Hoe werkt dat eigenlijk? Zo'n patchbay?

Eh, nog effe...
Ik moet het zelf ooit nog eens doen, maar volgens mij is het mogelijk met een synth, zoals de Nord Modular G2 en een goede Patch-bay Super FM synthese te maken, waarbij de Slots als een 4 FM operator geschakeld kunnen worden, maar dan met filters, ADSRs en de hele mik-mak (bv sequencers gestuurde modulators) door de bay geschakeld kunnen worden, alle algorithmen.

(Eigenlijk moet dat in de G2 zelf, via het tweede venster, ook kunnen)

Wout

Ik snap niet helemaal wat je hier beschrijft, maar het klinkt interessant (heb zelf een G2 engine). Bedoel je dat je geluid via een output naar buiten stuurt, daar via de patchbay spul tussen zet en dan weer terugvoert in een van de inputs? Van slot naar slot schakelen is intern in de G2 al mogelijk, dus daar heb je geen patchbay voor nodig.
 
Je kunt ook mensen helpen om ze een andere insteek te geven in welke context ze hun vragen stellen.

Als je als vraagsteller een patchbay koopt waarvan je niet eens zeker weet of waar je hem voor wilt gebruiken uberhaupt kan dan vind ik dat raar.
Eigenlijk vind ik ook dat als de verkoper zo'n ding in de winkel verkoopt dat hij/zij had moeten navragen of hij er nog tips nodig had bij het aansluiten. (En misschien nog de verkoop had moeten weigeren als het verschil tussen half-normalized en normalize niet bekend was.)

Functie van een patchbay is niet wereldschokkend. Kabeltje prikprak en je ramt het zo je mixer in. :D
 
Je kunt ook mensen helpen om ze een andere insteek te geven in welke context ze hun vragen stellen.

daar heb je gelijk in.

Echter als je zelf het communicatieve vermogen hebt van een paddestoel, denk ik dat je jezelf eens moet gaan afvragen of jij nou wel de juiste persoon bent om mensen te helpen dingen anders te zien ;)

Er is een groot verschil tussen daadwerkelijk mensen willen helpen of mensen een hoek indrukken op een voor heel veel mensen irritant overkomende manier.

Ik ben inmiddels het stadium voorbij dat het me een zorg zal wezen wat je allemaal zegt en doet hier, maar het komt je geloofwaardigheid niet bepaald ten goede. Niet dat ik denk dat dat jouw iets kan schelen overigens :D
 
Is zo'n ding nou ook makkelijk voor fx chains? Zo van het linkerkanaal van de delay gaat naar de phaser terug naar de delay (feedback) en het rechterkanaal wat uit mijn delay komt patch ik door naar een gated reverse reverb met een distortion er achter. U roept maar.

Dat is wel een van de dingen die ik van Buzztracker mis, het maken van zulke chains.
 
Kabeltje prikprak en je ramt het zo je mixer in. :D

Bedankt voor je duidelijke uitleg, hier heb ik wat aan :) Ohja, in mijn eerste post heb ik uitgelegd dat ik wel weet wat het apparaat kan:

Ik heb bij der Thomann een Neutrik NYS SPP L1 + patchkabels gekocht, met het idee dat ik mijn effecten en filters op de patchbay kan aansluiten, de patchbay op een subgroup kan zetten, en vervolgens de effecten over een kanaal heen kan zetten in de volgorde die ik wil . . .


Ik weet alleen niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Sorry dat ik zo offtopic ging hier op het synthforum, ik moet dit natuurlijk op geenstijl of niburu navragen.

Overigens de posts van de andere forummers zijn dik voor mekaar! Thanks mannen!
 
Ook al staat het uitgetekend, ik kom er dankzij deze thread pas achter dat ik even heel wat dingetjes om mag draaien :D. Ik had namelijk alles wel aangesloten, maar voor elk dingetje 3 kabels:

synth > patchbay rij a achter
patchbay rij a voor > patchbay rij b voor
patchbay rij b achter > mengpaneel

en dat vond ik al eigenlijk erg leuk en flexibel (al waren 't wel een hoop kabels). Dus, dat wordt weer schroeven.

Het is me toch echt pas duidelijk geworden op een van de SF meetings waarbij me uitgelegd werd wat het idee er nou achter was, maar schijnbaar viel het kwartje nog niet hard genoeg. De tutorial van SoundOnSound maakte me ook niet echt veel wijzer, en ik heb de hele lijst van synthese-artikelen daar doorgewerkt.

Ik zie liever vragen over patchbays dan vragen van wat een dongle nou ook al weer was, of of men even in 5 minuten uit kan leggen hoe een workstation werkt.
 
synth > patchbay rij a achter
patchbay rij a voor > patchbay rij b voor
patchbay rij b achter > mengpaneel

Haha, dat is wel een hele omslachtige methode. Het voordeel als je het goed aansluit is dat je nooit hoeft te patchen tenzij je een uitzondering op je default setup wilt hebben. Voor de meeste tracks die ik maak patch ik 2-4 kanalen om afhankelijk van de synths die ik gebruik. En soms geen en soms 16 :)
 
is het nou al gelukt?

Ik heb die patchbay teruggestuurd naar Thomann, ik heb op de doos gezet dat ik em niet mocht kopen van Fuse. Begrijpen ze wel denk ik.
 
Wout heeft me geprikkeld het volgende idee eens voor te leggen. Stel, je hebt een modulaire synth met zo veel mogelijk extern stuurbare spanningen, dus VC ADSR's, mixers en slew limiters (of hoe je het ook noemt) enz. Je hebt ook een programmeerbare patchbay met cv-uitgangen. Het wordt nog mooier als de spanning van de uitgangen dynamisch gestuurd kan worden met interne software. Dan heb je een programmeerbare modulaire synth, misschien gedeeltelijk, maar je komt een heel eind. Ik dacht dat Analogue Solutions een programmeerbare patchbay maakte, maar ik kan hem niet meer vinden op hun webstek. Bovendien had hij geen programmeerbare spanning per uitgang.
 
Yoozer schreef:
synth > patchbay rij a achter
patchbay rij a voor > patchbay rij b voor
patchbay rij b achter > mengpaneel

en dat vond ik al eigenlijk erg leuk en flexibel (al waren 't wel een hoop kabels). Dus, dat wordt weer schroeven.
Haha, dat is wel een hele omslachtige methode. Het voordeel als je het goed aansluit is dat je nooit hoeft te patchen tenzij je een uitzondering op je default setup wilt hebben. Voor de meeste tracks die ik maak patch ik 2-4 kanalen om afhankelijk van de synths die ik gebruik. En soms geen en soms 16 :)

.
Toch is dit ook de manier waarop ik het doe. Ik heb namelijk geen default setup en ik moet elke keer weer kiezen welke van de 30+ outputs ik op de 16 kanalen van mijn mixer wil aansluiten. D.m.v. patchbay kan ik dit snel doen. Daarnaast is het makkelijk om de geluiden door een effectenchain te routen, alhoewel ik hier te weinig patch ins en outs voor heb, maar ik ga nog even geen extra patchbay kopen.

Klein nadeeltje: De voorkant van je patchbay is altijd Fierme spaghetti
 
Je hebt ook een programmeerbare patchbay met cv-uitgangen. Het wordt nog mooier als de spanning van de uitgangen dynamisch gestuurd kan worden met interne software. Dan heb je een programmeerbare modulaire synth, misschien gedeeltelijk, maar je komt een heel eind.

Dan ga je al een heel eind richting wat je kan doen met een Encore Expressionist samen met bijv. een UM410+.
Akikaze, jij had toch zo'n Encore?

um410+_a.jpg%3Cb%3E
Het enige wat nog verder gaat is het automatiseren van je patchings, ik heb ooit zoiets gezien van de bouwer van de beruchte Rozzbox, Kilian Leonhardt. Die had een volledig aanstuurbare patchbay gemaakt, middels relais. Stoer was dat! :D

PS, is het in godesnaam eens mogelijk dat Fuse ophoudt met die eeuwig en overal aanwezige kansloze sfeerverpesterij?
De complete thread (en niet alleen deze) wordt willens en wetens onleesbaar gemaakt voor mensen die het wél interesseert.
Onbegrijpelijk dat hier niet eens keihard op wordt ingegrepen vanuit het mod team.
 
Trouwens in dat draadje wat we beiden refereren staat op de 1e pagina een tekeningetje wat heel nuttig is. Die staat overigens op de behringer patchbays.
Ik vind die tekening van napoleon duidelijker. Die tekeningen op de patchbays heb je weinig aan als je ze in een rack ingebouwd hebt. Dat vind ik ook zo raar aan die nutrik (of hoe schrijf je dat) patchbays, die moet je half uit elkaar halen om ze te configureren. Behringer heeft tenminste nog van die dipswitches bovenop. Ook een aparte plek trouwens, waarom niet aan de voorkant.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top