PRESETS, zoals in synths zijn natuurlijk door hele volksstammen ongewijzigd gebruikt.
Daar valt wat op af te dingen ('gij zult zelf uwen sounds programmeren' ),
maar op andere instrumenten die ook 'klaar voor de start klanken' aan boord hebben zonder programmeermogelijkheden zou dat dan weer OK zijn.
OK, nog overzichtelijk, presets live gebruiken is gewoon OK...
PATTERNS, zoals die bijv. als (MIDI-)bouwsteentjes in Toontracks EZtuba, EZslagwerker, EZorgel, EZtriangel & EZtrekzak beschikbaar zijn, die laten je binnen mum van tijd wat in elkaar zetten.
Maar wat MOET je er vervolgens mee?
Wat je er mee KUNT is duidelijk: soort van compleet nummer in elkaar Lego-en. Maar om dat nu als 'eigen werk' ten gehore te brengen voelt raar.
't Kan uiteraard wel prima dienen als inspiratie, maar dan is het dus in feite de mate waarin je die uitgangs-patterns ombuigt, aanvult, verandert, omknipt etc of je op een gegeven moment van 'iets eigens' kunt spreken waar je zonder te blozen buitenshuis mee kunt gaan, right?
(I.p.v. 'patterns' kun je trouwens ook die 'construction kits' lezen, da's in essentie ook een beetje pre-fab.)
Qua 'toepassing' heb ik het dus niet over wat jam-spul dat je op je zolderkamer aan vrienden laat horen, maar muziek bedoeld om een podium mee op te gaan.
En sorry, flame-suit on: Ik realizeer me terdege dat ik het hier op SynthForum wellicht in een wat gebiaste hoek vraag - velen hier zullen in dance-achtige environments preset-patterns triggeren met de ene hand, en de andere hand gebruiken om naar het gedrogeerde publiek te zwaaien .
Helemaal prima. Da's echter niet de context die ik voor ogen heb, maar meer richting een band-situatie.
Benieuwd hoe anderen 'deze kwestie' zien. De kleine lettertjes van die producten zeggen er ook wat over, maar daar gaat het me hier niet om.
Het gaat me erom vanaf wanneer je iets gevoelsmatig 'van jezelf' kunt betitelen en dat 'geldig' buitenshuis kunt brengen.
Dank & groet!
Daar valt wat op af te dingen ('gij zult zelf uwen sounds programmeren' ),
maar op andere instrumenten die ook 'klaar voor de start klanken' aan boord hebben zonder programmeermogelijkheden zou dat dan weer OK zijn.
OK, nog overzichtelijk, presets live gebruiken is gewoon OK...
PATTERNS, zoals die bijv. als (MIDI-)bouwsteentjes in Toontracks EZtuba, EZslagwerker, EZorgel, EZtriangel & EZtrekzak beschikbaar zijn, die laten je binnen mum van tijd wat in elkaar zetten.
Maar wat MOET je er vervolgens mee?
Wat je er mee KUNT is duidelijk: soort van compleet nummer in elkaar Lego-en. Maar om dat nu als 'eigen werk' ten gehore te brengen voelt raar.
't Kan uiteraard wel prima dienen als inspiratie, maar dan is het dus in feite de mate waarin je die uitgangs-patterns ombuigt, aanvult, verandert, omknipt etc of je op een gegeven moment van 'iets eigens' kunt spreken waar je zonder te blozen buitenshuis mee kunt gaan, right?
(I.p.v. 'patterns' kun je trouwens ook die 'construction kits' lezen, da's in essentie ook een beetje pre-fab.)
Qua 'toepassing' heb ik het dus niet over wat jam-spul dat je op je zolderkamer aan vrienden laat horen, maar muziek bedoeld om een podium mee op te gaan.
En sorry, flame-suit on: Ik realizeer me terdege dat ik het hier op SynthForum wellicht in een wat gebiaste hoek vraag - velen hier zullen in dance-achtige environments preset-patterns triggeren met de ene hand, en de andere hand gebruiken om naar het gedrogeerde publiek te zwaaien .
Helemaal prima. Da's echter niet de context die ik voor ogen heb, maar meer richting een band-situatie.
Benieuwd hoe anderen 'deze kwestie' zien. De kleine lettertjes van die producten zeggen er ook wat over, maar daar gaat het me hier niet om.
Het gaat me erom vanaf wanneer je iets gevoelsmatig 'van jezelf' kunt betitelen en dat 'geldig' buitenshuis kunt brengen.
Dank & groet!