Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mmm... een toon heeft naast pitch (frequentie) ook een amplitude, timbre en tijdsinterval. De toonhoogte = frequentie/pitch, maar er bestaan meerdere variabelen om een toon te beschrijven dan louter pitch. Een sinus is naar mijn kennis het allereenvoudigste timbre.Pitch is een toon. De allereenvoudigste toon een sinus.
Ruimte en tijd bepalen (in-)direct het geluid. Zonder tijd, zoals reeds gezegd, bestaat er niets.Vier basiselementen (geluid kan niet bestaan zonder één van deze vier) : volume, toonhoogte, timbre, ruimte.
toonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???mmm... een toon heeft naast pitch (frequentie) ook een amplitude, timbre en tijdsinterval. De toonhoogte = frequentie/pitch, maar er bestaan meerdere variabelen om een toon te beschrijven dan louter pitch. Een sinus is naar mijn kennis het allereenvoudigste timbre.
Musical tone - Wikipedia
en.wikipedia.org
Elke vorm van synthese bevat alleen sinussen. Doe maar eens een Fourier analyse.yes de set die we noemen bepaald het timbre over tijd.
Denk Additive Synthesis, alleen Sinussen met, pitch, volume en fase over tijd en zo kun je alle geluiden maken.Maar timbre zit ook in de set.
fase word te vaak over heen gekeken.
fase word te vaak over heen gekeken.
Volgens mijn snap je mijn punt niet.Ruimte en tijd bepalen (in-)direct het geluid. Zonder tijd, zoals reeds gezegd, bestaat er niets.
toonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???
Elke vorm van synthese bevat alleen sinussen. Doe maar eens een Fourier analyse.
Ik beweer niet dat fase onbelangrijk is, maar het is n.m.i. geen essentiele basis parameter.ik weet uit ervaring dat fase heel veel invloed heeft.
Volgens mijn snap je mijn punt niet.
Sow wat alleen sinussen? dat zeg ik de hele tijd.
Het punt is dat als je een set sinussen hebt dat je een heel ander timbre krijgt als je de onderling fases van die sinussen veranderd.
Dus fase is 1 van de andere essentiele basis parameters van geluid.
- pitch
- volume
- fase
met die kun je alles maken zou je ze over tijd aanpassen.
De fase ten opzichte vanelekaar bepaald of iets moduleerd of uit cancelled.
Dat is niet het geval.ik weet uit ervaring dat fase heel veel invloed heeft.
Het punt is dat als je een set sinussen hebt dat je een heel ander timbre krijgt als je de onderling fases van die sinussen veranderd.
Ik gebruikte '/' als 'of', dus niet 'gedeeld door'. Anders zou de toonhoogte een constante van 1 zijn... Beetje ongelukkige formulering, mijn fouttoonhoogte = frequentie/pitch ??? dan zou frequentie = toonhoogte x pitch ... ???
Piano bass tones raise questions related to the perception of multicomponent, inharmonic tones. In this study, the influence of the relative phases among partials on pitch and timbre was investigated for synthesized bass tones with piano-like inharmonicity. Three sets of bass tones A027.5 Hz, 100 partials, flat spectral envelope were generated; harmonic, low inharmonic, and high inharmonic. For each set, five starting phase relations among partials were applied; sine phases, alternate sine/cosine phases, random phases, Schroeder phases, and negative Schroeder phases. The pitch and timbre of the tones were influenced markedly by the starting phases. Listening tests showed that listeners are able to discriminate between tones having different starting phase relations, and also that the pitch could be changed by manipulating the relative phases octave, fifth, major third. A piano-like inharmonicity gives a characteristic randomizing effect of the phase relations over time in tones starting with nonrandom phase relations. A measure of the regularity of the phase differences between adjacent partials is suggested for quantifying this randomization process. The observed phase effects might be of importance in synthesizing, recording, and reproducing piano music. © 2001 Acoustical Society of America.
Tijd is een onlosmakelijk onderdeel van ruimte-tijd, dus toch nog nodig om fotonen te kunnen laten bestaan. Ook al merken ze het zelf niet. Wel lekkere mindfucks, al die dingen die gebeuren bij extreme snelheden of zwaartekracht. Ik kijk er graag videos en lees er artikelen over, maar helaas ben ik net te dom om het allemaal écht te bevatten.Fotonen merken helemaal niets van tijd.
En toch bestaan ze.
Er is geen enkele reden om onszelf wijs te maken dat we vrijwel niets weten.
Wel lekkere mindfucks, al die dingen die gebeuren bij extreme snelheden of zwaartekracht. Ik kijk er graag videos en lees er artikelen over, maar helaas ben ik net te dom om het allemaal écht te bevatten.