Hoe werkt dat eigenlijk? Zo'n patchbay?

De oplettende synthforummer heeft al gezien dat ik kabels ga bestellen om mijn patchbay aan te sluiten. U leest het goed mensen, na alles 4 maanden rustig te hebben overdacht, snap ik eindelijk hoe een patchbay werkt!!

Ik sluit mijn synths aan op de achterkant, de voorkant sluit ik aan op mijn mengpaneel, althans de synths die ik wil gebruiken.

Ik sluit ook nog wat inputs van effectapparaten op de achterkant van de patchbay aan, nu kan ik dus mijn synths met een patch kabel, aangesloten op de witte input, doorlussen naar een effect en die vervolgens weer doorlussen enz.

Ik dacht ik meldt het nog ff, ik vind het altijd zo'n domper als je aan het eind van een tread, vooral zo'n sfeervolle als deze, niet weet of de topicstarter nu geholpen is of niet.

Thanks!
 
De oplettende synthforummer heeft al gezien dat ik kabels ga bestellen om mijn patchbay aan te sluiten. U leest het goed mensen, na alles 4 maanden rustig te hebben overdacht, snap ik eindelijk hoe een patchbay werkt!!

Ik sluit mijn synths aan op de achterkant, de voorkant sluit ik aan op mijn mengpaneel, althans de synths die ik wil gebruiken.

Ik sluit ook nog wat inputs van effectapparaten op de achterkant van de patchbay aan, nu kan ik dus mijn synths met een patch kabel, aangesloten op de witte input, doorlussen naar een effect en die vervolgens weer doorlussen enz.

Ik dacht ik meldt het nog ff, ik vind het altijd zo'n domper als je aan het eind van een tread, vooral zo'n sfeervolle als deze, niet weet of de topicstarter nu geholpen is of niet.

Thanks!

Uhm...wil je feestvreugde niet te veel verpesten....maar gebruikelijk is om alles op de achterkant aan te sluiten...en dan dmv patchkabels op de voorkant verbindingen te maken...:D
 
Dat zeg ik ... Ik sluit al mijn synths op de achterkant aan, en patch op de voorkant. Of moet ik nog een paar maandjes de boel laten bezinken?

Trouwens wel jammer dat jij als topdj nou net mijn feestvreugde wil verpesten.
 
snap ik eindelijk hoe een patchbay werkt!!

Ik sluit mijn synths aan op de achterkant, de voorkant sluit ik aan op mijn mengpaneel, althans de synths die ik wil gebruiken.

Ik sluit ook nog wat inputs van effectapparaten op de achterkant van de patchbay aan.

Ja, zo ongeveer doe ik het ook, hoor, alleen heb ik alles aan de achterkant, ook de mixer-ingangen. En dan aan de voorkant telefoon-doorverbind-juffrouwtje spelen met van die gekleurde kabeltjes. Synth rechtstreeks in een mixer-kanaal of toch eerst via een FX of compresssor. (Feitelijk is een patch een soort extensie van de uitgangen/ingangen van synths en mengpanelen.)

En bedankt dat je het nog even kwam vertellen. :okdan:
 

Attachments

  • studiopatchbay.jpg
    studiopatchbay.jpg
    66,6 KB · Bekeken: 75
EDIT: Shortwave vertelt het veel mooier, met die telefoonprikdames en kleuren erbij! En dan kom ik nog te laat ook met m'n karige verhaal!



Dione doelt hierop:

"de voorkant sluit ik aan op mijn mengpaneel"

Mengpaneel aansluiten doe je gewoonlijk ook naar de achterkant van de bay.
 
Je sluit gewoon alles aan zoals je het normaal ook zou aansluiten via de achterkant, dus 909 kick naar kanaal 1 van je mixer bijvoorbeeld, snare naar 2, en als je een keer wat anders wilt dan patch je dat via de voorkant, dan route je een 606 snare naar kanaal 2 van je mixer bijvoorbeeld.
 
Ik heb de hele tijd het foute idee in mijn hoofd dat bijvoorbeeld de achterkant de input is en daardoor de voorkant de output, maar dat maakt natuurlijk niets uit. Hierdoor had ik nog niet bedacht dat de bovenste rij A met rij B van dezelfde kant ook direct verbonden zat, zolang je de witte input niet gebruik.

Maar goed, ik denk dat ik al mijn spulletjes verkoop en er alleen maar patchbays voor terugkoop.
 
Ja precies je sluit dus alles aan de achterkant aan (waar je ook niet zo makkelijk meer bij kunt) alsof je het normaal aangesloten hebt, en je onderbreekt het alleen maar via die voorkant.

Maar dan nog, er staat hier nog een patchbay inclusief kabels waar ik nog steeds niet aan begonnen ben. Ben nu echt al een tijdje met Excel sheets te kutten.

Ik wil met name mijn FX echt modulair kunnen routen, dus als insert of send, splitten, mergen, etcetera.
 
Het voordeel van het mengpaneel aan de voorkant aansluiten leek mij de volgende:

Ik heb meer synths dan ik tegelijk gebruik, maar heb net te weinig kanalen op mijn mixer om alles aan te sluiten.

Als ik dan aan de achterkant al mijn synths aansluit en aan de voorkant een snake heb, met 12 kabels of zo naar het mengpaneel, dan kan ik dus gemakkelijk de synths patchen die ik wil gebruiken en dus naar mijn mengpaneel wil routen. De synths die ik niet gebruik, nemen zo ook geen kanalen in beslag, maar er slingeren ook geen ongebruikte kabels rond.

Vervolgens kan ik de synth ook nog met een patchkabel naar een effect routen, die ook op mijn patchbay zit aangesloten, door een witte input te gebruiken. Voor deze synth hoef ik dan geen mengpaneel outputkabel in te pluggen bij de synth, maar wel bij het effect. Ook weer handig als deze aan de voorkant zit, toch? Ben ik geslaagd??
 
Een patchbay is nou net een apparaat dat je kunt aansluiten zoals jij het nodig hebt. Het is beslist geen must om bij een Neutrik alle witte ingangen aan de voorzijde te hebben, al is het vaak wel handig. Wil je de achterzijde als input gebruiken, het zij zo, als dat in jouw opstelling het handigst werkt! Zelf heb ik in- en uitgangen aan beide kanten. Let er natuurlijk wel op dat die witte aansluiting een schakelfunctie heeft, dus als je dat wilt gebruiken, dan is de voorzijde wel een must...
Wat voor synthesizers nou ook erg leuk is om er nog een Behringer MX882 erbij te zetten: kan je erg leuke dingen mee doen, samen met een patchbay.

Wout
 
Back
Top