Bestaat er nog iets anders dan : Volume, Pitch en Timbre ??

Ik meld me af. ;)
 
Pitch is een toon. De allereenvoudigste toon een sinus.
mmm... een toon heeft naast pitch (frequentie) ook een amplitude, timbre en tijdsinterval. De toonhoogte = frequentie/pitch, maar er bestaan meerdere variabelen om een toon te beschrijven dan louter pitch. Een sinus is naar mijn kennis het allereenvoudigste timbre.
 
yes de set die we noemen bepaald het timbre over tijd.
Maar timbre zit ook in de set.

Denk Additive Synthesis, alleen Sinussen met, pitch, volume en fase over tijd en zo kun je alle geluiden maken.

fase word te vaak over heen gekeken.
 
Vier basiselementen (geluid kan niet bestaan zonder één van deze vier) : volume, toonhoogte, timbre, ruimte.
Ruimte en tijd bepalen (in-)direct het geluid. Zonder tijd, zoals reeds gezegd, bestaat er niets.
mmm... een toon heeft naast pitch (frequentie) ook een amplitude, timbre en tijdsinterval. De toonhoogte = frequentie/pitch, maar er bestaan meerdere variabelen om een toon te beschrijven dan louter pitch. Een sinus is naar mijn kennis het allereenvoudigste timbre.
toonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???


yes de set die we noemen bepaald het timbre over tijd.
Maar timbre zit ook in de set.
Denk Additive Synthesis, alleen Sinussen met, pitch, volume en fase over tijd en zo kun je alle geluiden maken.

fase word te vaak over heen gekeken.
Elke vorm van synthese bevat alleen sinussen. Doe maar eens een Fourier analyse.
 
Laatst gewijzigd:
Dat ligt er maar net aan hoe je "bevat" wilt opvatten. In elk geval is niet ieder signaal als de som van een convergente aftelbaar oneindige reeks sinussen (plus cosinussen) te schrijven. Een integraal is ook niet simpelweg een som! Ook is niet aan ieder geluid een toonhoogte toe te schrijven.
 
fase word te vaak over heen gekeken.

Heb ik een leuk experiment voor je. :) Om te luisteren in hoeverre soms de fase wel/niet zo belangrijk is voor wat je hoort.

Je kent de blokgolf, die oneven harmonischen heeft. Als je slechts de fase en/of polariteit van die harmonischen gaat veranderen, dan ziet dat als functie van tijd er soms heel anders uit. Lees dit artikel 'ns van Don Tillman:




en probeer 'ns zulke waveforms te genereren om vervolgens te beluisteren in hoeverre het anders klinkt dan de "gewone" blokgolf.
 
Elke afwijking van het originele signaal, kan door iemand onder bepaalde omstandigheden gehoord worden.

Waar het omgaat is of je het kan horen onder normale omstandigheden.
En het is echt heel makkelijk om jezelf te bedonderen, luistertesten zijn namelijk erg moeilijk om zelf te doen.
Vandaar ook de enorme berg onzin die je op het internet hoor hierover, ook van professionele mensen.
 
ik weet uit ervaring dat fase heel veel invloed heeft.

Ruimte en tijd bepalen (in-)direct het geluid. Zonder tijd, zoals reeds gezegd, bestaat er niets.

toonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???



Elke vorm van synthese bevat alleen sinussen. Doe maar eens een Fourier analyse.
Volgens mijn snap je mijn punt niet.
Sow wat alleen sinussen? dat zeg ik de hele tijd.
Het punt is dat als je een set sinussen hebt dat je een heel ander timbre krijgt als je de onderling fases van die sinussen veranderd.
Dus fase is 1 van de andere essentiele basis parameters van geluid.

- pitch
- volume
- fase

met die kun je alles maken zou je ze over tijd aanpassen.
De fase ten opzichte vanelekaar bepaald of iets moduleerd of uit cancelled.
 
ik weet uit ervaring dat fase heel veel invloed heeft.


Volgens mijn snap je mijn punt niet.
Sow wat alleen sinussen? dat zeg ik de hele tijd.
Het punt is dat als je een set sinussen hebt dat je een heel ander timbre krijgt als je de onderling fases van die sinussen veranderd.
Dus fase is 1 van de andere essentiele basis parameters van geluid.

- pitch
- volume
- fase

met die kun je alles maken zou je ze over tijd aanpassen.
De fase ten opzichte vanelekaar bepaald of iets moduleerd of uit cancelled.
Ik beweer niet dat fase onbelangrijk is, maar het is n.m.i. geen essentiele basis parameter.
Toon de fase van één enkele sinus eens aan ?
Laat eens horen hoe de fase van één enkele sinus klinkt ?

Verder is er ook een verschil tussen een basiselement benoemen en/of de eigenschappen, meet-eenheden ervan.
Een toon (=pitch) heeft altijd een zekere hoogte of frequentie.
 
Laatst gewijzigd:
Ok ik heb zelf een experiment gedaan met Additve Synthese en:

Als je in een enkel geluid met meerdere harmoniche de fase aanpast heeft het weining effect.
However als je nog een geluid maakt met meerde harmonischen en je past de fase van de harmonische aan dan heeft dit wel effect op het timbre.
Het geluid krijgt ook een ander gevoel van de richting.

Als fase niet belangrijk was dan zouden we ook niet in de studio zoveel tijd besteden aan mic plaatsing.
Enkele mm's kunnen het verschil maken.


Hier verander ik geleidelijk de fase van alleen de 2e to 6e harmonischen.




Nou ja hier word uitgelegt waarom fase minder belangrijk is omdat onze oren er niet gevoelig voor zijn.
En ik snap dat. Helemaal een 180e shift.
Maar draai je de fase van een aantal harmonische maar met 30e per stap dan krijg je wat je hier hoort.

 
Laatst gewijzigd:
toonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???
Ik gebruikte '/' als 'of', dus niet 'gedeeld door'. Anders zou de toonhoogte een constante van 1 zijn... Beetje ongelukkige formulering, mijn fout :)
 
Door het veranderen van de fase kun er rare dingen gebeuren...
Zelf de pitch kan veranderen.

dat is mijn punt dus ook: fase heeft een enorme invloed op timbre en daar word vaak overheen gekeken.

Piano bass tones raise questions related to the perception of multicomponent, inharmonic tones. In this study, the influence of the relative phases among partials on pitch and timbre was investigated for synthesized bass tones with piano-like inharmonicity. Three sets of bass tones A027.5 Hz, 100 partials, flat spectral envelope were generated; harmonic, low inharmonic, and high inharmonic. For each set, five starting phase relations among partials were applied; sine phases, alternate sine/cosine phases, random phases, Schroeder phases, and negative Schroeder phases. The pitch and timbre of the tones were influenced markedly by the starting phases. Listening tests showed that listeners are able to discriminate between tones having different starting phase relations, and also that the pitch could be changed by manipulating the relative phases octave, fifth, major third. A piano-like inharmonicity gives a characteristic randomizing effect of the phase relations over time in tones starting with nonrandom phase relations. A measure of the regularity of the phase differences between adjacent partials is suggested for quantifying this randomization process. The observed phase effects might be of importance in synthesizing, recording, and reproducing piano music. © 2001 Acoustical Society of America.

 
Fotonen merken helemaal niets van tijd.

En toch bestaan ze.
Tijd is een onlosmakelijk onderdeel van ruimte-tijd, dus toch nog nodig om fotonen te kunnen laten bestaan. Ook al merken ze het zelf niet. Wel lekkere mindfucks, al die dingen die gebeuren bij extreme snelheden of zwaartekracht. Ik kijk er graag videos en lees er artikelen over, maar helaas ben ik net te dom om het allemaal écht te bevatten.
 
Het houd ons bezig toch?
Ik vind zulke topics ook erg interessant.
Maar uiteindelijk zijn het allemaal modellen.
Net als de shijt de hier word besproken.

Kan net zo goed zijn dat het concept 'ruimtetijd' word verworpen door nieuwe inzichten.
Google maar eens “spacetime is doomed”
 
Ja, en zo komen we uit bij Karl Popper die stelde dat we in de logisch positivistische wetenschappen nooit iets volledig kunnen bewijzen. Wat we wel kunnen is met de beste methodologie & kennis ter beschikking een model bouwen en/of zaken falsificieren. Thomas Kuhn dacht er met zijn paradigmashifts weer net iets anders over... maar dat gaat mss wat te ver offtopic.

't zijn allemaal sociale constructen die ons houvast geven in een vormeloze en nooit te vatten werkelijkheid. Wanner we vorm willen bepalen dan vervalt het momentum en wanneer we momentum willen bepalen vervalt de vorm.
 
Oooh interesssant ik ga eens meer checken van Karl Popper.
Ik ben zelf de laastte maanden tot de realisatie gekomen dat die sociale constructen een opeenvolging van duizenden jaren aan ideeen.
De taal is ook de gevangenis.
Dat het niet makkelijk is die zo 1, 2, 3 te verwerpen.
Spiritulaliteit en filosofie er juist over gaat om de meest voor de hand liggende dingen critisch te benaderen of juist helemaal niet.
Want wat anders hebben we als mens heir in te brengen.

Belangrijk is dat we onszelf aanleren om de logische/analytische gedachten los te laten.
En muziek spelen is daar perfect voor :)
 
Laatst gewijzigd:
Verbazingwekkend die aanvallen op rationaliteit, wetenschap en techniek waarzonder er niet eens synths, internet of een Synthforum zouden bestaan! Als men zijn synth aanzet zal die functioneren volgens fysische en logische principes die geen enkele boodschap hebben aan sociale constructies, en techneuten weten dat maar al te goed en zullen die principes dan ook zo goed mogelijk proberen te doorgronden. Gezien de uitstekende synths die ons inmiddels ter beschikking staan lukt ze dat aardig goed. Er is geen enkele reden om onszelf wijs te maken dat we vrijwel niets weten.
 
Er is geen enkele reden om onszelf wijs te maken dat we vrijwel niets weten.

Ja. Toch:

Wel lekkere mindfucks, al die dingen die gebeuren bij extreme snelheden of zwaartekracht. Ik kijk er graag videos en lees er artikelen over, maar helaas ben ik net te dom om het allemaal écht te bevatten.

Ik laat maar aan @Nap of die bewering echt klopt ;) maar ik denk dat op sommige terreinen niemand het echt kan bevatten. Tenminste, op een manier die enigszins dichtbij het leven als mens staat. Op grote schaal, dingen die ver weg in het heelal gebeuren, daar kun je je soms wel iets bij voorstellen, maar ga je naar de dingen op subatomaire schaal, quantumtoestanden en dat soort zaken, dan ligt het een stuk lastiger. We kunnen soms wat analogieën bedenken om je conceptueel daar iets bij voor te stellen, maar voor wetenschappers zijn het toch vooral mathematische constructies, zonder een echt houvast te hebben op menselijke schaal om het op die manier te bevatten. Daar trekken ze zich niks van aan, want het is wel kennis over de werkelijkheid en rekenen gewoon stug door.
 
Back
Top