Oberheim Matrix 12

Haha,Probeer dat maar eens wijs te maken nu anno 2020 aan een Argentijn,die weet wel beter..
Bedoel je Messi?

Wat een vieze vergelijking.

Je weet toch dat de doorsnee Argentijn geen aidsbolaleprakanker heeft.
 
Als jij ouder dan 30 bent en geen 800k stocks enz ... hebt.
Naast al je goede investeringen.
Dan suck jij wel in goed investeren.

En heb je wel al 2 huizen, 200k vintage synths, 800k - ja als je goed investeerd 1500k of meer.
En je bent ook geen bejaarde, 35 ofzo ...
Dan kan je wel een zeggen, slechte investering.
Ma je zegt dat wel als een machine geweer, bijna elke post is "slechte investering" en ik wil een vliegdekschip synth.

En de markt kan alle kanten opgaan.
Speculeren is zo een bullshit. Als je echt iets weet ga e toch niet op een internet forum zeggen wat interessant is.

In 2008 zat ik in Londen en ik ging ieder weekend voor 2500 - 5000 pond kleren shoppen ...
Mijn neef werkte daar toen voor Morgan Stanley.
Nu doet ie private banking voor 1 multimiljonair of miljardair.
"Hij komt wat later, hij is met z'n vrienden gaan wielrennen naar de Mont Blanc"
 
Laatst gewijzigd:
Het stacken van de filters is het coolste.
De 6 en 1000 hebben lowpass da's al.

De VCO is iets mooier.
Maar ik zou het voor de filters doen.

De DCO's van de Matrix 6/1000 vind ik wel van de mooiste, DCO 80's poly.
En de Xpander en Matrix 12 klinken niet opeens als een Jupiter 8 door wat VCO.

Ik vind de 1000 prima. Korg Poly 61 da's een goeie investering, want hij klinkt echt niet mooi.
Je stopt em in de kast. Mijna was 350 euro, mint, gratis revisie, batterij en midi.
En nu wacht ik tot die nog wat duurder is.
En dan cash ik in, de synth waar je de hele tijd moet pinnen, voor wat gritty schel 80's sound.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn maat mist de Xpander, hij heeft al 10 jaar één van die van Soulwax.
En dan zijn ze hem komen halen.
Ik zei ik wil wel een Xpander kopen, laat iets weten.
Voor mezelf wil ik het niet kopen. Vind de meerwaarde niet echt al dat,
ik heb al een Matrix 1000 die van Depeche Mode kwam,
via een van de Vive La Fëte Producers, masters mensen.
Ik heb het plastic van het scherm in de synth gedrukt,
gewoon. 800 euro heb em maybe een jaar.

Ik heb de Xpander nooit iets zien doen, dat ik dacht,
ik doe m'n Depeche weg, want die Xpander klinkt zo mooi.
Laatste albumhoes dat ik dee, laatste track, heeft zo een stuk Xpander.
M'n maat vroeg of ik het nie goed von, ik vond het echt niet goed, niet slecht.
Gewoon saai. Ik vin bijna alles dat je maakt beter.
Maar ik vind het wel ok. Maar om af te sluiten.
De eerste plaat had zo iets 9 min Bladerunner, maar anders.
Om te eindiggen.
Maar er is een nummer, 1 op de eerste plaat, als daar veel Xpander in de intro was, dan vind ik dat wel knap.
Ma ik weet het niet, ik heb enkel van die tracks een verhaal moeten maken, en hem pushen beter doen.
En ik wou de visuals voor live dan wel doen, ook de hoes maken en al de tralala.
Ik was toen zijn externe mentor op conservatorium, want Boris Zeebroek zei gewoon altijd, ja goe.
En dan was die naar China. En ik weet zijn verhaal al, hoe de plaat moet klinken, hoe de visuals eruit gaan zien,
normaal werk ik niet echt aan de muziek. Ma het moest. Als de muziek doorsnee is ga ik geen tijd steken in een LP hoes,
visuals voor live ik had een stukje waar je door een Bladerunner achtige stad vooruit gaat, ondertussen gaan er de hele tijd
lichtjes aan en uit. 4000 in after fx. Ik had dat nog niet gedaan. Ook roze wolken waar je doorvliegt zoals de Neverending story.
Wat ik niet kon doen in stilstaand beeld, kon ik nu doen in bewegend beeld.
Ik ben nooit zo bezig geweest met die Xpander. Omdat ik toen de Matrix 6 kon kopen, maar die vriendin wou em toch houden,
en dan die 1000. En die was van Soulwax en had nog geen Jupiter.
En ik kan een Matrix 12 gebruiken, als het nodig is.
 
Laatst gewijzigd:
Ah ja natuurlijk, de verschillende filter op de 12 maakt 'm wel wezenlijk anders.
Qua modulatie komt de matrix1000 goed genoeg in de buurt.
Ook een stuk handzamer zo in het rack ;) moet alleen nog eens gaan experimenteren met welke editor ik ervoor kan gebruiken. En de os1.13 chip erin zetten die ik al (te) lang heb liggen. Tegenwoordig is er al een 1.20 os geloof ik. Nog beter geworden.

Laat John deze matrix12 maar kopen voor 13k. Kan ie m naast zijn jp8 van 22k zetten :D
 
Xpander heeft die ook ma ik dacht dat je ze kon stacken, paar filters op elkaar.
Da's nog speciaal.
Ma geen 5000 euro extra.

Matrix 12 is al een paar jaar 12k ofzo
Vaak.

Ik vind Matrix 6/1000 echt fantastisch, stereo had wel tof geweest.
Omdat ie goed is in die JX-8P achtige pad toestanden.

Hij is traag toch heb ik al hele tracks enkel met de Matrix gemaakt.

Ik heb een editor op mac, was voor mojave toen. Wel betalen.
Heb ook de stereoping, kleine voor tijdens recorden beetje te tweaken.

Een Super Jupiter kost iets minder dan Xpander.
Kan minder, maar met een matrix 1000 meer.
Is niet zo goed als de 6 of 8.

Ik heb liever een paar synths.
Matrix 1000, Juno 6, Roland SH-2, CS-30, Korg 770
Jupiter 4 heb ik wel.
 
Het stacken van de filters is het coolste.
De 6 en 1000 hebben lowpass da's al.

De VCO is iets mooier.
Maar ik zou het voor de filters doen.

De DCO's van de Matrix 6/1000 vind ik wel van de mooiste, DCO 80's poly.
En de Xpander en Matrix 12 klinken niet opeens als een Jupiter 8 door wat VCO.

Ik vind de 1000 prima. Korg Poly 61 da's een goeie investering, want hij klinkt echt niet mooi.
Je stopt em in de kast. Mijna was 350 euro, mint, gratis revisie, batterij en midi.
En nu wacht ik tot die nog wat duurder is.
En dan cash ik in, de synth waar je de hele tijd moet pinnen, voor wat gritty schel 80's sound.
De oscillatoren van de Matrix 12 en Xpander fungeren als DCO's en niet als wat de meesten denken VCO's,het is daarom dat ze levensloos klinken.

De waveform cycles worden constant naar nul gereset.
 
De oscillatoren van de Matrix 12 en Xpander fungeren als DCO's en niet als wat de meesten denken VCO's,het is daarom dat ze levensloos klinken.

De waveform cycles worden constant naar nul gereset.
Waarom wordt de temperatuur compensatie output voltage van de CEM3374 dan gebruikt om de Vref spanning van de MDAC te regelen die dan weer de S&H voor de VCO spanning aanstuurt ? Al eens een DCO met temperatuur compenatie gezien ? Je kan ze trouwens ook niet resetten tenzij de sync ingang van de ene oscillator, maar das voor iets anders .

Soit , vroeger werden de xpanders hier opt forum altijd wat afgekraakt om de trage envelopes ofzo . Ik denk dat er veel ook niet goed mee overweg konden, lijkt me toch weer iets moeilijker te programmeren dan een standaard polysynth. Sommige youtube videos klinken wel goed, maar mijn Prosynth klinkt ook lekker. Die heeft stereo uitgangen en multimode zodat ik alles a la Obx kan pannen als het moet. Dat hebben de M1000 en M6 bv. ook niet. De Xpander/M12 displays zijn niet zomaar te vervangen, drukknoppen ook niet dacht ik. Maar als het 13000 gaat kosten zal je daar ook niet van wakker liggen zeker ... koop je een xpander bij om de matrix te repareren zeker ;)
 
Hoe vindt je de stereoping werken op de m1000? Gaat dat goed of moet je dan ook heel langzaam Tweaken omdat de midi buffer anders over zijn nek gaat?
ik heb de nieuwe firmware van tauntek en een Alpes matrix controller en dat werkt echt goed. zelfs filtersweeps. en de Alpes controller kun je ook via cc besturen en 1000 patches op kwijt.
 
De waveform cycles worden constant naar nul gereset.
Ik ben heel kritisch op dit soort verschijnselen. In mijn Matrix 1000 worden de oscilatoren niet gereset. Ik heb ooit wel een Elka EK22 gehad.. daarin was dit wel het geval. Dit hoor je vooral terug in meer stacatto noten.. dan klinkt alles als een sample.

Een DCO in een analoge synth blijft beter in tune maar is niet perfect in tune zoals bij een sampler of rompler.. als je een oktaaf pakt (met je duim en pink) hoor je altijd nog een prettige zweving.. (zelfs op een Juno 106 al klinkt de unison daarin wel vreselijk strak..). Volgens mij kon je in die nieuwe OS van Tauntek opzettelijk ontstemming tussen de DCO toevoegen (unison detune).
Een VCO drift wel meer (schommelingen in de tuning) wat een prettig effect geeft als je wat toetsen indrukt in de vorm van een akkoord. Mijn oude Matrix 1000 vond ik altijd wat statischer/klinischer klinken.. maar die detuning in dat nieuwe OS kan een hoop van het DCO effect verdoezelen.

Zoals aangegeven door CreamJeans.. De Matrix 12 heeft meer filters per stem en mogelijkheden die toe te wijzen binnen de modmatrix. De Matrix 1000 heeft enkel een LPF wat je kan toewijzen in de modmatrix. Het HP filter is statisch en enkel met één parameter per preset in te stellen. Ik vermoed ook dat het geen filter per stem is maar 'n enkel filter waar de hele sum doorheen gaat... net zoals op een Juno 6/60 bv.
 
Nu,Dat is pas dom!,had je beter Matrix 12ven gekocht iedere weekend lol :dubbel:

Waarom?

Ik heb rond de 1000 hemden op maat gemaakt nu, of meer.
Zo verslijt niks. En ik draag meestal geen hemden.

Als je geld wil verdienen in fashion, moet je hun spel wel meespelen.
Je moet kleren dragen, ook op de Belgische Ambassade, ik was toen "Pop ambassadeur" ofzo
Via Poppunt, je moet je werk doen.
Ik heb nooit een Matrix 12 gewild. Ik krijg geen geld om Matrixen te kopen in Londen.

Ga eens met Morgan Stanley mensen shoppen, steen rijke Chinese meisjes uit Hong Kong en mijn beste vrienden kwamen uit Parijs,
probeer eens te praten met hen over Jupiters of een Matrix 12. Ma je zou waarschijnlijk niet met hen kunnen praten.
Gewoon omdat je geen 2 miljoen pond per jaar verdiend, "juppies" in the city en jij gaat beginnen over investeringen.
Moest hij dat echt willen, zou hij het in Nederland doen, of België, maar dat wilt die niet, wat moet je met 50 Matrix 12 doen in Londen.
Een dubbel zo duur huis is daar vier keer zo klein.
En op het einde van het jaar die allemaal op mijn schoot op de Eurostar, terwijl ik naar Parijs verhuis voor een korte tijd?

En ik zal het bonnetje opsturen van de Matrix 12. Nee tis geen Gucci maar Egres vind je dom.
Hij wil dat ik met je geld, en met belastingsgeld ook synths moet gaan kopen.
Niks Belgisch, zoals iets van de Antwerp 6 als ik op dat BBC gedoe ben, Robots in Disguise, Carl Barret zijn er ook.

Maar jij leest zo iets. Een Alarm gaat af. Hij kocht dit voor zoveel geld, veel betere investering was geweest, een Matrix.
En zeg je slechte investering!

Wel ik was vandaag in de studio. We hadden een kapotte omni voor niks gekocht en die doet het prima.
Er is al een Solina, ook een Axxe. Hij wou die graag verkopen. Maar ik vond dat een slecht idee.
En momenteel wil hij ze helemaal niet meer verkopen.

Ik heb ook de Jupiter 4 V1 en V2 ( wel de verschillende filters tegelijk gespeeld ).
Daar was ik nieuwsgierig naar.

En ik denk mss toch een huis te kopen.
En eerst een Jupiter 8, omdat het de enige synth is bijna die nog een verschil kan maken.
Bij het terug betalen van een lening.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb de nieuwe firmware van tauntek en een Alpes matrix controller en dat werkt echt goed. zelfs filtersweeps. en de Alpes controller kun je ook via cc besturen en 1000 patches op kwijt.
Thanks, die ik ga eens opzoeken!
wordt wel eens tijd dat ik mijn m1000 'echt' ga gebruiken ipv als presetbak
 
Ik ben heel kritisch op dit soort verschijnselen. In mijn Matrix 1000 worden de oscilatoren niet gereset. Ik heb ooit wel een Elka EK22 gehad.. daarin was dit wel het geval. Dit hoor je vooral terug in meer stacatto noten.. dan klinkt alles als een sample.
Hebben nochtans beiden de CEM3396 synth on a chip, zoals mn cheetah ms6. Maar die Elka zal misschien nog goedkoper gebouwd zijn ... Maar dat resetten begrijp je niet echt goed, een zaagtand reset zich altijd hé, hij krijgt bv. een max waarde en gaat dan naar 0 terug. Bij een VCO doet een comparator dat resetten, bij een DCO een blokgolf/puls afkomstig van een microprocessor.

Een DCO in een analoge synth blijft beter in tune maar is niet perfect in tune zoals bij een sampler of rompler.. als je een oktaaf pakt (met je duim en pink) hoor je altijd nog een prettige zweving.. (zelfs op een Juno 106 al klinkt de unison daarin wel vreselijk strak..). Volgens mij kon je in die nieuwe OS van Tauntek opzettelijk ontstemming tussen de DCO toevoegen (unison detune).
Een VCO drift wel meer (schommelingen in de tuning) wat een prettig effect geeft als je wat toetsen indrukt in de vorm van een akkoord. Mijn oude Matrix 1000 vond ik altijd wat statischer/klinischer klinken.. maar die detuning in dat nieuwe OS kan een hoop van het DCO effect verdoezelen.
Bij een juno 106 wordt alles van 1 strakke klok/crystal afgeleid, was toen het gemakkelijkste en goedkoopste. Echter moderne DCO's kun je even hard laten driften als VCO's.

Zoals aangegeven door CreamJeans.. De Matrix 12 heeft meer filters per stem en mogelijkheden die toe te wijzen binnen de modmatrix. De Matrix 1000 heeft enkel een LPF wat je kan toewijzen in de modmatrix. Het HP filter is statisch en enkel met één parameter per preset in te stellen. Ik vermoed ook dat het geen filter per stem is maar 'n enkel filter waar de hele sum doorheen gaat... net zoals op een Juno 6/60 bv.
Ken je het verschil tussen parafoon en polyfoon? De M1000 en alle Juno's heb per voice een filter hoor ... De matrix 12 blinkt alleen wat uit in dat modulatiematrix en véél filtertypes, het moest het paradepaardje van Oberheim worden . Maar ja zonder Jim Cooper was het sowieso al geen echte Oberheim meer ;)
 
Hebben nochtans beiden de CEM3396 synth on a chip, zoals mn cheetah ms6. Maar die Elka zal misschien nog goedkoper gebouwd zijn ... Maar dat resetten begrijp je niet echt goed, een zaagtand reset zich altijd hé, hij krijgt bv. een max waarde en gaat dan naar 0 terug. Bij een VCO doet een comparator dat resetten, bij een DCO een blokgolf/puls afkomstig van een microprocessor.
Bij analoge synthesizer worden de DCO's niet gereset, mooi voorbeeld is de bleedthrough in een J106 waar de ziek VCA/VCF chip de audio doorlaat. Er wordt bij het toewijzen van elke nieuwe toets alleen maar de frequentie gewijzigd en het envelope wordt getriggered die een VCA voor die stem aanstuurt.. Ik ken het schema niet van de EK22 maar ben bekend dat er 3396's inzitten. Het verschil in klankbeleving tussen de M1000 is dat de EK22 met een paar cents tussen 2 zaagtanden het herhaaldelijk een toets indruken klinkt als een sample die vanaf dezelfde phase start. Bij de M1000 is dat niet zo. Heeft ook niets met de toewijzing van de stemmen te maken.. want als ik 6 toeten tegelijk indruk leeft het nog.

Bij een juno 106 wordt alles van 1 strakke klok/crystal afgeleid, was toen het gemakkelijkste en goedkoopste. Echter moderne DCO's kun je even hard laten driften als VCO's.;)
Wat bedoel je met moderne DCO?
Ken je het verschil tussen parafoon en polyfoon? De M1000 en alle Juno's heb per voice een filter hoor
Ja. Het verschil tussen parafoon en polyfoon ken ik. Ik bedoel toch ook dat het niet mogelijk zou zijn om 6 envelopes toe te wijzen aan één HPF?
 
Laatst gewijzigd:
Maar dat resetten begrijp je niet echt goed, een zaagtand reset zich altijd hé, hij krijgt bv. een max waarde en gaat dan naar 0 terug. Bij een VCO doet een comparator dat resetten, bij een DCO een blokgolf/puls afkomstig van een microprocessor.
Misschien interpreteer je 'resetten' anders?
Zoals ik hierboven aangaf gaat het over de Oscilatoren die actief blijven maar het volume gaat naar 0. Of open als er een toets ingedrukt wordt. Ik heb hier naast diverse analoge synths de versies die werken met een gesamplede golfvorm (DW6000, DW8000, K3) welke allen niet gereset worden maar het gedrag vertonen als wat ik van de Juno 106 omschrijf. Of neem bijvoorbeeld een Waldorf Microwave I. Zelfde ervaring als bij de Matrix 1000 waar de startphase tussen twee zaagtanden telkens weer anders is.

Maar misschien snappen we elkaar verkeerd? :D Wat bedoel je met een comparator?? :) Mijn ervaring met analoge VCO synths (en niet resetten van de VCO's) is namelijk hetzelfde als met de DCO's
 
Laatst gewijzigd:
Macgyvergear, de periode wordt gereset . Dit wil niet zeggen dat er geen geluid meer uitkomt.

Bekijk de site van Electricdruid over de juno 106 om dat resetten te vatten. Op een andere site staat zelfs een animatie hieromtrent .
 
Back
Top