kersverse Select series, OS 3.3. was al geinstalleerd. De nieuwe aftertouch is dus al geinstalleerd. Ik heb zojuist 3.4 erop gezet, maar dat maakt voor de atertouch geen verschil.

Misschien kun je me jouw preset toesturen? Dan kan ik alle settings eens doorlopen. Wie weet, zien we iets over het hoofd.
 
ik heb hem alleen via MIDI IN aangesloten helaas, ik moet wel zeggen dat die AT wel een beetje ON/OFF is idd, ik vind dat wel lekker juist, weet je zeker dat ie hem goed pakt als je hem engaged. Maar voor het subtiele flex AT werk niet geschikt idd.

kijk even of er per ongeluk bij de POT mapping S/D bij 2/3/4 niets
ingesteld staat en alleen bij Edit Potmapping S/D 1 dus.
 
Je bent mijn hoop in bange dagen septic, ik heb mijn Little Phatty namelijk onder andere ingeruild vanwege de aftertouch :confused:

Als ik precies doe wat jij zegt, krijg ik het geluid zoals in de bijgevoegde mp3.

Welk OS gebruik jij?


heb je de preset waarbij het al geprogrameerd was niet kunnen uitvlooien? als je daar checkt hoe alles (nouja, de kritieke parameters) ingesteld staat, zou het toch duidelijk moeten worden?
en anders zou je die kunnen gebruiken als basis voor het maken van je eigen geluiden.

als je er echt helemaal niet uitkomt en zwaar teleurgesteld bent, moeten we nog maar even contact hebben, want dat vind ik ook niet leuk.

overigens vind ik de voyager en phatty echt 2 heel verschillende synths, niet alleen qua mogelijkheden (duh) maar ook qua karakter en geluid.
 
Ha Leo, Sympathiek dat je even wat laat weten. Via de preset die je noemt blijkt weliswaar dat je met de aftertouch de pitch kunt moduleren, maar dat kan alleen via het routen naar de mod wheel. Dus op zich kan ik doen wat ik wil. Maar dat betekent dus ook dat je de mod wheel dus niet naar iets anders kunt routen, want dan doet je aftertouch ook weer iets anders. Je kunt dus niet de aftertouch en mod wheel verschillende dingen laten moduleren. En dat vind ik jammer.

Maar ik heb verder helemaal geen spijt van mijn aankoop hoor!! Teleurgesteld!? Neuu, dacht ik niet. Hoop in bange dagen klinkt inderdaad wat heftig, maar was meer met een knipoog!

En verder is de Voyager inderdaad een heeeeel andere synth dan de Phatty. Ik heb voor onze CD opnames met de Phatty gemaakt die ik ook lekker laat staan en ik ga ze niet opnieuw inspelen met de Voyager!
 
Back
Top