De beste distortion voor een synth

Menace

bliep
Lid sinds
7 augustus 2007
Berichten
144
Locatie
Utrecht
Zojuist heb ik op de fiets de nieuwe cd van Shameboy geluisterd en nu weet ik het zeker; de distortion heeft definitief zijn plaatsje veroverd in de hedendaagse elektronische dansmuziek. En dan bedoel ik niet de gelikte distortion a la Daft Punk anno 2001, maar lekker ranzige distortion die je geluid heerlijk om zeep helpt (op een fijne manier).

Vandaar ook de volgende vraag: Wat is je favoriete distortion voor op een synth?

Ik ben zelf iig wel een liefhebber van de RAT :duivels:
 

Attachments

  • rat2.jpg
    rat2.jpg
    18,9 KB · Bekeken: 68
gainen op je mixer met dubbele parametrische EQ (bv met mackie, soundcraft, yamaha, behringer, phonic)

als het echt grof moet, Boss ROD-10 distortion module en daarna extra gainen op je mixer :mega:
 
De enige HW distortion die ik heb is de Ibanez TS9DX, die gebruik ik voor vanalles, gitaar, percussie(loops), kicks, synths etc maar niet constant want er zit wel een typische sound aan die distortion... Ik gebruik nu de trial van de OhmForce Ohmicide:Melohman en ik moet zeggen dat die ook wel lekker vies kan klinken...

p3601.jpg
 
als het echt grof moet, Boss ROD-10 distortion module en daarna extra gainen op je mixer :mega:

Oh lekker ik was net een gezocht berichtje aan het tikken voor dat ding :)
 
Ik gebruik een Boss DS-1 pedaal die een mooi distortion geluid geeft, vrij warm en varierend van subtiel tot wollig. Ook gebruik ik een Sherman Filterbank 2, maar ik vind het daar een stuk lastiger om subtiele distortion aan een geluid toe te voegen, dat ding begint meteen te krijsen als een speenvarken zodra je de gain opendraait. Heeft ook zijn nut! Mijn Soundcraft mengert produceert ook wel bruikbare distortion op de gain trouwens.

Vooralsnog lijken pedaaltjes de beste manier voor 'klassieke distortion', vooral lekker als je er nog wat reverb achter hangt.
 
...dat ding begint meteen te krijsen als een speenvarken zodra je de gain opendraait.

:D niks mis mee idd...

Ik gebruik trouwens ook wel eens de MIC input van een oude Numark DJ mixer om een synth doorheen te jagen (tip van trash)
 
Ik gebruik een Boss DS-1 pedaal die een mooi distortion geluid geeft, vrij warm en varierend van subtiel tot wollig. Ook gebruik ik een Sherman Filterbank 2, maar ik vind het daar een stuk lastiger om subtiele distortion aan een geluid toe te voegen, dat ding begint meteen te krijsen als een speenvarken zodra je de gain opendraait. Heeft ook zijn nut! Mijn Soundcraft mengert produceert ook wel bruikbare distortion op de gain trouwens.

Vooralsnog lijken pedaaltjes de beste manier voor 'klassieke distortion', vooral lekker als je er nog wat reverb achter hangt.

Die DS-1 heb ik ook, maar die ligt ongebruikt onderin een la. Na een keer of drie ben je het wel beu als je batterij weer eens leeggetrokken is.

Ik moet er nog eens een adaptertje voor regelen.
 
Die DS-1 heb ik ook, maar die ligt ongebruikt onderin een la. Na een keer of drie ben je het wel beu als je batterij weer eens leeggetrokken is.

Ik moet er nog eens een adaptertje voor regelen.

Ik gebruik de 12V adapter van mijn Korg X5DR momenteel op de DS-1, dat gaat wel goed. Jammer genoeg trekken die stomme pedalen stroom als je een kabel aan de input hangt, dat maakt het gebruik van batterijen eigenlijk praktisch onmogelijk.
 
Ik gebruik een ibanez ms-10 metal charger voor bassdrums.

Een pas aangeschafte electro harmonix big muff PI (usa) voor een syntecno.
Heeft een heerlijk smerige sustain (voor snelle acid lijntjes staat de sustain bijna dicht)

Leukste vind ik nog de distortion van een viscount efx-1 (efx-10 heeft dit ook)
Het leuke aan deze dist. is dat er een berg filters op zitten die de distortion altijd anders laat klinken en dus geschikt maakt voor veel doeleinden.

Blackstar ht-distx : filmpje
Over deze ben ik nog niet uit welke toepassing de beste is ;)

Een maat van mij heeft pas een behringer xynex 802 gekocht voor 69 euro om te kunnen "overdrijven" en dat is ook fijn :duivels:
 
Therminoic Culture Vulture, geen kompetitie...
 
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van overdrive/distortion op toetsen, wat misschien een beetje vreemd klinkt daar het gros van wat ik doe in de hard-rock/metal ligt. De enige vervorming die ik gebruik is op gitaren of op een Hammond orgel.

Voor gitaarwerk heb ik een stuk of dertig verschillende pedalen variƫrend van Tube Screamers in alle soorten en maten (b.t.w. een zwarte Turbo???) tot de Digitech Death Metal. Daar deze pedalen toch weinig kosten waarom probeer je niet wat extreme vervormers zoals de eerder genoemde Death Metal of de MXR Dimebag?
 
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van overdrive/distortion op toetsen, wat misschien een beetje vreemd klinkt daar het gros van wat ik doe in de hard-rock/metal ligt.

Ik vind het bij leadsounds, sommige bassen en percussie toch wel heel lekker hoor.
 
Ik vind het bij leadsounds, sommige bassen en percussie toch wel heel lekker hoor.

Ik vind het op zon beetje alles wel goed klinken, en als het niet goed klinkt doet de resonantie wat verder open draaien vaak al wonderen. :D
Maar goed, het is maar net hoe je het gebruikt in de context van de rest van je nummer. Als je in een metal band speelt kan ik me voorstellen dat distortion op de toetsen een beetje te veel van het goede is...
 
Ik vind het bij leadsounds, ...
I stand corrected. Dit ben ik wel met je eens. Leads kunnen heel goed met volle vervorming. Bassen en percussie; niet voor mij.
 
Back
Top