Derrick en knullige synth muziek

Naast dat de elektonische gitaar oprecht niet bovenaan staat in mijn favoriete geluiden, vind ik het design van die gitaar gewoon niet tof. Is allemaal smaak, hè.

Wat vind dan je van deze ?
gitaar.jpeg
 
Er zitten hier wel wat oudjes maar waarom wordt er tegenwoordig vrijwel nooit meer iets geproduceerd met de specifiek eighties sound?
Heeft natuurlijk ook te maken met het gegeven dat het digitale tijdperk nog in de kinderschoenen stond maar je mag het ook wel zeggen als iets slecht klonk.
Tegenwoordig wordt vrijwel alles digitaal opgenomen maar heeft het wel een andere klankkleur dan wat je in de jaren 80 hoorde.
In de jaren 70 had je dan wel disco maar dat werd toen toch vooral analoog opgenomen met analoge synthesizers
Over die klankkleur gesproken. Vroeger werd muziek via LPs en singels verspreid. Als ik mij niet vergis, was het noodzakelijk om de groeven niet te veel te laten slingeren, omdat de naald anders in de volgende wenteling terechtkwam. Ik weet het niet zeker, maar waarschijnlijk was daar compressie voor nodig. Tegenwoordig is een betere dynamische diversiteit mogelijk, maar volgens mij gebruiken veel producers nog steeds compressie. Behalve misschien in sommige klassieke muziek.
 
'k Zal zelf ook niet snel met een Flying V gaan staan, maar als het dan toch 'wat anders' eruit moet zien dan vind ik een Flying V best kunnen,
en van een andere categorie dan die iele puntige dingetjes waar veel glamrockpoedels op speelden.

Hej, de Flying V is er al sinds 1958! Hetzelfde jaar dat de Fender Jazzmaster begon. Wat mij betreft een Flying V toch best een retro-vibe.
't Was een van de modellen waar Gibson in dat jaar eens futuristisch mee uit de hoek wilde komen
(de andere waren de Explorer & de Moderne; met name die laatste zal dan ook wat moeilijk in het oog liggen 8o) )

Hier nog een foto die misschien de zaak een beetje kan verzachten.
JH.jpg
 
... Ik weet het niet zeker, maar waarschijnlijk was daar compressie voor nodig. Tegenwoordig is een betere dynamische diversiteit mogelijk, maar volgens mij gebruiken veel producers nog steeds compressie. Behalve misschien in sommige klassieke muziek.

Compressie, limiting, ja van alles. Maar de komst van de CD etc heeft dit niet doen weggaan, integendeel.
Over de 'Loudness war' is half internet volgeschreven.
Mits gedoseerd en goed gebruikt hoeft er niks mis mee te zijn, maar iedereen wil zo attenion-grabbing mogelijk (= luid) uit de hoek komen, dus ook bovenmatig gebruik zal er altijd wel blijven.
 
Tegenwoordig is een betere dynamische diversiteit mogelijk, maar volgens mij gebruiken veel producers nog steeds compressie.
Mits gedoseerd en goed gebruikt hoeft er niks mis mee te zijn, maar iedereen wil zo attenion-grabbing mogelijk (= luid) uit de hoek komen, dus ook bovenmatig gebruik zal er altijd wel blijven.
Ja, vooral in de reclame weten ze van wanten als het om compressie gaat en in moderne EDM en aanverwante stromingen weten ze er weg mee.
Het zorgt zo gauw voor luistermoeheid en wat betekent compressie als alles knettervol klinkt, het gaat toch om balans uiteindelijk dat geeft muziek z'n dynamiek.
 
Tuurlijk is er ook veel foute muziek gemaakt in de 80s, maar vergeleken met de laatste 2 gruwelijke klote decennia waren de 80s qua populaire muziek ongeveer een factor 100 miljoen beter.
En Synthwave is moderne muziek, weliswaar geïnspireerd op de 80s maar eigenlijk gewoon iets nieuws. Ondertussen is het genre al zo groot, doorontwikkeld en divers dat het vaak niet eens meer echt klinkt als 80s muziek. Gewoon één van de vele moderne genres die allemaal hun roots hebben in het verleden.
 
Dank God voor Acid House en het eind v/d jaren '80. Dank God voor de 90's, 00's, 10' en 20's. Dank de Heer voor de 60's en 70's. Maar de tachtiger jaren? Jij hebt goed aangegeven waarom dat een waardeloos kolere decennium is. Vergeten en uitsluiten. :D

P.S. Ik ga nu even mijn pilletje innemen.
pilletje is niet nodig want uw smaak lijkt prima in orde. fuck de 80s. tuurlijk er is wel goede muziek uit die tijd.
maar wat een kut sound over het algemeen.
 
Goh, ik heb dat toch anders beleefd. Waarschijnlijk door de Soulshow, Bond van Doorstarters en de opkomst van hiphop, toen nog electric boogie en breakdance. Midnightstar, Kano, bijna alles van de hand van Arthur Baker en zelfs Janet Jackson d'r Rhytm Nation kan mij nog bekoren. Ik moet wel zeggen dat ik de discussie over 80ies music wel vaker hebben moeten voeren met mensen die erbij waren...
 
Voor elk enigszins acceptabel nummer uit de hitlijsten van de afgelopen 20 jaar kan ik er 10 betere uit de jaren 80 tegenover stellen. Let's go! ;)
Nee maar serieus, wat een onzin dat 80s bashen hier.
Ook los van popmuziek is er uit de 80s genoeg interessante elektronische muziek te vinden. Als je bijv. van ambient en space muziek houdt...
 
De jaren '80 is naar mijn mening wel echt het decennium met de ergste dieptepunten. De hoogtepunten zijn enorm tof, maar de meest commerciële meuk uit de '90's vind ik nog 100x prettiger dan de meuk uit de jaren '80.

Dit is natuurlijk allemaal erg subjectief en ik heb gewoon een enorme zwak voor alles 90's. Maar jezus, man. 'Big hair', Journey, fluoriscerende beenwarmers, van die gitaren met zo'n driehoek eruit, snares met die gated reverb erop, überhaupt van die kuttige punchy jaren '80 'echte' drums, I'm your Venus your desire, Stock, Aitken & Waterman, die DX7 electronic bass, wat een BAGGER!
Je vergeet de pantalon broek.. Opgekruld aan de onderkant en opgekruld aan de bovenkant 'de kuif om precies te zijn' en dan al die kleuren zou Frank Govers gezegd hebben :D
Oja en de Honda MT !
 
Volgens mij kan je wel zeggen dat vrijwel alle mainstream klote is, op het moment dat je het moet ondergaan. Altijd op zoek naar de onbekendere muziek dus, en de mainstream gewoon even laten rijpen. Na een tijdje gaan de goede dingen opvallen tussen de meuk. Gaat op voor elk decennium. Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel he.
 
Back
Top