reparatie carbon keyboard contacten

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
979
Jongens,

Ik heb een setje ITW cw2605 besteld en wil daarmee volgende week wat keyboards gaan behandelen. Ik heb alleen HEXAGON melding zien maken van dit goedje, heeft iemand anders er ook ervaring mee ? Goede tips voor het aanbrengen cq voorbehandelen ?

Volgens het opschrift zou ik er meer dan 50 contacten mee kunnen herstellen, ik hoop eigenlijk 4 keyboards met 61 toetsen ermee te kunnen behandelen. Ik las hier:

http://www.oaktreeent.com:80/keyboards.htm

dat er wel 300 contacten met één setje gerepareerd kunnen worden, maar mogelijk heeft men het hier over het cw2610 setje, daar zit meer in (10gram ipv 3gram).

Zal ik alleen de probleem-contacten behandelen of alle contacten (dit laatste heeft mijn voorkeur) ?

alvast bedankt voor de hulp !
 

Attachments

  • che-CW2605.jpg
    che-CW2605.jpg
    13,1 KB · Bekeken: 196
  • Contacts_Recoated_Collage.jpg
    Contacts_Recoated_Collage.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 181
laat even je bevinden weten , ik gebruik nu zelf meestal Isopropyl maar
misschien is dit ook wel iets :)
Trouwens Isopropyl maakt alles schoon en vetvrij dus brengt geen
nieuw laagje aan .

En dit is alleen voor synths met aan/uit trigger ? aangezien het enkel is.
 
Jongens,
Zal ik alleen de probleem-contacten behandelen of alle contacten (dit laatste heeft mijn voorkeur) ?

alvast bedankt voor de hulp !

allen!,eenmaal gemengt kan jet ni bewaren,of je moet exact een beetje mengen voor wat je nodig hebt maar das ni makkelijk.
 
allen!,eenmaal gemengt kan jet ni bewaren,of je moet exact een beetje mengen voor wat je nodig hebt maar das ni makkelijk.

isoprophy haalt er de carbon af man,de amateur methode is een vet potlood nemen en de topjes inkleuren,maar dan kant zijn dat je enkele maanden later het opnieuw moet doen.
 
Een keyboard met velocity kun je volgens mij ITW cw2605 niet gebruiken
aangezien het om dubbele matjes gaan en daar kun je niets opsmeren anders
klopt de waarde niet meer
als je een beetje Isopropyl op een watestaafje doet dan is het geen probleem
echter weet ik niet hoe dit met analoge synth zit een beetje je synth vanaf
de jaren 90 kun je dit toepassen.
Trouwens ik bedoel het schoonmaken niet het vervangen , voor het verwijderen
van vuil vind ik dat Isopropyl altijd prima heeft geholpen.
 
Een keyboard met velocity kun je volgens mij ITW cw2605 niet gebruiken
aangezien het om dubbele matjes gaan en daar kun je niets opsmeren anders
klopt de waarde niet meer
als je een beetje Isopropyl op een watestaafje doet dan is het geen probleem
echter weet ik niet hoe dit met analoge synth zit een beetje je synth vanaf
de jaren 90 kun je dit toepassen.
Trouwens ik bedoel het schoonmaken niet het vervangen , voor het verwijderen
van vuil vind ik dat Isopropyl altijd prima heeft geholpen.

Het gaat em over carbon kb hier ,en dan zeg ik je dat het aantast,niet doen dus .
 
Hier dan verslag van mijn ervaring.

Er zit slechts een heel klein beetje spul in het potje, niet meer dan een bodempje. Toch was het voldoende om er 4x61 contacten mee te behandelen. Ik denk dat er zeker 5 tot 6 keyboards mee te behandelen zouden zijn.

Ik heb alle contacten behandeld. Eerst schoongemaakt en vervolgens met het kwastje het goedje erop gestreken (2 componenten eerst goed gemengd). Daarna heb ik de rubber matjes een dag laten drogen, onder wat velletjes papier om stof weg te houden.

Na het opnieuw monteren van de keyboards waren er per keyboard steeds 2 a 3 toetsen welke nog niet goed reageerden. Soms maakten ze amper contact, soms "dubbel-triggerden" ze, waarmee ik bedoel te zeggen dat tijdens het (langzaam) indrukken van de toets of tijdens het (langzaam) loslaten van een toets er af en toe een wel-niet situatie was. Daardoor worden voices steeds opnieuw getriggerd.

Om dat te verhelpen moest ik met een fijn schuurpapiertje even over het oppervlak van het (behandelde) carbon-contactje schuren, vervolgens weer reinigen natuurlijk. Vervelende is dat je steeds het keyboard weer uit de synth moet halen, de printplaten los moet schroeven (erg veel schroefjes), schuren + reinigen, alles weer opnieuw monteren en indien niet suucesvol dat weer herhalen.

Al met al een hele hoop werk maar ik heb wel alle toetsen nu goed werkend.

Wat me opviel is dat na het behandelen van de carbontopjes met dit goedje, er slechts een weerstand van 2 a 3 ohm op het vlakje te meten was. Na het schuren werd deze weerstand wel 500 ohm of meer. Toch werkten deze contacten uiteindelijk wel goed. Het is waarschijnlijk niet zozeer de weerstandswaarde van het contact maar de oppervlakte-gesteldheid. Ik kan het nu niet meer testen, maar ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je de carbontopjes niet zou lakken maar slechts wat op zou schuren....
 

Attachments

  • potje.JPG
    potje.JPG
    61,7 KB · Bekeken: 166
  • voor.JPG
    voor.JPG
    70,4 KB · Bekeken: 127
  • voor en na.JPG
    voor en na.JPG
    70 KB · Bekeken: 176
  • papier.JPG
    papier.JPG
    57,8 KB · Bekeken: 136
  • na.JPG
    na.JPG
    67,4 KB · Bekeken: 139
Wat me ook opviel is dat niet alle keyboards dezelfde matjes hadden. In mijn memorymoog plus zaten matjes met een iets andere vorm, vergelijk maar met de vorige foto's.
Deze memorymoog had nog volledig goed werkende contacten maar ik had ze toch maar behandeld, preventief onderhoud zeg maar. Wel apart dat dit keyboard, met de afwijkende matjes, geen problemen vertoonde...
 

Attachments

  • memorymoog plus.JPG
    memorymoog plus.JPG
    53,5 KB · Bekeken: 133
wil wel eens weten of dit blijft werken!
kan dan dus ook voor de MC-202 gebruikt worden.
En isopropanol is idd niet goed hiervoor! Potloodtruk had ik ook al van gehoord.
 
We zijn een jaar verder en heb toch bij enkele toetsen opnieuw problemen geconstateerd. Ik heb bij die toetsen de laklaag er met een fijn schuurpapiertje volledig van afgeschuurd en nu doen die toetsen het weer goed. Ik ben nog steeds benieuwd of dit schuren ook helpt als de lak niet aangebracht was maar dat kan ik zelf niet meer testen.
Ik vermoed dat het oppervlak van de laklaag niet vlak genoeg was ondanks alle zorgvuldigheid die ik in acht genomen had.
 
In mijn ervaring is opruwen alleen (samen met het schoonmaken van de contacten) vaak genoeg. Ik zie maar zelden keyboards waarbij de bestaande koolstoflaag er echt helemaal vanaf is.
 
.

Wat me opviel is dat na het behandelen van de carbontopjes met dit goedje, er slechts een weerstand van 2 a 3 ohm op het vlakje te meten was. Na het schuren werd deze weerstand wel 500 ohm of meer. Toch werkten deze contacten uiteindelijk wel goed. Het is waarschijnlijk niet zozeer de weerstandswaarde van het contact maar de oppervlakte-gesteldheid. Ik kan het nu niet meer testen, maar ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je de carbontopjes niet zou lakken maar slechts wat op zou schuren....

de weerstand maakt niet echt uit, maar 500 ohm is wel een beetje aan de hoge kant.

het zijn verder gewoon aan/uit contacten, ook de dubbele bij velocity keyboards.
( er wordt alleen het tijdsverschil gemeten tussen het sluiten ven de twee contacten, dat is de velocity)

:koffie:
 
Ik kuis toetscontacten en AT strips gewoon met een wattenstaafje en alcohol uit de apotheek..
Is daar wat mis mee ???
Het werkt wel...ook na meer dan 10 jaar nog geen problemen met gereinigde toetsen
 
Nooit een carbonachtige substantie op de contacten smeren ! ! !
Ik heb inmiddels twee apparaten binnengekregen die juist door dit goedje heel duur werden in reparatie.
De carbonlaag kan los-splinteren en de geleidende kruimels kunnen vervolgens tussen de pootjes van de elektronische componenten belanden. Je kunt zelf wel beredeneren wat er dan kan gebeuren.

Als een toetscontact niet goed werkt moet je deze gewoon reinigen.
Wil dat niet meer lukken dan zit er vaak een haarscheurtje rondom het contactpuntje. Dat betekend simpelweg dat je de rubbers moet vervangen. Herstellen heeft geen enkele zin meer.
Dat met die scheurtjes heb je snel genoeg in de gaten.
Tref je een rubber aan met een scheurtje doe je er goed aan alle rubbers in een keer te vervangen. Als er 1 gaat dan kun je wachten op de rest.
Contactrubbers zijn over het algemeen niet erg duur.

Dus ga niet experimenteren met allerlei rare goedjes die uiteindelijk meer schade toebrengen dan dat er problemen worden opgelost.

Lees ook even de reactie van Digimod. Hij heeft helemaal gelijk.
 
@Mike Philco, jij hebt het waarschijnlijk over andere conatacten, niet over de carbon-contacten zoals ik die laat zien (Oberheim OB-8, memorymoog) ?

Natuurlijk heb ik in het verleden eerst de carbon-contacten met alcohol gereinigd, ik heb ook de gum-truc geprobeerd. Beiden werken maar voor korte tijd.

Ik heb dus alle contacten voorzien van dat repair-goedje. Toen ik vorige week enkele contacten opnieuw moest helpen en alle opnieuw open had liggen viel me op dat de lak ingedrukt was op de plek waar de vergulde print-banen contact maken. Het print-baantje had dus een afdruk cq indruk gemaakt in de laklaag. En dat terwijl ik slechts weinig speel op deze instrumenten.

Ik zag in een andere draad een trucje van Hilltree om er met een papiertje tussen te schuiven. Geen idee of dat werkt, ik zal het de volgende keer eens proberen. Voorlopig ben ik geholpen met het licht opschuren.
 
Ik heb het over dezelfde contacten.
Omdat de contactrubbers flexibel zijn heb je grote kans dat de carbonsubstantie los laat en gaat kruimelen.
Als je de rubbers goed reinigd (Als ze tenminste niet echt zijn gescheurd) dan blijven ze heel lang goed.
Maar ik moet wel toegeven dat deze rubbers (Word ook gebruikt in Korg Poly-6 / 61/ 800) erg moeilijk nog nieuw zijn te verkrijgen dus moet je soms een ander traject volgen. En dan doe je wat goed genoeg resultaat oplevert.
Maar als de rubbers gewoon nog te koop zijn zou ik voor nieuwe rubbers gaan.
Je hebt geen idee wat de geleidende kruimeltjes kunnen aanrichten als ze tussen de pootjes van je elektronische componenten belanden.
 
Laatst gewijzigd:
P.S., het truckje van Hilltree werkt inderdaad als je erbij kunt komen.
Dit is een goede manier om het probleem tijdelijk te verhelpen.
Meestal gaat een contactrubber het niet meer goed doen omdat er iets aan vervuiling tussen is gekomen en dat kun je wel verschuiven met een papiertje maar niet weg halen.
 
heb met een rolandkeybord wat aanslaggevoeligheids problemen. ( e15 )
waar zou ik die contactstrips kunnen vinden ?
( en worden ze bevestigd door drukkertjes of lijmen ?)

heb zelf al wat gegoogled en vind ze niet.
laten repareren is het keyboard helaas niet waard , en ik wil het ook graag zelf aanleren.
 
Back
Top