Martkonderzoekje: uitwisseling van sysex tussen verschillende apparaten

n303y

Ouwe rot
Lid sinds
1 juli 2007
Berichten
956
N.a.v. deze draad zit ik het een en ander te bedenken. Wat mij opvalt is dat zover ik weet er geen enkel software-pakket bestaat welke sysex van het ene type apparaat naar het andere type apparaat kan omzetten. Dit is uiteraard niet vreemd aangezien je appels niet met peren kunt vergelijken. Wat wel kan is delen van appels met delen van peren vergelijken en deze uitwisselen. Ik denk dan aan specifieke conversies van bepaalde gegevens (entiteiten) tussen specifieke apparaten. Een mooi voorbeeld hiervoor is de uitwisseling van patterns. Mogelijk dat er meer entiteiten zijn die vergelijkbare gegevens bevatten. Hoe meer apparaten gedefnieerd zijn hoe interessanter dit zou kunnen zijn.

Stel dat dit mogelijk is, zou hier dan een markt voor kunnen zijn? Welke apparaten en entiteiten zouden dan bijvoorbeeld interessant zijn?

Waarschijnlijk veel werk voor weinig profijt maar ik ben wel beniewd hoe andere synthliefhebbers dit zien.
 
Voor de Yamaha 'FM serie' (dx, tx, fs1r, etc.) kan ik me voorstellen dat het wellicht handig kan zijn (als freeware tenminste).
 
Iets ander idee: je zou een soort General Standard Synth kunnen definieren.
Zoiets als GS Midi instrumenten met een minimum eisen-pakket met bijv 1 VCO, VCF, VCA, 2 Envelops etc etc en dan "koppelingen" maken naar bestaande hardware synths die het dan op hun manier implementeren.
 
Het idee van een General Standard Synth spreekt me wel aan. Ik vraag me alleen af hoe een goede balans gevonden kan worden. Te strenge eisen leveren onvoldoende kandidaten op en als ze te soepel zijn blijft er te wenig over om uit te wisselen. Met specifieke conversies heb je dit weer niet zodat per apparaat het maximale eruit gehaald kan worden. Misschien een combinatie of geheel ander concept waarmee vergelijkbare resultaten behaald kunnen worden? Eigenlijk zouden synthbouwers zich op dit vlak iets meer moeten richten op innovatie maarja dit geldt sowieso voor het hele midi-concept.
 
Grappig dat je het noemt, ik denk dat zelfs bij de meest simpele synths met op het oog vrijwel identieke specs (zeg 1x osc, 1x filter, 1x amp, 1x adsr) je met uitwisseling van alleen de basiswaarden (osc waveshape, envelope settings etc.) al compleet verschillend klinkende patches overhoudt, gewoon door de verschillende componenten / implementaties en met name ook door de verschillen in scaling. En dan heb ik het nog niet eens over real world synths waar iedere synth vaak wel weer eigen functies heeft, die je helemaal al niet over kan zetten.

Neem dan het voorbeeld wat Teluur aanhaalt, iets specifieker. De FS1r kan al Yamaha DX7 patches inladen (overigens met marginaal klankverschil).
Maar een stukje converter software dat betrouwbaar iets 'relatief eenvoudigs' kan, namelijk uitwisselen van 4-op naar 6-op FM synth (theoretisch geen probleem zou je zeggen) bleek in de praktijk al een lastig probleem omdat de scaling van de parameters nogal verschilde. En dan heb je het over één fabrikant en één synthese methode...

Maar goed, je schrijft "marktonderzoek".
Betekent dat letterlijk dat je wilt verkennen of er "markt" is (dus geld te verdienen) met dergelijke software?
In dat geval zou ik zeggen, nee, laat dat maar uit je hoofd. Als hobby project is het hardstikke leuk om mee te spelen, maar met hardware synths en MIDI tools lijkt qua software / librarians / etc. geen droog brood meer te verdienen.
Dit is allang niet meer de jaren '90 waarin (betaalde) originele Atari ST midi software nog een kans had. Inmiddels is MIDI voor de 'professional' (niet de hobbyist waar ik mezelf toe reken) op sterven na dood. Wanneer zag je voor het laatst interessante MIDI software (dus niet een DAW met wat aanhangende MIDI sequencer functionaliteit?) Of zelfs goede nieuwe MIDI hardware als moderne multi-port MIDI interfaces? Het is dood in de pot...
(Oké, ik weet één uitzondering... de te gekke Genoqs spullen... smulsmulsmul...)
Mijn punt is: softsynths hebben gewoon al te veel overgenomen. En waarom zou je daartussen patches willen overnemen?

Daarbij, wat jij beschrijft hebben de heren fabrikanten ongeveer al ooit eens gedaan, en wat daaruit kwam (GM / GS / XG) leverde behalve (toch weer) compatibiliteitsproblemen alleen maar 'vervlakking' van de synthmarkt op.
 
De FS1r kan Yamaha DX7 patches inladen

Dat was ook precies de reden waarom ik Yamaha FM noemde.

... uitwisselen van 4-op naar 6-op FM synth bleek in de praktijk al een lastig probleem omdat de scaling van de parameters nogal verschilde. En dan heb je het over één fabrikant en één synthese methode...

Was wel logisch geweest als Yamaha een standaard protocol had liggen voor de FM-synths en als je dan een 8 naar 4-op conversie doet, je 'alleen' nog maar een aantal ops uit hoeft te zetten. Maar dan is natuurlijk de vraag: welke op gaat weg en welke blijft, en dat kan software niet beslissen....
 
Erg heldere analyse Hanz! Zoals je het omschrijft geeft dit goed antwoord op mijn vraag. Ik had nooit verwacht dat voor een redelijk marktaandeel midi eigenlijk aan het uitsterven is. Nu ik erover nadenk klopt het denk ik wel wat je zegt. Softsynths zullen alleen nog maar meer de markt veroveren waarvoor de noodzaak voor midi zal afnemen en de kans op een nieuw soort midi-standaard wat zich bijvoorbeeld uitsluitend richt op het gebruik van controlers voor aansturing van de softsynths toeneemt. Misschien dat multi-touch technologie hier ook een rol in kan spelen. Dexter bijv. maakt geen gebruik van midi ofwel?
Eigenlijk heb ik er totaal geen kaas van gegeten mede ook daarom deze thread. Ik dacht een redelijk idee te hebben :D

Misschien toch maar eens wat verdiepen in softsynths, mogelijk dat daar meer te halen valt.

Wel lache, ik kwam deze oude draad tegen. De titel sprak mij meteen aan.
 
uitwisseling van sysex tussen verschillende apparaten
De Sysex is er nu eenmaal om elk individueel apparaat aan te sturen!!!
Voor universele uitwisseling zijn er de andere commando's!
Alleen voor de FM reeks en mss ook bv. voor de Virus(TDM-Rack-ABC-Ti)
is dat mogel'k, maar dan is't nog / Type / Fabrikant...
Ik hoopte op patch uitwisselling tussen de JP80x0 en de SH-201...
Maar eigenl'k is't gewoon beide toestellen hebben
en aan de knoppen draaien om een sound na te maken, denk 'k eerder...
 
wat betreft een markt: die is er inderdaad nauwelijks en dan ook nog eens versnipperd over de Windows & Mac platforms. ik verkoop zo nu en dan een Matrix editor of een Andromeda librarian (zie website) maar dat is bepaald geen vetpot. als je uren & investering zou gaan calculeren is het puur liefdewerk.
 
Het is denk ik vergelijkbaar met het verhaal van waarom bij auto's de bumpers niet allemaal op dezelfde hoogte zitten ,kan ook niet genormaliserd worden.Indertijd hebben ze met midi een norm bedacht die al uniek is ,met het oog op de uitwisselbaarheid tussen produkten van verschillende fabrikanten ,wat ik begrepen heb is de sysex alles wat volgens de fabrikanten niet uitwisselbaar is en dat is natuurlijk discutabel .Ik denk als het te normaliseren was geweest ,het al lang gebeurt zou zijn geweest en dat ligt denk aan het gevoel van authenticiteit dat bedrijven hebben en productbescherming natuurlijk ook .Ik denk niet dat alles software wordt ,want er is een niche voor hardware ,wat fabrikanten kunnen verkopen verkopen ze en er zulloen altijd klanten voor zijn .
 
Universal SYSEX berichten zijn wel gelijk bij de verschillende fabrikanten.
http://www.hccmuziek.nl/content/view/39/82/

Bij het lezen van ... ga ik onvermijdelijk denken aan Sound Quest ...
http://www.squest.com/ ... wil je gaan concureren?! :D:D:D

of dacht ik ook nog aan EMC Style Works http://www.keyboardstyles.com/universal.htm

Voor de rest weet ik, dat het ook maar goed is, dat system exclusive boodschappen niet door gelijk eender welk apparaat zullen worden uitgewisseld en/of aanvaard.
Reparateurs zouden binnen de kortste tijd ontzettend veel werk krijgen en bijgevolg veel meer gaan verdienen ... dank zij jou software.

Begrijpe wie begrijpe kan ...

En dat MIDI op sterven na, dood zou zijn in een professionele omgeving ... vindt ik de mop (joke) van de dag! Dank U! 8o)

Mvg.
 
Ik had nooit van Style works gehoord maar dat is wel wat ik bedoelde.

Het idee om patches te kunnen uitwisselen is te ver gezocht denk. Al zou het kunnen dan heb je er nog steeds niets aan, uitzonderingen daargelaten. Midi quest is mooi pakket maar richt zich op de opslag niet de uitwisseling.

Voor betreft de toekomst lijkt mij computer-technologie leidend vandaar dat ik ook wel denk dat het aflopende zaak met midi is :D
 
Back
Top