Verschil tussen passief en active monitoren?

Lijk me trouwens wel erg l*llig als je goede boxen hebt en dan opeens het ruisen van je mengpaneel veel beter kunt horen. :P
 
jeetje waarom monitors? wat heb je er aan? ze zien er niet uit je kan er geen leuke sound mee creeren en tosti's maken kunnen ze ook al niet (ook niet met actieve).
maar ff zonder gekheid.

ik denk dat je als je monotors koopt je toch een beetje een getraind gehoor nodig hebt. het idee dat hier al eerder werd gezegd, cd mee en luisteren, werkt alleen maar wanneer je weet naar wat je moet luisteren.

toen ik mijn eerste monitors kocht (ik was een jaar of 16/17) had ik ook een cd'tje meegenomen, maar ik vondt alles het zelfde klinken. heb toen maar een setje genomen waarvan ik net een revieuw in een blad had gelezen die er wel als goed uitkwam.

inmiddels weet ik precies waar ik naar moet luisteren en ken ik ook de beperkingen van mijn monitors. (neemt overigens niet weg dat ik hard toe ben aan een nieuw setje)
 
Wie weet een paar goede tracks om speakers op te testen?

Ik kan wel een paar bakken gabberhouse mee nemen maar ik denk dat alleen omdat het de bedoeling is om dat soort muziek er mee te maken het nog niet betekent dat dat de juiste muziek is om monitors mee te kiezen.
 
Origineel geplaatst door EDP
jeetje waarom monitors? wat heb je er aan? ze zien er niet uit je kan er geen leuke sound mee creeren en tosti's maken kunnen ze ook al niet (ook niet met actieve).
maar ff zonder gekheid.

ik denk dat je als je monotors koopt je toch een beetje een getraind gehoor nodig hebt. het idee dat hier al eerder werd gezegd, cd mee en luisteren, werkt alleen maar wanneer je weet naar wat je moet luisteren.

toen ik mijn eerste monitors kocht (ik was een jaar of 16/17) had ik ook een cd'tje meegenomen, maar ik vondt alles het zelfde klinken. heb toen maar een setje genomen waarvan ik net een revieuw in een blad had gelezen die er wel als goed uitkwam.

inmiddels weet ik precies waar ik naar moet luisteren en ken ik ook de beperkingen van mijn monitors. (neemt overigens niet weg dat ik hard toe ben aan een nieuw setje)

Spreek jezelf niet tegen? Beetje tegenstrijdig verhaal. Je hebt geen getrained gehoor nodig om te horen wat goed klinkt en wat niet goed klinkt. Dat verschil merk je pas als je monitors daadwerkelijk hebt vergeleken met "huis en tuin" boxen. Ik noem het ook boxen en geen monitors omdat deze simpelweg geen monitors zijn.
 
Natuurlijk is een getraind oor wel van invloed op de keuze.

En leg mij eens ajb precies uit wat het verschil is tussen boxen en monitoren? Want ik heb nog niemand hier een antwoord zien geven wat ik kan begrijpen.
 
Het verschil tussen boxen en monitors? Is dit een serieuze vraag?

Het woord boxen betekend letterijk dozen, maar het is vreemd dat dit woord alleen in Nederland (onterecht) gebruikt wordt om luidsprekers aan te duiden. De Engelse term voor luidspreker is loudspeaker. Maar alleen in de professionele wereld worden loudspeakers monitors genoemd, waarschijnljik omdat deze speakers het signaal "ongekleurd" weergeven, maar vooral omdat je bezig bent met het monitoren ("in de gaten houden van") je audio-signaal. Maar in principe kunnen alle loudspeakers monitors zijn en vice versa. Ligt dus maar net aan de toepassing.
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Spreek jezelf niet tegen? Beetje tegenstrijdig verhaal. Je hebt geen getrained gehoor nodig om te horen wat goed klinkt en wat niet goed klinkt. Dat verschil merk je pas als je monitors daadwerkelijk hebt vergeleken met "huis en tuin" boxen. Ik noem het ook boxen en geen monitors omdat deze simpelweg geen monitors zijn.

nee ik spreek my zelf niet tegen. mijn hifi monitors die ik eerst had klonken kwa klank beter(lees gekleurd). ik ben pas later de klank van mijn monitors gaan waarderen. simpel weg omdat ik steeds beter/getrainder gehoor kreeg en daardoor precies wist waar ik naar moest luisteren.

het zelfde idee een beetje als het uitmixen van je tracks vroeger deed ik dat nauwlijks ten eerste omdat ik gewoon niet wist wat ik dan zou moeten uitmixen ten tweede omdat ik het wel goed vind klinken.
tegenwoordig hoor ik bijvoorbeeld dat bij het ene geluid bepaalde frequenties wegmoeten zodat beter bij dat andere geluid past.

is gewoon een kwestie van veel luisteren, en daardoor krijg je een getrained gehoor.

trouwens boxen monitors speakers het is allemaal helzelfde. alleen monitors klinkt wat chiquer. zie het maar als hoe tegenwoordig vacatures worden genoemd. een schoonmaker heet tegenwoordig ook geen schoonmaker meer maar "senior cleaning assistent" ofzo
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Nouja, tevreden :?

Ik ben uiteindelijk nog geen zak opgeschoten dus ;{

Hebben jullie geen afrondende conclusie ofzo waar ik wat mee kan? :erm:

Mijn afrondende conclusie: Koop Dynaudioos, om te beginnen de passieve BM5's,( laat je nx wijsmaken door de Mackiemaffia hier op 't forum) versterk die lekker met het versterkertje wat je al hebt, en gaan!
Ben je wat meer gevorderd, koop je al dan niet aktieve BM6's.

En alweer een probleem opgelost! Mijn dag kan niet meer stuk! :D
 
Back
Top