Drums/Beats

Julest

Stamgast
Lid sinds
4 oktober 2005
Berichten
155
Locatie
Utrecht
Beste mensen,

Ik ben net een beetje begonnen met het opbouwen van een studiotje. Nou heb ik momenteel niet echt het geld voor een goede drumcomputer. Wat ik me afvraag is waar de meeste mensen hun beats/drums mee maken en wat een je ermee kan doen om je drumgeluiden zo goed mogelijk uit de verf te kunnen laten komen (EQ, effecten, pan enz.). Alvast bedankt!

Groeten Julest
 
de meeste mensen gebruiken daar een computer voor. blokjes en balkjes tekenen op een raster in je sequencer. Met een computer behaal je het makkelijkst de meest uiteenlopende resultaten. Een drumcomputer is echter veel LEUKER om mee te spelen. EQ, effecten, pan enz. zitten over het algemeen ook al in de computer sequencer. Bij de meeste drumcomputers moet je dit met een externe mixer verwezelijken.

Hoe je die dingen daadwerkelijk goed laat kliinken is een beetje een subjectief verhaal nutuulk. Het beste kun je maar wat raak klooien en gaandeweg leren wat werkt en wat niet. feedback op je tracks vragen, zoals bijvoorbeeld op dit forum, kan hele goede tips opleveren (of een hoop gejammer).
 
Als je harware wilt zou ik kijken naar een mpc1000 2dehands :)
 
Wat ik tot nu toe heb gedaan zijn alle samples die ik in een beat gebruik toewijzen op een apparte audiotrack, daar een grouptrack voor gemaakt en dan een fx-channel om alle samples de zelfde effecten te geven. Alleen als ik dan een snare in een maat net iets anders wil laten klinken moet ik weer een nieuwe sample in laden. Ik vroeg me af hoe je drum samples over de tijdlijn kan veranderen door effecten. Zo ook bijvoorbeeld de kick net iets aan te passen zodat hij in het geheel plaatje beter past. Een voorbeeld van wat ik bedoel kwa beat verandering over de tijdlijn komt goed naar voren in het nummer andy_stott_-_blocked (of is dat een soort flanger effect?).
 
Thanks! Heb ik idd net wat over gelezen en het bied veel mogelijkheden om lekker mee te spelen. Bedankt voor de reacties!
 
Het ligt er ook een beetje aan wat voor muziekstijl je maakt, maar Guru van FXpansion vind ik erg innovatief werken en die komt met veel samples. Eventueel kun je deze of een andere plugin combineren met een Akai MPD24 of MPD32 om toch wat meer hands-on te kunnen werken.

Battery van Native Instruments is ook goed maar heeft geen eigen sequencer zoals Guru (en die sequencer vind ik juist zo handig, soort van pattern based geval).

FXpansion GURU: http://www.fxpansion.com/index.php?page=4
NI Battery: http://www.native-instruments.com/index.php?id=battery3
 
Ik heb nu Cubase en Ableton, maar ben nog wel aan het kennis maken. Cubase ben ik wel al wat verder mee.
 
Hiervoor gebruikte ik altijd fruityloops. Ik kan daar op de een of andere manier snel beats in maken. Misschien omdat ik daar lang mee heb gewerkt. Maakt dat kwa geluids kwaliteit veel verschil met andere programmas als Ableton en Cubase?
 
Hiervoor gebruikte ik altijd fruityloops. Ik kan daar op de een of andere manier snel beats in maken. Misschien omdat ik daar lang mee heb gewerkt. Maakt dat kwa geluids kwaliteit veel verschil met andere programmas als Ableton en Cubase?

men zegt van wel maar dat is een forumtopic opzich
 
ze zeggen als je op 512 point sync exporteerd zou je de zelfde kwaliteit hebben als in cubase.

Heb het op dit forum gelezen. weet niet hoe betrouwbaar het is dus
 
battery en een convolution reverbje .. met nadruk op je .. of te wel lekker kort houden die tails en oppassen bij hoge freqenties

En de truuk is natuurlijk netzoals bij reason setjes van kicks en snares te hebben en die terwijl je arrangement loopt van sample laten verspringen. En dan luisteren wat je het lekkerste en natuurlijkste bij elkaar vind klinken.

En de sampel moet van nature al goed klinken. Liever der af dan er bij proberen te eq-en

Et voilĂ ... u hebt beats
 
Back
Top