waveform synthese

olaf

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2002
Berichten
524
ik ben de laatste tijd erg geinteresseerd in het direct synthetiseren van golfvormen in het tijdsdomein, ofwel sample voor sample klanken ontwerpen. hierdoor heb ik weinig te maken met fourier, additieve synthese, subtractieve synthese, fm, rm, am, waveshaping en al die andere klassieke synthese en transformatie modellen en kunnen nieuwe klanken ontstaan.. voorbeelden van sample voor sample klanken ontwerpen zie je bijvoorbeeld in het VOSIM-model en bijvoorbeeld in het GENDYn model.. deze modellen vind ik erg krachtig, o.a. doordat zij Fourier omzeilen.. ik heb laatst het VOSIM-model verder ontwikkeld en nu ben ik op zoek naar nieuwe ideeen.. en daarom post ik hier een draad.. wie heeft er ideeen???


voor diegenen die de vraag vaag vinden. het gaat mij dus om grafische (waarschijnlijk) iteratieve modellen die interessant zijn om te vertalen in amplitude waarden (door ze sample voor sample te programmeren)..
 
Fourier omzeilen? Lijkt me sterk.
Maar wat bedoel je ermee?

Hebbie toevallig wat meer info hierover?
 
ja, met fourier omzeilen bedoel ik dat je niet spectraal (en in sinusstapelingen) denkt.. meer vanuit het tijdsdomien in plaats van het frequentiedomein.. synthesemodellen die puur hierin functioneren zijn naar mijn mening erg krachtig.. en ze kunnen veel intuititever zijn, vind ik.. de link tussen spectrale vulling en klank vind ik namelijk niet intuitief.. zoals ik al zei heb ik die VOSIM net digitaal geprogrammeerd en die klinkt ontzettend krachtig. met een paar parameters kan je een heel breed klankbereik houden zonder enige filtering en of transformatie naderhand... nu ben ik dus op zoek naar andere modellen of ideeen er voor.. het idee van VOSIM ken je?
 
Ehhh? Een soort mandelbrot (excuseer de spelling) set voor audio bedoel je ?
Complexe golfvormen terug brengen naar een iteratieve formule ?

Klinkt spannend.. toe, vertel meer.
 
Microsound; Curtis Roads, MIT press.

Fourier omzeil je niet; dat hoeft ook niet echt. Kijk eens naar pulse-train synthese en aanverwate vormen.
 
Olaf, je drukt je erg cryptisch uit... Fourier "omzeilen"?!? De Fourier analyse is alleen een methode om harmonisch content van een klank over de tijd te bepalen en kan worden toegepast op IEDERE klank, ook de jouwe. Fourier analyse BESCHRIJFT harmonisch content; Fourier synthese stapelt sinussen en hun dynamisch gedrag tot een klank.

Ik krijg het gevoel dat je hier over "formant" praat, de timbrale karakteristiek van een klank? Ja, ik kan de plank ook totaal mis slaan hoor, ik weet echt even niet precies waar je het over hebt...
 
Ik geloof dat ik het wel snap... of ik fantaseer maar wat. Een willekeurige golfvorm (geluid) is natuurlijk te omschrijven waarop op tijdpunt x een bijbehorende amplitude y behoort. Dit is volgens mij het basisprincipe waarop olaf doelt. Als je zou weten welke amplitude bij een bepaald tijdstip hoort ben je in staat elk geluid maar dan ook ELK GELUID te definieren. De moeilijkheid is natuurlijk VOORAF te bepalen welke amplitude y op een bepaald tijdstip x gewenst is. Hoe dat te doen zou het synthesemodel moeten omschrijven. En inderdaad elke amplitude op tijdstip x (sample) moet berekend worden. Een gigantische taak lijkt mij of uberhaupt onmogelijk.
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Een willekeurige golfvorm (geluid) is natuurlijk te omschrijven waarop op tijdpunt x een bijbehorende amplitude y behoort. Dit is volgens mij het basisprincipe waarop olaf doelt. Als je zou weten welke amplitude bij een bepaald tijdstip hoort ben je in staat elk geluid maar dan ook ELK GELUID te definieren.
Mag ik het niet met je eens zijn? Je vergeet nl. gemakshalve dat behalve amplitude, ook de golfvorm ZELF verandert in de tijd. Op die manier kun je dus ECHT niet ieder geluid definiëren...

Dat kun je wel, als je dat doet met een stelsel van sinusgolven. Maar dan praten we weer over Fourier synthese.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Mag ik het niet met je eens zijn? Je vergeet nl. gemakshalve dat behalve amplitude, ook de golfvorm ZELF verandert in de tijd. Op die manier kun je dus ECHT niet ieder geluid definiëren...

Ik heb nooit beweerd dat de golfvorm constant moet zijn. Maar in theorie is het mogelijk. Ga maar na, pak een willekeurige sample-editor, teken een golfvorm en beluister het resultaat. Een simpel geluidje al of niet aan te horen. Teken nu een heel verfijnde golfvorm van een hele lange lengte en in THEORIE is het mogelijk dat daar een complete song uitrolt. Het enige wat je gedaan hebt is een bepaalde amplitude op een bepaald tijdstip in te vullen. Of is deze gedachtengang verkeerd?
 
Hoi! ik begrijp wat je bedoelt Hans en ben het grotendeels met je eens (met uitzondering van noise-achtige klanken, daar schiet Fourier te kort). maar het gaat me eigenlijk meer over de benadering! je kan een klank spectraal benaderen (vanuit sinussen met Fourier) of meer vanuit het tijdsdomein denken. de pulse-tone synthese is hiervan inderdaad een goed voorbeeld. je denkt dan puur in het tijdsdomein (natuurlijk brengt het een klank voort die je met fourier zou kunnen analyseren en resynthetiseren, maar het is niet deze spectrale informatie die je leidt in je klankconstructie.. granulaire synthese is naar mijn mening weer een ander perspectief.. in veel boeken wordt een onderscheid gemaakt tussen het frequentiedomein en het tijdsdomein. het gaat me dus om dit tijdsdomein. (eigenlijk heb ik er niet goed aan gedaan om Fourier erbij te halen, ik bedenk me nu dat fourier juist tussen deze twee domeinen inzit). VOSIM vind ik een krachtig voorbeeld. ik ben nu bezig met een ander model, geinspireerd op het Gendyn model van Xenakis. maar mocht iemand ideeen hebben voor golfvormconstructie puur sample voor sample dan wil ik het graag horen. ik kan het wel implementeren.

bronswerk. wat je zegt bedoel ik. het gaat me inderdaad om sample voor sample ampltudes produceren. toch hoeft het geen onmogelijk karwei te zijn hoor. je hebt alleen krachtige abstracties nodig. grafisch en of nummeriek..
 
Laatst gewijzigd:
ik heb even een geluidsfragmentje bijgevoegd van een VOSIM-oscillator met golfvormmodulatie.
 

Attachments

  • vosim.mp3
    906,1 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door Hans de Vries
"...maar is het ook lekker?"

Theorie klinkt interessant... dus hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...
 
Back
Top