1212M: Geen geluid, hoe in te stellen?

JasonX

Ingeburgerd
Lid sinds
23 september 2004
Berichten
30
Locatie
Leiden
Beste mensen,

Ik heb een PC van iemand die overleden was over kunnen nemen. Deze heb ik opnieuw geinstalleerd met XP en er een E-MU 1212M geluidskaart ingestopt omdat ik er muziek mee wil produceren met Cubase en Reason. Driver natuurlijk geinstalleerd voor de kaart.
Op zich leek alles te werken want ik zie dat mijn synthesizer-keyboard via MIDI kan communiceren met Cubase (lees: ik druk op een toets en Cubase' rode balkje slaat aan).
Toen heb ik kabels verbonden tussen de 1/4" Outputs van de 1212M en mijn Mackie 1402-mengpaneel. Deze kabels had ik eerst in mijn Roland JP-10 zitten zodat ik wist dat er geluid uit kon komen.

Maar goed, omgeplugd en nu wil ik het geluid ook horen, dus ik gooi even de demo-song van Reason aan...geen geluid. In Cubase even een VST geopend en ook die geeft output (volgens het uitslaande balkje) maar ik hoor niks.

Dus ik ga naar Configuratiescherm > Geluiden en Audioapparaten. Daar zie ik het eerste tabblad 'Volume' dat helemaal grijs is. Er staat dat ie E-DSP Wave [C800] gebruikt maar verder kan ik niks instellen. Het volumeschuifje staat op Laag, dus ik vermoed dat die omhoog moet...maar dat kan dus helemaal niet
Op het tabblad Audio staat het mengpaneeltje gewoon open.

Als eerste poging heb ik toen de meegeleverde drivers gedeinstalleerd en de versie van de Emu site erop gezet.

De kaart heeft een eigen volumeregeling-software (Patchmix DSP) maar dat snap ik ook nog niet... Wel zijn daarop 2 kanalen WAVE L/R en ASIO x-x van rood naar groen gegaan (t.o.v. meegeleverde versie) en heb nu dat daar de metertjes vrolijk uitslaan bij het afspelen van Reason demo-song.

Dat lijkt een stap vooruit...Alleen nog altijd geen geluid.
En nu zie ik ook in Cubase geen MIDI signalen meer krijgt. (Hopelijk is dat een instelling)

Kan iemand me helpen bij het maken van de juiste instellingen/aansluitingen? :halleluja

Ik ben een redelijke noob dus hou me een beetje heel 8~

(Hier is voor de volledigheid even een Everest log van de PC http://www.jasonx.org/Everestlog.txt)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de 0404......en ik moet elke keer als ik mijn pc heb opgestart eerst in patchmix een nieuwe sessie starten....waarom? ik heb geen idee maar misschien is dat bij jou ook het probleem?
 
Eigenlijk kan je ik je maar een tip geven en dat is de manual van de 1212M lezen.

De 1212M kan je zien als een virtueel mengpaneel waarbij je kanalen (channelstrips)kan toevoegen en/of verwijderen.

Zoals ik interpeteer uit datgene wat je schrijft heb je nog een zogenaamde "wave"-configuratie in je "patchmix" staan. Als je voor een ASIO-configuratie kiest en binnen cubase aangeeft naar welke "ASIO-channelstrip" het geluid moet, kan het bijna niet fout gaan.

Beetje een wazig verhaal misschien, maar wie weet helpt het je in de goede richting. Nogmaals, lees de manual (wizards waren ooit ook n00bs) en een hoop word je duidelijk :)
 
Okee, dan zal ik die manual er even bijnemen. Ik had na het erin pluggen dat ding over m'n schouder gegooid. Oh nee, er zit een aparte bij voor dat mengpaneel. Zal me eens verdiepen in die strips.
 
Heb je al een nieuwe session proberen te openen? Dat was mijn probleem en lijkt verdacht veel op dat van jou....je kan dan een template openen voor bijvoorbeeld ASIO met direct monitoring of multitrack etc.
 
meer over virtueel mixen, vooral i.c.m. recording

http://www.cgoff.fsnet.co.uk/patchmix/

het is geen directe oplossing voor je probleem, maar kan zeker wel goede inzichten verschaffen. Zelf heb ik eenmalig 'Recording a Stereo source using ASIO' ingesteld en dat bleek voor mij voldoende :D
 
Kijk anders ook eens op SoundOnSound.

Hier ongeveer hetzelfde; 1 keer goed instellen, dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
 
Ten eerste: erg top dat jullie allemaal meedenken :okdan:

Ten tweede: sorry, maar ik snap er werkelijk helemaal niks van ;{ Ik heb de handleiding erbij gepakt, die sites proberen te lezen maar het is me echt Chinees :confused:

Op dit moment heb ik eens de sessie "ASIO All Inputs" ingeladen. Reason draait z'n demo song: de meterjes van ASIO Out 31/32 slaan vrolijk uit...totdat ik de mixer zelf weer kies als actieve applicatie. Dan vallen ze stil.
Dus nog altijd geen geluid en MIDI signalen komen niet bij Cubase binnen...

Al met al, ik word er niet vrolijk van en ik snap gewoon al die informatie niet.
Is er iemand in de omgeving Leiden (of binnen een voor jou acceptabele reistijd) die deze dingen snapt en vooral: werkend kan krijgen voor me. Als je het een beetje uit kan leggen nog, is het helemaal super. De koffie/cola/bier staat klaar en er ligt 75 euro klaar als je het fixt.

Ik denk namelijk niet dat ik er zelf uitkom op dit moment :( Wil gewoon kunnen beginnen met muziekmaken en dan gaandeweg me verder in dit technische gedeelte verdiepen. Dus wie helpt mij? :halleluja
 
Zoek in de de map van session templates de Product Default 44.1 template en als het goed is werkt dan alles. Bij mij wel tenminste...
 
Nee helaas, werkt niet. Ga me bijna zorgen maken dat de kaart gaar is ofzo, terwijl ie het eerst wel deed (Midi in Cubase). Maar dan zou ie wel iets zeggen dat de poorten het niet doen ofzo.

DAMMIT, help. Iemand? 100 euro als je het allemaal komt instellen en werkend krijgt!
 
wat ik al zei : maak een asio out aan in je patchmix dsp en wel asio 1/2

dat doe je met create strip ( aan de linkerkant bovenaan het bovenste van de 2 buttons.) rechtermuisklikken en kies dus asio1/2
zorg dat in je host de output dus ook asio 1/2 is, maar als je zou willen kun je ook asio 7/8 maken ofzo, als je host ( cubase oid) ook maar op dat zelfde kanaal staat.]

als je dan nog geen geluid hebt maak dan een send aan in de strip die je net had gemaakt, en kies als send dan send to wave ( dit doe je door met je rechtermuis te klikken op een van de groene vakjes in je strip.
als je dan nog geen geluid hebt kijk dan even of je kabeltjes goed zitten:D

oh, en heb je alletwee de files geinstalleerd?.. op de emu site kun je ze downloaden, de applicatie én de drivers..

dan zou het toch moeten gaan...... of idd de default template inladen dan zou het moeten werken... als je je host maar naar de goeie asio stuurt.

succes!
 
Als ik de default template open, dan heb ik een WAVE strip en een ASIO31/32 strip. Die laatste laat meteen beweging zien, als ik in Cubase even een VST laat aanslaan.

Maar goed, ik maakte even zoals je zei een ASIO 1/2 aan. Daar rechtermuis: Insert send (to ASIO/Wave Output or Physical Out) kies, dan vraagt ie om de Send Output aan te geven. Daar kan ik het volgende kiezen:
http://www.jasonx.org/pics/Cubase1.jpg
Klopt dat? De enige 'Wave' die ik zie, is de Host Wave. Of zien we hier gewoon dat de dochterkaart niet werkt ofzo? :erm:

Oh en doe ik dit goed in Cubase? http://www.jasonx.org/pics/Cubase2.jpg
 
"host wave" is de inkomende of uitgaande windows audio (denk aan systeem sounds, media player, etc.). Een send van ASIO naar Host Wave schiet je niet zoveel mee op, daarmee stuur je alleen maar de audio die op de ASIO staat naar de audio input van Windows zelf.

Maar aan je screenshot te zien staat het al goed.. Je hebt audio op de master, je monitoring staat open en je monitoring gaat naar de I/O Card outputs. Het is bijna letterlijk het plaatje wat ik op mijn 1212M heb.

Je zou inderdaad zowat denken dat er iets met het daughterboard niet goed is, zeker ook als je midi het niet doet, alhoewel het "ledje" bij de 0202 wel aan is (en die doet het niet als hij de 0202 niet herkent). Heb je de mogelijkheid om te kijken of de coax s/pdif (die op het main board zit) het wel doet?

Ik kan anders wel een keer (met mijn 0202 board) langskomen in Leiden. PB maar als je interesse hebt.
 
Okee, dus de instellingen lijken goed te staan.

Was zo raar want toen ik de meegeleverde applicatie/drivers had geinstalleerd, toen stonden de ASIO en WAVE strip-teksten rood. Maar kreeg ik dus wel MIDI-signaal in Cubase. Met de versie van de site, werkte de strips maar geen MIDI meer :P

Anyway, ik weet niet of ik een coax s/pdif kan testen. Heb wel een redelijk audiosysteem rond m'n TV maar dat was optisch aangesloten geloof ik. Zal even checken of dat gaat lukken (ook qua afstand).

Ik stuur je even een pb over eventueel samen kijken. Zeker interesse.
 
Nou even een update. Heb de beide kaarten een slot opgeschoven in het moederbord. Zelfde effect.

Heb een S/PDIF aangesloten van mijn homecinemafestijn op de moederkaart en voila, ik heb geluid.

Dat betekent dus volgens mij gewoon dat de dochterkaart het niet doet, ondanks dat ie volgens de DSP wel herkent wordt (groen lampje).

@etaoin: Heb namelijk nu helemaal interesse om een werkende 0202 kaart te testen.
 
weet je zeker dat het stekkertje tussen de 1010 en de 0202 wel goed zit?
ik dacht dat je die op 2 manieren kon vastmaken ..waarvan maar 1 de goede is
 
Back
Top