stereo, mono, que?

Bass_fish

Stamgast
Lid sinds
27 Maart 2008
Berichten
123
Hey heren,
Misschien een hele domme vraag(hoewel ze zeggen die bestaan niet maar goed...)
De meeste apparaten sturen(of kunnen het) stereo uit, dus 2 jack pluggen nodig, hoe sluiten jullie dit eigenlijk aan op je mixer?
Ik zit zo is rond te snuffelen voor een mixer,*maar volgens mij zijn het grotendeels toch mono kanalen... en nu snap ik het niet meer... hoe sluiten jullie dit aan?

Links ap.1 kanaal 1
Recht ap.1 kanaal 2
Links ap.2 kanaal 3
Recht ap.2 kanaal 3
etc?

Zo verbruik je vreselijk veel kanalen lijkt mij? ik zit dan nu al op de 14 kanalen op die manier, lijkt mij wat vreemd? maar ook je stereo effect gaat verloren lijkt mij zo maar is..

Wie kan mij in de goede richting sturen.. sorry voor de (misschien) wat vreemde vraag... maar de logica ontgaat mij!
 
Links naar 1
Rechts naar 2
Panning 1 naar links
Panning 2 naar rechts
etc.

En ja, dat gebruikt enorm veel kanalen...
Dus als het niet stereo hoeft dan niet stereo aansluiten.

Als je veel stereo synths hebt kun je betere een stereo synth (sub-)mixer kopen.
 
nouja het hoeft natuurlijk niet persee stereo, maar ik vind het effect wel mooier, tenminste bij de meeste dingen...
Wat zonde op deze manier, vind het een vreemde oplossing, ik bedoel vrijwel elke mixer heeft 2 stereo kanalen, waarom er dan niet gelijk 12 van maken?(bij wijze van)
 
En met sub mixers bedoel je van die kleine kastjes? vaak een kanaaltje of 4?

Op dit moment werk ik alleen maar met die submixertjes en wil dus een iets nettere oplossing, blijkbaar iets wat niet volledig gaat lukken?
 
En met sub mixers bedoel je van die kleine kastjes? vaak een kanaaltje of 4?

Nee, met "sub" bedoel ik niet het formaat, maar meer dat hij alle stereo-bronnen mixt en dan naar een andere mixer doorstuurt en daar dus maar twee kanalen verbruikt.

wil dus een iets nettere oplossing, blijkbaar iets wat niet volledig gaat lukken?

Er zijn niet zo heel veel grote mixers die meer stereo kanalen dan mono hebben.
Check ook deze thread van iemand met vrijwel dezelfde vraag:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=81577
 
Er zijn niet zo heel veel grote mixers die meer stereo kanalen dan mono hebben.

Precies. Op 'n gegeven moment zul je doorhebben waarom dit zo is.

Over het algemeen zijn studio / live mixers gebouwd met de insteek om een hele reeks aan microfoons te mixen en een microfoon blijft altijd een monobron.
Deze zijn op hun beurt weer in het sterobeeld te plaatsen met de pan-knop.
Die paar stereokanalen zijn over het algemeen bedoeld om stereo effecten op terug te laten komen of voor een enkele synthesizer.

Ja, het lijkt veel kanalen te kosten op deze manier, maar bekijk het eens andersom: als mixers alleen met stereokanalen uitgerust zouden zijn, zouden ze simpelweg twee keer zo weinig kanalen hebben als het aantal monokanalen dat ze nu hebben (als ze evenveel stereokanalen zouden hebben als monokanalen nu, dan zouden ze ook bijna twee keer zo duur zijn). En hierbij komt dan het grote nadeel dat je nooit meer een monobron in je mix zou kunnen leggen en dit is in elke studio toch wel wenselijk (bijvoorbeeld een kick uit een sampler, die wil je toch meestal mono op één kanaal in het midden hebben).

Het is gewoon heel eenvoudig: 2 monokanalen (L/R gepanned) = 1 stereokanaal!!!
 
uit het standpunt van de band/live mixer klopt dat maar t is jammer dat er niet meer aan de electronische muzikant gedacht wordt (een paar uitzonderingen daar gelaten) die vooral over stereo bronnen beschikt. dat je met enkel stereo kanalen geen mono meer kan inprikken is makkelijk verholpen met stereo kanalen die naar mono switchen als er maar één jack ingeplugd zit hé. er zijn zat mixers die dat doen.
 
Kom je kanalen tekort dan koop je er toch gewoon een mixer bij.
Al mijn synthesizers op de Moog na zijn stereo gepanneerd daarvoor moest ik wel een tweede tafel aanschaffen en natuurlijk een M-Audio Delta 1010 geluidskaart want daar kun je weer twee afzonderlijke tafels aankoppelen.

Wist je dat je bij een stereo-synthesizer wettelijk verplicht bent om ze stereo te pannen :smeris:
 
ja joh ff een tweede mixer erbij, me vriendin ziet me aankomen :P
huisje staat al compleet vol met mijn spul(5 bassgitaren, muur zol CD's en LP's, andere muur gevult met electronisch spul(synths, toetsen enz))

nouja maar is kijken naar een 19" rack mixer, word me rack alleen iets hoger, maar neemt niet persee meer ruimte in...
 
om maar te zwijgen van live touren hé. ik hou t liever compact!

ik had overigens die andere thread die hier vernoemd is gestart. heb uiteindelijk niets bevredigends/betaalbaar voor mijn wensen gevonden en blijf m'n motu828mk2+ableton als main recording/mixing hub gebruiken. heb nu wel n spirit M8 op de kop getikt die in de studio wat dingen aan elkaar knoopt maar gebruik m niet voor opnames of live.
 
Back
Top