Roland/Yamaha/Korg, verschil in klank....?

robbie50

ferkeert lit
Lid sinds
20 Maart 2004
Berichten
1.239
Locatie
Bij de Zee maar niet de noord!
Wat is nu die specifieke Roland klank? Vet? Dik?
Wat is die specifieke Yamaha klank? Helder, Open, Tin
En hoe zit dat bij Korg? Wollig?

Ofwel, ik vroeg mij af wat nu qua klank het verschil is tussen Roland/Yamaha en Korg........(en misschien wel andere merken)

En dan heb ik het over Fantom/Motif/Triton.

Heb jij een idee?

robbie
*D:engel:
 
over de triton kan ik zo niks zeggen.

maar ik vind de roland veel opener en realistischer klinken dan de yamaha motif (die vind ik veel te steriel naar mijn mening)

maar dit alles is ook een kwestie van smaak, ik zou bij aanschaf ook vooral afgaan op je eigen mening en niet op die van een ander.
 
Dank, nee...ik heb zelf een Fantom en Motif hoor!
Dus ik hoor hoe ze klinken, maar ik vind de "solostrings" viool, cello van Yamaha toch weer net iets mooier....en de Strings/Pads van Roland weer beter dan Yamaha.....
ach ja......

Maar ben wel benieuwd hoe men de Korg vind klinken!

robbie
 
In het analoge tijdperk kon je nog adjectieven als "vet", "dun" en "wollig" gebruiken. Tegenwoordig gaat die vlieger niet meer op bij complete merknamen. Je kunt onderlinge soundprogrammering wel vergelijken, maar dan nog.. Om nou presets te gaan vergelijken... Ik ben persoonlijk nooit erg geporteerd geweest van de Roland piano's, vind ik nogal plastic klinken. Maar da's puur subjectief.
 
De Yamaha piano is standaard wel het beste. Roland heeft betere orchestral (moet je wel je portemonnee trekken voor die exp boards) En Korg klinkt naar mijn mening vrij dun.

Effecten maken het vaak toch wel, dus wellicht is kijken naar gebruiksvriendelijkheid ook wel handig. Daar scoort Yamaha weer minder.
 
Back
Top