Arabische/Assyrische geluiden!!!

Of als er onder de samples ook stukjes gezang, motieven, loopjes en dergelijke zitten...
 
altijd geinteresseerd in etnische akoustische geluiden.

kan je ze niet hier op het forum plaatsen ?
 
Wel een beetje OT...

Nee, even niet de discussie in de stijl van 'zwarte muziek is niet westers...' Maar dat 'tunings'verhaal moet je natuurlijk wel even normaal zien. De verschillende stemmingen in de westerse muziek vinden hun oorsprong in de beleving van de harmonie. De gelijkzwevende stemming is daar één van de compomissen van, zodat een instrument meerdere toonsoorten en de bijbehorende harmonie kan spelen.

De stemming van melodische intervallen in de niet westerse muziek hebben noegenaamd niets met harmonie te maken, maar met locale conventies en betekenissen. Ik denk niet dat er iemand op dit forum is die weet hoe één-en-ander in elkaar steekt, mijzelf inkluis, want ik ben hier geen specialist in. Als je het systeem niet beheerst, dan kan je het ook niet gebruiken. Erken het maar gewoon: ook al bespeel je de sitar, de muziek die je maakt zal altijd westers blijven en nooit Indiaas. We denken gewoon niet zo...
Het is gelijk de Zweedse kok van de Muppetshow: het klinkt wel leuk, maar het is en blijft totale onzin :D

Wout
 
maakt ni uit Wout het slamt lekker al die freqs.
laat maar komen die samples :biertje:
 
Wel een beetje OT...

Nee, even niet de discussie in de stijl van 'zwarte muziek is niet westers...' Maar dat 'tunings'verhaal moet je natuurlijk wel even normaal zien. De verschillende stemmingen in de westerse muziek vinden hun oorsprong in de beleving van de harmonie. De gelijkzwevende stemming is daar één van de compomissen van, zodat een instrument meerdere toonsoorten en de bijbehorende harmonie kan spelen.

De stemming van melodische intervallen in de niet westerse muziek hebben noegenaamd niets met harmonie te maken, maar met locale conventies en betekenissen. Ik denk niet dat er iemand op dit forum is die weet hoe één-en-ander in elkaar steekt, mijzelf inkluis, want ik ben hier geen specialist in. Als je het systeem niet beheerst, dan kan je het ook niet gebruiken. Erken het maar gewoon: ook al bespeel je de sitar, de muziek die je maakt zal altijd westers blijven en nooit Indiaas. We denken gewoon niet zo...
Het is gelijk de Zweedse kok van de Muppetshow: het klinkt wel leuk, maar het is en blijft totale onzin :D

Wout
Wout, ik ben het niet met je eens. Stemmingen zijn aangeleerd, dus je kunt als westerling ook andere stemmingen leren. Maar combinaties zijn veel interessanter. Ik kan op mijn sitar ook Indiase raga's spelen (na oefening) - die vooral ritmisch verschillen van de westerse muziek en niet zo zeer qua stemming - maar wie zit daarop te wachten en daarmee zou ik mezelf te veel beperken.
 
Wout, ik ben het niet met je eens. Stemmingen zijn aangeleerd, dus je kunt als westerling ook andere stemmingen leren.
Zoals je ook Frans kunt leren als Nederlander, maar dat maakt je nog geen Fransman, toch? Iets weten en begrijpen wil nog niet zeggen dat je het je eigen gemaakt hebt, dat je het kunt doorleven en beleven.
Maar combinaties zijn veel interessanter. Ik kan op mijn sitar ook Indiase raga's spelen (na oefening) - die vooral ritmisch verschillen van de westerse muziek en niet zo zeer qua stemming -
Ehh, Engelse overheersing?
... maar wie zit daarop te wachten en daarmee zou ik mezelf te veel beperken.
Maar ga eens verder over die combinaties... Hoe gaan die meestal in z'n werk? Is het een zuiver naast elkaar bestaan van verschillende culturen of overheerst de ene over de andere? Interessant is te ontdekken dat die fusie muziek, de zogenaamde 'wereld muziek', hoofdzakelijk in de westerse wereld leeft, daarbij vaak geworteld in de new age uitspraak dat 'muziek de universele taal van de mensheid is'. En daar zetten we dan graag een synthesizer droontje achter, al mag walvissenzang ook wel ;)

Wout
(professioneel knuppel gooier en de schrik van menig pluimveehouder)
 
Back
Top