[Waldorf] AFB16 analoge filter bank

afb_rendering_small.jpg


Het idee : via USB verbind je deze analoge filtermodule aan je PC, om vervolgens VSTi's te voorzien van een echt analoog filter. Let wel, dit moeten wel speciaal aangepaste VSTi's zijn! Ook als filterbank te gebruiken natuurlijk, en er wordt een filter-step sequencer VST bijgeleverd. Er wordt een gratis developer kit aangeboden zodat hopelijk veel VSTi makers hier software voor gaan uitgeven. Waldorf zelf is al bezig met een compatible versie van de PPG plugin en hun D-pole plugin.

Meer info >>
 
idee is goed, maar waarom op zo'n omslachtige manier en waarom via usb(ben daar helaas nog steeds geen voorstander van) en ik had. dit hadden ze beter op een pci kaartje kunnen doen denk ik.

en dan op dit ding gewoon knoppen en ouwerwetse (analoge) in en uitgangen zetten. dan heb je er ook nog wat aan zonder pc
 
Tja, hier snap ik ook even niks van... Waarom geen knoppen op het ding. Heb je hardware moet je nog muizen tot je RSI krijgt...

Moet overigens niet gekker worden... Eerst gingen we hardware vervangen voor software, nu draaien we het weer om, pfff :bekdicht:


Waar gaat dat heen met de wereld.
 
idee is goed, maar waarom op zo'n omslachtige manier en waarom via usb(ben daar helaas nog steeds geen voorstander van) en ik had. dit hadden ze beter op een pci kaartje kunnen doen denk ik.

Waarschijnlijk zodat laptop users dit ook kunnen gebruiken :D
 
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Tja, hier snap ik ook even niks van... Waarom geen knoppen op het ding. Heb je hardware moet je nog muizen tot je RSI krijgt...

Koop je er een Phatboy controller bij :D

Nee...zonder gekheid, ik moet zeggen dat ik het idd een beetje raar vind om dit apparaat zonder knoppen te bouwen, want dat hadden ze net zo goed de zooi op een pci kaartje kunnen droppen.. Ik vraag me af of dit echt wild gaat verkopen..
 
Origineel geplaatst door arnoldroelz
Koop je er een Phatboy controller bij :D

Nee...zonder gekheid, ik moet zeggen dat ik het idd een beetje raar vind om dit apparaat zonder knoppen te bouwen, want dat hadden ze net zo goed de zooi op een pci kaartje kunnen droppen.. Ik vraag me af of dit echt wild gaat verkopen..

Als er iets wel ZUIGT aan softsynths dan zijn het de filters. Waldorf onderkent dat en brengt een analoge filtermodule uit voor PC's. Ik vind het idee wel grappig. De prijs bepaalt of het ook echt interessant wordt, als dit ding 100 euro ofzo gaat kosten, of meerdere filters bevat voor een goede prijs, dan is het zeker wel interessant.

Ook zou dit wel eens een soort super dongle kunnen zijn natuurlijk.
 
Ik ben zelf ook een beetje sceptisch, zeker aangezien er vast een 'Waldorf'-prijskaartje aan dit apparaatje gaat hangen en ik ook helemaal geen voorstander ben van USB i.c.m. audio.

want dat hadden ze net zo goed de zooi op een pci kaartje kunnen droppen...

Nou, dat zie ik je met 16 analoge filters, 16 AD-converters en 16 DA-converters nog niet zo snel doen. Ten eerste heb je echt wel wat ruimte nodig, ten tweede zit je natuurlijk nog met de temperatuur die constant moet zijn (verschilt nogal per PC nietwaar?).

en dan neem je het weer digitaal op je computer op.

...Dus een analoge synth in je setup zoals een leuke Oberheim Matrix 12 of een Waldorf Q+ of zo heeft ook geen enkele zin; het wordt toch weer digitaal. :confused: '

en dan op dit ding gewoon knoppen en ouwerwetse (analoge) in en uitgangen zetten. dan heb je er ook nog wat aan zonder pc

Ik denk dat dat juist niet het idee erachter is; het idee is echt dat je op een onzichtbare manier analoge filters voor in je VST omgeving hebt. Als je ooit met een Q+ gespeeld hebt, dan weet je dat analoge filters in combinatie met DSP-oscillatoren echt iets toevoegen wat power en levendigheid betreft. Als je je VST omgeving met knoppen wilt besturen, dan heb je daar vast wel een controller (Phatboy, Nord Modular, ...) voor. De bekende eindlose Waldorf knoppen kosten meen ik rond de 30 euro per stuk. In-en uitgangen erop maken zou het apparaat ook nog duurder maken. En ik ben bang dat hij nu al duur genoeg uitgevallen is. Als je kijkt naar het prijsverschil tussen een Q en een Q+ dan ben ik erg huiverig voor het prijskaartje.
 
is wel heel interresant voor mij, moet hem alleen nog een keer zien werken en voelen horen e.d. hehe kan best gaaf zijn dit denk ik voor de softfreaks hehe ;)
 
Ik gebruik geen softsynths, dus ik zou er niets aan hebben, maar het idee vind ik wel spannend. Ze hebben inderdaad de zwakste schakel van softsynths onderkend, en vervangen die op een zo onzichtbaar mogelijke manier; dus zonder knoppen en I/O op het kastje zelf. Ik maak me alleen zorgen om twee dingen:

1) latency: Toch weer 'n extra DA-AD in het traject tussen toets indrukken en geluid horen....
2) Prijs: 16 analoge filters? Weet je het prijsverschil tussen de Q en de Q+ nog? Dit gaat echt geen €200,- euro ofzo kosten. Gaan mensen dit wel kopen?

....En USB 2.0 zit nog steeds niet standaard op Macs...

Van mij mag Waldorf ook wel weer 'n echte analoog in - analoog uit filterbank gaan bouwen als ze toch bezig zijn. De styling van dit ding is wel vrij cool trouwens.
 
Citaat Wolfram Franke (Waldorf):

a number of questions raised today regarding missing connectors and
other things on the AFB. Here is some info that might help you to
understand the AFB and the concept behind it a little better:

Other sequencers / audio software / plug-in formats
---------------------------------------------------
As soon as we have a V0.9beta of the AFB we will have the AFB SDK
ready for download free of charge. This means that any
sequencer/audio software/plug-in manufacturer can develop products
that support the AFB. This can include:
* insert effects
* send effects (although not really recommended because of bad
audio results)
* polyphonic and even multi-timbral synthesizers
* and so on...

Developers can create plug-ins for whatever format they want: VST,
MAS, AU, DXi and whatnot. The SDK doesn't know of specific plug-in
philosophies, it is a simple and slim framework for accessing an
underlying shared library that communicates with the AFB.

The SDK will be available for PC with Windows 98 or higher and Mac OS
X (perhaps also for Mac OS 9, we will see).

Analog In/Out, digital In/Out etc.
----------------------------------
There are a number of reasons why we didn't put any analog or digital
ins or outs to the AFB:
The AFB itself is just a black box. It doesn't generate LFOs or
envelopes but waits for CV adjustments that it receives from the
calling process. Therefore it wouldn't make sense to feed the AFB
with audio material without sending modulation values to it from the
caller.
Modern synthesizers normally don't feature individual outputs per
voice. The Andromeda might be an exception (which I don't know) but
it would be only one among thousands of others that don't have this
feature.
Furthermore, your synthesizer would need separate audio inputs to
route the filtered signals through the voice's VCAs and effect
processors. A filter must be routed **before** any volume shaping to
be recognized as a "synth filter", otherwise you would get problems
with non-linearities (that are quite heavy in analog circuitries).
And finally the synthesizer would have to generate control signals
for each voice separately and transmit those e.g. over MIDI to the
AFB. I don't know a synth that transmits its LFOs, envelopes etc.
over MIDI, and especially separately per voice. Do you? And if, do
you have it and who else has it?

D/A and A/D conversion
----------------------
Someone asked if the conversion would affect the audio signal
quality. Short answer: just listen to the Q+.
--


Wolfram
 
Origineel geplaatst door lo-fi
2) Prijs: 16 analoge filters? Weet je het prijsverschil tussen de Q en de Q+ nog? Dit gaat echt geen €200,- euro ofzo kosten. Gaan mensen dit wel kopen?

Inderdaad het prijsverschil tussen Q en Q+ is behoorlijk fors. Het verschil in sound ook ;)

Mensen kopen toch die Q+, hoewel het enige echte verschil hem zit in die 16 analoge filters.

Ik denk dat je de AFB het best kan zien als een soort extra processor 8)
 
vet hoor! alleen idd beetje jammer/raar dat ze in ieder geval niet een paar knoppies erop hebben gemaakt plus analoge I/O zodat je em ook standalone kan gebruiken mocht je dat willen.....

qua USB: we hebben het hier wel over USB2, dat is ongeveer gelijk aan firewire qua snelheden.....de eerste problemen met audio over USB1 zijn ook al een tijdje getackled dmv USB updates voor win98 en betere drivers e.d...... en nu is de bandbreedte bottleneck ook weg door het gebruik van USB2...daar maak ik me niet echt zorgen over....

ik zou hier graag een kleine versie van zien.... met 1 of 4 filters..... wat moet ik met 16? niet *alles* hoeft altijd "analoog" te klinken imho...

Olaf
 
ik zou hier graag een kleine versie van zien.... met 1 of 4 filters..... wat moet ik met 16? niet *alles* hoeft altijd "analoog" te klinken imho...

Nou, maar als je een beetje polyfoon wilt spelen heb je echt meer filters nodig hoor. Als je bijvoorbeeld een envelope op je filter zet die het filter sluit, dan wil je dat dit gebeurt bij elke toets die je aanslaat nietwaar? :). Dan kan 16 zelfs nog wel eens een beperking zijn als je een beetje grootse akkoorden pakt.
 
Ziet me er wel iets leuk uit voor mensen die veel met softsynths werken. Nu nog wachten op wat analoge effecten en equalisers voor in zo'n bakje :)
 
Kan je bv. ook een audio spoor door dat ding halen? (net zoals bij een willekeurig VST effect)
 
Ja, je zou in principe een vst plugin kunnen schrijven die de track door
de filter heen haalt...

Mvg.

CoolRunning
 
dat staat toch in de omschrijving dat dat kan, alleen gaat je audio wel door de computer eerst en dan pas door dit ding
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top